Υγεία

Μουρουνέλαιο: Από αυτές τις ασθένειες μας προστατεύει

Μουρουνέλαιο: Από αυτές τις ασθένειες μας προστατεύει

Το μουρουνέλαιο, όπως υποδηλώνει και το όνομά του, είναι το αιθέριο έλαιο που εξάγεται από το συκώτι του ψαριού “μουρούνα” ή “γάδου” (Gadus morhua).

Το μουρουνέλαιο συνήθως λαμβάνεται ως συμπλήρωμα διατροφής. Είναι μια από τις καλύτερες πηγές ωμέγα-3 λιπαρών οξέων (EPA και DHA). Περιέχει σχετικά υψηλές ποσότητες βιταμίνης Α και βιταμίνης D. Η ακριβής συγκέντρωση των θρεπτικών ουσιών στο μουρουνέλαιο εξαρτάται από το είδος της οικογένειας του ψαριού Gadus από την οποία προέρχεται το έλαιο.

Η διαφορά που έχει το μουρουνέλαιο από τα άλλα ιχθυέλαια είναι ότι εκείνα προέρχονται από τον ιστό ψαριών, όπως ο τόνος, η πέστροφα, το σκουμπρί, η ρέγκα, ο σολομός και ο βακαλάος. Αντίθετα, το μουρουνέλαιο εξάγεται αποκλειστικά από τα συκώτια της μουρούνας. Περιέχει χαμηλότερες ποσότητες ωμέγα-3 λιπαρών οξέων από τα άλλα ιχθυέλαια. Αλλά σαφώς μεγαλύτερες ποσότητες των βιταμινών Α και D.

Τι προσφέρει στην υγεία σας το μουρουνέλαιο

Εκτός από το να είναι μια καλή πηγή θρεπτικών συστατικών, το μουρουνέλαιο μπορεί να έχει κάποιες πολύ σημαντικές θεραπευτικές ιδιότητες.

Γενικά θεωρείται σημαντικό βοήθημα στην ανακούφιση της δυσκαμψίας των αρθρώσεων που σχετίζεται με την αρθρίτιδα. Έχει θετική επίδραση στην καρδιαγγειακή υγεία και επιταχύνει την επούλωση τραυμάτων σε δόντια, νύχια, μαλλιά και δέρμα.

Είναι το “σωστό” είδος λίπους

Το λίπος είναι απαραίτητο για κάθε μεμονωμένο κύτταρο στο σώμα σας. Καταναλώνοντας τα σωστά είδη λιπών (όπως τα ωμέγα-3 λιπαρά οξέα στο μουρουνέλαιο) θα έχετε πιο υγιές και λαμπερό δέρμα. Επίσης, θα βελτιώσετε την ικανότητα του οργανισμού σας να απορροφά βιταμίνες και ανόργανες ουσίες και θα ενισχύσετε το ανοσοποιητικό σας σύστημα.

Όταν καταναλώνουμε λίπος, ο εγκέφαλος λαμβάνει ένα σήμα για να “απενεργοποιήσει” την όρεξή μας. Τα υγιεινά λιπαρά σε ένα γεύμα βοηθούν να επιβραδύνει η διάσπαση των υδατανθράκων σε ζάχαρη. Αυτό σας βοηθάει να διατηρήσετε τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα σταθερά.

Αρθρίτιδα

Μια γερμανική επιστημονική μελέτη, η οποία περιελάμβανε 43 ασθενείς με ρευματοειδή αρθρίτιδα που έπαιρναν 1γρ μουρουνέλαιο κάθε μέρα για 3 μήνες, έδειξε ότι οι ασθενείς παρουσίασαν μείωση στην ένταση του πόνου τους από την δυσκαμψία στις αρθρώσεις.

Μια άλλη μελέτη κατέληξε στο συμπέρασμα ότι το μουρουνέλαιο μπορεί επίσης να βοηθήσει τα άτομα που πάσχουν από οστεοαρθρίτιδα. Ερευνητές στο Πανεπιστήμιο του Κάρντιφ διαπίστωσαν ότι το μουρουνέλαιο βοήθησε ασθενείς να μειώσουν τον πόνο και τις βλάβες στους χόνδρους των αρθρώσεων, που προκαλούνται από την οστεοαρθρίτιδα. Επίσης μειώθηκε και η ανάγκη για αντικατάσταση της άρθρωσης. Στη μελέτη τους, οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι μουρουνέλαιο μειώνει εκείνα τα ένζυμα που σχετίζονται με τον πόνο και τις βλάβες στους χόνδρους που προκαλεί η οστεοαρθρίτιδα.

Εκφύλιση της ωχράς κηλίδας

Αρκετές μελέτες έχουν δείξει ότι τα ω-3 λιπαρά οξέα υποστηρίζουν την υγεία των ματιών και προλαμβάνουν την εκδήλωση της ωχράς κηλίδας. Άλλα θρεπτικά συστατικά που έχουν βρεθεί να είναι χρήσιμα στην πρόληψη της εκφύλισης της ωχράς κηλίδας είναι τα καροτενοειδή. Αυτά μπορούν να ελαχιστοποιήσουν τη βλάβη και να μειώσει τον κίνδυνο ανάπτυξης της νόσου. Το μουρουνέλαιο είναι πλούσι και σε καροτενοειδή. Μάλιστα η βιταμίνη Α στην πραγματικότητα ανακαλύφθηκε για πρώτη φορά σε λιπαρές ουσίες βουτύρου και στο μουρουνέλαιο το 1913!

