Υγεία

Τα φλαβονοειδή προστατεύουν από την έκπτωση των γνωστικών λειτουργιών

Νέα έρευνα
Τα φλαβονοειδή προστατεύουν από την έκπτωση των γνωστικών λειτουργιών

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα μίας νέας έρευνας, οι άνθρωποι που καταναλώνουν καθημερινά τουλάχιστον μισό πιάτο φρούτων και λαχανικών υψηλής περιεκτικότητας σε φλαβονοειδή, όπως οι φράουλες, τα πορτοκάλια, οι πιπεριές και τα μήλα, έχουν 20% μειωμένο κίνδυνο έκπτωσης των γνωστικών λειτουργιών.

Η έρευνα δημοσιεύτηκε στις 28 Ιουλίου στο επιστημονικό περιοδικό Neurology και εξέτασε αρκετά διαφορετικά είδη φλαβονοειδών.

Όπως διαπίστωσε, οι φλαβόνες και οι ανθοκυανίνες είναι αυτές που προσφέρουν τα περισσότερα οφέλη.

Τα φλαβονοειδή είναι ουσίες που βρίσκονται τυπικά στα φυτά και θεωρούνται ισχυρά αντιοξειδωτικά.

Τα χαμηλά επίπεδα αντιοξειδωτικών έχουν συνδεθεί με αυξημένο κίνδυνο έκπτωσης των γνωστικών λειτουργιών, ιδιαίτερα στις μεγαλύτερες ηλικίες.

«Σήμερα υπάρχουν αρκετά δεδομένα που δείχνουν ότι τα φλαβονοειδή μπορούν να προστατεύσουν τη σκέψη μας όσο μεγαλώνουμε.

Τα αποτελέσματα της έρευνας έχουν ιδιαίτερη σημασία, καθώς δείχνουν ότι μικρές αλλαγές στη διατροφή μπορούν να μας προστατεύσουν από την έκπτωση των γνωστικών λειτουργιών», αναφέρει ο Walter Willett, MD, DrPH, επικεφαλής της έρευνας από το Πανεπιστήμιο του Harvard στη Βοστόνη.

Η έρευνα εξέτασε συνολικά 49.493 γυναίκες (μέση ηλικία 48) και 27.842 άνδρες (μέση ηλικία 51).

Σε ένα διάστημα 20 ετών, οι εθελοντές συμπλήρωσαν αρκετά ερωτηματολόγια σχετικά με την κατανάλωση διαφόρων τροφίμων.

Η συνολική πρόσληψη φλαβονοειδών υπολογίστηκε πολλαπλασιάζοντας την περιεκτικότητα ενός τροφίμου σε φλαβονοδειδή με την συχνότητα κατανάλωσής του.

Οι εθελοντές απάντησαν επίσης σε ερωτήσεις σχετικά με την κατάσταση των γνωστικών λειτουργιών τους και πως αυτές μεταβλήθηκαν στη διάρκεια των 20 ετών της μελέτης.

Αν και προφανώς τα ερωτηματολόγια δεν μπορούν να διαγνώσουν την έκπτωση των γνωστικών λειτουργιών με την ίδια ακρίβεια όπως οι εξετάσεις από γιατρό, αποτελούν ένα καλό δείκτη.

-Η ημερήσια πρόληψη φλαβονοειδών στην ομάδα που έκανε την υψηλότερη κατανάλωση ήταν περίπου 600mg ημερησίως, ενώ,

στην ομάδα με τη χαμηλότερη κατανάλωση ήταν 150mg.

Οι φράουλες, για παράδειγμα, περιέχουν περίπου 180mg φλαβονοειδών ανά μερίδα 100gr, ενώ τα μήλα 113mg.

Μετά την προσαρμογή για παράγοντες όπως η ηλικία και η συνολική κατανάλωση θερμίδων, διαπιστώθηκε ότι οι εθελοντές που έκαναν την υψηλότερη κατανάλωση φλαβονοειδών είχαν μειωμένο κίνδυνο έκπτωσης των γνωστικών λειτουργιών.

Συγκεκριμένα, η ομάδα που έκανε την υψηλότερη κατανάλωση είχε περίπου 20% μειωμένο κίνδυνο συγκριτικά με την ομάδα που έκανε τη χαμηλότερη κατανάλωση.

Οι επιστήμονες εξέτασαν επίσης ξεχωριστά τα διάφορα φλαβονοειδή.

