Kαρδιά

Jarlsberg: Αυτό είναι το τυρί που μπορείτε να τρώτε καθημερινά – Μειώνει τη χοληστερόλη

Το ημίσκληρο κίτρινο γαλακτοκομικό προϊόν από αγελαδινό γάλα, με τις χαρακτηριστικές τρύπες, καταναλώνεται και σε φέτες του τοστ
Jarlsberg: Αυτό είναι το τυρί που μπορείτε να τρώτε καθημερινά – Μειώνει τη χοληστερόλη

Μια νέα έρευνα που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό BMJ Nutrition Prevention & Health, αποκάλυψε το τυρί που αποτελεί εξαίρεση στον περίφημο κανόνα της χοληστερόλης.

Πρόκειται για το Jarlsberg, ένα νορβηγικό τυρί, το οποίο είναι εξαιρετικά πλούσιο σε βιταμίνη Κ2 και ωφελεί την καρδιομεταβολική υγεία.

Η καθημερινή κατανάλωση μιας μικρής ποσότητας τυριού (57 γρ.) μπορεί να αποτρέψει την φθορά των οστών, χωρίς μάλιστα να αυξάνει τη χοληστερόλη.

Το Jarlsberg είναι ένα ημίσκληρο κίτρινο τυρί από αγελαδινό γάλα με χαρακτηριστικές τρύπες, που καταναλώνεται και σε φέτες του τοστ. Προέρχεται από την περιοχή Jarlsberg στην ανατολική Νορβηγία.

Το συγκεκριμένο τυρί ενισχύει τα επίπεδα οστεοκαλσίνης, μιας ορμόνης που συνδέεται με γερά οστά και δόντια.

Οι ερευνητές μελέτησαν 66 υγιείς γυναίκες μέσης ηλικίας 33 ετών και μέσο ΔΜΣ 24, οι οποίες πρόσθεσαν στη διατροφή τους είτε μια μερίδα 57 γρ. τυριού Jarlsberg καθημερινά είτε 50 γρ. τυριού Camembert για έξι εβδομάδες.

Αφού ολοκληρώθηκε αυτή η περίοδος, η ομάδα που κατανάλωνε το τυρί Camembert, ξεκίνησε να καταναλώνει Jarlsberg για ακόμα έξι εβδομάδες.

Κάθε έξι εβδομάδες λαμβάνονταν δείγματα αίματος για τον έλεγχο των βασικών πρωτεϊνών, της οστεοκαλσίνης και ενός πεπτιδίου (PINP) που εμπλέκεται στον κύκλο δημιουργίας των οστών. Μετρήθηκαν επίσης τα επίπεδα βιταμίνης Κ2 και τα επίπεδα λιπιδίων στο αίμα.

Τα δύο αυτά τυριά έχουν παρόμοια περιεκτικότητα σε λιπαρά και πρωτεΐνες, αλλά σε αντίθεση με το Camembert, το Jarlsberg είναι πλούσιο σε βιταμίνη Κ2, γνωστή επίσης ως μενακινόνη.

Η οστεοκαλσίνη και η βιταμίνη Κ2 αυξήθηκαν σημαντικά μετά από 6 εβδομάδες στην ομάδα που κατανάλωνε το τυρί Jarlsberg.

Από την άλλη, σε όσες γυναίκες κατανάλωναν το τυρί Camembert, τα επίπεδα του πεπτιδίου PINP παρέμειναν αμετάβλητα, ενώ εκείνα των άλλων βιοχημικών δεικτών μειώθηκαν ελαφρώς. Αυξήθηκαν όμως σημαντικά μετά τη μετάβαση στο τυρί Jarlsberg.

Όσον αφορά τα λιπίδια στο αίμα, αυξήθηκαν ελαφρώς και στις δύο ομάδες μετά από έξι εβδομάδες, τα επίπεδα της χοληστερόλης όμως, μειώθηκαν σημαντικά στην ομάδα Camembert μετά την αλλαγή σε Jarlsberg.

Επιπλέον, η γλυκοζυλιωμένη αιμοσφαιρίνη (HbA1c) μειώθηκε κατά 3% στην ομάδα που κατανάλωνε το τυρί Jarlsberg, ενώ αυξήθηκε απότομα, κατά 2% για όσες έτρωγαν το τυρί Camembert. Όμως, μετά την αλλαγή σε Jarlsberg η HbA1c μειώθηκε σημαντικά και σε αυτή την ομάδα.

Τέλος, οι ποσότητες του ασβεστίου και του μαγνησίου μειώθηκαν σημαντικά στην ομάδα του τυριού Jarlsberg, αλλά παρέμειναν αμετάβλητες στην ομάδα του τυριού Camembert.

