Διατροφή

Νέα έρευνα: Ένα στα τρία παιδιά θα είναι παχύσαρκο το 2050!

Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας, μέχρι το 2050, 385 εκατομμύρια παιδιά και έφηβοι αναμένεται να είναι υπέρβαροι
Νέα έρευνα: Ένα στα τρία παιδιά θα είναι παχύσαρκο το 2050!

Ολοένα και αυξανόμενα ποσοστά παχυσαρκίας αναμένεται να καταγραφούν τα επόμενα χρόνια, με τις εκτιμήσεις να δείχνουν ότι μέχρι το 2050, ένα στα τρία παιδιά και νέοι ηλικίας 5-24 ετών θα είναι υπέρβαροι ή παχύσαρκοι.

Η ανάλυση, η οποία δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό περιοδικό The Lancet, αποκαλύπτει ότι η κατάσταση θα είναι ανησυχητική και στην Ελλάδα.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας, μέχρι το 2050, 385 εκατομμύρια παιδιά και έφηβοι αναμένεται να είναι υπέρβαροι, ενώ 360 εκατομμύρια θα είναι παχύσαρκοι. Συγκεκριμένα, οι ηλικιακές ομάδες που θα επηρεαστούν περισσότερο είναι τα παιδιά 5-14 ετών (356 εκατομμύρια) και οι νέοι 15-24 ετών (390 εκατομμύρια).

Η παχυσαρκία στα παιδιά έχει αυξηθεί δραματικά τις τελευταίες δεκαετίες. Το 2021, περίπου 493 εκατομμύρια παιδιά και έφηβοι ήταν υπέρβαροι ή παχύσαρκοι, έναντι μόλις 198 εκατομμυρίων το 1990. Μάλιστα, το ποσοστό παχυσαρκίας σε άτομα 5-24 ετών έχει τριπλασιαστεί μέσα σε αυτό το διάστημα.

Η έρευνα προβλέπει ότι δύο περιοχές θα συγκεντρώνουν το ένα τρίτο των παχύσαρκων παιδιών και εφήβων μέχρι το 2050: η Βόρεια Αφρική και Μέση Ανατολή, καθώς και η Λατινική Αμερική και Καραϊβική.

Με βάση τις προβλέψεις, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, οι Νήσοι Κουκ, το Ναούρου και η Τόνγκα αναμένεται να εμφανίσουν τα μεγαλύτερα ποσοστά παχυσαρκίας στα παιδιά και τους εφήβους. Παράλληλα, η Κίνα, η Αίγυπτος, η Ινδία και οι ΗΠΑ θα καταγράψουν τους υψηλότερους απόλυτους αριθμούς υπέρβαρων και παχύσαρκων ανηλίκων έως το 2050.

Η εικόνα για την Ελλάδα είναι ανησυχητική. Σύμφωνα με την έρευνα, το 2050:

  • Το 51% των αγοριών και το 43% των κοριτσιών ηλικίας 5-14 ετών θα είναι υπέρβαρα ή παχύσαρκα.
  • Στην ηλικιακή ομάδα 15-24 ετών, το ποσοστό υπέρβαρων και παχύσαρκων θα φτάσει στο 56% για τα αγόρια και στο 43% για τα κορίτσια.

Οι ειδικοί προειδοποιούν ότι χωρίς άμεσες παρεμβάσεις, η παχυσαρκία θα εξελιχθεί σε μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις δημόσιας υγείας για τη χώρα.

Μια δεύτερη μελέτη που δημοσιεύθηκε στο ίδιο επιστημονικό περιοδικό υπογραμμίζει ότι η παχυσαρκία δεν είναι μόνο πρόβλημα των παιδιών. Οι προβλέψεις δείχνουν ότι έως το 2050, περίπου 3,8 δισεκατομμύρια ενήλικες –το 60% του παγκόσμιου πληθυσμού– θα είναι υπέρβαροι ή παχύσαρκοι.

Το 2021, 2,11 δισεκατομμύρια ενήλικες καταγράφηκαν ως υπέρβαροι ή παχύσαρκοι, αριθμός σχεδόν τριπλάσιος από το 1990 (731 εκατομμύρια). Οι περισσότερες περιπτώσεις το 2021 συγκεντρώνονταν σε οκτώ χώρες: Κίνα, Ινδία, ΗΠΑ, Βραζιλία, Ρωσία, Μεξικό, Ινδονησία και Αίγυπτο.

