Υγεία

Τα φυτοφάρμακα βλάπτουν το σπέρμα

Τα φυτοφάρμακα βλάπτουν το σπέρμα

Η πρώτη μελέτη που συσχετίζει τα φυτοφάρμακα με την ανδρική γονιμότητα

Οι άνδρες που συχνά τρώνε φρούτα και λαχανικά, τα οποία περιέχουν υψηλά επίπεδα ζιζανιοκτόνων, παρασιτοκτόνων και άλλων φυτοφαρμάκων, εμφανίζουν μικρότερη ποσότητα και χειρότερη ποιότητα σπέρματος και άρα πιθανώς (αλλά όχι σίγουρα) μειωμένη ικανότητα αναπαραγωγής, σύμφωνα με μια νέα αμερικανική επιστημονική έρευνα.

 

Η μελέτη, η οποία έχει σημαντικές επιπτώσεις από την άποψη της δημόσιας υγείας, είναι η πρώτη του είδους της που συσχετίζει άμεσα την περιεκτικότητα των φρέσκων τροφίμων σε φυτοφάρμακα με την ανδρική γονιμότητα. Προς το παρόν, πάντως, δεν έχει αποδειχτεί ότι αν κανείς τρώει μόνο βιολογικά φρούτα και λαχανικά, που έχουν λιγότερα φυτοφάρμακα, όντως θα βελτιώσει το σπέρμα του, αλλά είναι κάτι πιθανό.

 

Οι ερευνητές, με επικεφαλής τον επίκουρο καθηγητή διαιτητικής και επιδημιολογίας Χόρχε Τσαβάρο της Σχολής Δημόσιας Υγείας του Πανεπιστημίου Χάρβαρντ, οι οποίοι έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο κορυφαίο περιοδικό για θέματα ανθρώπινης αναπαραγωγής «Human Reproduction», ανέλυσαν 338 δείγματα σπέρματος από 155 άνδρες ηλικίας 18 έως 55 ετών, που επισκέπονταν κλινικές υποβοηθούμενης αναπαραγωγής. Η ποιότητα του σπέρματος, στη συνέχεια, συσχετίστηκε με τη διατροφή.

 

Η ανάλυση έδειξε ότι όσοι άνδρες έτρωγαν περισσότερα φρούτα και λαχανικά (τουλάχιστον μιάμιση μερίδα ημερησίως), που περιείχαν υψηλές συγκεντρώσεις φυτοφαρμάκων, είχαν κατά μέσο όρο 49% λιγότερα σπερματοζωάρια ανά εκσπερμάτιση και 32% λιγότερα φυσιολογικά σπερματοζωάρια, σε σχέση με όσους κατανάλωναν λιγότερα τρόφιμα με φυτοφάρμακα (το πολύ μισή μερίδα την ημέρα).

 

Από την άλλη, η ποσότητα των φρούτων και λαχανικών (άσχετα με τα φυτοφάρμακα που περιείχαν) δεν σχετιζόταν με την ποιότητα του σπέρματος. Μάλιστα, όσοι έτρωγαν περισσότερα φρούτα και λαχανικά με λίγα φυτοφάρμακα, είχαν αυξημένα κατά 37% τα φυσιολογικά σπερματοζωάριά τους.

 

«Τα ευρήματά μας δεν πρέπει να αποθαρρύνουν την κατανάλωση φρούτων και λαχανικών γενικά. Στην πραγματικότητα, βρήκαμε ότι η συνολική ποσότητα που καταναλώνεται, είναι τελείως άσχετη με την ποιότητα του σπέρματος», δήλωσε ο Χόρχε Τσαβάρο και επεσήμανε ότι το πρόβλημα έγκειται στα τυχόν αυξημένα κατάλοιπα των φυτοφαρμάκων στα φρέσκα τρόφιμα.

 

Σύμφωνα με τις μετρήσεις του υπουργείου Γεωργίας των ΗΠΑ, μικρές ποσότητες φυτοφαρμάκων περιέχουν τα φασόλια, τα όσπρια, τα κρεμμύδια και τα γκρέιπφρουτ. Αντίθετα, αυξημένα κατάλοιπα φυτοφαρμάκων ανιχνεύονται στο σπανάκι, στις φράουλες, στα μήλα και στα αχλάδια.

