Διατροφή

Ρόδι: Η διατροφική του αξία και τα οφέλη του για την υγεία μας

Ρόδι: Η διατροφική του αξία και τα οφέλη του για την υγεία μας

Το ρόδι έχει την πιο γιορτινή εμφάνιση απ’ όλα τα φρούτα της εποχής και είναι τόσο θρεπτικό ώστε επάξια κερδίζει θέση όχι μόνο στο τραπέζι των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς, αλλά στη διατροφή μας όλο τον χρόνο.

Όπως εξηγεί διαιτολόγος και συνεργάτις του Κέντρου Διατροφής του Ανθρώπου (CHN) στην Cleveland Clinic στο Οχάιο, τα ρόδια αποτελούν αληθινή υπερτροφή, είτε τρώει κανείς τον καρπό είτε πίνει τον χυμό τους.

Σύμφωνα με τη βάση δεδομένων τροφίμων FoodData Central του αμερικανικού Υπουργείου Γεωργίας (USDA), ανά 100 γραμμάρια το ωμό ρόδι παρέχει, μεταξύ άλλων:

  • 77,9 γραμμάρια νερό
  • 83 θερμίδες
  • 1,67 γρ. πρωτεΐνες
  • 1,17 γρ. λιπίδια
  • 18,7 γρ. υδατάνθρακες εκ των οποίων τα 13,7 γρ. είναι σάκχαρα
  • 10 mg ασβέστιο
  • 23 mg μαγνήσιο
  • 36 mg φώσφορο
  • 236 mg κάλιο
  • 10,2 mg βιταμίνη C

Ισχυρή αντιοξειδωτική δράση

Πολλά από τα συστατικά του ροδιού (π.χ. βιταμίνη C, πολυφαινόλες) έχουν αντιοξειδωτικές ιδιότητες. Έτσι, προστατεύουν τα κύτταρα του σώματος από τις τοξίνες του περιβάλλοντος όπως η ρύπανση και ο καπνός των τσιγάρων.

Τα αντιοξειδωτικά είναι επίσης γνωστό ότι προλαμβάνουν και επιδιορθώνουν τις βλάβες στο DNA των κυττάρων που μπορεί να οδηγήσουν στον καρκίνο.

Μελέτες έχουν δείξει ότι το ρόδι, στο πλαίσιο μιας υγιεινής διατροφής όπως η μεσογειακή, σχετίζεται με μειωμένο κίνδυνο εκδηλώσεως διαφόρων μορφών καρκίνου.

Οφέλη στην υγεία του προστάτη

Μερικές μελέτες έχουν επίσης δείξει ότι ορισμένα συστατικά στον χυμό από ρόδια μπορεί να αναχαιτίζουν την εξάπλωση των καρκινικών κυττάρων. Επιπλέον, επιστήμονες από το Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια στο Λος Άντζελες (UCLA) ανακάλυψαν ότι στους άνδρες που έχουν κάνει θεραπεία για καρκίνο του προστάτη, ο χυμός από ρόδια μπορεί:

  • Να καταστέλλει την ανάπτυξη των καρκινικών κυττάρων
  • Να διεγείρει τον θάνατο των καρκινικών κυττάρων

Τα ευρήματα αυτά υποδηλώνουν ότι το ρόδι μπορεί να βοηθεί τους πάσχοντες από καρκίνο του προστάτη. Πάντοτε, όμως, όταν καταναλώνεται στο πλαίσιο μιας υγιεινής διατροφής, βασισμένης σε φυτικής προελεύσεως τρόφιμα, διευκρινίζει η διαιτολόγος.

Καρδιαγγειακή προστασία

Το ρόδι περιέχει συστατικά που ασκούν προστατευτική δράση στο καρδιαγγειακό σύστημα. Σε ανάλυση του 2022 για τις επιδράσεις 10 καθημερινών φρούτων στην καρδιαγγειακή υγεία, το ρόδι και ο χυμός του φάνηκε να βελτιώνουν πολλές καρδιακές παθήσεις, όπως:

  • Η υπέρταση
  • Η στεφανιαία νόσος
  • Η αθηροσκλήρωση

Άλλη μελέτη, του 2021, που διεξήχθη σε αρουραίους έδειξε ότι ο χυμός από ρόδι μειώνει κατά 39% τις συγκεντρώσεις της κακής (LDL) χοληστερόλης στο αίμα. Η LDL χοληστερόλη είναι αυτή που συσσωρεύεται στα εσωτερικά τοιχώματα των αρτηριών, δημιουργώντας χαρακτηριστικές πλάκες (αθηρωματικές πλάκες).

