Παιδί

Τι συμπτώματα έχει ο αυτισμός;

Ο αυτισμός είναι μία σοβαρή νευροβιολογική διαταραχή που ανήκει στο φάσμα των διάχυτων αναπτυξιακών διαταραχών. Πρόκειται για τις λεγόμενες Διαταραχές του Αυτιστικού Φάσματος (Δ.Α.Φ.) που εμφανίζονται από τη βρεφική ηλικία και επηρεάζουν τρεις σημαντικούς τομείς της εξέλιξης του παιδιού, που είναι:

 α) η κοινωνική αλληλεπίδραση  β) η επικοινωνία και γ) η συμπεριφορά.

Στις Δ.Α.Φ. ανήκει και το σύνδρομο Asperger το οποίο αναφέρεται σε  αυτιστικά άτομα υψηλής λειτουργικότητας που έχουν σχετικά καλές γνωστικές και γλωσσικές ικανότητες και δυσκολίες στις κοινωνικές τους σχέσεις.                            
Η διάγνωση του αυτισμού είναι πολύ πιθανή όταν ένα μικρό παιδί παρουσιάζει τα ακόλουθα χαρακτηριστικά:

 Α)  Ως προς την Κοινωνική Αλληλεπίδραση

•    Είναι απόμακρο και μοιάζει σαν να βρίσκεται στον κόσμο του
•    Προτιμά να παίζει μόνο του και δεν ενδιαφέρεται για τα άλλα παιδιά
•    Δεν αναπτύσσει διαπροσωπικές σχέσεις με τους γύρω του
•    Αποφεύγει τα βλέμματα των άλλων καθώς και άλλα οπτικά ή ακουστικά ερεθίσματα πιθανότατα γιατί δεν τα κατανοεί
•    Το βλέμμα του είναι απλανές, συγκεντρώνεται για μεγάλο χρονικό διάστημα σε ένα σημείο
•    Δεν επιδιώκει τη σωματική επαφή με τους άλλους ενώ από τη βρεφική ηλικία  όταν το σηκώνουν αγκαλιά δεν ανταποκρίνεται και δεν χαμογελά
•    Μπορεί να εκδηλώνει υπερβολική προσκόλληση στον ένα γονέα, ενώ μετά μπορεί να αδιαφορεί για αυτόν
                     Β)  Ως προς την Επικοινωνία
•    Παρουσιάζει μεγάλες δυσκολίες και καθυστέρηση στη γλωσσική ανάπτυξη
•    Δεν μπορεί να εκφράσει αυτό που θέλει
•    Ακόμη και αν έχει αναπτύξει λόγο  δεν τον χρησιμοποιεί επικοινωνιακά. Χρησιμοποιεί είτε πολύπλοκο λόγο είτε μία μόνο λέξη αντί για ολόκληρη πρόταση
•    Δεν έχει ξεκινήσει να λέει συλλαβές σε ηλικία 12 μηνών, να λέει λέξεις σε ηλικία 16 μηνών και να λέει φράσεις των δύο λέξεων σε ηλικία 24 μηνών
•    Παρουσιάζει ηχολαλία (επαναλαμβάνει  πιστά φράσεις από ταινίες ή διαφημίσεις)
•    Κάνει λανθασμένη χρήση της προσωπικής αντωνυμίας εσύ αντί για εγώ και γενικότερα μπερδεύει το α΄ και το β΄ ενικό πρόσωπο
•    Δεν ακολουθεί οδηγίες
•    Δεν χρησιμοποιεί χειρονομίες
•    Δεν μπορεί να συντονίσει την προσοχή του με την προσοχή των άλλων (αδυναμία να ακολουθήσει το βλέμμα κάποιου άλλου που κατευθύνεται προς ένα αντικείμενο ή πρόσωπο )
•     Δεν αντιλαμβάνεται τις ανάγκες και τα ενδιαφέροντα των άλλων ανθρώπων
                     Γ)   Ως προς τη Συμπεριφορά
•    Είναι επιθετικό, δεν συνεργάζεται , έχει εκρήξεις θυμού, χαρακτηρίζεται ως παράξενο παιδί με υπερβολικό πείσμα και ο χειρισμός της συμπεριφοράς του είναι πολύ δύσκολος
