Διατροφή

Νέα μελέτη υποστηρίζει: Η vegan διατροφή μπορεί να συνδέεται με μείωση της βιολογικής ηλικίας

Το αποτέλεσμα της μελέτης θα μπορούσε να οφείλεται και στις μειωμένες θερμίδες που κατανάλωναν οι συμμετέχοντες
Νέα μελέτη υποστηρίζει: Η vegan διατροφή μπορεί να συνδέεται με μείωση της βιολογικής ηλικίας

Νέα μελέτη υποστηρίζει ότι η vegan διατροφή ενδέχεται να μειώνει τη βιολογική ηλικία ενός ατόμου.

Μετά από οκτώ εβδομάδες φυτικής διατροφής, καταγράφηκε επίσης μείωση στην ηλικία της καρδιάς, των ορμονών, του ήπατος και των φλεγμονωδών και μεταβολικών συστημάτων, διαπίστωσε η μελέτη, αλλαγές που δεν παρατηρήθηκαν σε εκείνους των οποίων η διατροφή περιλάμβανε κρέας, αυγά και γαλακτοκομικά.

Όσοι ακολούθησαν vegan διατροφή έχασαν επίσης δύο κιλά περισσότερο κατά μέσο όρο, επειδή κατανάλωναν 200 θερμίδες λιγότερο κατά τις πρώτες τέσσερις εβδομάδες της μελέτης.

Γι’ αυτό και, όπως επισημαίνουν οι ειδικοί, οι παρατηρούμενες διαφορές στη βιολογική ηλικία μεταξύ των δύο ομάδων της μελέτης θα μπορούσαν να οφείλονται εν μέρει και στην απώλεια βάρους.

Ο αντίλογος

Ορισμένοι ειδικοί προτείνουν ότι, μακροπρόθεσμα, μια vegan διατροφή μπορεί να οδηγήσει σε διατροφικές ελλείψεις και μπορεί να μην ταιριάζει σε όλες τις ηλικίες, ενώ άλλοι λένε ότι οι διαφορές θα μπορούσαν να οφείλονται στην απώλεια βάρους.

Τα ευρήματα βασίζονται σε μια μικρή μελέτη 21 ζευγαριών πανομοιότυπων διδύμων ηλικίας 39 ετών, όπου ένας από τα δίδυμα αδέλφια ακολούθησε vegan διατροφή, ενώ ο άλλος πλήρη.

Μέχρι το τέλος της μελέτης, οι ερευνητές παρατήρησαν μειώσεις στις εκτιμήσεις για τη βιολογική ηλικία με βάση τα επίπεδα μεθυλίωσης του DNA – έναν τύπο χημικής τροποποίησης του DNA που χρησιμοποιείται για την εκτίμηση της βιολογικής ηλικίας.

Η βιολογική γήρανση αναφέρεται στην υποχώρηση της λειτουργίας των ιστών και των κυττάρων στο σώμα, σε αντίθεση με τη χρονολογική ηλικία.

Προηγούμενη έρευνα έχει αναφέρει ότι τα αυξημένα επίπεδα μεθυλίωσης του DNA σχετίζονται με τη γήρανση.

Ωστόσο, ο Varun Dwaraka, της εταιρείας επιγενετικών δοκιμών TruDiagnostic, και ο Christopher Gardner από το Πανεπιστήμιο του Στάνφορντ της Καλιφόρνια και οι συνεργάτες του, είπαν ότι δεν είναι σαφές το κατά πόσον οι διαφορές που καταγράφηκαν μεταξύ των διδύμων μπορούν να αποδοθούν στη διαφορετική διατροφή.

Απαιτείται περαιτέρω έρευνα για τη διερεύνηση της σχέσης μεταξύ διατροφής, βάρους και γήρανσης, επιπλέον των μακροπρόθεσμων επιπτώσεων της vegan δίαιτας, προσθέτουν.

Ομότιμος καθηγητής Διατροφής και Διαιτολογίας στο King’s College του Λονδίνου, ο οποίος δεν συμμετείχε στη μελέτη, είπε ότι η έρευνα διαπίστωσε κάποια διαφορά όσον αφορά τη γήρανση για τους vegans, αλλά δεν λαμβάνει υπόψη το γεγονός ότι οι ανεπάρκειες βιταμινών και μετάλλων συχνά χρειάζονται χρόνια για να εμφανιστούν.

Πρόσθεσε ότι η έρευνα δείχνει επίσης ότι μια vegan διατροφή μπορεί να μην είναι καλή για την υγεία των ηλικιωμένων.