Οι πλάκες αυτές προκαλούν στένωση στις αρτηρίες και μπορεί να οδηγήσουν στο έμφραγμα και το εγκεφαλικό.

Η ίδια μελέτη έδειξε ότι το ρόδι αυξάνει κατά 27% την καλή (HDL) χοληστερόλη. Αυτή η μορφή της χοληστερόλης απομακρύνει την LDL από τα αγγεία. Έτσι μειώνει τον καρδιαγγειακό κίνδυνο.

«Αρκετές μελέτες έχουν δείξει ότι τα ρόδια μπορεί να εμποδίζουν την ανάπτυξη αθηρωματικών πλακών στις αρτηρίες», λέει η διαιτολόγος. «Αν λοιπόν έχετε οικογενειακό ιστορικό καρδιοπάθειας, θα ήταν λογικό να τα προσθέσει στην διατροφή σας».

Ωστόσο εάν παίρνετε φάρμακα, συμβουλευθείτε τον γιατρό σας πριν αρχίσετε να τρώτε ρόδι. Ενδέχεται να αλληλεπιδράσει με ορισμένα φάρμακα. Στα φάρμακα αυτά συμπεριλαμβάνονται ορισμένες στατίνες (για την υψηλή χοληστερόλη) και φάρμακα για την υπέρταση.

Για να αποκομίσετε τα πλήρη οφέλη των ροδιών, προτιμότερο είναι να τρώτε τον καρπό του. Μισό ρόδι θεωρείται μία μερίδα φρούτου. Ο μέσος ενήλικας χρειάζεται τουλάχιστον 3 μερίδες φρούτων ημερησίως.

Διατροφή

11.08.2026

Είσαι 30άρης; – Οι 4 συνήθειες που πρέπει να υιοθετήσεις τώρα για να είσαι πιο υγιής στα 45

Ύπνος, άσκηση, προληπτικές εξετάσεις και σωστή διατροφή μπορούν να αποτελέσουν τη βάση για ένα πιο δυνατό σώμα τα επόμενα χρόνια

11.08.2026

Πέντε τροφές που μπορούν να βοηθήσουν στη μείωση της «κακής» χοληστερίνης

Από τη βρώμη και τα όσπρια μέχρι τα λιπαρά ψάρια, τους ξηρούς καρπούς και το αβοκάντο

Γιατί το μέλι δεν χαλάει σχεδόν ποτέ; – Η επιστήμη δίνει την απάντηση
08.08.2026

Γιατί το μέλι δεν χαλάει σχεδόν ποτέ; – Η επιστήμη δίνει την απάντηση

Βρίσκεσαι σε δίαιτα; – 11+1 καθημερινά λάθη που μπορεί να κρατούν τη ζυγαριά «κολλημένη»
08.08.2026

Βρίσκεσαι σε δίαιτα; – 11+1 καθημερινά λάθη που μπορεί να κρατούν τη ζυγαριά «κολλημένη»

Αυτά είναι τα φρούτα και τα λαχανικά του Αυγούστου: Οι εποχικές επιλογές που πρέπει να βάλετε στο τραπέζι σας
07.08.2026

Αυτά είναι τα φρούτα και τα λαχανικά του Αυγούστου: Οι εποχικές επιλογές που πρέπει να βάλετε στο τραπέζι σας

Τηγανητά αυγά χωρίς πολλές θερμίδες: Τα λάθη που αυξάνουν το λάδι και οι λύσεις
07.08.2026

Τηγανητά αυγά χωρίς πολλές θερμίδες: Τα λάθη που αυξάνουν το λάδι και οι λύσεις

Γιατί οι αντζούγιες θεωρούνται «υπερτροφή» – Τα σημαντικά οφέλη για την υγεία
25.07.2026

Γιατί οι αντζούγιες θεωρούνται «υπερτροφή» – Τα σημαντικά οφέλη για την υγεία

Personal trainer αποκαλύπτει: Αυτό είναι το λάθος με τα παπούτσια που αυξάνει τον κίνδυνο τραυματισμών
16.07.2026

Personal trainer αποκαλύπτει: Αυτό είναι το λάθος με τα παπούτσια που αυξάνει τον κίνδυνο τραυματισμών

