Διατροφή

Έρευνα: Η καθημερινή κατανάλωση ενός πορτοκαλιού μπορεί να μειώσει σημαντικά τον κίνδυνο κατάθλιψης

Το μικροβίωμα του εντέρου, με τη σειρά του, επηρεάζει γενικότερα την ψυχοσωματική υγεία
Έρευνα: Η καθημερινή κατανάλωση ενός πορτοκαλιού μπορεί να μειώσει σημαντικά τον κίνδυνο κατάθλιψης

Eπιστήμονες από το Πανεπιστήμιο Χάρβαρντ, διαπίστωσαν πώς η καθημερινή κατανάλωση ενός πορτοκαλιού μπορεί να μειώσει σημαντικά τον κίνδυνο κατάθλιψης. 

Αιτία είναι το γεγονός ότι το πορτοκάλι διεγείρει την ανάπτυξη ορισμένων ωφέλιμων βακτηρίων στο έντερο.

Τα βακτήρια αυτά επηρεάζουν την έκκριση δύο χημικών ουσιών στον εγκέφαλο, οι οποίες είναι γνωστό ότι βελτιώνουν την ψυχική διάθεση.

Οι ουσίες αυτές είναι:

  • Η σεροτονίνη
  • Η ντοπαμίνη

Τα νέα ευρήματα δημοσιεύθηκαν στην ιατρική επιθεώρηση Microbiome. Βασίζονται στην ανάλυση στοιχείων από την μεγάλη μελέτη Nurses’ Health Study II.

Πρόκειται για ένα μεγάλο ερευνητικό πρόγραμμα που άρχισε το 1989 για να εντοπίσει παράγοντες κινδύνου για σοβαρές χρόνιες ασθένειες.

Οι συμμετέχουσες γυναίκες παρέχουν σχεδόν ανά διετία λεπτομερείς πληροφορίες για τη διατροφή, τον τρόπο ζωής και την υγεία τους. Οι ερευνητές καταγράφουν επίσης τους θανάτους και τις αιτίες τους μεταξύ τους.

Στην παρούσα μελέτη οι ερευνητές του Χάρβαρντ εξέτασαν στοιχεία από 32.427 εθελόντριες. Κατά την έναρξη της μελέτης καμία από αυτές δεν έπασχε από κατάθλιψη, ούτε έπαιρνε αντικαταθλιπτικά φάρμακα.

Οι ερευνητές επαλήθευσαν επίσης τα ευρήματά τους με μία μικρότερη ομάδα ανδρών (ήταν συνολικώς 307). Οι 207 από τις συμμετέχουσες είχαν υποβληθεί την περίοδο 2013-2014 σε εξειδικευμένες εξετάσεις αίματος και κοπράνων.

Τα ευρήματα

Από το 2003 έως το 2017, οι 2.173 από τις γυναίκες διαγνώστηκαν με κατάθλιψη. Όταν οι ερευνητές εξέτασαν τις διατροφικές συνήθειές τους διαπίστωσαν πως όσες έτρωγαν καθημερινά εσπεριδοειδή, είχαν κατά 22% λιγότερες πιθανότητες να διαγνωστούν με κατάθλιψη.

Το όφελος αυτό παρατηρήθηκε λ.χ. με ένα μέτριο πορτοκάλι την ημέρα. Ωστόσο δεν παρατηρήθηκε με την συνολική κατανάλωση φρούτων και λαχανικών. Ούτε βρέθηκε συσχέτιση με άλλα μεμονωμένα φρούτα, όπως τα μήλα ή οι μπανάνες.

Οι αναλύσεις της υποομάδας των γυναικών έδειξαν ότι τα εσπεριδοειδή άλλαζαν το μικροβίωμα του εντέρου με τρόπο που ήταν επωφελής για τις γυναίκες.

Τα νέα ευρήματα προστίθενται σε εκείνα που δείχνουν πως η διατροφή μας επηρεάζει την ισορροπία των μικροβίων στο έντερό μας. Το μικροβίωμα του εντέρου, με τη σειρά του, επηρεάζει γενικότερα την ψυχοσωματική υγεία.

Οι επιστήμονες, όμως, θέλουν να εξετάσουν εάν το πορτοκάλι μπορεί να δράσει και θεραπευτικά.

«Τα πορτοκάλια θα μπορούσαν να αποτελέσουν τμήμα ενός θεραπευτικού πλάνου για την κατάθλιψη, που θα περιλαμβάνει και κλασικά αντικαταθλιπτικά φάρμακα», δήλωσε ο επικεφαλής ερευνητής Dr. Raaj Mehta, γαστρεντερολόγος στο Γενικό Νοσοκομείο της Μασαχουσέτης. «Ωστόσο, απαιτούνται περαιτέρω μελέτες επ’ αυτού».

Διατροφή

14.08.2026

Ροφήματα με ηλεκτρολύτες: Ποια βοηθούν πραγματικά στην ενυδάτωση

Πότε αρκεί το νερό

14.08.2026

Βιταμίνη Q η… «θαυματουργή»: Σε ποιες τροφές τη βρίσκουμε και γιατί είναι τόσο πολύτιμη

Παίζει σημαντικό ρόλο στο ανοσοποιητικό σύστημα, ενισχύοντάς το και καταπολεμά τις λοιμώξεις και τις ελεύθερες ρίζες

Είσαι 30άρης; – Οι 4 συνήθειες που πρέπει να υιοθετήσεις τώρα για να είσαι πιο υγιής στα 45
11.08.2026

Είσαι 30άρης; – Οι 4 συνήθειες που πρέπει να υιοθετήσεις τώρα για να είσαι πιο υγιής στα 45

Πέντε τροφές που μπορούν να βοηθήσουν στη μείωση της «κακής» χοληστερίνης
11.08.2026

