Παιδί

Πώς τα παιδιά γνωρίζουν ποιες πράξεις είναι κακές και ποιες κοινωνικά αποδεκτές

Πώς τα παιδιά γνωρίζουν ποιες πράξεις είναι κακές και ποιες κοινωνικά αποδεκτές

Το ερώτημα που τέθηκε στην ψυχολογία είναι, πως τα παιδιά γνωρίζουν ποιες πράξεις είναι κακές και ποιες κοινωνικά αποδεκτές”.

Η αντίληψη του ίδιου του παιδιού και οι επιδράσεις από τον Βρεφονηπιακό Σταθμό καθώς και την οικογένεια, παίζουν σημαντικό ρόλο στο πως βλέπουν τα παιδιά τις πράξεις, τον κόσμο γενικότερα.

Περισσότερο όμως φαίνεται να σχετίζεται με τα στάδια ανάπτυξης του παιδιού, -η κρίση αναπτύσσεται σταδιακά καθώς το παιδί μεγαλώνει- όπου μπορεί να κρίνει, να ξεχωρίζει και να διαχωρίζει, με τις όποιες επιρροές από το περιβάλλον των ενηλίκων. 

Αν και είναι είναι δύσκολο να αποσαφηνιστεί πως αναπτύσσεται η κρίση για τις πράξεις στην παιδική ηλικία, -ορίζει και τον μελλοντικό χαρακτήρα του παιδιού-έγιναν προσπάθειες, με παρατηρήσεις από ψυχολόγους. 

Εξετάστηκαν οι  αντιδράσεις των γονέων στις πράξεις των μικρών παιδιών, ούτως ώστε να ερευνηθεί, αν αυτές οι αντιδράσεις αποτελούν ένα είδος οδηγού κατευθυντήριων αρχών αναφορικά με τις αποδεκτές και μη αποδεκτές πράξεις.

Για παράδειγμα, τα παιδιά επιπλήττονται για πράξεις που δεν είναι ηθικά σωστές, και αντίθετα δεν επιπλήττονται για πράξεις που είναι κοινωνικά αποδεκτές.

Ανάπτυξη κρίσης για τις πράξεις

Τα πράγματα βεβαίως δεν είναι τόσο απλά, γιατί οι γονείς επιπλήττουν τα παιδιά τους ακόμη και για σχετικά ασήμαντα σφάλματα.

Οι Dunn & Munn (1987) πραγματοποίησαν μια σειρά από παρατηρήσεις οικογενειών στο χώρο τους και κατέγραψαν όλες τις φιλονικίες ανάμεσα στα αδέλφια ή ανάμεσα στους γονείς και στα παιδιά.

Διαπίστωσαν, ότι οι διαφωνίες που ανέκυπταν στις οικογένειες σχετίζονταν με την τήρηση των διαφόρων κανόνων.

Για παράδειγμα, οι κανόνες ευγένειας υπαγόρευαν ότι έπρεπε κανείς να λέει «παρακαλώ» και «ευχαριστώ» την κατάλληλη στιγμή, ενώ οι γενικότεροι κανόνες του σπιτιού καθόριζαν τι έπρεπε να γίνει, πότε και πού.

Υπήρχαν ακόμη κανόνες για την ιδιοκτησία αντικειμένων, το μοίρασμά τους και την τήρηση της σειράς ανάμεσα στα αδέλφια, όπως και κανόνες για την άτακτη ή τη διαταρακτική συμπεριφορά.

Διαφωνίες γονέων με τα παιδιά 

Οι Dunn & Munn (1987) κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι οι διαφωνίες ανάμεσα στο γονέα και στο παιδί σχετίζονταν κυρίως με την τήρηση των ισχυόντων κανόνων του σπιτιού και με τη διαταρακτική συμπεριφορά, ενώ οι φιλονικίες ανάμεσα στα αδέλφια σχετίζονταν κυρίως με κανόνες για το μοίρασμα, την ιδιοκτησία αντικειμένων και την τήρηση της σειράς.

Αυτά τα θέματα μπορούσαν να προκαλέσουν περισσότερο σοβαρά προβλήματα, υπό την έννοια ότι όταν τα παιδιά εμπλέκονταν σε αυτά, ήταν περισσότερο πιθανό να καταλήξουν να κλαίνε ή να θυμώνουν.