Μετά την αλλαγή του είδους του τυριού, τα επίπεδα ασβεστίου μειώθηκαν και σε αυτή την ομάδα, γεγονός που ενδεχομένως αντανακλά την αυξημένη πρόσληψη αυτών των βασικών μετάλλων για τον σχηματισμό των οστών, σημειώνουν οι ερευνητές.

Το συμπέρασμα των ερευνητών είναι ότι το τυρί Jarlsberg θα μπορούσε να βοηθήσει στην πρόληψη της οστεοπενίας, δηλαδή της χαμηλής οστικής πυκνότητας, καθώς και άλλων μεταβολικών ασθενειών, όπως ο σακχαρώδης διαβήτης.

Δημοφιλή

Υγεία
1

Αυτό είναι το θαυματουργό έλαιο που προστατεύει από το Αλτχάιμερ

Υγεία
2

Το τρόφιμο που θωρακίζει «αθόρυβα» τα οστά σε κάθε ηλικία… δεν είναι το γάλα!

Kαρδιά
3

Ποιοι είναι οι φυσιολογικοί καρδιακοί παλμοί και ποια τα επικίνδυνα όρια – Πότε πρέπει να ανησυχήσετε

Φάρμακα
4

Ανατροπή δεδομένων στα εμβόλια mRNA: Οι εμβολιασμένοι πεθαίνουν πλέον στις ΗΠΑ από COVID-19

Περισσότερα

12.06.2026

Κόλλα οστών έφτιαξαν οι Κινέζοι! – Επιδιορθώνει τα κόκκαλα μέσα σε 3 λεπτά!

Χωρίς μεταλλικές πλάκες και χωρίς βίδες

11.06.2026

Οι ειδικοί προειδοποιούν: Μην φιλάτε το σκυλί σας στο στόμα – Ελλοχεύει σοβαρός κίνδυνος για την υγεία σας

Μια συνήθεια με αυξανόμενη τάση το τελευταίο διάστημα

Συμφορητική καρδιακή ανεπάρκεια: Τα πρώτα «ύπουλα» συμπτώματα που δεν πρέπει να αγνοήσετε
11.06.2026

Συμφορητική καρδιακή ανεπάρκεια: Τα πρώτα «ύπουλα» συμπτώματα που δεν πρέπει να αγνοήσετε

Κεράσια: Τα 5 σημαντικά οφέλη που έχουν για την υγεία – Πόσα μπορείτε να τρώτε καθημερινά
11.06.2026

Κεράσια: Τα 5 σημαντικά οφέλη που έχουν για την υγεία – Πόσα μπορείτε να τρώτε καθημερινά

Επιστήμονες του Στάνφορντ κατάφεραν να «αντιστρέψουν» τον διαβήτη τύπου 1 σε ποντίκια
11.06.2026

Επιστήμονες του Στάνφορντ κατάφεραν να «αντιστρέψουν» τον διαβήτη τύπου 1 σε ποντίκια

Πέθανε ο Αυστραλός γιατρός που πολέμησε τον καρκίνο του εγκεφάλου με τη δική του πρωτοποριακή θεραπεία
11.06.2026

Πέθανε ο Αυστραλός γιατρός που πολέμησε τον καρκίνο του εγκεφάλου με τη δική του πρωτοποριακή θεραπεία

Επιστήμονες ανέπτυξαν εμφύτευμα που μετατρέπει το σώμα σε «φαρμακείο»: Παράγει φάρμακα μέσα στον οργανισμό!
11.06.2026

Επιστήμονες ανέπτυξαν εμφύτευμα που μετατρέπει το σώμα σε «φαρμακείο»: Παράγει φάρμακα μέσα στον οργανισμό!

Ελπίδα για την ηπατίτιδα Β: Πειραματικό φάρμακο φάσης 3 πέτυχε «λειτουργική ίαση» σε περίπου 1 στους 5 ασθενείς!
11.06.2026

Ελπίδα για την ηπατίτιδα Β: Πειραματικό φάρμακο φάσης 3 πέτυχε «λειτουργική ίαση» σε περίπου 1 στους 5 ασθενείς!

Τα οφέλη στην υγεία της ηλιοθεραπείας στις ακτίνες του ήλιου
10.06.2026

Τα οφέλη στην υγεία της ηλιοθεραπείας στις ακτίνες του ήλιου

«Μην την καταναλώσετε»: Ο ΕΦΕΤ ανακαλεί από την αγορά καπνιστή πέστροφα – Δείτε ποια αφορά (φώτο)
10.06.2026

«Μην την καταναλώσετε»: Ο ΕΦΕΤ ανακαλεί από την αγορά καπνιστή πέστροφα – Δείτε ποια αφορά (φώτο)