Υγεία

Ποιες είναι οι χειρότερες τροφές για τα δόντια σας

Ποιες είναι οι χειρότερες τροφές για τα δόντια σας

Κάθε φορά που τρώμε, το περιβάλλον του στόματος γίνεται όξινο -μειώνεται το pH της στοματικής κοιλότητας- και τα οξέα που παράγονται διαβρώνουν την αδαμαντίνη των δοντιών.

Συνεπώς, εάν τσιμπολογάμε διαρκώς εκθέτουμε συνεχώς τα δόντια μας στο διαβρωτικό έργο των οξέων. 

Η δρ Κατερίνα Δούμα-Μιχελάκη, DDS, PhD, ειδική ορθοδοντικός παιδιών και ενηλίκων εξηγεί ποιες τροφές έχουν αρνητική επίδραση στα δόντια μας αυξάνοντας το οξέα ή χρωματίζοντάς τα.

-Αναψυκτικά με ζάχαρη και ανθρακικό

Τα αναψυκτικά με ζάχαρη ευνοούν την τερηδόνα.

Ωστόσο η μεγαλύτερη απειλή φαίνεται πως είναι αυτά που περιέχον και τα οξέα (ανθρακικό).

Έτσι, ακόμα και οι λάιτ εκδοχές των αναψυκτικών, που περιέχουν για παράδειγμα κιτρικό και φωσφορικό οξύ, μπορεί να διαβρώσουν την αδαμαντίνη ουσία (το εξωτερικό, σκληρό «σμάλτο» τους) αν καταναλώνονται σε μεγάλες δόσεις.

Το ίδιο ισχύει και για τα ανθρακούχα νερά και τις σόδες.

Φροντίστε να καταναλώνετε μόνο μαζί με κύρια γεύματα της ημέρας, γιατί το φαγητό συμβάλλει στην εξουδετέρωση των οξέων.

Τα αθλητικά ροφήματα επίσης μπορεί να περιέχουν πολλά οξέα και ζάχαρη, επομένως είναι εξίσου επιζήμια.

-Καραμέλες μαλακές και σκληρές

Οι μαλακές καραμέλες κολλάνε στα δόντια και μπορεί να παραμείνουν πάνω τους για πολλές ώρες, επιτρέποντας στα βακτήρια του στόματος να τραφούν ανενόχλητα από τη ζάχαρη που περιέχουν.

Ωστόσο στη διαδικασία αυτή παράγονται οξέα που διαλύουν την προστατευτική αδαμαντίνη ουσία και προκαλούν τερηδόνα. 

Αν η μαλακή καραμέλα είναι ξινή (όξινη), τότε ασκεί τριπλή αρνητική δράση στα δόντια, διότι περιέχει πρόσθετα διαβρωτικά οξέα, πέραν όσων θα παραχθούν από την αλληλεπίδραση ζάχαρης-βακτηρίων.

Σχετικά με τις σκληρές καραμέλες, αν και δεν κολλάνε τόσο πολύ στα δόντια, διαλύονται με αργό ρυθμό, επομένως πάλι μένει η ζάχαρη επί αρκετά λεπτά στο στόμα και τα βακτήρια βρίσκουν ευκαιρία να παράγουν τα επιβλαβή οξέα. 

Αν μάλιστα έχουν και ξινή γεύση, τόσο το χειρότερο.

-Κράκερς, τσιπς και γαρυδάκια

Οι επεξεργασμένοι υδατάνθρακες που περιέχονται στα κράκερ και γενικώς στα λευκά προϊόντα άρτου που συχνά μασουλάμε μέσα στην ημέρα, μετατρέπονται γρήγορα στο στόμα σε σάκχαρα, με αποτέλεσμα να παρέχουν άφθονη τροφή στα βακτήρια.

Αντί λοιπόν να τα τσιμάτε τέτοιου είδους τρόφιμα με τις ώρες, καλύτερα να τα τρώτε «μια κι έξω» και μετά να βουρτσίζετε τα δόντια σας.

-Χυμοί λεμονιού, γκρέιπφρουτ και πορτοκαλιού

Τα εσπεριδοειδή και οι χυμοί τους έχουν θρεπτικά στοιχεία π.χ. βιταμίνη C αλλά τα οξέα τους μπορεί με τον καιρό να διαβρώσουν την αδαμαντίνη των δοντιών.

Σε μελέτη του 2008, ερευνητές από το Πανεπιστήμιο Temple στη Φιλαδέλφεια των ΗΠΑ έβαλαν δόντια που είχαν εξαχθεί από ασθενείς μέσα σε διάφορα είδη χυμών από εσπεριδοειδή, διαπιστώνοντας ότι τη μεγαλύτερη διάβρωση προκαλούσαν:

-οι χυμοί λεμονιού και,

-γκρέιπφρουτ, ενώ,

ην λιγότερη διάβρωση που υπέστησαν τα δόντια ήταν από τον χυμό πορτοκαλιού. 

Αυτό πιθανώς οφείλεται στο ότι ο χυμός των πορτοκαλιών είναι λιγότερο όξινος.

