Φάρμακα

Προστατεύουν τελικά την υγεία τα συμπληρώματα διατροφής και οι βιταμίνες;

Προστατεύουν τελικά την υγεία τα συμπληρώματα διατροφής και οι βιταμίνες;
Η λήψη βιταμινών και άλλων διατροφικών συμπληρωμάτων με ιχνοστοιχεία μετάλλων δεν φαίνεται να μειώνουν τον κίνδυνο καρκίνου ή καρδιοαγγειακών παθήσεων, σύμφωνα με μια νέα μεγάλη αμερικανική επιστημονική έρευνα, που αξιολόγησε τα έως τώρα στοιχεία. Η επιστημονική ετυμηγορία είναι ότι, προς το παρόν, είναι ανεπαρκή τα διαθέσιμα δεδομένα για να υποστηριχθεί πως αυτά τα σκευάσματα όντως έχουν ευεργετικό και προστατευτικό αποτέλεσμα, κάτι όμως που επίσης δεν μπορεί να αποκλεισθεί.
 

Εξαιτίας αυτής της αβεβαιότητας, η αρμόδια κυβερνητική επιστημονική επιτροπή των ΗΠΑ εξέδωσε μια σύσταση, που επιβεβαιώνει το προηγούμενο συμπέρασμά της από το 2003, ότι δηλαδή δεν είναι δυνατό να πάρει οριστική θέση ούτε κατά, ούτε υπέρ των πολυβιταμινών και των συμπληρωμάτων, όσον αφορά τα οφέλη τους για τον καρκίνο και την καρδιά.
 
«Αυτή τη στιγμή, οι επιστημονικές μας γνώσεις δεν είναι επαρκείς για να εκτιμήσουμε πόσο όφελος ή βλάβη προκαλείται από τη λήψη βιταμινών ή άλλων συμπληρωμάτων, αναφορικά με τον καρκίνο και τις καρδιοπάθειες» δήλωσε ο πρόεδρος της επιτροπής δρ Μάικλ Λεφέβρ, καθηγητής του πανεπιστημίου του Μισούρι, σύμφωνα με το πρακτορείο Ρόιτερ.
 
Οι Αμερικανοί ερευνητές, με επικεφαλής τον δρα Στέφεν Φόρτμαν του Κέντρου Ερευνών Υγείας Kaiser Permanente, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο ιατρικό περιοδικό “Annals of Internal Medicine”, αξιολόγησαν συγκριτικά (μετα-ανάλυση) 26 δημοσιευμένες επιστημονικές έρευνες σχετικές με την επίδραση των βιταμινών και των ιχνοστοιχείων στην πρόληψη του καρκίνου και των καρδιοπαθειών. Οι μελέτες, που κάλυπταν την περίοδο 2005 – 2013, αφορούσαν συνολικά πολλές χιλιάδες άτομα ηλικίας 22 έως 77 ετών (με μέση ηλικία άνω των 50).
 
Οι επιστήμονες βρήκαν ότι, σε γενικές γραμμές, δεν υπήρχε διαφορά στους θανάτους μεταξύ των ανθρώπων που έπαιρναν πολυβιταμίνες και όσων έπαιρναν εικονικά χάπια (πλασέμπο) ή τίποτα. Επίσης, δεν φαίνεται να υπάρχει κάποια αξιοσημείωτη θετική επίδραση των πολυβιταμινών πάνω στις καρδιοπάθειες, θανατηφόρες και μη. Μόνο δύο μελέτες έδειξαν μια μικρή μείωση στον αριθμό νέων περιστατικών καρκίνου σε βάθος δεκαετίας, όμως αποκλειστικά στους άνδρες.
 
Ο Φόρτμαν και οι συνεργάτες του συμπέραναν πως δεν υπάρχουν στοιχεία που να δείχνουν ότι όντως οι πολυβιταμίνες και τα άλλα διατροφικά συμπληρώματα έχουν κάποια επίπτωση στον κίνδυνο καρκίνου ή καρδιοπάθειας μεταξύ των ενηλίκων. «Το βασικό μήνυμα είναι ότι δεν υπάρχουν αρκετά στοιχεία που να δείχνουν κάποιο όφελος σε βάθος χρόνου από τη λήψη των περισσότερων βιταμινών που παίρνουν οι άνθρωποι», δήλωσε, αν και, όπως παραδέχτηκε, «δεν είναι εύκολο να διαπιστώσει κανείς την επίδραση σε ασθένειες όπως ο καρκίνος και οι καρδιοπάθειες».
 