•    Δεν μπορεί να κατανοήσει και να συνθέσει καταστάσεις και εμπειρίες παρά την ικανότητα του να αποκτά γνώσεις και να θυμάται
•    Δεν έχει ικανότητα οργάνωσης και  σχεδιασμού επίλυσης προβλημάτων
•    Παρουσιάζει παράξενες στερεοτυπικές κινήσεις παρόλο που μπορεί να έχει καλή κινητική ανάπτυξη (περιστρέφει τις παλάμες του, στριφογυρίζει τα αντικείμενα, παρουσιάζει περίεργες αντιδράσεις στο πρόσωπο του, περπατάει στα δάχτυλα των ποδιών και  κινείται επίμονα μπρος και πίσω)
•    Δεν ξέρει πώς να παίζει με παιχνίδια αλλά ακόμα και όταν παίζει το παιχνίδι του είναι περιορισμένο, επαναληπτικό και δεν οδηγεί πουθενά
•    Έχει έλλειψη φαντασίας και δυσκολίες στη μίμηση και στο συμβολικό παιχνίδι
•    Έχει ασυνήθιστα ενδιαφέροντα και εμμονές όπως προσκόλληση σε ζώα και άψυχα αντικείμενα
•    Έχει έντονη επιθυμία να διατηρεί το περιβάλλον του αμετάβλητο και αποφεύγει οποιαδήποτε αλλαγή της θέσης των αντικειμένων στο χώρο αλλά και οποιαδήποτε αλλαγή του καθημερινού του προγράμματος
•    Τέλος, αν και ο αυτισμός δεν είναι συνώνυμο της νοητικής υστέρησης, όμως τα περισσότερα αυτιστικά παιδιά περίπου το 70% παρουσιάζουν νοητική ανεπάρκεια. Το παράδοξο όμως είναι ότι έχουν φυσιολογική ή ακόμα και ανεπτυγμένη ικανότητα σε κάποιους μεμονωμένους τομείς όπως στην αριθμητική, στη μουσική ή στις μνημονικές δεξιότητες.
Η πρώιμη παρέμβαση και η ψυχοπαιδαγωγική αντιμετώπιση είναι καθοριστικής σημασίας για τη βελτίωση των κοινωνικών δεξιοτήτων, των διαπροσωπικών σχέσεων, των θετικών μορφών συμπεριφοράς και των γλωσσικών δυνατοτήτων του αυτιστικού παιδιού, ώστε να αποκτηθούν δεξιότητες ζωής που θα προωθούν την ανεξάρτητη λειτουργικότητα του και θα δίνουν νόημα στις αντιληπτικές του εμπειρίες  και γενικότερα στη ζωή του.

Εύα Ν. Τσώλη, Ψυχολόγος, εξειδίκευση στην αξιολόγηση και αποκατάσταση μαθησιακών δυσκολιών

evatsoli2@gmail.com
 

Παιδί

01.05.2024

Γαλλική έκθεση: Smartphone στα παιδιά μετά τα 13 και πρόσβαση στα social media μετά τα 18

Νέα γαλλική έκθεση έρχεται να ξεκαθαρίσει σε ποια ηλικία θα πρέπει να επιτρέπεται στα παιδιά να χρησιμοποιούν smartphone αλλά και να έχουν πρόσβαση στα συμβατικά μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Τα παιδιά, λοιπόν, δεν θα πρέπει να επιτρέπεται να χρησιμοποιούν smartphones έως ότου γίνουν 13 ετών και θα πρέπει να απαγορεύεται η πρόσβαση στα συμβατικά μέσα κοινωνικής δικτύωσης, […]

14.11.2023

Έρευνα: Το άγχος αποχώρησης από τη μητέρα στα νεογέννητα επηρεάζει τον εγκέφαλο περισσότερο από ένα χτύπημα στο κεφάλι

