Υγεία

Ημικρανία: Πότε κάνει καλό η καφεΐνη και πότε κάνει τα πράγματα χειρότερα

Ημικρανία: Πότε κάνει καλό η καφεΐνη και πότε κάνει τα πράγματα χειρότερα

Η καφεΐνη ως φαίνεται επηρεάζει τον κίνδυνο ημικρανίας αναλόγως με την ποσότητα που καταναλώνουμε.

Επίκουρος καθηγητής Νευρολογίας και επικεφαλής της Κλινικής Κεφαλαλγίας & Προσωπαλγίας της Cleveland Clinic, στο Οχάιο αναφέρει: «Η σχέση της καφεΐνης με την ημικρανία είναι πολύπλοκη».

Και παραθέτει όσα πρέπει να γνωρίζουν οι ασθενείς.

Πως βοηθά η καφεΐνη

Πρόσφατη μελέτη του Πανεπιστημίου Χάρβαρντ έδειξε πως σε όσους εκδηλώνουν επεισοδιακή ημικρανία, μία ή δύο μερίδες καφεΐνης την ημέρα μπορεί να περιορίσουν την εμφάνιση του πονοκεφάλου. Και αυτό, διότι την ίδια και την επόμενη ημέρα δεν έχουν ημικρανικές κρίσεις. Αν όμως καταναλώνονται μεγαλύτερες ποσότητες, οι κρίσεις μπορεί να αυξηθούν.

Ως επεισοδιακή ορίζεται η ημικρανία που εκδηλώνεται από 0 έως και 14 φορές τον μήνα. Αν εκδηλώνεται από 15 φορές τον μήνα ή συχνότερα, αποκαλείται χρόνια.

Στην συγκεκριμένη μελέτη ως «μία μερίδα καφεΐνης» ορίστηκε ένα από τα εξής:

  • Ένας καφές των 230 ml ή
  • 1 τσάι (170 ml) ή
  • 1 κουτάκι αναψυκτικό τύπου κόλα (330 ml) ή
  • Λίγο ενεργειακό ρόφημα (60 ml)

Ο καθηγητής εξήγησε: «Η καφεΐνη ελαττώνει τη φλεγμονή και ίσως γι’ αυτό βελτιώνει τον ημικρανικό πόνο όταν καταναλώνεται σε μικρή ποσότητα».

Πότε προκαλεί ημικρανία

Ωστόσο, οι μεγαλύτερες ποσότητες καφεΐνης (3 ή περισσότερες μερίδες ημερησίως) μπορεί να ασκούν την αντίθετη δράση.

Η καφεΐνη είναι διουρητική σε μεγάλες ποσότητες και έτσι διεγείρει την αποβολή υγρών από τον οργανισμό. Αυτό όμως ενέχει κίνδυνο αφυδάτωσης και απώλειας μαγνησίου από τις συχνές επισκέψεις στην τουαλέτα. Και τα δύο είναι εκλυτικοί παράγοντες για ημικρανία, κατά τον καθηγητή.

Επιπλέον, η υπερκατανάλωση καφεΐνης ενδέχεται να μετατρέψει την επεισοδιακή ημικρανία σε χρόνια – δηλαδή να αυξήσει τη συχνότητα των πονοκεφάλων.

Οι επιπτώσεις της στέρησης

Αν, εξ άλλου, συνηθίζετε να καταναλώνετε καφεΐνη και αποφασίσετε να την κόψετε για μια-δυο μέρες, είναι πιθανό να εκδηλώσετε στερητικά συμπτώματα. Ένα από αυτά είναι η ημικρανία.

Πώς συμβαίνει αυτό; Η καφεΐνη προκαλεί συστολή στα αιμοφόρα αγγεία του εγκεφάλου. Όταν διακοπεί η λήψη της, τα αγγεία διαστέλλονται απότομα και αυτό μπορεί να οδηγήσει στον πόνο.

Μελέτες έχουν δείξει ότι τα στερητικά συμπτώματα από τη διακοπή της καφεΐνης συνήθιως αρχίζουν 12-24 ώρες αργότερα. Επιπλέον μπορεί να διαρκέσουν από δύο έως εννέα ημέρες.

Τα παυσίπονα με καφεΐνη

Και μετά είναι ορισμένα παυσίπονα τα οποία περιέχουν και καφεΐνη, εκτός από την αναλγητική ουσία. Η καφεΐνη προστίθεται διότι αυξάνει την απορρόφηση του παυσίπονου φαρμάκου, με αποτέλεσμα να ανακουφίζει πιο γρήγορα από τον πόνο.

