Διατροφή

Καφές: Πόσο κακό στην υγεία κάνει το πρωί με άδειο στομάχι

Ποια είναι η καλύτερη ώρα να πίνεις καφέ, σύμφωνα με τους ειδικούς
Καφές: Πόσο κακό στην υγεία κάνει το πρωί με άδειο στομάχι

Για πολλούς, ο καφές είναι αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητας, μία μικρή τελετουργία μέσα στην ημέρα, ενώ για τους περισσότερους, είναι το πρώτο πράγμα που βάζουν στο στόμα τους με το που ξυπνήσουν.

Ούτε φαγητό, ούτε νερό. Ο αγαπημένος τους καφές.

Έρευνες ωστόσο δείχνουν πως το να πίνεις καφέ με άδειο στομάχι το πρωί ή κατά τη διάρκεια της ημέρας είναι επιβλαβές για την καλή υγεία και λειτουργία του οργανισμού. 

Γιατί; «Μετατρέπεις το στομάχι σου σε μία τεράστια κούπα με γαστρικά οξέα», όπως χαρακτηριστικά περιγράφει ο γαστρεντερολόγος Dr. Martin Singh μιλώντας στο livestrong.com και εξηγεί τις αρνητικές επιπτώσεις της συγκεκριμένης δημοφιλούς συνήθειας.

Mελέτη που δημοσιεύτηκε τον Ιούνιο του 2020 στο British Journal of Nutrition διαπίστωσε ότι η κατανάλωση σκέτου καφέ (χωρίς ζάχαρη και γάλα) με άδειο στομάχι το πρωί βλάπτει τον έλεγχο του σακχάρου στο αίμα, ξερυθμίζει δηλαδή τη λειτουργία του και αυξάνει τον κίνδυνο εμφάνισης διαβήτη και καρδιακών παθήσεων.

Αντιθέτως, όσοι από τους συμμετέχοντες της έρευνας έτρωγαν πρώτα πρωινό και έπιναν μετά καφέ, δεν παρουσίασαν αύξηση της γλυκόζης στο αίμα.

«Ο καφές, που ούτως ή άλλων, είναι φυσικά όξινος, με pH μεταξύ 4,85 και 5,13 (οτιδήποτε κάτω των 7 θεωρείται όξινο), διεγείρει την οξύτητα στο στομάχι και μπορεί να προκαλέσει παλινδρόμηση οξέος», αναφέρει ο Dr. Singh.

Είναι η αίσθηση καψίματος που αισθάνεσαι στο στήθος ή το στομάχι και προκαλείται από το οξύ του στομάχου που ανεβαίνει στον οισοφάγο σε παλινδρόμηση.

Αν και τα πεπτικά ένζυμα και τα γαστρικά υγρά απελευθερώνονται ανεξάρτητα από το τι καταναλώνεις και συμβάλλουν στην καλή υγεία του οργανισμού (π.χ. το γαστρικό οξύ σκοτώνει μεγάλο μέρος των μικροοργανισμών που καταναλώνουμε και περιορίζει την ανάπτυξη βακτηρίων), όταν αυτό συμβαίνει σε υπερβολικές ποσότητες τότε υπάρχει πρόβλημα. O Dr. Singh εξηγεί:

«Όταν τρως μία μπουκιά φαγητού ή πίνεις μία γουλιά νερού, μία βαλβίδα που ονομάζεται κατώτερος οισοφαγικός σφιγκτήρας ανοίγει για να επιτρέψει στο φαγητό ή το ποτό να περπατήσει από τον οισοφάγο στο στομάχι. Μόλις εισέλθει στο στομάχι, η βαλβίδα κλείνει ξανά.

Σύμφωνα με την Αμερικανική Εταιρεία Γαστρεντερικής Ενδοσκόπησης, ο καφές χαλαρώνει τον συγκεκριμένο σφιγκτήρα, με αποτέλεσμα να μην κλείνει τελείως η βαλβίδα και να επιτρέπει στο στομαχικό οξύ να εισχωρήσει στον οισοφάγο, προκαλώντας την παλινδρόμηση οξέος.

Αυτό μπορεί να έχει ως αποτέλεσμα το πιο κοινό σύμπτωμα αυτής: την καούρα, η οποία μπορεί να μοιάζει με οξύ πόνο στο στήθος και τον οποίο δεν πρέπει να αμελήσεις, καθώς αν συμβαίνει συστηματικά μπορεί να οδηγήσει σε έλκος στομάχου και άλλα πεπτικά προβλήματα».

