Εγκυμοσύνη

Ακόμη και μικρή ποσότητα αλκοόλ στην εγκυμοσύνη μπορεί να βλάπτει το έμβρυο

Ακόμη και μικρή ποσότητα αλκοόλ στην εγκυμοσύνη μπορεί να βλάπτει το έμβρυο

Σχεδόν οι μισές γυναίκες παγκοσμίως αναφέρουν ότι καταναλώνουν αλκοόλ σε κάποια φάση της εγκυμοσύνης τους.

Στις ΗΠΑ σχεδόν το 8% των γυναικών συνεχίζει να πίνει ενώ είναι έγκυες.

Αν και ορισμένες μελέτες έχουν δείξει ότι μια μικρή ποσότητα αλκοόλ κατά την κύηση δεν επηρεάζει το έμβρυο, ειδικοί της Αμερικανικής Ακαδημίας Παιδιατρικής προειδοποιούν ότι «καμιά ποσότητα αλκοόλ δεν είναι ασφαλής».

Ο οδηγία δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Pediatrics.

Σύμφωνα με την οδηγία, η χρήση αλκοόλ κατά την κύηση μπορεί να προκαλέσει προβλήματα σκέψης και συμπεριφοράς που διαρκούν καθ’ όλη τη διάρκεια της ζωής του ατόμου.

Συνεπώς καμιά ποσότητα δεν είναι ασφαλής και κανένα τρίμηνο δεν είναι ασφαλέστερο από τα άλλα για να πίνει μια μέλλουσα μητέρα αλκοόλ, αναφέρεται στην οδηγία.

«Η μόνη εγγύηση ότι δεν θα έχει επιπτώσεις στο έμβρυο από το αλκοόλ, είναι όταν η μητέρα απέχει εντελώς από αυτό στη διάρκεια της εγκυμοσύνης» λέει η Τζάνετ Γουίλιαμς, καθηγήτρια Παιδιατρικής στο Κέντρο Επιστημών Υγείας του Πανεπιστημίου του Τέξας και εκ των συγγραφέων της οδηγίας.

Δεν αποκλείεται στο μέλλον να αποδειχτεί ότι το αλκοόλ έχει σημαντική επίδραση στη ζωή του παιδιού, στην ακαδημαϊκή επίδοση, την προσοχή, τη συμπεριφορά, τη μνήμη, τη γλωσσική και κινητική ανάπτυξη του ατόμου”, προσθέτει.

Όλες οι μορφές αλκοόλ επικίνδυνες

Η Γνωμοδοτική Επιτροπή υποστηρίζει ότι όλες οι μορφές αλκοόλ (κρασί, μπίρα, οινοπνευματώδη ποτά) ενέχουν τον ίδιο κίνδυνο.

Φυσικά, η κατανάλωση μεγάλων ποσοτήτων αλκοόλ σε σύντομο χρονικό διάστημα ενέχει ακόμα μεγαλύτερο κίνδυνο.

Προηγούμενες έρευνες – ορισμένες- έχουν δείξει ότι μικρές ποσότητες αλκοόλ κατά την κύηση δεν είναι επιβλαβείς για το μωρό.

Για παράδειγμα, μελέτη που δημοσιεύθηκε το 2010 στο Journal of Epidemiology and Community Health βρήκε ότι δεν προκύπτει κίνδυνος συμπεριφοράς και γνωστικών προβλημάτων από 1-2 ποτά την εβδομάδα.

«Όμως, οι μελέτες αυτές δεν κατέληξαν ότι το αλκοόλ είναι ασφαλές για το έμβρυο.

Απλά δείχνουν ότι σε συγκεκριμένο δείγμα, υπό συγκεκριμένες συνθήκες, δεν υπάρχουν επαρκή στοιχεία κάποιας επίδρασης που να αποδίδεται στο αλκοόλ» λέει η Γουίλιαμς.

Τα μωρά που γεννιούνται από μητέρες που πίνουν αλκοόλ κατά τα διάρκεια της εγκυμοσύνης ή κατά την περίοδο της σύλληψης, κινδυνεύουν περισσότερο να έχουν χαμηλό βάρος στη γέννηση, σύμφωνα με νεότερη μελέτη.

Οι ερευνητές από τα Πανεπιστήμια της Οξφόρδης και του Κουίνσλαντ, διαπίστωσαν ότι το αλκοόλ εμποδίζει την ανάπτυξη όλων των σημαντικών αιμοφόρων αγγείων στον πλακούντα αρουραίων.

Οι επιδράσεις γίνονται εμφανείς από τα πολύ πρώιμα στάδια της εγκυμοσύνης.

Ανακάλυψαν επίσης ότι τα θηλυκά πειραματόζωα επηρεάστηκαν πολύ περισσότερο από την έκθεση στο αλκοόλ, η οποία συνδέθηκε με 17% χαμηλότερο βάρος γέννησης και 32% λιγότερη ανάπτυξη των αιμοφόρων αγγείων στον πλακούντα.

