Ολο και περισσότερο χώρο στο «καλάθι» των ελληνικών νοικοκυριών καταλαμβάνουν τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, με τους καταναλωτές να αποκτούν -τουλάχιστον σε αυτόν τον τομέα- συνήθειες… Δυτικοευρωπαίων.
Σύμφωνα με την έρευνα που πραγματοποίησε το Τμήμα Μάρκετινγκ και Επικοινωνίας του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, την οποία παρουσιάζει σήμερα η «Οικονομική Καθημερινή», το 27,4% των προϊόντων που αγοράζουν πλέον οι καταναλωτές στην Ελλάδα από τα σούπερ μάρκετ είναι είδη ιδιωτικής ετικέτας. Πρόκειται για το μεγαλύτερο ποσοστό που έχει καταγραφεί ποτέ στα εννέα χρόνια που διεξάγεται η εν λόγω έρευνα, ποσοστό που μόλις πριν από δύο χρόνια, το 2011, ήταν στο 21,5%. Το 27,4% ως μερίδιο του όγκου πωλήσεων των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας εκτιμάται ότι αντιστοιχεί στο 21% του τζίρου των αλυσίδων σούπερ μάρκετ.
Μάλιστα, όπως εκτιμά ο υπεύθυνος της έρευνας, καθηγητής Γεώργιος Μπάλτας, «στις παρούσες συνθήκες, ανασχετικό ρόλο στην περαιτέρω αύξηση του μεριδίου αγοράς θα μπορέσουν να διαδραματίσουν μόνο οι αισθητές μειώσεις από τον επώνυμο ανταγωνισμό».
Αναμφίβολα καθοριστικό ρόλο στην αυξανόμενη διείσδυση των αρκετά φθηνότερων, από τα αντίστοιχα επώνυμα, προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας διαδραματίζει η οικονομική κρίση. Δεν είναι, όμως, η μοναδική αιτία για την αύξηση της δημοφιλίας τους. Οι περισσότεροι μεγάλοι λιανέμποροι, διαβλέποντας εγκαίρως την αλλαγή των καταναλωτικών συνηθειών των Ελλήνων καταναλωτών, που μέχρι πρόσφατα χαρακτηρίζονταν από τoν μεγάλο βαθμό πίστης στις μάρκες, προέβησαν σε σημαντικές επενδύσεις στον τομέα αυτό. Οι αλλαγές της επιχειρηματικής πρακτικής έγιναν αντιληπτές και αποδεκτές από τους καταναλωτές. Ετσι, το 60,1% των ερωτηθέντων πιστεύει ότι τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας δεν διαφέρουν σε ποιότητα από τα επώνυμα, ενώ το 2010 το αντίστοιχο ποσοστό ήταν 55,3%. Ακόμη πιο εντυπωσιακή είναι η αλλαγή στάσης των καταναλωτών σχετικά με τις συσκευασίες. Σύμφωνα με τη φετινή έρευνα, το 63,3% θεωρεί ότι οι συσκευασίες των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας είναι εφάμιλλες των επωνύμων, ενώ το 2010 το αντίστοιχο ποσοστό ήταν 56,4%.
Το γεγονός ότι η οικονομική κρίση δεν αποτελεί τον μοναδικό λόγο αύξησης της προτίμησης προς τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας προκύπτει και από το γεγονός ότι, όπως επισημαίνει ο κ. Μπάλτας, «οι περισσότερες δημογραφικές επιδράσεις είναι ασθενείς, υποδηλώνοντας ότι τα προϊόντα αυτά δεν απευθύνονται πλέον σε άτομα συγκεκριμένων δημογραφικών χαρακτηριστικών».
www.kathimerini.gr