“Το πιο αξιοπρόσεκτο στοιχείο αυτών των ευρημάτων ήταν ότι οι γονείς φαίνονταν να ασχολούνται περισσότερο με σχετικά ασήμαντα γεγονότα ή, τουλάχιστον, με γεγονότα τα οποία δεν προκαλούν έντονη προσωπική δυσφορία”, αναφέρει η Ψυχολόγος κ. Χρύσα Πράντζαλου

. e psy logo twitter2

Παρατήρηση των παιδιών στους Βρεφονηπιακούς Σταθμούς

Ο Smetana (1984) παρατήρησε μικρά παιδιά κατά τη διάρκεια του παιγνιδιού σε βρεφονηπιακούς σταθμούς και διαπίστωσε ότι, αν και οι δάσκαλοι αντιδρούσαν τόσο στις ηθικές όσο και τις συμβατικές παραβάσεις, πολύ πιο συχνά οι αντιδράσεις τους σχετίζονταν με συμβατικές παραβάσεις παρά με ηθικές.

Φαίνεται συνεπώς ότι τα παιδιά δεν αποκτούν τις κρίσεις τους για τη σοβαρότητα μιας πράξης βασισμένα αποκλειστικά στις αντιδράσεις των δασκάλων ή των γονέων τους.

Η αξιολόγηση της σοβαρότητας μιας πράξης

-Πώς λοιπόν ένα παιδί κρίνει πόσο σοβαρή είναι μια πράξη;

Επειδή τα ερευνητικά ευρήματα έδειχναν ότι οι γονείς επιπλήττουν τα παιδιά τους περισσότερο για συμβατικές παρά για ηθικές παρεμβάσεις, οι Seigel & Storey (1985) θεώρησαν ότι τα παιδιά πιθανόν να αποκτούν αυτές τις αξίες μέσα από άλλες επαφές στο σχολείο ή στον παιδικό σταθμό.

Μάλιστα, προέβαλαν την άποψη ότι τα παιδιά που περνούν περισσότερο χρόνο με ενηλίκους στο σπίτι, είναι λιγότερο πιθανό να κάνουν τη διάκριση των ηθικών από τα συμβατικά παραπτώματα, σε σύγκριση με τα παιδιά που περνούν περισσότερο χρόνο με άλλα παιδιά.

Οι ερευνητές μελέτησαν παιδιά που είχαν φοιτήσει στον παιδικό σταθμό για εννιά μήνες (τα οποία αποκάλεσαν «παλιούς») και τα συνέκριναν με παιδιά που φοιτούσαν στον παιδικό σταθμό για πρώτη φορά (τα οποία και ονόμασαν «αρχάριους»).

“Διατύπωσαν την υπόθεση ότι οι «παλιοί», από την επαφή τους με άλλα παιδιά, θα είχαν πλέον αρκετές γνώσεις γύρω από το τι προκαλεί δυσφορία στους άλλους και τι όχι, με αποτέλεσμα να μπορούν να κάνουν τη διάκριση των σοβαρών και των λιγότερο σοβαρών πράξεων”.

Οι ερευνητές δεν βρήκαν καμία διαφορά ανάμεσα στις δύο ομάδες των παιδιών αναφορικά με τις κρίσεις τους για τις ηθικές παρεμβάσεις.

Για παράδειγμα, και οι δυο ομάδες έκριναν ότι είναι πολύ σοβαρό να χτυπά κανείς ένα άλλο παιδί.

Παρά ταύτα υπήρχαν διαφορές στον τρόπο με τον οποίο οι δυο ομάδες έκριναν τις συμβατικές παραβάσεις, όπως την έλλειψη τάξης.

Για τους «αρχάριους» οι παραβάσεις αυτές ήταν σοβαρές, ενώ αντίθετα για τους «παλιούς» ήταν μικρής σημασίας ή ασήμαντες.

Ανάπτυξη της ηθικότητας

Οι Siegel & Storey πρότειναν ότι η προσχολική εμπειρία επιτρέπει στα παιδιά να αποσαφηνίσουν τους κανόνες που έχουν μάθει στο σπίτι, καθώς και να μάθουν ποιοι ισχύουν γενικά στο ευρύτερο κοινωνικό πλαίσιο και ποιοι έχουν ιδιαίτερη σημασία στη δική τους οικογένεια.

