Διατροφή

Yπερεπεξεργασμένα τρόφιμα: Αλλάζουν ακόμα και τα πρόσωπα των παιδιών!

Τι έδειξαν τρεις ανεξάρτητες έρευνες
Yπερεπεξεργασμένα τρόφιμα: Αλλάζουν ακόμα και τα πρόσωπα των παιδιών!

Νέα έρευνα αποκαλύπτει ότι τα παιδιά που τρέφονται με πολλά υπερ-επεξεργασμένα τρόφιμα (UPFs) μπορεί να παρουσιάσουν αλλαγές στα δόντια. 

Τα φορτωμένα με πρόσθετα τρόφιμα, όπως τα πατατάκια και τα γλυκά, αναφέρονται εδώ και δεκαετίες για τους υποτιθέμενους κινδύνους τους, με δεκάδες μελέτες να τα συνδέουν με διαβήτη τύπου 2, καρδιακές παθήσεις και καρκίνο.

Οι ειδικοί έχουν ζητήσει ακόμη και την πλήρη απομάκρυνση των UPFs – τυπικά οτιδήποτε φαγώσιμο έχει περισσότερα τεχνητά συστατικά από ό,τι φυσικά.

Πώς τα υπερ-επεξεργασμένα τρόφιμα επηρεάζουν την ανάπτυξη της γνάθου των παιδιών

Τώρα, Ισπανοί επιστήμονες που παρακολούθησαν δεκάδες μικρά παιδιά ανακάλυψαν ότι η κατανάλωση φαγητού που αποτελείται κυρίως από υπερεπεξεργασμένα τρόφιμα, τα οποία είναι συνήθως μαλακά και υπερ-γευστικά, επηρέασε την ανάπτυξη των γνάθων.

Η δρ Laura Marques Martinez, ειδικός στην παιδοδοντιατρική στο Καθολικό Πανεπιστήμιο της Βαλένθια και συν-συγγραφέας της μελέτης, δήλωσε: «Η μάσηση παίζει καθοριστικό ρόλο στη σωστή ανάπτυξη των γνάθων, καθώς διεγείρει την ανάπτυξη των οστών, ενισχύει τους μύες του προσώπου και προάγει τη σωστή ευθυγράμμιση των δοντιών».

«Η μάσηση στερεών και ινώδους υφής τροφών, όπως φρούτα, λαχανικά ή φυσικές πρωτεΐνες, γυμνάζει τις γνάθους, βοηθώντας στην πρόληψη θεμάτων όπως η κακή σύγκλειση (κακή ευθυγράμμιση των δοντιών) και οι ελλείψεις στο μέγεθος και το σχήμα των οδοντικών τόξων» συνέχισε.

«Από την άλλη πλευρά, οι δίαιτες που βασίζονται σε εξαιρετικά επεξεργασμένες τροφές, οι οποίες είναι μαλακές και απαιτούν ελάχιστη προσπάθεια για τη μάσηση, επηρεάζουν αρνητικά την ανάπτυξη των γνάθων» συμπεραίνει.

«Αυτές οι τροφές, καθώς δεν διεγείρουν επαρκώς τους γναθοπροσωπικούς μύες και τα οστά, μπορεί να οδηγήσουν σε υποανάπτυκτες οστικές δομές και να αυξήσουν τον κίνδυνο εμφάνισης δυσλειτουργίας και αναπνευστικών προβλημάτων» σύμφωνα με την ειδικό.

Στη μελέτη, οι ερευνητές παρακολούθησαν τις διατροφικές συνήθειες, τις οδοντικές δομές και το σχήμα του κρανίου 25 παιδιών ηλικίας τριών έως πέντε ετών.

Διαπίστωσαν ότι εκείνα που έτρωγαν πιο μαλακές τροφές είχαν περισσότερες πιθανότητες να έχουν «πεταχτά δόντια» και να μην έχουν φυσικά κενά, τα οποία απαιτούνται μεταξύ των δοντιών στην πρώιμη παιδική ηλικία για να επιτρέψουν μεγαλύτερα δόντια αργότερα.

«Επιδημία συρρίκνωσης των γνάθων»

Ένας από τους κορυφαίους εμπειρογνώμονες διατροφής του Ηνωμένου Βασιλείου, ο καθηγητής Tim Spector, δήλωσε επίσης στην Telegraph: «Διανύουμε αυτή την επιδημία συρρίκνωσης των γνάθων εδώ και μερικές εκατοντάδες χρόνια, αλλά έχει πραγματικά επιταχυνθεί τις τελευταίες δύο δεκαετίες».