Στεφανιαία νόσος

Η ημερήσια πρόσληψη ποσότητας μουρουνελαίου μπορεί να βοηθήσει στην πρόληψη της στεφανιαίας αθηροσκλήρωσης. Έρευνα που δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό περιοδικό Lipids κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η κατανάλωση μόλις 1,5γρ από Ν-3 λιπαρά οξέων ανά ημέρα οδήγησε σε σημαντική μείωση της ανάπτυξης της στεφανιαίας νόσου”.

Γνωστική ικανότητα

Το μουρουνέλαιο περιέχει μεγάλη ποσότητα βιταμίνης D. Σχετική μελέτη δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό περιοδικό Journal of Neurology, Neurosurgery & Psychiatry. Οι συγγραφείς κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι η βιταμίνη D μπορεί να διαδραματίσει καίριο ρόλο στη διατήρηση της καλής λειτουργίας του εγκεφάλου καθώς μεγαλώνει ο άνθρωπος.

Μειωμένος κίνδυνος διαβήτη

Αρκετές μελέτες έχουν δείξει μια αντίστροφη σχέση μεταξύ των συγκεντρώσεων βιταμίνης D στον οργανισμό και τον κίνδυνο του διαβήτη τύπου-2. Σε άτομα με αυτό τον τύπο διαβήτη, τα ανεπαρκή επίπεδα βιταμίνης D μπορεί να έχουν δυσμενή επίδραση στην έκκριση και την αντίσταση σε ινσουλίνη και γλυκόζη. Σε μια συγκεκριμένη μελέτη, βρέφη που έπαιρναν 2.000 IU/ημέρα βιταμίνης D είχαν 88% χαμηλότερο κίνδυνο εμφάνισης διαβήτη-1 μέχρι την ηλικία των 32 ετών.

Υγιής εγκυμοσύνη

Οι έγκυες γυναίκες που έχουν έλλειψη βιταμίνης D διατρέχουν μεγαλύτερο κίνδυνο για εμφάνιση προεκλαμψίας. Είναι, επίσης, πιο πιθανό να χρειάζονται καισαρική τομή στον τοκετό. Η μειωμένη βιταμίνη D στον οργανισμό συνδέεται επίσης με τον σακχαρώδη διαβήτη κύησης και την βακτηριακής κολπίτιδα σε έγκυες γυναίκες. Είναι επίσης σημαντικό να σημειωθεί, ωστόσο, ότι τα υπερβολικά υψηλά επίπεδα βιταμίνης D κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης σχετίζονται με την αύξηση των τροφικών αλλεργιών του παιδιού κατά τα δύο πρώτα χρόνια της ζωής.

Υγεία

09.06.2026

Έρευνα-σοκ από Ν.Κορέα: «Τα εμβόλια mRNA κατά του κορωνοϊού “εκτόξευσαν” τις εμφανίσεις καρκίνων»!

Αναφέρονται διαφοροποιήσεις ανάλογα με το είδος του εμβολίου και τα δημογραφικά χαρακτηριστικά των συμμετεχόντων

09.06.2026

Οι κίνδυνοι για την υγεία σας από τη μη συντήρηση του κλιματιστικού

Τι γίνεται με τη νόσο των Λεγεωνάριων;

Επιστήμονες στη Δανία δημιουργούν εξέταση αίματος για την ανίχνευση πολλών μορφών καρκίνου
09.06.2026

Επιστήμονες στη Δανία δημιουργούν εξέταση αίματος για την ανίχνευση πολλών μορφών καρκίνου

Τι δείχνει η κατάρρευση του Κ.Έρικσεν για ΚΑΡΠΑ και απινιδωτές: Τι πρέπει να κάνετε σε τέτοια περιστατικά
08.06.2026

Τι δείχνει η κατάρρευση του Κ.Έρικσεν για ΚΑΡΠΑ και απινιδωτές: Τι πρέπει να κάνετε σε τέτοια περιστατικά

Εξέταση αίματος θα εντοπίζει τον κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου του πνεύμονα έως και 5 χρόνια πριν τη διάγνωση
08.06.2026

Εξέταση αίματος θα εντοπίζει τον κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου του πνεύμονα έως και 5 χρόνια πριν τη διάγνωση

Η Ρωσία ανέπτυξε νέο φάρμακο για τη διάγνωση και τη θεραπεία όγκων του εγκεφάλου
08.06.2026

Η Ρωσία ανέπτυξε νέο φάρμακο για τη διάγνωση και τη θεραπεία όγκων του εγκεφάλου

Μην τα αγνοήσετε: Αυτά είναι τα έξι συμπτώματα του καρκίνου της μήτρας
07.06.2026