Σε μια προσπάθεια να διερευνηθεί περαιτέρω η άποψη, οι Davidson και συνεργάτες (1983) ζήτησαν από παιδιά να αιτιολογήσουν τους ηθικούς κανόνες τους οποίους γνώριζαν.

Βρήκαν ότι οι εξηγήσεις των παιδιών για το λόγο που οι ηθικές παραβάσεις ήταν σοβαρές, αναφέρονταν σταθερά στο «κακό» και στη «δυσφορία» που θα προξενούσαν στους άλλους.

Όταν όμως επρόκειτο για συμβατικούς κανόνες, τα παιδιά δεν ανέφεραν τις δυο αυτές έννοιες”, τονίζει η κ. Πράντζαγλου.

Μάλιστα, χαρακτήριζαν διαφορετικά μια πράξη εάν μάθαιναν ότι μπορούσε να προκαλέσει δυστυχία στους άλλους.

Σύμφωνα με τους ερευνητές, η επίγνωση των συνεπειών των πράξεων είναι αυτή που επηρεάζει τις κρίσεις των παιδιών.

Αυτό αποτελεί μια πρόσθετη ένδειξη, ότι η ικανότητα του παιδιού να κατανοεί τον κοινωνικό κόσμο αναπτύσσεται όλο και περισσότερο με την πάροδο της ηλικίας.

“Από τα παραπάνω, διαφαίνεται ότι το επίκεντρο της έρευνας πάνω στην ανάπτυξη της ηθικότητας έχει μετατοπιστεί από τις θεωρίες που περιγράφουν στάδια ανάπτυξης σε αναζητήσεις, για το πώς το παιδί κατανοεί τον κοινωνικό κόσμο και τις προσωπικές του πράξεις μέσα σε αυτόν”, καταλήγει η κ. Χρύσα Πράντζαλου .

*Τα στοιχεία του άρθρου, αποτελούν αδειοδοτημένο απόσπασμα από το βιβλίο Εισαγωγή στην ψυχολογία που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πεδίο.

Παιδί

02.10.2025

Πώς η απαγόρευση κινητού το βράδυ βελτιώνει τον ύπνο και τις επιδόσεις στο σχολείο

Η σωστή ρουτίνα της νυχτερινής ξεκούρασης για μεγαλύτερη διαύγεια

08.09.2025

Γιατί τα νήπια κλαίνε όταν πάνε σχολείο; Πόσο καιρό παίρνει η προσαρμογή τους;

Το άγνωστο περιβάλλον εντείνει την αγωνία των παιδιών

Τα οφέλη στο μεγάλωμα των παιδιών με κατοικίδια
28.08.2025

Τα οφέλη στο μεγάλωμα των παιδιών με κατοικίδια

Εθισμός στο διαδίκτυο: Πώς επιδρά στον εγκέφαλο των εφήβων
28.08.2025

Εθισμός στο διαδίκτυο: Πώς επιδρά στον εγκέφαλο των εφήβων

Ερευνητές αποκαλύπτουν: Γιατί δεν θυμόμαστε τα πρώτα χρόνια της ζωής μας
15.08.2025

Ερευνητές αποκαλύπτουν: Γιατί δεν θυμόμαστε τα πρώτα χρόνια της ζωής μας

Κίνδυνος για τα μικρά παιδιά: Ανακαλούνται από την αγορά ζελεδάκια γιατί προκαλούν πνιγμό! – Δείτε ποια αφορά
29.07.2025

Κίνδυνος για τα μικρά παιδιά: Ανακαλούνται από την αγορά ζελεδάκια γιατί προκαλούν πνιγμό! – Δείτε ποια αφορά

Τι είναι η ανιδρωσία που προκάλεσε τη θερμοπληξία στον 15χρονο από το Μέτσοβο – Συμπτώματα και σημάδια
28.07.2025

Τι είναι η ανιδρωσία που προκάλεσε τη θερμοπληξία στον 15χρονο από το Μέτσοβο – Συμπτώματα και σημάδια