 

Οι ερευνητές ανέφεραν ότι η έκθεση στα φυτοφάρμακα μέσω της διατροφής φαίνεται να επηρεάζει αρνητικά τη διαδικασία της σπερματογένεσης στους άνδρες, πρόσθεσαν, όμως, ότι το ζήτημα πρέπει να διερευνηθεί περαιτέρω με μεγαλύτερη μελέτη. Επίσης, επεσήμαναν ότι επειδή η πρώτη αυτή έρευνα συμπεριέλαβε μόνο άνδρες με προϋπάρχοντα προβλήματα γονιμότητας, οι οποίοι επισκέπτονταν κλινικές υποβοηθούμενης αναπαραγωγής, είναι ασαφές κατά πόσο τα ευρήματα μπορούν να γενικευθούν στο σύνολο του ανδρικού πληθυσμού και πόσο σοβαρή είναι η πιθανή επίπτωση για τον μέσο άνδρα.

 

Ακόμα, η έρευνα δεν διέκρινε μεταξύ συμβατικών και βιολογικών φρούτων και λαχανικών, κάτι που θα είχε ενδιαφέρον. Σημειωτέον, εξάλλου, ότι η χρήση φυτοφαρμάκων, τόσο από άποψη ποσότητας, όσο και ποιότητας, διαφέρει από χώρα σε χώρα. Η μελέτη πάντως δεν «ενοχοποιεί» κάποια συγκεκριμένα φυτοφάρμακα, αλλά όλα λίγο πολύ.

 

Οι ερευνητές, επεσήμαναν ότι σε μερικές περιπτώσεις ένα καλό πλύσιμο πριν την κατανάλωση, απομακρύνει τα υπολείμματα των φυτοφαρμάκων, αλλά όχι σπάνια οι χημικές αυτές ουσίες έχουν εισχωρήσει μέσα στο φρούτο ή στο λαχανικό, οπότε και το καλύτερο πλύσιμο είναι ανεπαρκές.

 

Η κακή ποιότητα σπέρματος είναι η κύρια αιτία για τις δυσκολίες ενός ζευγαριού να πιάσει παιδί στην εποχή μας και συνιστά ένα από τα συχνότερα ιατρικά προβλήματα για τους νέους άνδρες. Επιπλέον, αποτελεί γενικότερο δείκτη για την υγεία και το προσδόκιμο ζωής ενός άνδρα.

Υγεία

12.08.2026

Καρδιολόγοι αποκαλύπτουν: Αυτές είναι οι 5 απλές συνήθειες που προστατεύουν την καρδιά

Από το καθημερινό περπάτημα και τη διατροφή μέχρι τον ύπνο και τον έλεγχο της πίεσης

12.08.2026

Ο επικεφαλής των υπηρεσιών Υγείας των ΗΠΑ (CDC) παραδέχθηκε ενόρκως ότι απέκρυπταν τις παρενέργειες των εμβολίων!

Ξεσκεπάζεται η συνωμοσία που στοίχισε την ζωή σε εκατομμύρια ανθρώπους

Η σειρά γέννησης μπορεί να επηρεάζει την υγεία: Τι έδειξε έρευνα σε 10 εκατ. ανθρώπους
11.08.2026

Η σειρά γέννησης μπορεί να επηρεάζει την υγεία: Τι έδειξε έρευνα σε 10 εκατ. ανθρώπους

Υπνική άπνοια: Τι αποκαλύπτουν οι τελευταίες μελέτες για το ροχαλητό
11.08.2026

Υπνική άπνοια: Τι αποκαλύπτουν οι τελευταίες μελέτες για το ροχαλητό

Νέα μελέτη: Η εισπνοή καπνού από τις πυρκαγιές αυξάνει τον κίνδυνο για εγκύους και έμβρυα
08.08.2026

Νέα μελέτη: Η εισπνοή καπνού από τις πυρκαγιές αυξάνει τον κίνδυνο για εγκύους και έμβρυα

Επιστήμονες δημιούργησαν για πρώτη φορά 16 τεχνητούς ιούς με AI – Οι προειδοποιήσεις για τη βιοασφάλεια
07.08.2026

Επιστήμονες δημιούργησαν για πρώτη φορά 16 τεχνητούς ιούς με AI – Οι προειδοποιήσεις για τη βιοασφάλεια

Δείτε ποια είναι τα συμπτώματα ενός «μίνι εγκεφαλικού» επεισοδίου
07.08.2026

Δείτε ποια είναι τα συμπτώματα ενός «μίνι εγκεφαλικού» επεισοδίου

Γιατί όλο και περισσότεροι άνθρωποι κοιμούνται χειρότερα
07.08.2026

Γιατί όλο και περισσότεροι άνθρωποι κοιμούνται χειρότερα

Μπορούμε να ζήσουμε 194 χρόνια; – Ρώσοι επιστήμονες εξετάζουν τα θεωρητικά όρια της ανθρώπινης ζωής
06.08.2026