Όπως υπογραμμίζει: «Η μακροχρόνια, χρόνια παλινδρόμηση οξέος από τον καφέ θα μπορούσε να βλάψει το βλεννογόνο του στομάχου και να οδηγήσει σε οισοφαγίτιδα, φλεγμονή του οισοφάγου, αυξάνοντας τον κίνδυνο καρκίνου του οισοφάγου».

Μία από τις πιο κοινές παρενέργειες της καφεΐνης είναι ότι μπορεί να σε κάνει να αισθάνεσαι ξαφνικά νευρικός, είτε το στομάχι σου είναι γεμάτο ή άδειο. Η διαφορά εδώ έγκειται στο πόσο αργά ή γρήγορα, αντιστοίχως, θα νιώσεις νευρικότητα.

Να αναφέρουμε ότι ένα γεύμα πλούσιο σε φυτικές ίνες καθυστερεί ή ακόμα και εξαφανίζει την εκδήλωση αυτού του ενοχλητικού αισθήματος.

Επίσης, σημαντικό ρόλο παίζει ο μεταβολισμός. Αν ο οργανισμός σου μεταβολίζει γενικά σε γρήγορο ρυθμό, τότε είναι απίθανο να σου προκληθεί εκνευρισμός λόγω της πρόσληψης καφεΐνης.

«Ο εμπειρικός κανόνας για τους ανθρώπους που τις περισσότερες φορές που πίνουν καφέ νιώθουν νευρικότητα είναι η κατανάλωση το πολύ δύο φλιτζανιών την ημέρα», σημειώνει ο Dr. Singh.

Και το ερώτημα που προκύπτει μετά από όλα τα παραπάνω, εύλογο: πότε πρέπει να πίνεις καφέ, ειδικά το πρωί, για να είσαι ok;

«Δεδομένου ότι τα επίπεδα κορτιζόλης -ορμόνης που προσφέρει ενεργειακή ώθηση αν δεν σου λείπει ύπνος- κορυφώνονται γύρω στις 7 το πρωί, αν ξυπνήσεις στις 8 και φας πρωινό, στις 10 δύο ώρες δηλαδή μετά, είναι μία καλή χρονική στιγμή για να καταναλώσεις τον πρώτο καφέ της ημέρας», απαντά ο Dr. Singh.

Διατροφή

16.08.2026

Γιατί τα βρεγμένα μαλλιά φαίνονται πιο σκούρα ενώ δεν αλλάζουν πραγματικά χρώμα;

Η απόχρωση παραμένει ακριβώς η ίδια – Αυτό που αλλάζει είναι ο τρόπος με τον οποίο το φως φτάνει στα μάτια μας

16.08.2026

Οι τροφές που χαρίζουν πιο υγιή και λαμπερή επιδερμίδα σύμφωνα με τους ειδικούς

Τι αξίζει να βάλουμε στο πιάτο μας

Ροφήματα με ηλεκτρολύτες: Ποια βοηθούν πραγματικά στην ενυδάτωση
14.08.2026

Ροφήματα με ηλεκτρολύτες: Ποια βοηθούν πραγματικά στην ενυδάτωση

Βιταμίνη Q η… «θαυματουργή»: Σε ποιες τροφές τη βρίσκουμε και γιατί είναι τόσο πολύτιμη
14.08.2026

Βιταμίνη Q η… «θαυματουργή»: Σε ποιες τροφές τη βρίσκουμε και γιατί είναι τόσο πολύτιμη

Είσαι 30άρης; – Οι 4 συνήθειες που πρέπει να υιοθετήσεις τώρα για να είσαι πιο υγιής στα 45
11.08.2026

Είσαι 30άρης; – Οι 4 συνήθειες που πρέπει να υιοθετήσεις τώρα για να είσαι πιο υγιής στα 45

Πέντε τροφές που μπορούν να βοηθήσουν στη μείωση της «κακής» χοληστερίνης
11.08.2026

Πέντε τροφές που μπορούν να βοηθήσουν στη μείωση της «κακής» χοληστερίνης

Γιατί το μέλι δεν χαλάει σχεδόν ποτέ; – Η επιστήμη δίνει την απάντηση
08.08.2026

Γιατί το μέλι δεν χαλάει σχεδόν ποτέ; – Η επιστήμη δίνει την απάντηση

Βρίσκεσαι σε δίαιτα; – 11+1 καθημερινά λάθη που μπορεί να κρατούν τη ζυγαριά «κολλημένη»
08.08.2026