Το τρόφιμο που «χτίζει» γερά οστά και μειώνει τον κίνδυνο καταγμάτων
15.07.2026

Το τρόφιμο που «χτίζει» γερά οστά και μειώνει τον κίνδυνο καταγμάτων

Το κόκκινο φρούτο που μπορεί να μειώσει την πίεση και να βελτιώσει την ευαισθησία στην ινσουλίνη
15.07.2026

Το κόκκινο φρούτο που μπορεί να μειώσει την πίεση και να βελτιώσει την ευαισθησία στην ινσουλίνη

Δημοφιλή

Υγεία
1

Αυτό είναι το θαυματουργό έλαιο που προστατεύει από το Αλτχάιμερ

Υγεία
2

Το τρόφιμο που θωρακίζει «αθόρυβα» τα οστά σε κάθε ηλικία… δεν είναι το γάλα!

Φάρμακα
3

Ανατροπή δεδομένων στα εμβόλια mRNA: Οι εμβολιασμένοι πεθαίνουν πλέον στις ΗΠΑ από COVID-19

Kαρδιά
4

Ποιοι είναι οι φυσιολογικοί καρδιακοί παλμοί και ποια τα επικίνδυνα όρια – Πότε πρέπει να ανησυχήσετε

Περισσότερα

11.08.2026

Είσαι 30άρης; – Οι 4 συνήθειες που πρέπει να υιοθετήσεις τώρα για να είσαι πιο υγιής στα 45

Ύπνος, άσκηση, προληπτικές εξετάσεις και σωστή διατροφή μπορούν να αποτελέσουν τη βάση για ένα πιο δυνατό σώμα τα επόμενα χρόνια

11.08.2026

Η σειρά γέννησης μπορεί να επηρεάζει την υγεία: Τι έδειξε έρευνα σε 10 εκατ. ανθρώπους

Ποιες παθήσεις εμφανίζονται συχνότερα σε κάθε ομάδα

Πέντε τροφές που μπορούν να βοηθήσουν στη μείωση της «κακής» χοληστερίνης
11.08.2026

Πέντε τροφές που μπορούν να βοηθήσουν στη μείωση της «κακής» χοληστερίνης

Υπνική άπνοια: Τι αποκαλύπτουν οι τελευταίες μελέτες για το ροχαλητό
11.08.2026

Υπνική άπνοια: Τι αποκαλύπτουν οι τελευταίες μελέτες για το ροχαλητό

Άννα Κορακάκη: Η συγκινητική ανάρτηση από την Ελληνίδα Ολυμπιονίκη – Αποκάλυψε το σπουδαιότερο «μετάλλιό» της
09.08.2026

Άννα Κορακάκη: Η συγκινητική ανάρτηση από την Ελληνίδα Ολυμπιονίκη – Αποκάλυψε το σπουδαιότερο «μετάλλιό» της

Γιατί το μέλι δεν χαλάει σχεδόν ποτέ; – Η επιστήμη δίνει την απάντηση
08.08.2026

Γιατί το μέλι δεν χαλάει σχεδόν ποτέ; – Η επιστήμη δίνει την απάντηση

Βρίσκεσαι σε δίαιτα; – 11+1 καθημερινά λάθη που μπορεί να κρατούν τη ζυγαριά «κολλημένη»
08.08.2026

Βρίσκεσαι σε δίαιτα; – 11+1 καθημερινά λάθη που μπορεί να κρατούν τη ζυγαριά «κολλημένη»

Ο Στέφανος Τσιτσιπάς σε εξόρμηση με την σύντροφό του στις ελβετικές Άλπεις – Δείτε τα τρυφερά στιγμιότυπα
08.08.2026

Ο Στέφανος Τσιτσιπάς σε εξόρμηση με την σύντροφό του στις ελβετικές Άλπεις – Δείτε τα τρυφερά στιγμιότυπα

Νέα μελέτη: Η εισπνοή καπνού από τις πυρκαγιές αυξάνει τον κίνδυνο για εγκύους και έμβρυα
08.08.2026

Νέα μελέτη: Η εισπνοή καπνού από τις πυρκαγιές αυξάνει τον κίνδυνο για εγκύους και έμβρυα

Αυτά είναι τα φρούτα και τα λαχανικά του Αυγούστου: Οι εποχικές επιλογές που πρέπει να βάλετε στο τραπέζι σας
07.08.2026

Αυτά είναι τα φρούτα και τα λαχανικά του Αυγούστου: Οι εποχικές επιλογές που πρέπει να βάλετε στο τραπέζι σας