Ο καθηγητής είπε: «Αν και οι μελέτες παρατήρησης δείχνουν ότι οι δίαιτες vegan μπορεί να έχουν ευνοϊκές επιπτώσεις στην υγεία στη μέση ηλικία (όπως χαμηλότερο κίνδυνο καρδιαγγειακών παθήσεων και διαβήτη τύπου 2), αυτό δεν συμβαίνει σε ηλικιωμένους vegans που φαίνονται πιο πιθανό να υποφέρουν από μυϊκή απώλεια, χαμηλή οστική πυκνότητα και νευρολογικές διαταραχές που έχουν σημαντικό αντίκτυπο στην ποιότητα ζωής».

«Το προσδόκιμο ζωής δεν διαφέρει στους vegans σε σύγκριση με εκείνους που επιλέγουν μικτή διατροφή», πρόσθεσε.

Διαιτολόγος και εκπρόσωπος της Βρετανικής Διαιτολογικής Εταιρείας, είπε ότι παρόλο που η μελέτη συνέκρινε μια vegan διατροφή με μια πλήρη, οι δύο αυτές δίαιτες δεν ταίριαζαν απόλυτα ως προς τις θερμίδες.

Εξήγησε: «Είναι πιθανό ότι μια μείωση της ενεργειακής πρόσληψης θα μπορούσε ενδεχομένως να έχει αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο άλλαξε το DNA των συμμετεχόντων».

Ο ειδικός πρόσθεσε ότι η ομάδα των vegan κλήθηκε να φάει διπλάσιο αριθμό μερίδων λαχανικών, περισσότερα φρούτα και περισσότερα όσπρια, ξηρούς καρπούς και σπόρους από την ομάδα των παμφάγων, κάτι που θα μπορούσε επίσης να εξηγήσει εν μέρει τις διαφορές που αναφέρθηκαν.

Τα ευρήματα δημοσιεύονται στο περιοδικό BMC Medicine.

Διατροφή

14.08.2026

Βιταμίνη Q η… «θαυματουργή»: Σε ποιες τροφές τη βρίσκουμε και γιατί είναι τόσο πολύτιμη

Παίζει σημαντικό ρόλο στο ανοσοποιητικό σύστημα, ενισχύοντάς το και καταπολεμά τις λοιμώξεις και τις ελεύθερες ρίζες

11.08.2026

Είσαι 30άρης; – Οι 4 συνήθειες που πρέπει να υιοθετήσεις τώρα για να είσαι πιο υγιής στα 45

Ύπνος, άσκηση, προληπτικές εξετάσεις και σωστή διατροφή μπορούν να αποτελέσουν τη βάση για ένα πιο δυνατό σώμα τα επόμενα χρόνια

Πέντε τροφές που μπορούν να βοηθήσουν στη μείωση της «κακής» χοληστερίνης
11.08.2026

Πέντε τροφές που μπορούν να βοηθήσουν στη μείωση της «κακής» χοληστερίνης

Γιατί το μέλι δεν χαλάει σχεδόν ποτέ; – Η επιστήμη δίνει την απάντηση
08.08.2026

Γιατί το μέλι δεν χαλάει σχεδόν ποτέ; – Η επιστήμη δίνει την απάντηση

Βρίσκεσαι σε δίαιτα; – 11+1 καθημερινά λάθη που μπορεί να κρατούν τη ζυγαριά «κολλημένη»
08.08.2026

Βρίσκεσαι σε δίαιτα; – 11+1 καθημερινά λάθη που μπορεί να κρατούν τη ζυγαριά «κολλημένη»

Αυτά είναι τα φρούτα και τα λαχανικά του Αυγούστου: Οι εποχικές επιλογές που πρέπει να βάλετε στο τραπέζι σας
07.08.2026

Αυτά είναι τα φρούτα και τα λαχανικά του Αυγούστου: Οι εποχικές επιλογές που πρέπει να βάλετε στο τραπέζι σας

Τηγανητά αυγά χωρίς πολλές θερμίδες: Τα λάθη που αυξάνουν το λάδι και οι λύσεις
07.08.2026

Τηγανητά αυγά χωρίς πολλές θερμίδες: Τα λάθη που αυξάνουν το λάδι και οι λύσεις

Γιατί οι αντζούγιες θεωρούνται «υπερτροφή» – Τα σημαντικά οφέλη για την υγεία
25.07.2026