Στις ανεπτυγμένες χώρες, οι Ηνωμένες Πολιτείες βρίσκονται στην κορυφή της λίστας, με 42% των ανδρών και 46% των γυναικών να έχουν παχυσαρκία το 2021.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της μελέτης, η Ελλάδα θα συνεχίσει να εμφανίζει υψηλά ποσοστά παχυσαρκίας:

  • Το 2021, το 74% των Ελλήνων ανδρών 25 ετών και άνω ήταν υπέρβαροι ή παχύσαρκοι, ποσοστό που αναμένεται να ανέλθει στο 82% μέχρι το 2050.
  • Αντίστοιχα, στις γυναίκες, το ποσοστό αναμένεται να αυξηθεί από 62% το 2021 σε 74% το 2050.

Η κατάσταση είναι ακόμα πιο ανησυχητική, καθώς το 25% των παχύσαρκων ενηλίκων το 2050 θα είναι άτομα άνω των 65 ετών, γεγονός που θα επιβαρύνει σημαντικά τα υγειονομικά συστήματα.

Οι επιστήμονες επισημαίνουν ότι η αύξηση του βάρους συμβαίνει πλέον πολύ πιο γρήγορα από ό,τι στις προηγούμενες γενιές. Οι νέοι αναπτύσσουν παχυσαρκία νωρίτερα, γεγονός που αυξάνει τον κίνδυνο σοβαρών επιπλοκών, όπως:

  • Διαβήτης τύπου 2
  • Υπέρταση
  • Καρδιαγγειακά νοσήματα
  • Διάφορες μορφές καρκίνου

Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα των ανδρών στις ανεπτυγμένες χώρες:

  • Μόλις 7% των ανδρών που γεννήθηκαν τη δεκαετία του 1960 είχαν παχυσαρκία στα 25 τους χρόνια.
  • Για όσους γεννήθηκαν τη δεκαετία του 1990, το ποσοστό αυτό ανέβηκε στο 16%.
  • Για τη γενιά του 2015, προβλέπεται ότι ένας στους τέσσερις άνδρες (25%) θα είναι παχύσαρκος στα 25 του.

Οι επιστήμονες τονίζουν ότι επείγουσες παρεμβάσεις μπορούν να αντιστρέψουν αυτή την τάση. Προτείνουν μέτρα όπως:
✔️ Φορολόγηση ζαχαρούχων ποτών
✔️ Περιορισμός στη διαφήμιση ανθυγιεινών τροφίμων σε παιδιά
✔️ Χρηματοδότηση υγιεινών σχολικών γευμάτων

Εάν δεν αναληφθεί δράση άμεσα, οι επιπτώσεις στην υγεία και τα συστήματα περίθαλψης θα είναι καταστροφικές.

Διατροφή

10.06.2026

Ντομάτες: Τα 6 σημαντικά οφέλη για την υγεία – Γιατί θεωρούνται «σύμμαχος» της καρδιάς και του οργανισμού

Είναι πλούσιες σε βιταμίνες, μέταλλα και αντιοξειδωτικά

07.06.2026

Άνδρες δώστε προσοχή: Τα φρούτα που αυξάνουν φυσικά τα επίπεδα της τεστοστερόνης

Η παραγωγή της επηρεάζεται από πολλούς παράγοντες, όπως η ηλικία, ο ύπνος η σωματική δραστηριότητα, η κληρονομικότητα

Δείτε ποια είναι τα σνακ που πρέπει να επιλέγουν όσοι έχουν διαβήτη
06.06.2026

Δείτε ποια είναι τα σνακ που πρέπει να επιλέγουν όσοι έχουν διαβήτη

H μαύρη σοκολάτα ενδέχεται να επιβραδύνει τη γήρανση: Τα αποκαλυπτικά ευρήματα για την ουσία θεοβρομίνη
03.06.2026

H μαύρη σοκολάτα ενδέχεται να επιβραδύνει τη γήρανση: Τα αποκαλυπτικά ευρήματα για την ουσία θεοβρομίνη

Ανακλήθηκε σαλάτα του Μπαρμπαστάθη: Αυστηρή προειδοποίηση από τον ΕΦΕΤ – Δείτε ποια είναι
03.06.2026

Ανακλήθηκε σαλάτα του Μπαρμπαστάθη: Αυστηρή προειδοποίηση από τον ΕΦΕΤ – Δείτε ποια είναι

«Αποδείξεις» για εμβολιασμό κρέατος κυκλοφορούν στα social media
03.06.2026

«Αποδείξεις» για εμβολιασμό κρέατος κυκλοφορούν στα social media

Δείτε ποια είναι τα οκτώ τρόφιμα που δεν έχουν ημερομηνία λήξης
02.06.2026

Δείτε ποια είναι τα οκτώ τρόφιμα που δεν έχουν ημερομηνία λήξης

Δεν θέλει κόπο… θέλει τρόπο: Οι 7 ασκήσεις που καίνε περισσότερες θερμίδες από όσο φαντάζεστε
02.06.2026

