Νεοπλασίες

Βιταμίνη D: Μπορεί να προστατεύσει από τον καρκίνο του παχέος εντέρου;

Βιταμίνη D: Μπορεί να προστατεύσει από τον καρκίνο του παχέος εντέρου;

Ο καρκίνος του παχέος εντέρου αποτελεί την 3η συχνότερη μορφή καρκίνου τόσο σε άνδρες όσο και σε γυναίκες και την 3η αιτία θανάτου από καρκίνο στο Δυτικό κόσμο.

Τα περιστατικά της παραπάνω μορφής καρκίνου, μάλιστα, έχουν διπλασιαστεί από τη δεκαετία του 1990 στα άτομα ηλικίας κάτω των 50 ετών.

Σύμφωνα με τις παρατηρήσεις μίας νέας έρευνας που δημοσιεύτηκε πριν λίγες ημέρες στο επιστημονικό περιοδικό Gastroenterology, η βιταμίνη D αποτελεί ένα καλό και φτηνό μέτρο πρόληψης για τον καρκίνο του παχέος εντέρου, ιδιαίτερα στις πιο νεαρές ηλικίες.

Όπως υποστήριξαν οι επιστήμονες της παραπάνω μελέτης, σήμερα υπάρχουν αρκετά δεδομένα που δείχνουν ότι η βιταμίνη D έχει αντικαρκινικές δράσεις.

Ορισμένες επιδημιολογικές μελέτες έχουν δείξει μάλιστα ότι τα υψηλότερα επίπεδα βιταμίνης D στο αίμα συνδέονται με μειωμένο κίνδυνο της παραπάνω μορφής καρκίνου.

Οι εθελοντές συμμετείχαν στο Nurses’ Health Study II

Προκειμένου να εκτιμήσουν την ημερήσια κατανάλωση βιταμίνης D, οι επιστήμονες εξέτασαν δεδομένα από 94.205 γυναίκες που είχαν λάβει μέρος στη μελέτη Nurses’ Health Study II.

Οι γυναίκες που συμμετέχουν στην παραπάνω μελέτη συμπληρώνουν ερωτηματολόγια κάθε 2 χρόνια.

Στα ερωτηματολόγια αυτά υπάρχουν πληροφορίες για:

-τα δημογραφικά στοιχεία,

-τη διατροφή,

-την κατάσταση της υγείας,

-καθώς και μία σειρά άλλους παράγοντες που σχετίζονται με τον τρόπο ζωής.

Το κύριο τελικό σημείο που εξέτασαν οι επιστήμονες της παρούσας μελέτης ήταν η διάγνωση καρκίνου του παχέος εντέρου πριν την ηλικία των 50 ετών.

Χρησιμοποιήσαν επίσης δεδομένα από τα ερωτηματολόγια για να διαπιστώσουν αν οι εθελοντές είχαν κάνει κολονοσκόπηση ή σιγμοειδοσκόπηση, τις εξετάσεις δηλαδή που γίνονται για τη διάγνωση των πολυπόδων του παχέος εντέρου.

Από τη διατροφή θα πρέπει να λαμβάνεται ιδανικά η βιταμίνη D

Από το 1991 μέχρι το 2015, καταγράφηκαν στη μελέτη:

111 περιστατικά ασθενών με καρκίνο του παχέος εντέρου και,

-3.317 περιστατικά ασθενών με πολύποδες.

Από την ανάλυση διαπιστώθηκε ότι οι γυναίκες με τα υψηλότερα επίπεδα βιταμίνης D είχαν σημαντικά μειωμένο κίνδυνο να παρουσιάσουν την παραπάνω μορφή καρκίνου.

«Διαπιστώσαμε ότι η καθημερινή κατανάλωση 300 IU (διεθνών μονάδων) βιταμίνης D καθημερινά (σ.σ. περίπου 3 ποτήρια γάλα), συνδέεται με περίπου 50% μειωμένο κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου του παχέος εντέρου πριν την ηλικία των 50 ετών», αναφέρει η επικεφαλής της έρευνας Kimmie Ng.

Η έρευνα παρατήρησε αντίστοιχη μείωση του κινδύνου και για τους πολύποδες του παχέος εντέρου.

