Βιοτεχνολογία

Επιστήμονες επανέφεραν αναμνήσεις που είχαν “διαγράψει”

Επιστήμονες από τις ΗΠΑ βρήκαν τρόπο να επαναφέρουν αναμνήσεις τις οποίες πρώτα είχαν «διαγράψει» – τουλάχιστον στους αρουραίους όπου δοκίμασαν κατ’ αρχήν την τεχνική τους.

Εάν επιβεβαιωθεί το εύρημα σε ανθρώπους, πιστεύεται ότι θα αποτελέσει τεράστιο βήμα προόδου για την αντιμετώπιση της φοβίας, την καταπολέμηση του συνδρόμου του μετατραυματικού στρες ή ακόμα και την διέγερση της μνήμης των πασχόντων από άνοια.

Η όλη έρευνα, που δημοσιεύεται στην επιθεώρηση «Nature», είναι η πρώτη που αποδεικνύει ότι είναι εφικτή η επιλεκτική διαγραφή μίας ανάμνησης και εν συνεχεία η επανενεργοποίησή της.

Οι επιστήμονες από το Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια στο Σαν Ντιέγκο (UCSD), χρησιμοποίησαν οπτικά λέιζερ σε συγκεκριμένες συχνότητες για να διεγείρουν μία ομάδα νευρικών κυττάρων στον εγκέφαλο αρουραίων, οι οποίοι ήταν γενετικά τροποποιημένοι ώστε να έχουν ευαισθησία στο φως.

Ενόσω οι επιστήμονες εξέθεταν τα ζώα στο οπτικό λέιζερ, ασκούσαν ένα ήπιο ηλεκτροσόκ στο ένα πόδι τους και εκείνα σύντομα έμαθαν να συσχετίζουν το οπτικό λέιζερ με τον πόνο, με αποτέλεσμα να αντιδρούν φοβισμένα στην έκθεση στο οπτικό λέιζερ, ακόμα και όταν δεν γινόταν ηλεκτροσόκ στο πόδι τους.

Στη συνέχεια του πειράματος, οι ερευνητές χρησιμοποίησαν μία σειρά από οπτικά λέιζερ χαμηλής συχνότητας για να διεγείρουν εκ νέου τα ίδια νευρικά κύτταρα, αλλά με διαφορετικό τρόπο, «διαγράφοντας» έτσι την ανάμνηση του πόνου.

Έπειτα από αυτή τη διέγερση οι αρουραίοι δεν αντιδρούσαν πλέον με φόβο, γεγονός που απέδειξε την «διαγραφή» της ανάμνησης.

Η πιο εκπληκτική ανακάλυψη, όμως, ήταν πως όταν οι επιστήμονες εξέθεσαν εκ νέου τα νευρικά κύτταρα σε υψηλότερες συχνότητες του οπτικού λέιζερ, η χαμένη ανάμνηση επανενεργοποιήθηκε και τα ζώα άρχισαν πάλι να αντιδρούν φοβισμένα, παρότι αυτή τη φορά δεν τους έγινε ηλεκτροσόκ.

«Τα ευρήματα αυτά υποδηλώνουν ότι μπορούμε να σχηματίσουμε μία ανάμνηση, να την διαγράψουμε και να την επανενεργοποιήσουμε κατά το δοκούν, εφαρμόζοντας ένα ερέθισμα που επιλεκτικά ενισχύει ή εξασθενεί τις συνάψεις μεταξύ των νευρικών κυττάρων», δήλωσε ο επικεφαλής ερευνητής δρ Ρομπέρτο Μαλίναου, καθηγητής Νευροεπιστήμης στο UCSD.

Οι νευρικές συνάψεις είναι ουσιαστικά οι «ενώσεις» των εγκεφαλικών κυττάρων μεταξύ τους και η διέγερσή τους από τους επιστήμονες του UCSD βασίζεται στη θεωρία ότι οι αναμνήσεις δημιουργούνται, αποθηκεύονται και ανακαλούνται όταν ο εγκέφαλος αναπτύσσει νέες συνάψεις ανάμεσα στα κύτταρά του.

www.tanea.gr