Δεν θέλει κόπο… θέλει τρόπο: Οι 7 ασκήσεις που καίνε περισσότερες θερμίδες από όσο φαντάζεστε

Υπερεπεξεργασμένα τρόφιμα: Νέα επιστημονικά δεδομένα δείχνουν ότι δεν είναι όλα το ίδιο «ανθυγιεινά»
31.05.2026

Υπερεπεξεργασμένα τρόφιμα: Νέα επιστημονικά δεδομένα δείχνουν ότι δεν είναι όλα το ίδιο «ανθυγιεινά»

«Μην φάτε αυτά τα ψάρια εάν τα αλιεύσετε»: Το μήνυμα της WWF σε Έλληνες ψαράδες και καταναλωτές
31.05.2026

«Μην φάτε αυτά τα ψάρια εάν τα αλιεύσετε»: Το μήνυμα της WWF σε Έλληνες ψαράδες και καταναλωτές

Δημοφιλή

Υγεία
1

Αυτό είναι το θαυματουργό έλαιο που προστατεύει από το Αλτχάιμερ

Υγεία
2

Το τρόφιμο που θωρακίζει «αθόρυβα» τα οστά σε κάθε ηλικία… δεν είναι το γάλα!

Kαρδιά
3

Ποιοι είναι οι φυσιολογικοί καρδιακοί παλμοί και ποια τα επικίνδυνα όρια – Πότε πρέπει να ανησυχήσετε

Φάρμακα
4

Ανατροπή δεδομένων στα εμβόλια mRNA: Οι εμβολιασμένοι πεθαίνουν πλέον στις ΗΠΑ από COVID-19

Περισσότερα

10.06.2026

Τα οφέλη στην υγεία της ηλιοθεραπείας στις ακτίνες του ήλιου

Πόση ώρα πρέπει να διαρκεί

10.06.2026

«Μην την καταναλώσετε»: Ο ΕΦΕΤ ανακαλεί από την αγορά καπνιστή πέστροφα – Δείτε ποια αφορά (φώτο)

Εντοπίστηκε το παθογόνο Listeria monocytogenes

Γυναίκα με προχωρημένη νόσο Αλτσχάιμερ παρουσίασε εντυπωσιακές αλλαγές μετά από ψιλοκυβίνη
10.06.2026

Γυναίκα με προχωρημένη νόσο Αλτσχάιμερ παρουσίασε εντυπωσιακές αλλαγές μετά από ψιλοκυβίνη

Ντομάτες: Τα 6 σημαντικά οφέλη για την υγεία – Γιατί θεωρούνται «σύμμαχος» της καρδιάς και του οργανισμού
10.06.2026

Ντομάτες: Τα 6 σημαντικά οφέλη για την υγεία – Γιατί θεωρούνται «σύμμαχος» της καρδιάς και του οργανισμού

Σάουνα και γονιμότητα: Πόσο επηρεάζονται τα σπερματοζωάρια από τη θερμότητα
10.06.2026

Σάουνα και γονιμότητα: Πόσο επηρεάζονται τα σπερματοζωάρια από τη θερμότητα

Η Ρωσία ανέπτυξε νέο εμβόλιο κατά του καρκίνου και το δίνει δωρεάν σε όλο τον κόσμο!
10.06.2026

Η Ρωσία ανέπτυξε νέο εμβόλιο κατά του καρκίνου και το δίνει δωρεάν σε όλο τον κόσμο!

Ιαπωνία: «Υπερενισχυμένη» μορφή βιταμίνης Κ επιταχύνει τη μετατροπή βλαστοκυττάρων σε νευρώνες
10.06.2026

Ιαπωνία: «Υπερενισχυμένη» μορφή βιταμίνης Κ επιταχύνει τη μετατροπή βλαστοκυττάρων σε νευρώνες

Ιρανοί επιστήμονες αναπτύσσουν θεραπεία για τον καρκίνο που ενεργοποιείται από το φως
09.06.2026

Ιρανοί επιστήμονες αναπτύσσουν θεραπεία για τον καρκίνο που ενεργοποιείται από το φως

Τα σημάδια και οι επιπλοκές από την έλλειψη σιδήρου – Πότε χρειάζεστε συμπληρώματα
09.06.2026

Τα σημάδια και οι επιπλοκές από την έλλειψη σιδήρου – Πότε χρειάζεστε συμπληρώματα

Έρευνα-σοκ από Ν.Κορέα: «Τα εμβόλια mRNA κατά του κορωνοϊού “εκτόξευσαν” τις εμφανίσεις καρκίνων»!
09.06.2026

Έρευνα-σοκ από Ν.Κορέα: «Τα εμβόλια mRNA κατά του κορωνοϊού “εκτόξευσαν” τις εμφανίσεις καρκίνων»!