Όπως τόνισαν οι επιστήμονες, ο μειωμένος κίνδυνος παρατηρήθηκε περισσότερο όταν η πρόσληψη της βιταμίνης D γινόταν από τη διατροφή και όχι από συμπληρώματα.

Προς το παρόν δεν γνωρίζουμε πως εξηγείται το παραπάνω φαινόμενο”, τόνισαν.

Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι η έρευνα δεν κατάφερε να αποδείξει ισχυρή σύνδεση ανάμεσα στην πρόσληψη της βιταμίνης D και τον μειωμένο κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου του παχέος εντέρου πριν τα 50, κάτι που αποδίδεται πιθανώς στο μικρό αριθμό περιστατικών.

Οι επιστήμονες τόνισαν επίσης ότι καθώς ο πληθυσμός που εξέτασαν ήταν ως επί το πλείστον καυκάσιες γυναίκες, θα πρέπει να γίνουν άλλες έρευνες για να διαπιστωθεί αν οι παρατηρήσεις αυτές αφορούν και άλλες ομάδες του πληθυσμού.

Γιατί η πρόσληψη της βιταμίνης D από τη διατροφή αποτελεί πρόκληση

Η μέση πρόσληψη βιταμίνης D στη διατροφή είναι σήμερα περίπου 204 IU για τους άνδρες και 168 IU για τις γυναίκες.

Οι παραπάνω αριθμοί απέχουν αρκετά από τη συνιστώμενη ημερήσια κατανάλωση.

Σύμφωνα με τις τελευταίες οδηγίες, στις ηλικίες:

-0-12 μηνών η παραπάνω θα πρέπει να είναι 400 IU καθημερινά,

-στις ηλικίες 1-70 ετών 600 IU, ενώ,

-στα άτομα άνω των 70 ετών 800 IU.

Καθώς η ανεπάρκεια βιταμίνης D αποτελεί συχνό φαινόμενο σήμερα, ιδιαίτερα σε περιόδους χαμηλής ηλιοφάνειας, είναι σημαντικό να επισκεπτόμαστε συχνά τον γιατρό μας και να εξετάζουμε τακτικά τα επίπεδα της βιταμίνης D.

Αν διαπιστωθεί ότι έχουμε ανεπάρκεια, θα πρέπει να λαμβάνουμε συμπληρώματα.

Η σημαντικότητα της πρόληψης

Σήμερα, περισσότερο από το 75% των συνολικών καρκίνων του παχέος εντέρου εμφανίζονται σε άτομα χωρίς παράγοντες κινδύνου.

Καταλαβαίνουμε επομένως ότι τόσο τα μέτρα πρόληψης, όσο και οι εξετάσεις που μπορούν να διαγνώσουν εγκαίρως την παραπάνω νόσο, έχουν ιδιαίτερη σημασία.

Οι ασθενείς που διατρέχουν τον υψηλότερο κίνδυνο να παρουσιάσουν καρκίνο του παχέος εντέρου σε νεαρές ηλικίες είναι:

-αυτοί με οικογενειακό ιστορικό, καθώς και αυτοί,

-που πάσχουν από φλεγμονώδεις νόσους του εντέρου.

Προφανώς, η διατροφή παίζει επίσης σημαντικό ρόλο.

Σήμερα υπάρχουν αρκετά δεδομένα που δείχνουν ότι η διατροφή με υψηλά λιπαρά αποτελεί παράγοντα κινδύνου για τον καρκίνο του παχέος εντέρου.

Σε αρκετούς ασθενείς υπάρχει επίσης κληρονομική επιβάρυνση.

Στους τελευταίους, όσο και τους ασθενείς που πάσχουν από ορισμένες μορφές κολίτιδας, όπως η ελκώδης κολίτιδα, είναι απαραίτητο να γίνονται τακτικά εξετάσεις.

Δεν είναι επικίνδυνοι όλοι οι πολύποδες

Γνωρίζουμε σήμερα ότι υπάρχουν τρία διαφορετικά είδη πολυπόδων.

-Το πρώτο από αυτά είναι οι υπερπλαστικοί πολύποδες, οι οποίοι δεν είναι επικίνδυνοι για την υγεία.