Μην τα αγνοήσετε: Αυτά είναι τα έξι συμπτώματα του καρκίνου της μήτρας

Νέα μελέτη: Η σεμαγλουτίδη βελτιώνει την ποιότητα ζωής σε ασθενείς με χρόνια νεφρική νόσο και διαβήτη τύπου 2
07.06.2026

Νέα μελέτη: Η σεμαγλουτίδη βελτιώνει την ποιότητα ζωής σε ασθενείς με χρόνια νεφρική νόσο και διαβήτη τύπου 2

Επιστήμονες ανέπτυξαν αντι-ιική τσίχλα που μειώνει έως και 95% τους ιούς της γρίπης και του έρπητα
07.06.2026

Επιστήμονες ανέπτυξαν αντι-ιική τσίχλα που μειώνει έως και 95% τους ιούς της γρίπης και του έρπητα

Ελπίδα για εκατομμύρια ασθενείς: Ξεκινούν οι δοκιμές του πρώτου εμβολίου κατά του καρκίνου του πνεύμονα
06.06.2026

Ελπίδα για εκατομμύρια ασθενείς: Ξεκινούν οι δοκιμές του πρώτου εμβολίου κατά του καρκίνου του πνεύμονα

Δημοφιλή

Υγεία
1

Αυτό είναι το θαυματουργό έλαιο που προστατεύει από το Αλτχάιμερ

Υγεία
2

Το τρόφιμο που θωρακίζει «αθόρυβα» τα οστά σε κάθε ηλικία… δεν είναι το γάλα!

Kαρδιά
3

Ποιοι είναι οι φυσιολογικοί καρδιακοί παλμοί και ποια τα επικίνδυνα όρια – Πότε πρέπει να ανησυχήσετε

Φάρμακα
4

Ανατροπή δεδομένων στα εμβόλια mRNA: Οι εμβολιασμένοι πεθαίνουν πλέον στις ΗΠΑ από COVID-19

Περισσότερα

09.06.2026

Έρευνα-σοκ από Ν.Κορέα: «Τα εμβόλια mRNA κατά του κορωνοϊού “εκτόξευσαν” τις εμφανίσεις καρκίνων»!

Αναφέρονται διαφοροποιήσεις ανάλογα με το είδος του εμβολίου και τα δημογραφικά χαρακτηριστικά των συμμετεχόντων

09.06.2026

Οι κίνδυνοι για την υγεία σας από τη μη συντήρηση του κλιματιστικού

Τι γίνεται με τη νόσο των Λεγεωνάριων;

Επιστήμονες στη Δανία δημιουργούν εξέταση αίματος για την ανίχνευση πολλών μορφών καρκίνου
09.06.2026

Επιστήμονες στη Δανία δημιουργούν εξέταση αίματος για την ανίχνευση πολλών μορφών καρκίνου

Το παράπονο της Νέλλης Γκίνη: «Αγάπησα και αγαπήθηκα πολύ αλλά δεν βρήκα το άλλο μου μισό» (βίντεο)
08.06.2026

Το παράπονο της Νέλλης Γκίνη: «Αγάπησα και αγαπήθηκα πολύ αλλά δεν βρήκα το άλλο μου μισό» (βίντεο)

Τι δείχνει η κατάρρευση του Κ.Έρικσεν για ΚΑΡΠΑ και απινιδωτές: Τι πρέπει να κάνετε σε τέτοια περιστατικά
08.06.2026

Τι δείχνει η κατάρρευση του Κ.Έρικσεν για ΚΑΡΠΑ και απινιδωτές: Τι πρέπει να κάνετε σε τέτοια περιστατικά

Εξέταση αίματος θα εντοπίζει τον κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου του πνεύμονα έως και 5 χρόνια πριν τη διάγνωση
08.06.2026

Εξέταση αίματος θα εντοπίζει τον κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου του πνεύμονα έως και 5 χρόνια πριν τη διάγνωση

Η Ρωσία ανέπτυξε νέο φάρμακο για τη διάγνωση και τη θεραπεία όγκων του εγκεφάλου
08.06.2026

Η Ρωσία ανέπτυξε νέο φάρμακο για τη διάγνωση και τη θεραπεία όγκων του εγκεφάλου

Mωρό σε πτήση κοιτά με «κατανυκτικό» ύφος άνδρα που του κάνει γκριμάτσες – Δείτε το βίντεο
07.06.2026

Mωρό σε πτήση κοιτά με «κατανυκτικό» ύφος άνδρα που του κάνει γκριμάτσες – Δείτε το βίντεο

Μην τα αγνοήσετε: Αυτά είναι τα έξι συμπτώματα του καρκίνου της μήτρας
07.06.2026

Μην τα αγνοήσετε: Αυτά είναι τα έξι συμπτώματα του καρκίνου της μήτρας

Νέα μελέτη: Η σεμαγλουτίδη βελτιώνει την ποιότητα ζωής σε ασθενείς με χρόνια νεφρική νόσο και διαβήτη τύπου 2
07.06.2026

Νέα μελέτη: Η σεμαγλουτίδη βελτιώνει την ποιότητα ζωής σε ασθενείς με χρόνια νεφρική νόσο και διαβήτη τύπου 2