-Πίκλες

Οι πίκλες συχνά παράγονται σε όξινο μέσο (συνήθως ξύδι) που τους προσδίδει την χαρακτηριστική ξινή και αλμυρή γεύση τους.

Αυτό τις μετατρέπει σε πιθανή απειλή για την αδαμαντίνη ουσία των δοντιών.

Μελέτες έχουν δείξει ότι οι πίκλες με ή χωρίς συνοδευτικό φαγητό, όταν καταναλώνονται συχνά, αυξάνουν τον κίνδυνο φθοράς των δοντιών.

Η λύση είναι επομένως να τις τρώτε πιο σπάνια και με το φαγητό.

-Κόκκινο και άσπρο κρασί

Ο γενικός κανόνας είναι πως οποιοδήποτε είδος αφήνει λεκέ σε ένα λευκό τραπεζομάντηλο, μπορεί να δημιουργήσει κηλίδα και στα δόντια μας.

Επομένως, ο πρώτος «ένοχος» είναι το κόκκινο κρασί που περιέχει πολλές χρωμογόνες ουσίες, οι οποίες αποχρωματίζουν τα δόντια.

Τις κηλίδες επιδεινώνουν οι τανίνες του κόκκινου κρασιού, οι οποίες έχουν την τάση να ξεραίνουν το στόμα και να κάνουν τα δόντια κολλώδη.

Αλλά και το λευκό κρασί  συμβάλλει στις κηλίδες στα δόντια.

Έρευνες έχουν δείξει ότι τα διαβρωτικά οξέα των λευκών και των κόκκινων κρασιών επιτρέπουν στις χρωστικές άλλων τροφίμων να διεισδύσουν πιο βαθιά στην επιφάνεια των δοντιών, δημιουργώντας έτσι εντονότερες κηλίδες.

Καλό είναι να πίνετε το κρασί σας μαζί με φαγητό.

-Καφές και τσάι

Εκτός από τον αποχρωματισμό, τα δόντια με έντονες κηλίδες από καφέ γίνονται κολλώδη και έτσι «προσελκύουν» τα υπολείμματα των τροφίμων και τα βακτήρια.

Όσον αφορά το τσάι, μερικές ποικιλίες μαύρου τσαγιού δημιουργούν εντονότερες κηλίδες στα δόντια απ’ ό,τι ο καφές και υπαίτιες γι’ αυτό είναι οι τανίνες (όπως συμβαίνει και με το κόκκινο κρασί).

Τα είδη του τσαγιού με μικρή περιεκτικότητα σε τανίνες (όπως το πράσινο, το λευκό και τα αφεψήματα βοτάνων) δύσκολα θα αποχρωματίσουν τα δόντια.

Η προσθήκη ζάχαρης ή καραμέλας στον καφέ και στο τσάι, αυξάνει τον κίνδυνο τερηδόνας.

Υγεία

10.06.2026

Η Ρωσία ανέπτυξε νέο εμβόλιο κατά του καρκίνου και το δίνει δωρεάν σε όλο τον κόσμο!

Βασίζεται στην εκπαίδευση του ανοσοποιητικού συστήματος ώστε να αναγνωρίζει και να στοχεύει καρκινικά κύτταρα

10.06.2026

Ιαπωνία: «Υπερενισχυμένη» μορφή βιταμίνης Κ επιταχύνει τη μετατροπή βλαστοκυττάρων σε νευρώνες

Ανοίγει νέους δρόμους στην έρευνα για την αποκατάσταση του εγκεφάλου

Ιρανοί επιστήμονες αναπτύσσουν θεραπεία για τον καρκίνο που ενεργοποιείται από το φως
09.06.2026

Ιρανοί επιστήμονες αναπτύσσουν θεραπεία για τον καρκίνο που ενεργοποιείται από το φως

Τα σημάδια και οι επιπλοκές από την έλλειψη σιδήρου – Πότε χρειάζεστε συμπληρώματα
09.06.2026

Τα σημάδια και οι επιπλοκές από την έλλειψη σιδήρου – Πότε χρειάζεστε συμπληρώματα

Έρευνα-σοκ από Ν.Κορέα: «Τα εμβόλια mRNA κατά του κορωνοϊού “εκτόξευσαν” τις εμφανίσεις καρκίνων»!
09.06.2026

Έρευνα-σοκ από Ν.Κορέα: «Τα εμβόλια mRNA κατά του κορωνοϊού “εκτόξευσαν” τις εμφανίσεις καρκίνων»!