Ωστόσο πολλοί πάσχοντες από ημικρανία ή άλλους χρόνιους πόνους κάνουν κατάχρηση σε αυτή τα παυσίπονα. Άλλοι λαμβάνουν πολλά δισκία ταυτοχρόνως και άλλοι πολύ συχνά, με συνέπεια να εκδηλώνουν πονοκέφαλο από την κατάχρηση των φαρμάκων.

Τι να κάνετε

Πώς μπορείτε να αξιοποιήσετε στην καθημερινότητά σας όλες αυτές τις πληροφορίες; «Πρέπει να προσέχετε πολύ το μέγεθος του ροφήματος με καφεΐνη που καταναλώνετε», απαντά ο καθηγητής. «Άλλο το κλασικό φλιτζάνι καφέ και άλλο τα υπερμεγέθη σύγχρονα ποτήρια που συχνά χρησιμοποιούνται σήμερα».

Θέστε ως στόχο να μην υπερβαίνετε τα 150 έως 200 mg καφεΐνης την ημέρα, συνεχίζει. Αντιστοιχούν σε ένα ή δύο παραδοσιακά φλιτζάνια γαλλικού καφέ. Η ποσότητα αυτή είναι η μισή από την συνιστώμενη για τους υγιείς ενήλικες.

Μην νομίζετε επίσης ότι αν πίνετε ντεκαφεϊνέ καφέ, θα προστατευθείτε από την ημικρανία όσο κι αν καταναλώσετε. Τα προϊόντα αυτά εξακολουθούν να περιέχουν μικρή ποσότητα καφεΐνης. Αν όντως έχετε μεγάλη ευαισθησία σε αυτήν, αθροιστικά ίσως σας βοηθούν λιγότερο απ’ όσο νομίζετε.

Αν θέλετε να περιορίσετε την καφεΐνη από τη διατροφή σας, να το κάνετε σταδιακά και όχι απότομα για να γλιτώσετε τα στερητικά συμπτώματα. Ειδάλλως, μείνετε σταθεροί στην ποσότητα που καταναλώνετε (εφ’ όσον δεν είναι μεγάλη), για να αποτρέψετε τις πρόσθετες ημικρανικές κρίσεις.

Καλό θα ήταν επίσης να συζητήσετε το θέμα με τον γιατρό σας. Υπάρχουν ειδικές θεραπείες για την ημικρανία που μπορεί να σας βοηθήσουν, καταλήγει ο καθηγητής.

Υγεία

12.06.2026

Κόλλα οστών έφτιαξαν οι Κινέζοι! – Επιδιορθώνει τα κόκκαλα μέσα σε 3 λεπτά!

Χωρίς μεταλλικές πλάκες και χωρίς βίδες

11.06.2026

Συμφορητική καρδιακή ανεπάρκεια: Τα πρώτα «ύπουλα» συμπτώματα που δεν πρέπει να αγνοήσετε

Από τη δύσπνοια και τον πόνο στο στήθος έως τα λιγότερο εμφανή συμπτώματα

Επιστήμονες του Στάνφορντ κατάφεραν να «αντιστρέψουν» τον διαβήτη τύπου 1 σε ποντίκια
11.06.2026

Επιστήμονες του Στάνφορντ κατάφεραν να «αντιστρέψουν» τον διαβήτη τύπου 1 σε ποντίκια

Πέθανε ο Αυστραλός γιατρός που πολέμησε τον καρκίνο του εγκεφάλου με τη δική του πρωτοποριακή θεραπεία
11.06.2026

Πέθανε ο Αυστραλός γιατρός που πολέμησε τον καρκίνο του εγκεφάλου με τη δική του πρωτοποριακή θεραπεία

Ελπίδα για την ηπατίτιδα Β: Πειραματικό φάρμακο φάσης 3 πέτυχε «λειτουργική ίαση» σε περίπου 1 στους 5 ασθενείς!
11.06.2026

Ελπίδα για την ηπατίτιδα Β: Πειραματικό φάρμακο φάσης 3 πέτυχε «λειτουργική ίαση» σε περίπου 1 στους 5 ασθενείς!

Επιστήμονες ανέπτυξαν εμφύτευμα που μετατρέπει το σώμα σε «φαρμακείο»: Παράγει φάρμακα μέσα στον οργανισμό!
11.06.2026

Επιστήμονες ανέπτυξαν εμφύτευμα που μετατρέπει το σώμα σε «φαρμακείο»: Παράγει φάρμακα μέσα στον οργανισμό!