Μια νέα έρευνα, διαπίστωσε πως το άγχος αποχώρησης από τη μητέρα στα νεογέννητα είναι μεγαλύτερη τραυματική εμπειρία στον εγκέφαλο από ένα σοβαρό χτύπημα στο κεφάλι, καθώς αλλάζει την συμπεριφορά κάποιων γονιδίων. Μελετώντας την επίδραση του άγχους στα πρώτα χρόνια ζωής των παιδιών και έπειτα από έρευνες σε αρουραίους, οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι το άγχος άλλαξε το […]

26.09.2023

Παιδί: Αυτή η διατροφή θα αυξήσει τις επίδοσεις του στο σχολείο

20.09.2023

Αμερικανική Ακαδημία Παιδιατρικής: Πώς πρέπει να τρέφονται τα παιδιά με διαβήτη

Δημοφιλή

Υγεία
1

Αυτό είναι το θαυματουργό έλαιο που προστατεύει από το Αλτχάιμερ

Kαρδιά
2

Ποιοι είναι οι φυσιολογικοί καρδιακοί παλμοί και ποια τα επικίνδυνα όρια – Πότε πρέπει να ανησυχήσετε

Φάρμακα
3

Ανατροπή δεδομένων στα εμβόλια mRNA: Οι εμβολιασμένοι πεθαίνουν πλέον στις ΗΠΑ από COVID-19

Διατροφή
4

Πετιμέζι: Το καλύτερο φυσικό φάρμακο

Περισσότερα

01.05.2024

Γαλλική έκθεση: Smartphone στα παιδιά μετά τα 13 και πρόσβαση στα social media μετά τα 18

Νέα γαλλική έκθεση έρχεται να ξεκαθαρίσει σε ποια ηλικία θα πρέπει να επιτρέπεται στα παιδιά να χρησιμοποιούν smartphone αλλά και να έχουν πρόσβαση στα συμβατικά μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Τα παιδιά, λοιπόν, δεν θα πρέπει να επιτρέπεται να χρησιμοποιούν smartphones έως ότου γίνουν 13 ετών και θα πρέπει να απαγορεύεται η πρόσβαση στα συμβατικά μέσα κοινωνικής δικτύωσης, […]

01.05.2024

Αυτά είναι τα τρόφιμα που έχουν τα περισσότερα μικροπλαστικά

Μία νέα έρευνα αποκάλυψε ποιες τροφές περιέχουν τα περισσότερα μικροπλαστικά.  Πρόκειται για θραύσματα πλαστικών που κυμαίνονται σε μέγεθος μικρότερο των 5 χιλιοστών, φτάνοντας ακόμη και στη κλίμακα του μικρόμετρου (ένα εκατομμυριοστό του μέτρου). Οτιδήποτε μικρότερο από 1 μικρόμετρο θεωρείται νανοπλαστικό και μετριέται σε δισεκατομμυριοστά του μέτρου. Μιλάμε για σωματίδια τόσο μικρά που η επιστήμη αγωνίστηκε […]

01.05.2024

Πώς να μειώσετε τις ραγάδες με φυσικό τρόπο

30.04.2024

Πως να πλένετε σωστά τα φρούτα και τα λαχανικά

30.04.2024

Διάσημη influencer «καίει» το εμβόλιο του Covid-19: «Γιατροί λένε ότι το πρόβλημα στην καρδιά μου είναι από αυτό»

30.04.2024

Στρατιωτική δίαιτα: Τι είναι και πως λειτουργεί;

16.04.2024

Δεν είναι μόνο για το φαγητό: 17 τρόποι να χρησιμοποιήσετε το λεμόνι εκτός κουζίνας

12.04.2024

H καρδιακή νόσος συνδέεται με την ανάπτυξη καρκίνου;

12.04.2024

Γιατί δαγκώνουμε τα χείλη μας; – Τι μπορούμε να κάνουμε για να το σταματήσουμε

01.03.2024

Ποιοι είναι οι φυσιολογικοί καρδιακοί παλμοί και ποια τα επικίνδυνα όρια – Πότε πρέπει να ανησυχήσετε