Μπορούμε να ζήσουμε 194 χρόνια; – Ρώσοι επιστήμονες εξετάζουν τα θεωρητικά όρια της ανθρώπινης ζωής

Δεν ήταν μόνο ηθικοί λόγοι: Γιατί εξαφανίστηκε ο κανιβαλισμός από τις ανθρώπινες κοινωνίες – Τι δείχνει νέα έρευνα
06.08.2026

Δεν ήταν μόνο ηθικοί λόγοι: Γιατί εξαφανίστηκε ο κανιβαλισμός από τις ανθρώπινες κοινωνίες – Τι δείχνει νέα έρευνα

Δημοφιλή

Υγεία
1

Αυτό είναι το θαυματουργό έλαιο που προστατεύει από το Αλτχάιμερ

Υγεία
2

Το τρόφιμο που θωρακίζει «αθόρυβα» τα οστά σε κάθε ηλικία… δεν είναι το γάλα!

Φάρμακα
3

Ανατροπή δεδομένων στα εμβόλια mRNA: Οι εμβολιασμένοι πεθαίνουν πλέον στις ΗΠΑ από COVID-19

Kαρδιά
4

Ποιοι είναι οι φυσιολογικοί καρδιακοί παλμοί και ποια τα επικίνδυνα όρια – Πότε πρέπει να ανησυχήσετε

Περισσότερα

12.08.2026

Κύβος του Ρούμπικ: Το παιχνίδι που «γυμνάζει» το παιδικό μυαλό – 10 λόγοι για να τον δοκιμάσουν

Από τη συγκέντρωση και τη μνήμη μέχρι την επίλυση προβλημάτων και τον συντονισμό χεριών και ματιών

12.08.2026

Κύβος του Ρούμπικ: Το παιχνίδι που «γυμνάζει» το παιδικό μυαλό – 10 λόγοι για να τον δοκιμάσουν

Από τη συγκέντρωση και τη μνήμη μέχρι την επίλυση προβλημάτων και τον συντονισμό χεριών και ματιών

Καρδιολόγοι αποκαλύπτουν: Αυτές είναι οι 5 απλές συνήθειες που προστατεύουν την καρδιά
12.08.2026

Καρδιολόγοι αποκαλύπτουν: Αυτές είναι οι 5 απλές συνήθειες που προστατεύουν την καρδιά

Ο επικεφαλής των υπηρεσιών Υγείας των ΗΠΑ (CDC) παραδέχθηκε ενόρκως ότι απέκρυπταν τις παρενέργειες των εμβολίων!
12.08.2026

Ο επικεφαλής των υπηρεσιών Υγείας των ΗΠΑ (CDC) παραδέχθηκε ενόρκως ότι απέκρυπταν τις παρενέργειες των εμβολίων!

Ασβαγκάντα: Η φυσική δύναμη που ανεβάζει τη διάθεση, μειώνει το άγχος και επαναφέρει την εσωτερική ισορροπία
12.08.2026

Ασβαγκάντα: Η φυσική δύναμη που ανεβάζει τη διάθεση, μειώνει το άγχος και επαναφέρει την εσωτερική ισορροπία

Είσαι 30άρης; – Οι 4 συνήθειες που πρέπει να υιοθετήσεις τώρα για να είσαι πιο υγιής στα 45
11.08.2026

Είσαι 30άρης; – Οι 4 συνήθειες που πρέπει να υιοθετήσεις τώρα για να είσαι πιο υγιής στα 45

Η σειρά γέννησης μπορεί να επηρεάζει την υγεία: Τι έδειξε έρευνα σε 10 εκατ. ανθρώπους
11.08.2026

Η σειρά γέννησης μπορεί να επηρεάζει την υγεία: Τι έδειξε έρευνα σε 10 εκατ. ανθρώπους

Πέντε τροφές που μπορούν να βοηθήσουν στη μείωση της «κακής» χοληστερίνης
11.08.2026

Πέντε τροφές που μπορούν να βοηθήσουν στη μείωση της «κακής» χοληστερίνης

Υπνική άπνοια: Τι αποκαλύπτουν οι τελευταίες μελέτες για το ροχαλητό
11.08.2026

Υπνική άπνοια: Τι αποκαλύπτουν οι τελευταίες μελέτες για το ροχαλητό

Άννα Κορακάκη: Η συγκινητική ανάρτηση από την Ελληνίδα Ολυμπιονίκη – Αποκάλυψε το σπουδαιότερο «μετάλλιό» της
09.08.2026

Άννα Κορακάκη: Η συγκινητική ανάρτηση από την Ελληνίδα Ολυμπιονίκη – Αποκάλυψε το σπουδαιότερο «μετάλλιό» της