Οι φλαβόνες, οι οποίες βρίσκονται κυρίως στα μπαχαρικά, καθώς και τα κίτρινα ή πορτοκαλί φρούτα και λαχανικά, συνδέθηκαν με 38% μειωμένο κίνδυνο έκπτωσης των γνωστικών λειτουργιών.

Οι πιπεριές περιέχουν περίπου 5mg φλαβονών ανά 100gr.

Οι ανθοκυανίνες, οι οποίες βρίσκονται στα βατόμουρα, τα μούρα και τα κεράσια, συνδέθηκαν με 24% μειωμένο κίνδυνο έκπτωσης των γνωστικών λειτουργιών.

Τα βατόμουρα περιέχουν περίπου 164mg ανθοκυανινών ανά 100gr.

«Οι εθελοντές που είχαν τα καλύτερα σκορ στις εξετάσεις των γνωστικών λειτουργιών κατανάλωναν καθημερινά τρόφιμα όπως οι πιπεριές, τα πορτοκάλια, το σέλινο, τα μήλα και τα αχλάδια», υποστήριξε ο Willett.

«Αν και πιθανώς τα οφέλη αποδίδονται και σε άλλα φυτοχημικά, από τη μελέτη μας φαίνεται ότι μία διατροφή πλούσια σε φλεβονοειδή (ιδιαίτερα φλαβόνες και ανθοκυανίνες) αποτελεί μία καλή προσέγγιση για τη βελτίωση της υγείας μακροπρόθεσμα.

Ποτέ δεν είναι αργά να εισάγουμε τα παραπάνω τρόφιμα στη διατροφή μας, καθώς παρατηρήσαμε οφέλη ανεξαρτήτως πότε ξεκίνησε η κατανάλωση των παραπάνω τροφίμων», πρόσθεσε.

Ένας περιορισμός της έρευνας ήταν το γεγονός ότι οι εθελοντές ανέφεραν μόνοι τους τη διατροφή τους, επομένως πιθανώς δεν θυμόντουσαν πάντα τα τρόφιμα που είχαν καταναλώσει.

Πηγή: Αντώνιος Δημητρακόπουλος – Ερρίκος Ντυνάν Hospital Center

Υγεία

15.08.2026

Viral οι 8 απλές συνήθειες που προτείνει γιατρός του Χάρβαρντ για την «θωράκιση» του εντέρου

Ο ίδιος προτείνει να ξεκινήσει κανείς σταδιακά, υιοθετώντας αρχικά δύο ή τρεις από αυτές τις συνήθειες

15.08.2026

Τα σημάδια του σώματος που δεν πρέπει να αγνοούμε

Από τις επαναλαμβανόμενες άφθες μέχρι τις μεταβολές στις συνήθειες του εντέρου, υπάρχουν σημάδια που καλό είναι να μην περνούν απαρατήρητα

Έπεσε το φαγητό στο πάτωμα; – Οι ειδικοί αποκαλύπτουν την αλήθεια για τον «κανόνα των 5 δευτερολέπτων»
14.08.2026

Έπεσε το φαγητό στο πάτωμα; – Οι ειδικοί αποκαλύπτουν την αλήθεια για τον «κανόνα των 5 δευτερολέπτων»

Τι παθαίνει το σώμα όταν δεν βλέπουμε καθόλου ήλιο για πολλές ημέρες;
14.08.2026

Τι παθαίνει το σώμα όταν δεν βλέπουμε καθόλου ήλιο για πολλές ημέρες;

Θερμοπληξία: Η επικίνδυνη αντίδραση του οργανισμού που μπορεί να συνεχιστεί ακόμη και μετά την ψύξη
14.08.2026

Θερμοπληξία: Η επικίνδυνη αντίδραση του οργανισμού που μπορεί να συνεχιστεί ακόμη και μετά την ψύξη

Ογκολόγος αποκαλύπτει: Αυτά είναι τα σημάδια που προειδοποιούν για καρκίνο του προστάτη
14.08.2026

Ογκολόγος αποκαλύπτει: Αυτά είναι τα σημάδια που προειδοποιούν για καρκίνο του προστάτη

Πώς η υπερβολική εφίδρωση συνδέεται με το νευρικό σύστημα: Τι αποκαλύπτει νέα μελέτη
13.08.2026

Πώς η υπερβολική εφίδρωση συνδέεται με το νευρικό σύστημα: Τι αποκαλύπτει νέα μελέτη