Ένα αναπτυσσόμενο έμβρυο είναι ευαίσθητο σε κάθε αλλαγή στο σώμα της μητέρας και ζωτικής σημασίας στατιστικά στοιχεία, όπως το βάρος κατά τη γέννηση μπορούν να έχουν συνέπειες για όλη του τη ζωή.

Μωρά με χαμηλό βάρος γέννησης θεωρούνται γενικά όσα ζυγίζουν κάτω από 2,5 κιλά.

Το χαμηλό βάρος γέννησης αυξάνει τον κίνδυνο αναπνευστικής δυσκολίας, εγκεφαλικής αιμορραγίας, καρδιακών παθήσεων, οφθαλμικών παθήσεων, λοιμώξεων και πρώιμης ηπατικής ανεπάρκειας.

Οδεύοντας προς την εφηβεία και την ενηλικίωση, τα παιδιά αυτά έχουν περισσότερες πιθανότητες να αναπτύξουν απειλητικές για τη ζωή παθήσεις, όπως ο διαβήτης, οι καρδιοπάθειες και η υπέρταση. 

Διατρέχουν επίσης αυξημένο κίνδυνο παχυσαρκίας και διανοητικής αναπηρίας.

Τα Κέντρα Ελέγχου και Πρόληψης Νοσημάτων των ΗΠΑ προειδοποιούν ότι δεν υπάρχει ασφαλές όριο στην κατανάλωση αλκοόλ σε κανένα στάδιο της εγκυμοσύνης, ακόμη και πριν η γυναίκα διαπιστώσει ότι είναι έγκυος.

Το Αμερικανικό Κολλέγιο Μαιευτήρων και Γυναικολόγων συμφωνεί με αυτό, διαβεβαιώνει ωστόσο τις γυναίκες ότι «είναι απίθανη η πρόσκληση σοβαρής βλάβης από τέτοια χρήση αλκοόλ.

Το σημαντικό είναι να μην πιείτε αλκοόλ για το υπόλοιπο της εγκυμοσύνης».

Η νέα μελέτη υποδεικνύει ωστόσο, ότι η κατανάλωση κρασιού, μπύρας ή άλλων αλκοολούχων ποτών στα πρώτα στάδια της εγκυμοσύνης, απειλεί την υγεία του εμβρύου.

Οι επιστήμονες από τα Πανεπιστήμια του Κουίνσλαντ και της Οξφόρδης μελέτησαν θηλυκούς αρουραίους ξεκινώντας τέσσερις ημέρες πριν τη γονιμοποίηση των ωαρίων τους.

Συνέχισαν να παρακολουθούν τα ζώα και την ανάπτυξη των εμβρύων τους μέχρι να γεννηθούν τα μωρά.

Διαπίστωσαν ότι η έκθεση σε αλκοόλ ακόμη και τις πρώτες ημέρες της εγκυμοσύνης είχε σαφείς και καταστροφικές επιπτώσεις στα έμβρυά τους.

Τις πρώτες μέρες της εγκυμοσύνης, ο πλακούντας αναπτύσσεται γύρω από το έμβρυο.

Η σωστή ανάπτυξη του πλακούντα και των αγγείων του είναι ζωτικής σημασίας για το έμβρυο, καθώς μέσω αυτού του συστήματος αιμοφόρων αγγείων, η μητέρα τροφοδοτεί με θρεπτικά στοιχεία και οξυγόνο το μωρό. 

Οι επιστήμονες διαπίστωσαν ότι η έκθεση σε αλκοόλ ακόμη και τις πρώτες μέρες της κύησης ανέστειλε την ανάπτυξη των αιμοφόρων αγγείων στον πλακούντα.

Για ασαφείς μέχρι στιγμής λόγους, οι επιπτώσεις της κατάστασης ήταν πολύ δυσμενέστερες στα θηλυκά έμβρυα, οι πλακούντες των οποίων παρουσίασαν 32% μείωση στην ανάπτυξη των αιμοφόρων αγγείων, ενώ το βάρος τους κατά τη γέννηση ήταν κατά μέσο 17% χαμηλότερο.

«Τα ευρήματα μάς βοηθούν να εξηγήσουμε εν μέρει, γιατί τα έμβρυα που εκτίθενται σε αλκοόλ στη μήτρα, συχνά γεννιούνται μικρά», δήλωσε η Jacinta Kalisch-Smith, ερευνήτρια του πλακούντα στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης.

«Το επόμενο στάδιο της έρευνας είναι να δούμε αν η παροχή θρεπτικών συστατικών μπορεί να μειώσει ή και να αντιστρέψει τις επιπτώσεις της έκθεσης σε αλκοόλ» πρόσθεσε.