«Ως αποτέλεσμα, βλέπουμε μια τεράστια αύξηση των ορθοδοντικών προβλημάτων στα παιδιά – μαζική χρήση σε σιδεράκια και πολύ περισσότερα στραβά δόντια» συνέχισε.

Ο ιδρυτής της δημοφιλούς εφαρμογής διατροφής ZOE πρόσθεσε: «Η ισχυρότερη τρέχουσα θεωρία σχετικά με το γιατί οι γνάθοι έχουν συρρικνωθεί τόσο γρήγορα είναι ότι ταΐζουμε τα παιδιά μας παιδικές τροφές πραγματικά για όλη τους τη ζωή».

«Έτσι, απλά δεν αναπτύσσουν τους μυς των γνάθων ή το μέγεθος της σιαγόνας και δεν είναι πραγματικά προσαρμοσμένοι για μάσημα».

Ο γενικός όρος UPFs χρησιμοποιείται για να καλύψει οτιδήποτε βρώσιμο που παρασκευάζεται με χρωστικές, γλυκαντικές ουσίες και συντηρητικά που παρατείνουν τη διάρκεια ζωής στο ράφι.

Τα έτοιμα γεύματα, τα παγωτά και η κέτσαπ είναι μερικά από τα πιο αγαπημένα παραδείγματα προϊόντων που εμπίπτουν στον όρο UPF.

Αυτός είναι πλέον συνώνυμος με τα τρόφιμα που προσφέρουν μικρή διατροφική αξία.

Διαφέρουν από τα επεξεργασμένα τρόφιμα, τα οποία πειράζονται για να διαρκέσουν περισσότερο ή να βελτιώσουν τη γεύση τους, όπως το παστό κρέας, το τυρί και το φρέσκο ψωμί.

Το Ηνωμένο Βασίλειο είναι το χειρότερο στην Ευρώπη όσον αφορά την κατανάλωση UPF, τα οποία εκτιμάται ότι αποτελούν το 57% της διατροφής στη χώρα.

Θεωρείται ότι αποτελούν βασικό παράγοντα της παχυσαρκίας. 

Διατροφή

11.08.2026

Είσαι 30άρης; – Οι 4 συνήθειες που πρέπει να υιοθετήσεις τώρα για να είσαι πιο υγιής στα 45

Ύπνος, άσκηση, προληπτικές εξετάσεις και σωστή διατροφή μπορούν να αποτελέσουν τη βάση για ένα πιο δυνατό σώμα τα επόμενα χρόνια

11.08.2026

Πέντε τροφές που μπορούν να βοηθήσουν στη μείωση της «κακής» χοληστερίνης

Από τη βρώμη και τα όσπρια μέχρι τα λιπαρά ψάρια, τους ξηρούς καρπούς και το αβοκάντο

Γιατί το μέλι δεν χαλάει σχεδόν ποτέ; – Η επιστήμη δίνει την απάντηση
08.08.2026

Γιατί το μέλι δεν χαλάει σχεδόν ποτέ; – Η επιστήμη δίνει την απάντηση

Βρίσκεσαι σε δίαιτα; – 11+1 καθημερινά λάθη που μπορεί να κρατούν τη ζυγαριά «κολλημένη»
08.08.2026

Βρίσκεσαι σε δίαιτα; – 11+1 καθημερινά λάθη που μπορεί να κρατούν τη ζυγαριά «κολλημένη»

Αυτά είναι τα φρούτα και τα λαχανικά του Αυγούστου: Οι εποχικές επιλογές που πρέπει να βάλετε στο τραπέζι σας
07.08.2026

Αυτά είναι τα φρούτα και τα λαχανικά του Αυγούστου: Οι εποχικές επιλογές που πρέπει να βάλετε στο τραπέζι σας

Τηγανητά αυγά χωρίς πολλές θερμίδες: Τα λάθη που αυξάνουν το λάδι και οι λύσεις
07.08.2026

Τηγανητά αυγά χωρίς πολλές θερμίδες: Τα λάθη που αυξάνουν το λάδι και οι λύσεις

Γιατί οι αντζούγιες θεωρούνται «υπερτροφή» – Τα σημαντικά οφέλη για την υγεία
25.07.2026

Γιατί οι αντζούγιες θεωρούνται «υπερτροφή» – Τα σημαντικά οφέλη για την υγεία

Personal trainer αποκαλύπτει: Αυτό είναι το λάθος με τα παπούτσια που αυξάνει τον κίνδυνο τραυματισμών
16.07.2026

Personal trainer αποκαλύπτει: Αυτό είναι το λάθος με τα παπούτσια που αυξάνει τον κίνδυνο τραυματισμών