«Στερεύουν» τα αποθέματα αίματος: Αναβολές στις μεταγγίσεις ασθενών
13.08.2026

«Στερεύουν» τα αποθέματα αίματος: Αναβολές στις μεταγγίσεις ασθενών

Καρδιολόγοι αποκαλύπτουν: Αυτές είναι οι 5 απλές συνήθειες που προστατεύουν την καρδιά
12.08.2026

Καρδιολόγοι αποκαλύπτουν: Αυτές είναι οι 5 απλές συνήθειες που προστατεύουν την καρδιά

Ο επικεφαλής των υπηρεσιών Υγείας των ΗΠΑ (CDC) παραδέχθηκε ενόρκως ότι απέκρυπταν τις παρενέργειες των εμβολίων!
12.08.2026

Ο επικεφαλής των υπηρεσιών Υγείας των ΗΠΑ (CDC) παραδέχθηκε ενόρκως ότι απέκρυπταν τις παρενέργειες των εμβολίων!

Δημοφιλή

Υγεία
1

Αυτό είναι το θαυματουργό έλαιο που προστατεύει από το Αλτχάιμερ

Υγεία
2

Το τρόφιμο που θωρακίζει «αθόρυβα» τα οστά σε κάθε ηλικία… δεν είναι το γάλα!

Φάρμακα
3

Ανατροπή δεδομένων στα εμβόλια mRNA: Οι εμβολιασμένοι πεθαίνουν πλέον στις ΗΠΑ από COVID-19

Kαρδιά
4

Ποιοι είναι οι φυσιολογικοί καρδιακοί παλμοί και ποια τα επικίνδυνα όρια – Πότε πρέπει να ανησυχήσετε

Περισσότερα

16.08.2026

Οι τροφές που χαρίζουν πιο υγιή και λαμπερή επιδερμίδα σύμφωνα με τους ειδικούς

Τι αξίζει να βάλουμε στο πιάτο μας

15.08.2026

Viral οι 8 απλές συνήθειες που προτείνει γιατρός του Χάρβαρντ για την «θωράκιση» του εντέρου

Ο ίδιος προτείνει να ξεκινήσει κανείς σταδιακά, υιοθετώντας αρχικά δύο ή τρεις από αυτές τις συνήθειες

Τα σημάδια του σώματος που δεν πρέπει να αγνοούμε
15.08.2026

Τα σημάδια του σώματος που δεν πρέπει να αγνοούμε

Έπεσε το φαγητό στο πάτωμα; – Οι ειδικοί αποκαλύπτουν την αλήθεια για τον «κανόνα των 5 δευτερολέπτων»
14.08.2026

Έπεσε το φαγητό στο πάτωμα; – Οι ειδικοί αποκαλύπτουν την αλήθεια για τον «κανόνα των 5 δευτερολέπτων»

Τι παθαίνει το σώμα όταν δεν βλέπουμε καθόλου ήλιο για πολλές ημέρες;
14.08.2026

Τι παθαίνει το σώμα όταν δεν βλέπουμε καθόλου ήλιο για πολλές ημέρες;

Ροφήματα με ηλεκτρολύτες: Ποια βοηθούν πραγματικά στην ενυδάτωση
14.08.2026

Ροφήματα με ηλεκτρολύτες: Ποια βοηθούν πραγματικά στην ενυδάτωση

Θερμοπληξία: Η επικίνδυνη αντίδραση του οργανισμού που μπορεί να συνεχιστεί ακόμη και μετά την ψύξη
14.08.2026

Θερμοπληξία: Η επικίνδυνη αντίδραση του οργανισμού που μπορεί να συνεχιστεί ακόμη και μετά την ψύξη

Ογκολόγος αποκαλύπτει: Αυτά είναι τα σημάδια που προειδοποιούν για καρκίνο του προστάτη
14.08.2026

Ογκολόγος αποκαλύπτει: Αυτά είναι τα σημάδια που προειδοποιούν για καρκίνο του προστάτη

Βιταμίνη Q η… «θαυματουργή»: Σε ποιες τροφές τη βρίσκουμε και γιατί είναι τόσο πολύτιμη
14.08.2026

Βιταμίνη Q η… «θαυματουργή»: Σε ποιες τροφές τη βρίσκουμε και γιατί είναι τόσο πολύτιμη

Πώς η υπερβολική εφίδρωση συνδέεται με το νευρικό σύστημα: Τι αποκαλύπτει νέα μελέτη
13.08.2026

Πώς η υπερβολική εφίδρωση συνδέεται με το νευρικό σύστημα: Τι αποκαλύπτει νέα μελέτη