Η μελέτη δημοσιεύτηκε στο επιστημονικό έντυπο Development.

Εγκυμοσύνη

08.05.2026

Εγκεφαλικό: 50% χαμηλότερος κίνδυνος για όσες γέννησαν τουλάχιστον 3 παιδιά

Τι αναφέρει νέα έρευνα

26.04.2026

Ποιες είναι οι καλύτερες και ποιες οι χειρότερες στάσεις ύπνου στην εγκυμοσύνη

Όλα όσα πρέπει να γνωρίζεις

Δημοφιλή

Υγεία
1

Αυτό είναι το θαυματουργό έλαιο που προστατεύει από το Αλτχάιμερ

Υγεία
2

Το τρόφιμο που θωρακίζει «αθόρυβα» τα οστά σε κάθε ηλικία… δεν είναι το γάλα!

Kαρδιά
3

Ποιοι είναι οι φυσιολογικοί καρδιακοί παλμοί και ποια τα επικίνδυνα όρια – Πότε πρέπει να ανησυχήσετε

Φάρμακα
4

Ανατροπή δεδομένων στα εμβόλια mRNA: Οι εμβολιασμένοι πεθαίνουν πλέον στις ΗΠΑ από COVID-19

Περισσότερα

14.06.2026

Λαγοκέφαλος: Τι θα συμβεί στο σώμα μας αν καταναλώσουμε το τοξικό ψάρι

Ιδιαίτερη ανησυχία προκαλεί το γεγονός ότι δεν υπάρχει ειδικό αντίδοτο για την τετροδοτοξίνη

14.06.2026

Όταν η καρδιά «χάνει ρυθμό»: Τι κρύβεται πίσω από τους «έκτακτους» παλμούς

Όταν τα επεισόδια είναι συχνά ή επηρεάζουν την καθημερινότητα, συνιστάται έλεγχος από ειδικό καρδιολόγο

Ήπια θρομβοπενία: Τι είναι και ποια τα συμπτώματα που δεν πρέπει να αγνοήσετε
14.06.2026

Ήπια θρομβοπενία: Τι είναι και ποια τα συμπτώματα που δεν πρέπει να αγνοήσετε

Ινδία: Νεκρός 18χρονος από προνύμφες ταινίας που είχαν γεμίσει τον εγκέφαλό του
13.06.2026

Ινδία: Νεκρός 18χρονος από προνύμφες ταινίας που είχαν γεμίσει τον εγκέφαλό του

Vepdegestrant: Το νέο φάρμακο για τον καρκίνο του μαστού που «αναγκάζει» τα καρκινικά κύτταρα να αυτοκαταστραφούν
13.06.2026

Vepdegestrant: Το νέο φάρμακο για τον καρκίνο του μαστού που «αναγκάζει» τα καρκινικά κύτταρα να αυτοκαταστραφούν

Άνδρας στην Κίνα πήγε σε νοσκομείο έχοντας καταπιεί ένα ολόκληρο χταπόδι το οποίο είχε κολλήσει στον λαιμό του!
13.06.2026

Άνδρας στην Κίνα πήγε σε νοσκομείο έχοντας καταπιεί ένα ολόκληρο χταπόδι το οποίο είχε κολλήσει στον λαιμό του!

«Βόμβα» από Τούλσι Γκάμπαρντ: «Οι ΗΠΑ χρηματοδότησαν βιολογικά εργαστήρια στην Ουκρανία με Πανώλη και Κορωνοϊούς»!
13.06.2026

«Βόμβα» από Τούλσι Γκάμπαρντ: «Οι ΗΠΑ χρηματοδότησαν βιολογικά εργαστήρια στην Ουκρανία με Πανώλη και Κορωνοϊούς»!

Κόλλα οστών έφτιαξαν οι Κινέζοι! – Επιδιορθώνει τα κόκκαλα μέσα σε 3 λεπτά!
12.06.2026

Κόλλα οστών έφτιαξαν οι Κινέζοι! – Επιδιορθώνει τα κόκκαλα μέσα σε 3 λεπτά!

Οι ειδικοί προειδοποιούν: Μην φιλάτε το σκυλί σας στο στόμα – Ελλοχεύει σοβαρός κίνδυνος για την υγεία σας
11.06.2026

Οι ειδικοί προειδοποιούν: Μην φιλάτε το σκυλί σας στο στόμα – Ελλοχεύει σοβαρός κίνδυνος για την υγεία σας

Συμφορητική καρδιακή ανεπάρκεια: Τα πρώτα «ύπουλα» συμπτώματα που δεν πρέπει να αγνοήσετε
11.06.2026

Συμφορητική καρδιακή ανεπάρκεια: Τα πρώτα «ύπουλα» συμπτώματα που δεν πρέπει να αγνοήσετε