Διατροφή

Τα συμπληρώματα ιχθυελαίων μπορούν να βοηθήσουν τους ηλικιωμένους που αντιμετωπίζουν υψηλό κίνδυνο να εμφανίσουν Αλτσχάιμερ

Τα άτομα αυτά φέρουν την παραλλαγή του γονιδίου APOE4, η οποία αυξάνει τον κίνδυνο εμφάνισης της νόσου
Τα συμπληρώματα ιχθυελαίων μπορούν να βοηθήσουν τους ηλικιωμένους που αντιμετωπίζουν υψηλό κίνδυνο να εμφανίσουν Αλτσχάιμερ

Μια νέα μελέτη, κατέληξαν στο συμπέρασμα πως τα συμπληρώματα ιχθυελαίων μπορούν να βοηθήσουν τους ηλικιωμένους που αντιμετωπίζουν υψηλό κίνδυνο να εμφανίσουν Αλτσχάιμερ να τον αποτρέψουν.

Τα ηλικιωμένα άτομα με υψηλότερο γενετικό κίνδυνο εμφάνισης της νόσου Αλτσχάιμερ παρουσίασαν βραδύτερη διάσπαση των νευρικών κυττάρων του εγκεφάλου τους εάν λάμβαναν κάψουλες ιχθυελαίων, ανέφεραν οι ερευνητές.

Τα άτομα αυτά φέρουν την παραλλαγή του γονιδίου APOE4, η οποία αυξάνει τον κίνδυνο εμφάνισης της νόσου Αλτσχάιμερ και σχετίζεται με πρώιμη ηλικία εμφάνισης, σύμφωνα με το Εθνικό Ινστιτούτο Γήρανσης.

«Το γεγονός ότι η διάσπαση της ακεραιότητας των νευρώνων επιβραδύνθηκε σε άτομα που διέτρεχαν υψηλό κίνδυνο για Αλτσχάιμερ και υποβλήθηκαν σε θεραπεία με ωμέγα-3 λιπαρά οξέα, είναι αξιοσημείωτο και δικαιολογεί μια μεγαλύτερη κλινική δοκιμή σε διαφορετικούς πληθυσμούς στο μέλλον», δήλωσε ο ερευνητής Gene Bowman, νευρολόγος στο Κέντρο McCance για την Υγεία του Εγκεφάλου στο Γενικό Νοσοκομείο της Μασαχουσέτης στη Βοστώνη.

Οι ερευνητές διευκρίνισαν ωστόσο, ότι τα συμπληρώματα ιχθυελαίων δεν ωφέλησαν γενικά όλους τους ηλικιωμένους.

«Τα ευρήματά μας έδειξαν ότι σε διάστημα τριών ετών δεν υπήρχε στατιστικά σημαντική διαφορά μεταξύ του εικονικού φαρμάκου και της ομάδας που έπαιρνε ιχθυέλαια», δήλωσε η ερευνήτρια Δρ. Lynne Shinto, καθηγήτρια νευρολογίας στην Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου του Όρεγκον.

«Δεν νομίζω ότι θα ήταν επιβλαβές, αλλά δεν θα έλεγα ότι πρέπει να παίρνετε ιχθυέλαια για να προλάβετε την άνοια», συμπλήρωσε.

Οι ερευνητές ανέλυσαν στοιχεία για 102 άτομα ηλικίας 75 ετών και άνω που είχαν σχετικά χαμηλά επίπεδα ωμέγα-3 λιπαρών οξέων, του ευεργετικού συστατικού των ιχθυελαίων.

Τα συμπληρώματα ιχθυελαίων διαφημίζονται ως μέσο για τη βελτίωση της εγκεφαλικής λειτουργίας σε άτομα με προβλήματα μνήμης, ανέφεραν οι ερευνητές.

Οι συμμετέχοντες υποβλήθηκαν σε μαγνητικές τομογραφίες εγκεφάλου στην αρχή της μελέτης και μετά από τρία χρόνια, αναζητώντας βλάβες στη λευκή ουσία του εγκεφάλου.

Όλοι είχαν σχετικά υψηλά επίπεδα αλλοιώσεων της λευκής ουσίας, αλλά κατά τα άλλα ήταν υγιείς, χωρίς άνοια.

Οι αλλοιώσεις αυτές μπορεί να εμποδίσουν την ικανότητα των αιμοφόρων αγγείων να τροφοδοτούν τα εγκεφαλικά κύτταρα, αυξάνοντας τον μελλοντικό κίνδυνο άνοιας ενός ατόμου, δήλωσαν οι ερευνητές.