Τα οφέλη στην υγεία της ηλιοθεραπείας στις ακτίνες του ήλιου
10.06.2026

Τα οφέλη στην υγεία της ηλιοθεραπείας στις ακτίνες του ήλιου

«Μην την καταναλώσετε»: Ο ΕΦΕΤ ανακαλεί από την αγορά καπνιστή πέστροφα – Δείτε ποια αφορά (φώτο)
10.06.2026

«Μην την καταναλώσετε»: Ο ΕΦΕΤ ανακαλεί από την αγορά καπνιστή πέστροφα – Δείτε ποια αφορά (φώτο)

Γυναίκα με προχωρημένη νόσο Αλτσχάιμερ παρουσίασε εντυπωσιακές αλλαγές μετά από ψιλοκυβίνη
10.06.2026

Γυναίκα με προχωρημένη νόσο Αλτσχάιμερ παρουσίασε εντυπωσιακές αλλαγές μετά από ψιλοκυβίνη

Σάουνα και γονιμότητα: Πόσο επηρεάζονται τα σπερματοζωάρια από τη θερμότητα
10.06.2026

Σάουνα και γονιμότητα: Πόσο επηρεάζονται τα σπερματοζωάρια από τη θερμότητα

Δημοφιλή

Υγεία
1

Αυτό είναι το θαυματουργό έλαιο που προστατεύει από το Αλτχάιμερ

Υγεία
2

Το τρόφιμο που θωρακίζει «αθόρυβα» τα οστά σε κάθε ηλικία… δεν είναι το γάλα!

Kαρδιά
3

Ποιοι είναι οι φυσιολογικοί καρδιακοί παλμοί και ποια τα επικίνδυνα όρια – Πότε πρέπει να ανησυχήσετε

Φάρμακα
4

Ανατροπή δεδομένων στα εμβόλια mRNA: Οι εμβολιασμένοι πεθαίνουν πλέον στις ΗΠΑ από COVID-19

Περισσότερα

12.06.2026

Κόλλα οστών έφτιαξαν οι Κινέζοι! – Επιδιορθώνει τα κόκκαλα μέσα σε 3 λεπτά!

Χωρίς μεταλλικές πλάκες και χωρίς βίδες

11.06.2026

Οι ειδικοί προειδοποιούν: Μην φιλάτε το σκυλί σας στο στόμα – Ελλοχεύει σοβαρός κίνδυνος για την υγεία σας

Μια συνήθεια με αυξανόμενη τάση το τελευταίο διάστημα

Συμφορητική καρδιακή ανεπάρκεια: Τα πρώτα «ύπουλα» συμπτώματα που δεν πρέπει να αγνοήσετε
11.06.2026

Συμφορητική καρδιακή ανεπάρκεια: Τα πρώτα «ύπουλα» συμπτώματα που δεν πρέπει να αγνοήσετε

Κεράσια: Τα 5 σημαντικά οφέλη που έχουν για την υγεία – Πόσα μπορείτε να τρώτε καθημερινά
11.06.2026

Κεράσια: Τα 5 σημαντικά οφέλη που έχουν για την υγεία – Πόσα μπορείτε να τρώτε καθημερινά

Επιστήμονες του Στάνφορντ κατάφεραν να «αντιστρέψουν» τον διαβήτη τύπου 1 σε ποντίκια
11.06.2026

Επιστήμονες του Στάνφορντ κατάφεραν να «αντιστρέψουν» τον διαβήτη τύπου 1 σε ποντίκια

Πέθανε ο Αυστραλός γιατρός που πολέμησε τον καρκίνο του εγκεφάλου με τη δική του πρωτοποριακή θεραπεία
11.06.2026

Πέθανε ο Αυστραλός γιατρός που πολέμησε τον καρκίνο του εγκεφάλου με τη δική του πρωτοποριακή θεραπεία

Επιστήμονες ανέπτυξαν εμφύτευμα που μετατρέπει το σώμα σε «φαρμακείο»: Παράγει φάρμακα μέσα στον οργανισμό!
11.06.2026

Επιστήμονες ανέπτυξαν εμφύτευμα που μετατρέπει το σώμα σε «φαρμακείο»: Παράγει φάρμακα μέσα στον οργανισμό!

Ελπίδα για την ηπατίτιδα Β: Πειραματικό φάρμακο φάσης 3 πέτυχε «λειτουργική ίαση» σε περίπου 1 στους 5 ασθενείς!
11.06.2026

Ελπίδα για την ηπατίτιδα Β: Πειραματικό φάρμακο φάσης 3 πέτυχε «λειτουργική ίαση» σε περίπου 1 στους 5 ασθενείς!

Τα οφέλη στην υγεία της ηλιοθεραπείας στις ακτίνες του ήλιου
10.06.2026

Τα οφέλη στην υγεία της ηλιοθεραπείας στις ακτίνες του ήλιου

«Μην την καταναλώσετε»: Ο ΕΦΕΤ ανακαλεί από την αγορά καπνιστή πέστροφα – Δείτε ποια αφορά (φώτο)
10.06.2026

«Μην την καταναλώσετε»: Ο ΕΦΕΤ ανακαλεί από την αγορά καπνιστή πέστροφα – Δείτε ποια αφορά (φώτο)