Βρίσκεσαι σε δίαιτα; – 11+1 καθημερινά λάθη που μπορεί να κρατούν τη ζυγαριά «κολλημένη»

Αυτά είναι τα φρούτα και τα λαχανικά του Αυγούστου: Οι εποχικές επιλογές που πρέπει να βάλετε στο τραπέζι σας
07.08.2026

Αυτά είναι τα φρούτα και τα λαχανικά του Αυγούστου: Οι εποχικές επιλογές που πρέπει να βάλετε στο τραπέζι σας

Τηγανητά αυγά χωρίς πολλές θερμίδες: Τα λάθη που αυξάνουν το λάδι και οι λύσεις
07.08.2026

Τηγανητά αυγά χωρίς πολλές θερμίδες: Τα λάθη που αυξάνουν το λάδι και οι λύσεις

Δημοφιλή

Υγεία
1

Αυτό είναι το θαυματουργό έλαιο που προστατεύει από το Αλτχάιμερ

Υγεία
2

Το τρόφιμο που θωρακίζει «αθόρυβα» τα οστά σε κάθε ηλικία… δεν είναι το γάλα!

Φάρμακα
3

Ανατροπή δεδομένων στα εμβόλια mRNA: Οι εμβολιασμένοι πεθαίνουν πλέον στις ΗΠΑ από COVID-19

Kαρδιά
4

Ποιοι είναι οι φυσιολογικοί καρδιακοί παλμοί και ποια τα επικίνδυνα όρια – Πότε πρέπει να ανησυχήσετε

Περισσότερα

16.08.2026

Γιατί η καρδιά χτυπά πιο γρήγορα όταν βλέπουμε κάποιον που μας αρέσει;

Δεν είναι απλώς «πεταλούδες» στο στομάχι – Ο εγκέφαλος ενεργοποιεί μια ολόκληρη αλυσίδα αντιδράσεων μέσα σε δευτερόλεπτα

16.08.2026

Γιατί τα βρεγμένα μαλλιά φαίνονται πιο σκούρα ενώ δεν αλλάζουν πραγματικά χρώμα;

Η απόχρωση παραμένει ακριβώς η ίδια – Αυτό που αλλάζει είναι ο τρόπος με τον οποίο το φως φτάνει στα μάτια μας

Γιατί η ζέστη μας κόβει την όρεξη – Τι συμβαίνει στο σώμα όταν ανεβαίνει η θερμοκρασία
16.08.2026

Γιατί η ζέστη μας κόβει την όρεξη – Τι συμβαίνει στο σώμα όταν ανεβαίνει η θερμοκρασία

Ισπανία: Πάνω από 1.000 άνθρωποι στα επείγοντα μετά την έκλειψη – Προβλήματα όρασης και οφθαλμικές βλάβες
16.08.2026

Ισπανία: Πάνω από 1.000 άνθρωποι στα επείγοντα μετά την έκλειψη – Προβλήματα όρασης και οφθαλμικές βλάβες

Οι τροφές που χαρίζουν πιο υγιή και λαμπερή επιδερμίδα σύμφωνα με τους ειδικούς
16.08.2026

Οι τροφές που χαρίζουν πιο υγιή και λαμπερή επιδερμίδα σύμφωνα με τους ειδικούς

Viral οι 8 απλές συνήθειες που προτείνει γιατρός του Χάρβαρντ για την «θωράκιση» του εντέρου
15.08.2026

Viral οι 8 απλές συνήθειες που προτείνει γιατρός του Χάρβαρντ για την «θωράκιση» του εντέρου

Τα σημάδια του σώματος που δεν πρέπει να αγνοούμε
15.08.2026

Τα σημάδια του σώματος που δεν πρέπει να αγνοούμε

Έπεσε το φαγητό στο πάτωμα; – Οι ειδικοί αποκαλύπτουν την αλήθεια για τον «κανόνα των 5 δευτερολέπτων»
14.08.2026

Έπεσε το φαγητό στο πάτωμα; – Οι ειδικοί αποκαλύπτουν την αλήθεια για τον «κανόνα των 5 δευτερολέπτων»

Τι παθαίνει το σώμα όταν δεν βλέπουμε καθόλου ήλιο για πολλές ημέρες;
14.08.2026

Τι παθαίνει το σώμα όταν δεν βλέπουμε καθόλου ήλιο για πολλές ημέρες;

Ροφήματα με ηλεκτρολύτες: Ποια βοηθούν πραγματικά στην ενυδάτωση
14.08.2026

Ροφήματα με ηλεκτρολύτες: Ποια βοηθούν πραγματικά στην ενυδάτωση