Στο Τορίνο ο 15χρονος που υπέστη θερμοπληξία στο Μέτσοβο: Θα υποβληθεί σε μεταμόσχευση ύπατος
28.07.2025

Στο Τορίνο ο 15χρονος που υπέστη θερμοπληξία στο Μέτσοβο: Θα υποβληθεί σε μεταμόσχευση ύπατος

Βρετανία: Για πρώτη φορά γεννήθηκαν οκτώ μωρά με DNA τριών ατόμων! (βίντεο)
17.07.2025

Βρετανία: Για πρώτη φορά γεννήθηκαν οκτώ μωρά με DNA τριών ατόμων! (βίντεο)

Εθισμός στο διαδίκτυο: Πώς επιδρά στον εγκέφαλο των εφήβων
02.07.2025

Εθισμός στο διαδίκτυο: Πώς επιδρά στον εγκέφαλο των εφήβων

Δημοφιλή

Υγεία
1

Αυτό είναι το θαυματουργό έλαιο που προστατεύει από το Αλτχάιμερ

Kαρδιά
2

Ποιοι είναι οι φυσιολογικοί καρδιακοί παλμοί και ποια τα επικίνδυνα όρια – Πότε πρέπει να ανησυχήσετε

Φάρμακα
3

Ανατροπή δεδομένων στα εμβόλια mRNA: Οι εμβολιασμένοι πεθαίνουν πλέον στις ΗΠΑ από COVID-19

Διατροφή
4

Πετιμέζι: Το καλύτερο φυσικό φάρμακο

Περισσότερα

07.10.2025

«Καμπανάκι» ΕΟΦ για σκεύασμα που «καίει λίπος»: Μην το χρησιμοποιήσετε

Το σκεύασμα περιέχει σιβουτραμίνη, μια δραστική ουσία που έχει αποσυρθεί από το 2010!

03.10.2025

Όσα δεν σου είπαν ποτέ για τις αιμορροΐδες και πώς αντιμετωπίζονται

Σύγχρονες λύσεις για αυτή την κοινή αλλά «κρυφή» πάθηση

Ανδρική ακράτεια ούρων: Αιτίες, συμπτώματα και αντιμετώπιση
03.10.2025

Ανδρική ακράτεια ούρων: Αιτίες, συμπτώματα και αντιμετώπιση

Πώς η απαγόρευση κινητού το βράδυ βελτιώνει τον ύπνο και τις επιδόσεις στο σχολείο
02.10.2025

Πώς η απαγόρευση κινητού το βράδυ βελτιώνει τον ύπνο και τις επιδόσεις στο σχολείο

Λιγότερος ύπνος, περισσότερα προβλήματα: Οι συνέπειες στο σώμα σας όταν κοιμάστε κάτω από 6 ώρες
01.10.2025

Λιγότερος ύπνος, περισσότερα προβλήματα: Οι συνέπειες στο σώμα σας όταν κοιμάστε κάτω από 6 ώρες

Χειμερινή ασπίδα: 5 υπερτροφές που ενισχύουν την άμυνα του οργανισμού
01.10.2025

Χειμερινή ασπίδα: 5 υπερτροφές που ενισχύουν την άμυνα του οργανισμού

Το νερό από τα μακαρόνια δεν πάει χαμένο – Δείτε πώς μπορείτε να το αξιοποιήσετε
25.09.2025

Το νερό από τα μακαρόνια δεν πάει χαμένο – Δείτε πώς μπορείτε να το αξιοποιήσετε

Εξάνθημα πίσω από το αυτί: Αυτές είναι όλες οι πιθανές αιτίες
25.09.2025

Εξάνθημα πίσω από το αυτί: Αυτές είναι όλες οι πιθανές αιτίες

ΕΦΕΤ: Ανακαλεί αποξηραμένα βερίκοκα – Εντοπίστηκε διοξείδιο του θείου
25.09.2025

ΕΦΕΤ: Ανακαλεί αποξηραμένα βερίκοκα – Εντοπίστηκε διοξείδιο του θείου

Οι ένοχες τροφές πίσω από τις ημικρανίες που μας ταλαιπωρούν – Ποια είναι η αιτία
25.09.2025

Οι ένοχες τροφές πίσω από τις ημικρανίες που μας ταλαιπωρούν – Ποια είναι η αιτία