Διατροφή

Επιστήμονες αποκαλύπτουν: Μην φάτε ξανά αυτά τα 6 θαλασσινά

Τι έδειξε η έρευνα των επιστημόνων
Επιστήμονες αποκαλύπτουν: Μην φάτε ξανά αυτά τα 6 θαλασσινά

Επιστήμονες διαπίστωσαν την παρουσία μικροπλαστικών σε έξι είδη ψαριών και θαλασσινών που καταναλώνονται συνήθως από τον άνθρωπο.

Τα μικροπλαστικά – κομμάτια πλαστικού με διάμετρο μικρότερη από 5 χιλιοστά, αόρατα με γυμνό μάτι – έχουν συνδεθεί με τοξικές επιπτώσεις στον οργανισμό, όπως ο καρκίνος.

Σύμφωνα με την Daily Mail, επιστήμονες στο Όρεγκον διεξήγαγαν εργαστηριακή ανάλυση περισσότερων από 1.800 μεμονωμένων θαλάσσιων πλασμάτων, συμπεριλαμβανομένων της ρέγγας του Ειρηνικού και ενός είδους σολομού του Ειρηνικού. Συνολικά, μικροπλαστικά βρέθηκαν στο 99% των δειγμάτων στους ιστούς τους, έχοντας ταξιδέψει από το έντερό τους – με το περισσότερο ποσοστό να βρέθηκε στις ροζ γαρίδες.

Οι επιστήμονες προειδοποιούν ότι τα ξένα αυτά αντικείμενα ταξιδεύουν «από τον ωκεανό στο τραπέζι της κουζίνας μας» πριν καταναλωθούν από τους ανθρώπους σε εστιατόρια και σπίτια.

«Είναι πολύ ανησυχητικό το γεγονός ότι οι μικροΐνες φαίνεται να μετακινούνται από το έντερο σε άλλους ιστούς, όπως οι μύες», δήλωσε η καθηγήτρια Susanne Brander, οικοτοξικολόγος στο Πολιτειακό Πανεπιστήμιο του Όρεγκον. Και συνέχισε: «Αυτό έχει ευρείες επιπτώσεις για άλλους οργανισμούς, ενδεχομένως και για τον άνθρωπο».

Η μελέτη

Για τη μελέτη, έξι ψάρια αλιεύθηκαν στα ύδατα του Όρεγκον ή αγοράστηκαν από σούπερ μάρκετ ή πωλητή θαλασσινών. Συνολικά, οι ερευνητές έλαβαν δείγματα από 182 μεμονωμένα ψάρια των έξι ειδών – ροζ γαρίδα, ρέγγα του Ειρηνικού, λάμπραινα του Ειρηνικού, μαύρο πετρόψαρο, γιλάρι και βασιλικό σολομό.

Τα έξι αυτά είδη είναι που είναι «οικονομικά ή πολιτιστικά σημαντικά» στο Όρεγκον, αλλά δεν αντιπροσωπεύουν απαραίτητα τις παγκόσμιες διατροφικές συνήθειες.

Η εργαστηριακή ανατομία και η μικροσκοπική ανάλυση αποκάλυψαν 1.806 ύποπτα σωματίδια στη συντριπτική πλειονότητα των μεμονωμένων δειγμάτων – 180 από τα 182, ή 98,9%. Τα ψάρια περιείχαν ένα ευρύ φάσμα ανθρωπογενών σωματιδίων (AP), μια ευρεία κατηγορία υλικών που παράγονται ή τροποποιούνται από τον άνθρωπο.

Σύμφωνα με τους ερευνητές, τα μικρότερα θαλάσσια είδη τείνουν να περιέχουν μεγαλύτερη ποσότητα σωματιδίων σε αυτά, αλλά ο λόγος γι’ αυτό ακριβώς δεν είναι σαφής. Οι γαρίδες και τα μικρά ψάρια, όπως οι ρέγγες, τρώνε μικρότερα είδη τροφής, όπως το ζωοπλαγκτόν, που βρίσκονται προς το κάτω μέρος της θαλάσσιας τροφικής αλυσίδας.

«Άλλες μελέτες έχουν βρει υψηλές συγκεντρώσεις πλαστικών στην περιοχή όπου συσσωρεύεται το ζωοπλαγκτόν», δήλωσε η συγγραφέας της μελέτης καθηγήτρια Elise Granek του Πολιτειακού Πανεπιστημίου του Πόρτλαντ.