Το τρόφιμο που «χτίζει» γερά οστά και μειώνει τον κίνδυνο καταγμάτων
15.07.2026

Το τρόφιμο που «χτίζει» γερά οστά και μειώνει τον κίνδυνο καταγμάτων

Το κόκκινο φρούτο που μπορεί να μειώσει την πίεση και να βελτιώσει την ευαισθησία στην ινσουλίνη
15.07.2026

Το κόκκινο φρούτο που μπορεί να μειώσει την πίεση και να βελτιώσει την ευαισθησία στην ινσουλίνη

Δημοφιλή

Υγεία
1

Αυτό είναι το θαυματουργό έλαιο που προστατεύει από το Αλτχάιμερ

Υγεία
2

Το τρόφιμο που θωρακίζει «αθόρυβα» τα οστά σε κάθε ηλικία… δεν είναι το γάλα!

Φάρμακα
3

Ανατροπή δεδομένων στα εμβόλια mRNA: Οι εμβολιασμένοι πεθαίνουν πλέον στις ΗΠΑ από COVID-19

Kαρδιά
4

Ποιοι είναι οι φυσιολογικοί καρδιακοί παλμοί και ποια τα επικίνδυνα όρια – Πότε πρέπει να ανησυχήσετε

Περισσότερα

13.08.2026

Πώς η υπερβολική εφίδρωση συνδέεται με το νευρικό σύστημα: Τι αποκαλύπτει νέα μελέτη

Η πρωτοπαθής υπεριδρωσία εκτιμάται ότι επηρεάζει περίπου το 2% έως 5% του πληθυσμού

13.08.2026

«Στερεύουν» τα αποθέματα αίματος: Αναβολές στις μεταγγίσεις ασθενών

Η κατάσταση γίνεται πιο δύσκολη τους καλοκαιρινούς μήνες

Κύβος του Ρούμπικ: Το παιχνίδι που «γυμνάζει» το παιδικό μυαλό – 10 λόγοι για να τον δοκιμάσουν
12.08.2026

Κύβος του Ρούμπικ: Το παιχνίδι που «γυμνάζει» το παιδικό μυαλό – 10 λόγοι για να τον δοκιμάσουν

Κύβος του Ρούμπικ: Το παιχνίδι που «γυμνάζει» το παιδικό μυαλό – 10 λόγοι για να τον δοκιμάσουν
12.08.2026

Κύβος του Ρούμπικ: Το παιχνίδι που «γυμνάζει» το παιδικό μυαλό – 10 λόγοι για να τον δοκιμάσουν

Καρδιολόγοι αποκαλύπτουν: Αυτές είναι οι 5 απλές συνήθειες που προστατεύουν την καρδιά
12.08.2026

Καρδιολόγοι αποκαλύπτουν: Αυτές είναι οι 5 απλές συνήθειες που προστατεύουν την καρδιά

Ο επικεφαλής των υπηρεσιών Υγείας των ΗΠΑ (CDC) παραδέχθηκε ενόρκως ότι απέκρυπταν τις παρενέργειες των εμβολίων!
12.08.2026

Ο επικεφαλής των υπηρεσιών Υγείας των ΗΠΑ (CDC) παραδέχθηκε ενόρκως ότι απέκρυπταν τις παρενέργειες των εμβολίων!

Ασβαγκάντα: Η φυσική δύναμη που ανεβάζει τη διάθεση, μειώνει το άγχος και επαναφέρει την εσωτερική ισορροπία
12.08.2026

Ασβαγκάντα: Η φυσική δύναμη που ανεβάζει τη διάθεση, μειώνει το άγχος και επαναφέρει την εσωτερική ισορροπία

Είσαι 30άρης; – Οι 4 συνήθειες που πρέπει να υιοθετήσεις τώρα για να είσαι πιο υγιής στα 45
11.08.2026

Είσαι 30άρης; – Οι 4 συνήθειες που πρέπει να υιοθετήσεις τώρα για να είσαι πιο υγιής στα 45

Η σειρά γέννησης μπορεί να επηρεάζει την υγεία: Τι έδειξε έρευνα σε 10 εκατ. ανθρώπους
11.08.2026

Η σειρά γέννησης μπορεί να επηρεάζει την υγεία: Τι έδειξε έρευνα σε 10 εκατ. ανθρώπους

Πέντε τροφές που μπορούν να βοηθήσουν στη μείωση της «κακής» χοληστερίνης
11.08.2026

Πέντε τροφές που μπορούν να βοηθήσουν στη μείωση της «κακής» χοληστερίνης