Το επικίνδυνο είδος είναι το λαχνωτό αδένωμα, ενώ υπάρχει επίσης και,

το μικρό αδένωμα το οποίο αποτελεί μία ενδιάμεση κατάσταση.

Κατά τη διάρκεια της κολονοσκόπησης, ο γιατρός έχει τη δυνατότητα να αφαιρέσει αρκετά από τα παραπάνω αδενώματα, ανάλογα με την εντόπισή τους.

Πηγή: Αντώνιος Δημητρακόπουλος– Ερρίκος Ντυνάν Hospital Center

Δημοφιλή

Υγεία
1

Αυτό είναι το θαυματουργό έλαιο που προστατεύει από το Αλτχάιμερ

Υγεία
2

Το τρόφιμο που θωρακίζει «αθόρυβα» τα οστά σε κάθε ηλικία… δεν είναι το γάλα!

Φάρμακα
3

Ανατροπή δεδομένων στα εμβόλια mRNA: Οι εμβολιασμένοι πεθαίνουν πλέον στις ΗΠΑ από COVID-19

Kαρδιά
4

Ποιοι είναι οι φυσιολογικοί καρδιακοί παλμοί και ποια τα επικίνδυνα όρια – Πότε πρέπει να ανησυχήσετε

Περισσότερα

16.08.2026

Γιατί η ζέστη μας κόβει την όρεξη – Τι συμβαίνει στο σώμα όταν ανεβαίνει η θερμοκρασία

Ο οργανισμός περιορίζει φυσιολογικά την πείνα για να διαχειριστεί τη θερμότητα

16.08.2026

Ισπανία: Πάνω από 1.000 άνθρωποι στα επείγοντα μετά την έκλειψη – Προβλήματα όρασης και οφθαλμικές βλάβες

Οι περισσότεροι δεν είχαν λάβει τα απαραίτητα μέτρα προστασίας

Οι τροφές που χαρίζουν πιο υγιή και λαμπερή επιδερμίδα σύμφωνα με τους ειδικούς
16.08.2026

Οι τροφές που χαρίζουν πιο υγιή και λαμπερή επιδερμίδα σύμφωνα με τους ειδικούς

Viral οι 8 απλές συνήθειες που προτείνει γιατρός του Χάρβαρντ για την «θωράκιση» του εντέρου
15.08.2026

Viral οι 8 απλές συνήθειες που προτείνει γιατρός του Χάρβαρντ για την «θωράκιση» του εντέρου

Τα σημάδια του σώματος που δεν πρέπει να αγνοούμε
15.08.2026

Τα σημάδια του σώματος που δεν πρέπει να αγνοούμε

Έπεσε το φαγητό στο πάτωμα; – Οι ειδικοί αποκαλύπτουν την αλήθεια για τον «κανόνα των 5 δευτερολέπτων»
14.08.2026

Έπεσε το φαγητό στο πάτωμα; – Οι ειδικοί αποκαλύπτουν την αλήθεια για τον «κανόνα των 5 δευτερολέπτων»

Τι παθαίνει το σώμα όταν δεν βλέπουμε καθόλου ήλιο για πολλές ημέρες;
14.08.2026

Τι παθαίνει το σώμα όταν δεν βλέπουμε καθόλου ήλιο για πολλές ημέρες;

Ροφήματα με ηλεκτρολύτες: Ποια βοηθούν πραγματικά στην ενυδάτωση
14.08.2026

Ροφήματα με ηλεκτρολύτες: Ποια βοηθούν πραγματικά στην ενυδάτωση

Θερμοπληξία: Η επικίνδυνη αντίδραση του οργανισμού που μπορεί να συνεχιστεί ακόμη και μετά την ψύξη
14.08.2026

Θερμοπληξία: Η επικίνδυνη αντίδραση του οργανισμού που μπορεί να συνεχιστεί ακόμη και μετά την ψύξη

Ογκολόγος αποκαλύπτει: Αυτά είναι τα σημάδια που προειδοποιούν για καρκίνο του προστάτη
14.08.2026

Ογκολόγος αποκαλύπτει: Αυτά είναι τα σημάδια που προειδοποιούν για καρκίνο του προστάτη