«Αυτά τα ανθρωπογενή σωματίδια μπορεί να μοιάζουν με το ζωοπλαγκτόν και έτσι να προσλαμβάνονται από τα ζώα που τρέφονται με αυτό».

«Δεν χρειάζεται να μείνετε μακριά από τα θαλασσινά»

Παρά τα ευρήματα, οι ερευνητές δεν συμβουλεύουν τους ανθρώπους να μείνουν μακριά από τα θαλασσινά. Τα μικροπλαστικά είναι πανταχού παρόντα, αφού έχουν ήδη βρεθεί σε εμφιαλωμένο νερό, μπύρα, μέλι, βόειο κρέας, κοτόπουλο, μπιφτέκια λαχανικών και τόφου.

Επομένως, το να παραλείψετε τα θαλασσινά από τη διατροφή σας είναι απίθανο να σταματήσει την κατανάλωση μικροπλαστικών.

«Εάν διαθέτουμε και χρησιμοποιούμε προϊόντα που απελευθερώνουν μικροπλαστικά, αυτά περνούν στο περιβάλλον και προσλαμβάνονται από τα πράγματα που τρώμε», δήλωσε ο καθηγητής Granek. Και συνέχισε: «Αυτό που βγάζουμε στο περιβάλλον καταλήγει πίσω στο πιάτο μας».

Και άλλα ψάρια είναι επίσης πιθανό να περιέχουν μικροπλαστικά, αλλά η μελέτη επικεντρώθηκε σε έξι είδη που καταναλώνονται συνήθως στο Όρεγκον. Δεν είναι η πρώτη φορά που εντοπίζονται μικροπλαστικά στα θαλασσινά, ή ακόμα και στα τρόφιμα γενικότερα.

Μια μελέτη του 2020 ανακάλυψε μικροπλαστικά μέσα σε κάθε δείγμα θαλασσινών που αγοράστηκαν σε μια αγορά – καλαμάρια, γαρίδες, στρείδια, καβούρια και σαρδέλες. Την επόμενη χρονιά, ένας Αυστραλός επιστήμονας έδειξε στο TikTok πώς υπάρχουν μικροπλαστικά σε ψαροκροκέτες που αγοράστηκαν από μαγαζί.

Οι κίνδυνοι για την ανθρώπινη υγεία από την κατάποση μικροπλαστικών και άλλων AP δεν έχουν μελετηθεί επαρκώς, αλλά έχουν συνδεθεί με καρκίνο, βλάβες στο DNA και κυτταρικές βλάβες.

Διατροφή

11.06.2026

Κεράσια: Τα 5 σημαντικά οφέλη που έχουν για την υγεία – Πόσα μπορείτε να τρώτε καθημερινά

Βελτιώνουν τον ύπνο, ενισχύουν την καρδιαγγειακή υγεία και συμβάλλουν στην αποκατάσταση των μυών

10.06.2026

Ντομάτες: Τα 6 σημαντικά οφέλη για την υγεία – Γιατί θεωρούνται «σύμμαχος» της καρδιάς και του οργανισμού

Είναι πλούσιες σε βιταμίνες, μέταλλα και αντιοξειδωτικά

Άνδρες δώστε προσοχή: Τα φρούτα που αυξάνουν φυσικά τα επίπεδα της τεστοστερόνης
07.06.2026

Άνδρες δώστε προσοχή: Τα φρούτα που αυξάνουν φυσικά τα επίπεδα της τεστοστερόνης

Δείτε ποια είναι τα σνακ που πρέπει να επιλέγουν όσοι έχουν διαβήτη
06.06.2026

Δείτε ποια είναι τα σνακ που πρέπει να επιλέγουν όσοι έχουν διαβήτη

H μαύρη σοκολάτα ενδέχεται να επιβραδύνει τη γήρανση: Τα αποκαλυπτικά ευρήματα για την ουσία θεοβρομίνη
03.06.2026

H μαύρη σοκολάτα ενδέχεται να επιβραδύνει τη γήρανση: Τα αποκαλυπτικά ευρήματα για την ουσία θεοβρομίνη

Ανακλήθηκε σαλάτα του Μπαρμπαστάθη: Αυστηρή προειδοποίηση από τον ΕΦΕΤ – Δείτε ποια είναι
03.06.2026

Ανακλήθηκε σαλάτα του Μπαρμπαστάθη: Αυστηρή προειδοποίηση από τον ΕΦΕΤ – Δείτε ποια είναι