Από τους μισούς συμμετέχοντες ζητήθηκε να λαμβάνουν καθημερινά συμπληρώματα ιχθυελαίων ενώ οι άλλοι μισοί έλαβαν εικονικό φάρμακο με βάση τη σόγια.

Οι μαγνητικές τομογραφίες διαπίστωσαν μια μικρή μείωση στην εξέλιξη των αλλοιώσεων της λευκής ουσίας στα άτομα που λάμβαναν ιχθυέλαια, αλλά όχι αρκετή ώστε να είναι στατιστικά σημαντική, δήλωσαν οι ερευνητές.

Ωστόσο, οι φορείς του APOE4 που έπαιρναν ιχθυέλαια παρουσίασαν δραματική μείωση της διάσπασης της ακεραιότητας των εγκεφαλικών τους κυττάρων μόλις ένα χρόνο μετά την έναρξη λήψης ιχθυελαίων, σε σύγκριση με την ομάδα του εικονικού φαρμάκου.

«Αυτή είναι η πρώτη δοκιμή πρόληψης της άνοιας που χρησιμοποιεί σύγχρονα εργαλεία πρόληψης, όπως μια εξέταση αίματος και μια τομογραφία εγκεφάλου, για να εντοπίσει όχι μόνο άτομα με υψηλό κίνδυνο άνοιας, αλλά και εκείνους που είναι κατάλληλοι για να ακολουθήσουν μια συγκεκριμένη διατροφική παρέμβαση», δήλωσε ο Bowman.

Τα ευρήματα δημοσιεύτηκαν στην επιστημονική επιθεώρηση JAMA Network Open.

Διατροφή

10.06.2026

Ντομάτες: Τα 6 σημαντικά οφέλη για την υγεία – Γιατί θεωρούνται «σύμμαχος» της καρδιάς και του οργανισμού

Είναι πλούσιες σε βιταμίνες, μέταλλα και αντιοξειδωτικά

07.06.2026

Άνδρες δώστε προσοχή: Τα φρούτα που αυξάνουν φυσικά τα επίπεδα της τεστοστερόνης

Η παραγωγή της επηρεάζεται από πολλούς παράγοντες, όπως η ηλικία, ο ύπνος η σωματική δραστηριότητα, η κληρονομικότητα

Δείτε ποια είναι τα σνακ που πρέπει να επιλέγουν όσοι έχουν διαβήτη
06.06.2026

Δείτε ποια είναι τα σνακ που πρέπει να επιλέγουν όσοι έχουν διαβήτη

H μαύρη σοκολάτα ενδέχεται να επιβραδύνει τη γήρανση: Τα αποκαλυπτικά ευρήματα για την ουσία θεοβρομίνη
03.06.2026

H μαύρη σοκολάτα ενδέχεται να επιβραδύνει τη γήρανση: Τα αποκαλυπτικά ευρήματα για την ουσία θεοβρομίνη

Ανακλήθηκε σαλάτα του Μπαρμπαστάθη: Αυστηρή προειδοποίηση από τον ΕΦΕΤ – Δείτε ποια είναι
03.06.2026

Ανακλήθηκε σαλάτα του Μπαρμπαστάθη: Αυστηρή προειδοποίηση από τον ΕΦΕΤ – Δείτε ποια είναι

«Αποδείξεις» για εμβολιασμό κρέατος κυκλοφορούν στα social media
03.06.2026

«Αποδείξεις» για εμβολιασμό κρέατος κυκλοφορούν στα social media

Δείτε ποια είναι τα οκτώ τρόφιμα που δεν έχουν ημερομηνία λήξης
02.06.2026

Δείτε ποια είναι τα οκτώ τρόφιμα που δεν έχουν ημερομηνία λήξης

Δεν θέλει κόπο… θέλει τρόπο: Οι 7 ασκήσεις που καίνε περισσότερες θερμίδες από όσο φαντάζεστε
02.06.2026

Δεν θέλει κόπο… θέλει τρόπο: Οι 7 ασκήσεις που καίνε περισσότερες θερμίδες από όσο φαντάζεστε

Υπερεπεξεργασμένα τρόφιμα: Νέα επιστημονικά δεδομένα δείχνουν ότι δεν είναι όλα το ίδιο «ανθυγιεινά»
31.05.2026