Οι κίνδυνοι για την υγεία σας από τη μη συντήρηση του κλιματιστικού
09.06.2026

Οι κίνδυνοι για την υγεία σας από τη μη συντήρηση του κλιματιστικού

Επιστήμονες στη Δανία δημιουργούν εξέταση αίματος για την ανίχνευση πολλών μορφών καρκίνου
09.06.2026

Επιστήμονες στη Δανία δημιουργούν εξέταση αίματος για την ανίχνευση πολλών μορφών καρκίνου

Τι δείχνει η κατάρρευση του Κ.Έρικσεν για ΚΑΡΠΑ και απινιδωτές: Τι πρέπει να κάνετε σε τέτοια περιστατικά
08.06.2026

Τι δείχνει η κατάρρευση του Κ.Έρικσεν για ΚΑΡΠΑ και απινιδωτές: Τι πρέπει να κάνετε σε τέτοια περιστατικά

Εξέταση αίματος θα εντοπίζει τον κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου του πνεύμονα έως και 5 χρόνια πριν τη διάγνωση
08.06.2026

Εξέταση αίματος θα εντοπίζει τον κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου του πνεύμονα έως και 5 χρόνια πριν τη διάγνωση

Η Ρωσία ανέπτυξε νέο φάρμακο για τη διάγνωση και τη θεραπεία όγκων του εγκεφάλου
08.06.2026

Η Ρωσία ανέπτυξε νέο φάρμακο για τη διάγνωση και τη θεραπεία όγκων του εγκεφάλου

Δημοφιλή

Υγεία
1

Αυτό είναι το θαυματουργό έλαιο που προστατεύει από το Αλτχάιμερ

Υγεία
2

Το τρόφιμο που θωρακίζει «αθόρυβα» τα οστά σε κάθε ηλικία… δεν είναι το γάλα!

Kαρδιά
3

Ποιοι είναι οι φυσιολογικοί καρδιακοί παλμοί και ποια τα επικίνδυνα όρια – Πότε πρέπει να ανησυχήσετε

Φάρμακα
4

Ανατροπή δεδομένων στα εμβόλια mRNA: Οι εμβολιασμένοι πεθαίνουν πλέον στις ΗΠΑ από COVID-19

Περισσότερα

10.06.2026

Η Ρωσία ανέπτυξε νέο εμβόλιο κατά του καρκίνου και το δίνει δωρεάν σε όλο τον κόσμο!

Βασίζεται στην εκπαίδευση του ανοσοποιητικού συστήματος ώστε να αναγνωρίζει και να στοχεύει καρκινικά κύτταρα

10.06.2026

Ιαπωνία: «Υπερενισχυμένη» μορφή βιταμίνης Κ επιταχύνει τη μετατροπή βλαστοκυττάρων σε νευρώνες

Ανοίγει νέους δρόμους στην έρευνα για την αποκατάσταση του εγκεφάλου

Ιρανοί επιστήμονες αναπτύσσουν θεραπεία για τον καρκίνο που ενεργοποιείται από το φως
09.06.2026

Ιρανοί επιστήμονες αναπτύσσουν θεραπεία για τον καρκίνο που ενεργοποιείται από το φως

Τα σημάδια και οι επιπλοκές από την έλλειψη σιδήρου – Πότε χρειάζεστε συμπληρώματα
09.06.2026

Τα σημάδια και οι επιπλοκές από την έλλειψη σιδήρου – Πότε χρειάζεστε συμπληρώματα

Έρευνα-σοκ από Ν.Κορέα: «Τα εμβόλια mRNA κατά του κορωνοϊού “εκτόξευσαν” τις εμφανίσεις καρκίνων»!
09.06.2026

Έρευνα-σοκ από Ν.Κορέα: «Τα εμβόλια mRNA κατά του κορωνοϊού “εκτόξευσαν” τις εμφανίσεις καρκίνων»!

Οι κίνδυνοι για την υγεία σας από τη μη συντήρηση του κλιματιστικού
09.06.2026

Οι κίνδυνοι για την υγεία σας από τη μη συντήρηση του κλιματιστικού

Επιστήμονες στη Δανία δημιουργούν εξέταση αίματος για την ανίχνευση πολλών μορφών καρκίνου
09.06.2026

Επιστήμονες στη Δανία δημιουργούν εξέταση αίματος για την ανίχνευση πολλών μορφών καρκίνου

Το παράπονο της Νέλλης Γκίνη: «Αγάπησα και αγαπήθηκα πολύ αλλά δεν βρήκα το άλλο μου μισό» (βίντεο)
08.06.2026

Το παράπονο της Νέλλης Γκίνη: «Αγάπησα και αγαπήθηκα πολύ αλλά δεν βρήκα το άλλο μου μισό» (βίντεο)

Τι δείχνει η κατάρρευση του Κ.Έρικσεν για ΚΑΡΠΑ και απινιδωτές: Τι πρέπει να κάνετε σε τέτοια περιστατικά
08.06.2026

Τι δείχνει η κατάρρευση του Κ.Έρικσεν για ΚΑΡΠΑ και απινιδωτές: Τι πρέπει να κάνετε σε τέτοια περιστατικά

Εξέταση αίματος θα εντοπίζει τον κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου του πνεύμονα έως και 5 χρόνια πριν τη διάγνωση
08.06.2026

Εξέταση αίματος θα εντοπίζει τον κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου του πνεύμονα έως και 5 χρόνια πριν τη διάγνωση