Πέντε τροφές που μπορούν να βοηθήσουν στη μείωση της «κακής» χοληστερίνης

Γιατί το μέλι δεν χαλάει σχεδόν ποτέ; – Η επιστήμη δίνει την απάντηση
08.08.2026

Γιατί το μέλι δεν χαλάει σχεδόν ποτέ; – Η επιστήμη δίνει την απάντηση

Βρίσκεσαι σε δίαιτα; – 11+1 καθημερινά λάθη που μπορεί να κρατούν τη ζυγαριά «κολλημένη»
08.08.2026

Βρίσκεσαι σε δίαιτα; – 11+1 καθημερινά λάθη που μπορεί να κρατούν τη ζυγαριά «κολλημένη»

Αυτά είναι τα φρούτα και τα λαχανικά του Αυγούστου: Οι εποχικές επιλογές που πρέπει να βάλετε στο τραπέζι σας
07.08.2026

Αυτά είναι τα φρούτα και τα λαχανικά του Αυγούστου: Οι εποχικές επιλογές που πρέπει να βάλετε στο τραπέζι σας

Τηγανητά αυγά χωρίς πολλές θερμίδες: Τα λάθη που αυξάνουν το λάδι και οι λύσεις
07.08.2026

Τηγανητά αυγά χωρίς πολλές θερμίδες: Τα λάθη που αυξάνουν το λάδι και οι λύσεις

Γιατί οι αντζούγιες θεωρούνται «υπερτροφή» – Τα σημαντικά οφέλη για την υγεία
25.07.2026

Γιατί οι αντζούγιες θεωρούνται «υπερτροφή» – Τα σημαντικά οφέλη για την υγεία

Personal trainer αποκαλύπτει: Αυτό είναι το λάθος με τα παπούτσια που αυξάνει τον κίνδυνο τραυματισμών
16.07.2026

Personal trainer αποκαλύπτει: Αυτό είναι το λάθος με τα παπούτσια που αυξάνει τον κίνδυνο τραυματισμών

Δημοφιλή

Υγεία
1

Αυτό είναι το θαυματουργό έλαιο που προστατεύει από το Αλτχάιμερ

Υγεία
2

Το τρόφιμο που θωρακίζει «αθόρυβα» τα οστά σε κάθε ηλικία… δεν είναι το γάλα!

Φάρμακα
3

Ανατροπή δεδομένων στα εμβόλια mRNA: Οι εμβολιασμένοι πεθαίνουν πλέον στις ΗΠΑ από COVID-19

Kαρδιά
4

Ποιοι είναι οι φυσιολογικοί καρδιακοί παλμοί και ποια τα επικίνδυνα όρια – Πότε πρέπει να ανησυχήσετε

Περισσότερα

14.08.2026

Τι παθαίνει το σώμα όταν δεν βλέπουμε καθόλου ήλιο για πολλές ημέρες;

Ύπνος, διάθεση και βιολογικό ρολόι μπορούν να επηρεαστούν – Πότε η έλλειψη ηλιακού φωτός αρχίζει να έχει σημασία

14.08.2026

Ροφήματα με ηλεκτρολύτες: Ποια βοηθούν πραγματικά στην ενυδάτωση

Πότε αρκεί το νερό

Θερμοπληξία: Η επικίνδυνη αντίδραση του οργανισμού που μπορεί να συνεχιστεί ακόμη και μετά την ψύξη
14.08.2026

Θερμοπληξία: Η επικίνδυνη αντίδραση του οργανισμού που μπορεί να συνεχιστεί ακόμη και μετά την ψύξη

Ογκολόγος αποκαλύπτει: Αυτά είναι τα σημάδια που προειδοποιούν για καρκίνο του προστάτη
14.08.2026

Ογκολόγος αποκαλύπτει: Αυτά είναι τα σημάδια που προειδοποιούν για καρκίνο του προστάτη

Βιταμίνη Q η… «θαυματουργή»: Σε ποιες τροφές τη βρίσκουμε και γιατί είναι τόσο πολύτιμη
14.08.2026

Βιταμίνη Q η… «θαυματουργή»: Σε ποιες τροφές τη βρίσκουμε και γιατί είναι τόσο πολύτιμη

Πώς η υπερβολική εφίδρωση συνδέεται με το νευρικό σύστημα: Τι αποκαλύπτει νέα μελέτη
13.08.2026

Πώς η υπερβολική εφίδρωση συνδέεται με το νευρικό σύστημα: Τι αποκαλύπτει νέα μελέτη

«Στερεύουν» τα αποθέματα αίματος: Αναβολές στις μεταγγίσεις ασθενών
13.08.2026

«Στερεύουν» τα αποθέματα αίματος: Αναβολές στις μεταγγίσεις ασθενών

Κύβος του Ρούμπικ: Το παιχνίδι που «γυμνάζει» το παιδικό μυαλό – 10 λόγοι για να τον δοκιμάσουν
12.08.2026

Κύβος του Ρούμπικ: Το παιχνίδι που «γυμνάζει» το παιδικό μυαλό – 10 λόγοι για να τον δοκιμάσουν

Κύβος του Ρούμπικ: Το παιχνίδι που «γυμνάζει» το παιδικό μυαλό – 10 λόγοι για να τον δοκιμάσουν
12.08.2026

Κύβος του Ρούμπικ: Το παιχνίδι που «γυμνάζει» το παιδικό μυαλό – 10 λόγοι για να τον δοκιμάσουν

Καρδιολόγοι αποκαλύπτουν: Αυτές είναι οι 5 απλές συνήθειες που προστατεύουν την καρδιά
12.08.2026

Καρδιολόγοι αποκαλύπτουν: Αυτές είναι οι 5 απλές συνήθειες που προστατεύουν την καρδιά