Υπερεπεξεργασμένα τρόφιμα: Νέα επιστημονικά δεδομένα δείχνουν ότι δεν είναι όλα το ίδιο «ανθυγιεινά»

«Μην φάτε αυτά τα ψάρια εάν τα αλιεύσετε»: Το μήνυμα της WWF σε Έλληνες ψαράδες και καταναλωτές
31.05.2026

«Μην φάτε αυτά τα ψάρια εάν τα αλιεύσετε»: Το μήνυμα της WWF σε Έλληνες ψαράδες και καταναλωτές

Δημοφιλή

Υγεία
1

Αυτό είναι το θαυματουργό έλαιο που προστατεύει από το Αλτχάιμερ

Υγεία
2

Το τρόφιμο που θωρακίζει «αθόρυβα» τα οστά σε κάθε ηλικία… δεν είναι το γάλα!

Kαρδιά
3

Ποιοι είναι οι φυσιολογικοί καρδιακοί παλμοί και ποια τα επικίνδυνα όρια – Πότε πρέπει να ανησυχήσετε

Φάρμακα
4

Ανατροπή δεδομένων στα εμβόλια mRNA: Οι εμβολιασμένοι πεθαίνουν πλέον στις ΗΠΑ από COVID-19

Περισσότερα

10.06.2026

Τα οφέλη στην υγεία της ηλιοθεραπείας στις ακτίνες του ήλιου

Πόση ώρα πρέπει να διαρκεί

10.06.2026

«Μην την καταναλώσετε»: Ο ΕΦΕΤ ανακαλεί από την αγορά καπνιστή πέστροφα – Δείτε ποια αφορά (φώτο)

Εντοπίστηκε το παθογόνο Listeria monocytogenes

Γυναίκα με προχωρημένη νόσο Αλτσχάιμερ παρουσίασε εντυπωσιακές αλλαγές μετά από ψιλοκυβίνη
10.06.2026

Γυναίκα με προχωρημένη νόσο Αλτσχάιμερ παρουσίασε εντυπωσιακές αλλαγές μετά από ψιλοκυβίνη

Ντομάτες: Τα 6 σημαντικά οφέλη για την υγεία – Γιατί θεωρούνται «σύμμαχος» της καρδιάς και του οργανισμού
10.06.2026

Ντομάτες: Τα 6 σημαντικά οφέλη για την υγεία – Γιατί θεωρούνται «σύμμαχος» της καρδιάς και του οργανισμού

Σάουνα και γονιμότητα: Πόσο επηρεάζονται τα σπερματοζωάρια από τη θερμότητα
10.06.2026

Σάουνα και γονιμότητα: Πόσο επηρεάζονται τα σπερματοζωάρια από τη θερμότητα

Η Ρωσία ανέπτυξε νέο εμβόλιο κατά του καρκίνου και το δίνει δωρεάν σε όλο τον κόσμο!
10.06.2026

Η Ρωσία ανέπτυξε νέο εμβόλιο κατά του καρκίνου και το δίνει δωρεάν σε όλο τον κόσμο!

Ιαπωνία: «Υπερενισχυμένη» μορφή βιταμίνης Κ επιταχύνει τη μετατροπή βλαστοκυττάρων σε νευρώνες
10.06.2026

Ιαπωνία: «Υπερενισχυμένη» μορφή βιταμίνης Κ επιταχύνει τη μετατροπή βλαστοκυττάρων σε νευρώνες

Ιρανοί επιστήμονες αναπτύσσουν θεραπεία για τον καρκίνο που ενεργοποιείται από το φως
09.06.2026

Ιρανοί επιστήμονες αναπτύσσουν θεραπεία για τον καρκίνο που ενεργοποιείται από το φως

Τα σημάδια και οι επιπλοκές από την έλλειψη σιδήρου – Πότε χρειάζεστε συμπληρώματα
09.06.2026

Τα σημάδια και οι επιπλοκές από την έλλειψη σιδήρου – Πότε χρειάζεστε συμπληρώματα

Έρευνα-σοκ από Ν.Κορέα: «Τα εμβόλια mRNA κατά του κορωνοϊού “εκτόξευσαν” τις εμφανίσεις καρκίνων»!
09.06.2026

Έρευνα-σοκ από Ν.Κορέα: «Τα εμβόλια mRNA κατά του κορωνοϊού “εκτόξευσαν” τις εμφανίσεις καρκίνων»!