Οι περισσότερες μελέτες μέχρι σήμερα αφορούν τη βιταμίνη Ε και το βήτα-καροτένιο, για τα οποία τα πράγματα φαίνονται πιο ξεκάθαρα. Για την μεν πρώτη, η «ετυμηγορία» είναι ότι δεν έχει κανένα όφελος στον καρκίνο ή στις καρδιοπάθειες, αλλά ούτε είναι βλαβερή, ενώ αντίθετα, το βήτα-καροτένιο αυξάνει τον κίνδυνο καρκίνου των πνευμόνων ιδίως μεταξύ των καπνιστών.

Φάρμακα

30.07.2026

Ο ΕΟΦ ανακαλεί από την αγορά παρτίδα φαρμάκου για τη σκλήρυνση κατά πλάκας – Δείτε ποιο αφορά

Η απόφαση ελήφθη λόγω απόκλισης ποιότητας που εντοπίστηκε κατά την παραγωγική διαδικασία

16.07.2026

Νέα μελέτη αποκαλύπτει ποιο ισχυρό παυσίπονο συνδέεται περισσότερο με θανατηφόρες επιπλοκές

Οι επιστήμονες προειδοποιούν για αυξημένο κίνδυνο αναπνευστικής καταστολής από ορισμένα οπιοειδή φάρμακα, ιδιαίτερα σε υψηλές δόσεις

Παραμύθι η «ασφάλεια» του ατμίσματος: Νέα έρευνα ανατρέπει τους μύθους γύρω από το ηλεκτρονικό τσιγάρο
14.07.2026

Παραμύθι η «ασφάλεια» του ατμίσματος: Νέα έρευνα ανατρέπει τους μύθους γύρω από το ηλεκτρονικό τσιγάρο

Νέο καθημερινό χάπι βάζει «τέλος» στις ενέσεις αδυνατίσματος – Έχει καλύτερα αποτελέσματα
09.07.2026

Νέο καθημερινό χάπι βάζει «τέλος» στις ενέσεις αδυνατίσματος – Έχει καλύτερα αποτελέσματα

Στον «αέρα» 70.000 πολίτες μετά το τέλος της δωρεάν θεραπείας για την παχυσαρκία – Αγωνία για τα φάρμακα
01.07.2026

Στον «αέρα» 70.000 πολίτες μετά το τέλος της δωρεάν θεραπείας για την παχυσαρκία – Αγωνία για τα φάρμακα

Τα τρία φάρμακα που ξεκίνησαν για άλλες παθήσεις και κατέληξαν να αλλάξουν την ανδρική υγεία
24.06.2026

Τα τρία φάρμακα που ξεκίνησαν για άλλες παθήσεις και κατέληξαν να αλλάξουν την ανδρική υγεία

ΕΟΦ: Ανακαλεί παρτίδα φαρμάκου για τη λευχαιμία λόγω απόκλισης στους ποιοτικούς ελέγχους
18.06.2026

ΕΟΦ: Ανακαλεί παρτίδα φαρμάκου για τη λευχαιμία λόγω απόκλισης στους ποιοτικούς ελέγχους

104 νέα φάρμακα έλαβαν έγκριση από τον EMA το 2025 – Ποιες ασθένειες αφορούν
17.06.2026

104 νέα φάρμακα έλαβαν έγκριση από τον EMA το 2025 – Ποιες ασθένειες αφορούν

Vepdegestrant: Το νέο φάρμακο για τον καρκίνο του μαστού που «αναγκάζει» τα καρκινικά κύτταρα να αυτοκαταστραφούν
13.06.2026

Vepdegestrant: Το νέο φάρμακο για τον καρκίνο του μαστού που «αναγκάζει» τα καρκινικά κύτταρα να αυτοκαταστραφούν

Σπουδαίο ιατρικό επίτευγμα: Σχεδιάστηκε το πρώτο εμβόλιο με Αl – Σε ποια άτομα χορηγήθηκε
07.06.2026

Σπουδαίο ιατρικό επίτευγμα: Σχεδιάστηκε το πρώτο εμβόλιο με Αl – Σε ποια άτομα χορηγήθηκε

Δημοφιλή

Υγεία
1

Αυτό είναι το θαυματουργό έλαιο που προστατεύει από το Αλτχάιμερ

Υγεία
2

Το τρόφιμο που θωρακίζει «αθόρυβα» τα οστά σε κάθε ηλικία… δεν είναι το γάλα!