Γιατί οι αντζούγιες θεωρούνται «υπερτροφή» – Τα σημαντικά οφέλη για την υγεία

Personal trainer αποκαλύπτει: Αυτό είναι το λάθος με τα παπούτσια που αυξάνει τον κίνδυνο τραυματισμών
16.07.2026

Personal trainer αποκαλύπτει: Αυτό είναι το λάθος με τα παπούτσια που αυξάνει τον κίνδυνο τραυματισμών

Το τρόφιμο που «χτίζει» γερά οστά και μειώνει τον κίνδυνο καταγμάτων
15.07.2026

Το τρόφιμο που «χτίζει» γερά οστά και μειώνει τον κίνδυνο καταγμάτων

Δημοφιλή

Υγεία
1

Αυτό είναι το θαυματουργό έλαιο που προστατεύει από το Αλτχάιμερ

Υγεία
2

Το τρόφιμο που θωρακίζει «αθόρυβα» τα οστά σε κάθε ηλικία… δεν είναι το γάλα!

Φάρμακα
3

Ανατροπή δεδομένων στα εμβόλια mRNA: Οι εμβολιασμένοι πεθαίνουν πλέον στις ΗΠΑ από COVID-19

Kαρδιά
4

Ποιοι είναι οι φυσιολογικοί καρδιακοί παλμοί και ποια τα επικίνδυνα όρια – Πότε πρέπει να ανησυχήσετε

Περισσότερα

14.08.2026

Θερμοπληξία: Η επικίνδυνη αντίδραση του οργανισμού που μπορεί να συνεχιστεί ακόμη και μετά την ψύξη

Η θερμοπληξία δεν τελειώνει πάντα όταν πέσει η θερμοκρασία

14.08.2026

Ογκολόγος αποκαλύπτει: Αυτά είναι τα σημάδια που προειδοποιούν για καρκίνο του προστάτη

Γιατί η έγκαιρη διάγνωση είναι δύσκολη

Βιταμίνη Q η… «θαυματουργή»: Σε ποιες τροφές τη βρίσκουμε και γιατί είναι τόσο πολύτιμη
14.08.2026

Βιταμίνη Q η… «θαυματουργή»: Σε ποιες τροφές τη βρίσκουμε και γιατί είναι τόσο πολύτιμη

Πώς η υπερβολική εφίδρωση συνδέεται με το νευρικό σύστημα: Τι αποκαλύπτει νέα μελέτη
13.08.2026

Πώς η υπερβολική εφίδρωση συνδέεται με το νευρικό σύστημα: Τι αποκαλύπτει νέα μελέτη

«Στερεύουν» τα αποθέματα αίματος: Αναβολές στις μεταγγίσεις ασθενών
13.08.2026

«Στερεύουν» τα αποθέματα αίματος: Αναβολές στις μεταγγίσεις ασθενών

Κύβος του Ρούμπικ: Το παιχνίδι που «γυμνάζει» το παιδικό μυαλό – 10 λόγοι για να τον δοκιμάσουν
12.08.2026

Κύβος του Ρούμπικ: Το παιχνίδι που «γυμνάζει» το παιδικό μυαλό – 10 λόγοι για να τον δοκιμάσουν

Κύβος του Ρούμπικ: Το παιχνίδι που «γυμνάζει» το παιδικό μυαλό – 10 λόγοι για να τον δοκιμάσουν
12.08.2026

Κύβος του Ρούμπικ: Το παιχνίδι που «γυμνάζει» το παιδικό μυαλό – 10 λόγοι για να τον δοκιμάσουν

Καρδιολόγοι αποκαλύπτουν: Αυτές είναι οι 5 απλές συνήθειες που προστατεύουν την καρδιά
12.08.2026

Καρδιολόγοι αποκαλύπτουν: Αυτές είναι οι 5 απλές συνήθειες που προστατεύουν την καρδιά

Ο επικεφαλής των υπηρεσιών Υγείας των ΗΠΑ (CDC) παραδέχθηκε ενόρκως ότι απέκρυπταν τις παρενέργειες των εμβολίων!
12.08.2026

Ο επικεφαλής των υπηρεσιών Υγείας των ΗΠΑ (CDC) παραδέχθηκε ενόρκως ότι απέκρυπταν τις παρενέργειες των εμβολίων!

Ασβαγκάντα: Η φυσική δύναμη που ανεβάζει τη διάθεση, μειώνει το άγχος και επαναφέρει την εσωτερική ισορροπία
12.08.2026

Ασβαγκάντα: Η φυσική δύναμη που ανεβάζει τη διάθεση, μειώνει το άγχος και επαναφέρει την εσωτερική ισορροπία