Φάρμακα
3

Ανατροπή δεδομένων στα εμβόλια mRNA: Οι εμβολιασμένοι πεθαίνουν πλέον στις ΗΠΑ από COVID-19

Kαρδιά
4

Ποιοι είναι οι φυσιολογικοί καρδιακοί παλμοί και ποια τα επικίνδυνα όρια – Πότε πρέπει να ανησυχήσετε

Περισσότερα

11.08.2026

Υπνική άπνοια: Τι αποκαλύπτουν οι τελευταίες μελέτες για το ροχαλητό

Αυτός είναι ο λόγος που το ροχαλητό δεν πρέπει να θεωρείται μόνο ως ένα απλό πρόβλημα ύπνου

09.08.2026

Άννα Κορακάκη: Η συγκινητική ανάρτηση από την Ελληνίδα Ολυμπιονίκη – Αποκάλυψε το σπουδαιότερο «μετάλλιό» της

Η Άννα Κορακάκη δημοσίευσε στον προσωπικό της λογαριασμό στο Instagram δύο φωτογραφίες

Γιατί το μέλι δεν χαλάει σχεδόν ποτέ; – Η επιστήμη δίνει την απάντηση
08.08.2026

Γιατί το μέλι δεν χαλάει σχεδόν ποτέ; – Η επιστήμη δίνει την απάντηση

Βρίσκεσαι σε δίαιτα; – 11+1 καθημερινά λάθη που μπορεί να κρατούν τη ζυγαριά «κολλημένη»
08.08.2026

Βρίσκεσαι σε δίαιτα; – 11+1 καθημερινά λάθη που μπορεί να κρατούν τη ζυγαριά «κολλημένη»

Ο Στέφανος Τσιτσιπάς σε εξόρμηση με την σύντροφό του στις ελβετικές Άλπεις – Δείτε τα τρυφερά στιγμιότυπα
08.08.2026

Ο Στέφανος Τσιτσιπάς σε εξόρμηση με την σύντροφό του στις ελβετικές Άλπεις – Δείτε τα τρυφερά στιγμιότυπα

Νέα μελέτη: Η εισπνοή καπνού από τις πυρκαγιές αυξάνει τον κίνδυνο για εγκύους και έμβρυα
08.08.2026

Νέα μελέτη: Η εισπνοή καπνού από τις πυρκαγιές αυξάνει τον κίνδυνο για εγκύους και έμβρυα

Αυτά είναι τα φρούτα και τα λαχανικά του Αυγούστου: Οι εποχικές επιλογές που πρέπει να βάλετε στο τραπέζι σας
07.08.2026

Αυτά είναι τα φρούτα και τα λαχανικά του Αυγούστου: Οι εποχικές επιλογές που πρέπει να βάλετε στο τραπέζι σας

Επιστήμονες δημιούργησαν για πρώτη φορά 16 τεχνητούς ιούς με AI – Οι προειδοποιήσεις για τη βιοασφάλεια
07.08.2026

Επιστήμονες δημιούργησαν για πρώτη φορά 16 τεχνητούς ιούς με AI – Οι προειδοποιήσεις για τη βιοασφάλεια

Τηγανητά αυγά χωρίς πολλές θερμίδες: Τα λάθη που αυξάνουν το λάδι και οι λύσεις
07.08.2026

Τηγανητά αυγά χωρίς πολλές θερμίδες: Τα λάθη που αυξάνουν το λάδι και οι λύσεις

Δείτε ποια είναι τα συμπτώματα ενός «μίνι εγκεφαλικού» επεισοδίου
07.08.2026

Δείτε ποια είναι τα συμπτώματα ενός «μίνι εγκεφαλικού» επεισοδίου