«Αποδείξεις» για εμβολιασμό κρέατος κυκλοφορούν στα social media
03.06.2026

«Αποδείξεις» για εμβολιασμό κρέατος κυκλοφορούν στα social media

Δείτε ποια είναι τα οκτώ τρόφιμα που δεν έχουν ημερομηνία λήξης
02.06.2026

Δείτε ποια είναι τα οκτώ τρόφιμα που δεν έχουν ημερομηνία λήξης

Δεν θέλει κόπο… θέλει τρόπο: Οι 7 ασκήσεις που καίνε περισσότερες θερμίδες από όσο φαντάζεστε
02.06.2026

Δεν θέλει κόπο… θέλει τρόπο: Οι 7 ασκήσεις που καίνε περισσότερες θερμίδες από όσο φαντάζεστε

Υπερεπεξεργασμένα τρόφιμα: Νέα επιστημονικά δεδομένα δείχνουν ότι δεν είναι όλα το ίδιο «ανθυγιεινά»
31.05.2026

Υπερεπεξεργασμένα τρόφιμα: Νέα επιστημονικά δεδομένα δείχνουν ότι δεν είναι όλα το ίδιο «ανθυγιεινά»

Δημοφιλή

Υγεία
1

Αυτό είναι το θαυματουργό έλαιο που προστατεύει από το Αλτχάιμερ

Υγεία
2

Το τρόφιμο που θωρακίζει «αθόρυβα» τα οστά σε κάθε ηλικία… δεν είναι το γάλα!

Kαρδιά
3

Ποιοι είναι οι φυσιολογικοί καρδιακοί παλμοί και ποια τα επικίνδυνα όρια – Πότε πρέπει να ανησυχήσετε

Φάρμακα
4

Ανατροπή δεδομένων στα εμβόλια mRNA: Οι εμβολιασμένοι πεθαίνουν πλέον στις ΗΠΑ από COVID-19

Περισσότερα

11.06.2026

Οι ειδικοί προειδοποιούν: Μην φιλάτε το σκυλί σας στο στόμα – Ελλοχεύει σοβαρός κίνδυνος για την υγεία σας

Μια συνήθεια με αυξανόμενη τάση το τελευταίο διάστημα

11.06.2026

Συμφορητική καρδιακή ανεπάρκεια: Τα πρώτα «ύπουλα» συμπτώματα που δεν πρέπει να αγνοήσετε

Από τη δύσπνοια και τον πόνο στο στήθος έως τα λιγότερο εμφανή συμπτώματα

Κεράσια: Τα 5 σημαντικά οφέλη που έχουν για την υγεία – Πόσα μπορείτε να τρώτε καθημερινά
11.06.2026

Κεράσια: Τα 5 σημαντικά οφέλη που έχουν για την υγεία – Πόσα μπορείτε να τρώτε καθημερινά

Επιστήμονες του Στάνφορντ κατάφεραν να «αντιστρέψουν» τον διαβήτη τύπου 1 σε ποντίκια
11.06.2026

Επιστήμονες του Στάνφορντ κατάφεραν να «αντιστρέψουν» τον διαβήτη τύπου 1 σε ποντίκια

Πέθανε ο Αυστραλός γιατρός που πολέμησε τον καρκίνο του εγκεφάλου με τη δική του πρωτοποριακή θεραπεία
11.06.2026

Πέθανε ο Αυστραλός γιατρός που πολέμησε τον καρκίνο του εγκεφάλου με τη δική του πρωτοποριακή θεραπεία

Επιστήμονες ανέπτυξαν εμφύτευμα που μετατρέπει το σώμα σε «φαρμακείο»: Παράγει φάρμακα μέσα στον οργανισμό!
11.06.2026

Επιστήμονες ανέπτυξαν εμφύτευμα που μετατρέπει το σώμα σε «φαρμακείο»: Παράγει φάρμακα μέσα στον οργανισμό!

Ελπίδα για την ηπατίτιδα Β: Πειραματικό φάρμακο φάσης 3 πέτυχε «λειτουργική ίαση» σε περίπου 1 στους 5 ασθενείς!
11.06.2026

Ελπίδα για την ηπατίτιδα Β: Πειραματικό φάρμακο φάσης 3 πέτυχε «λειτουργική ίαση» σε περίπου 1 στους 5 ασθενείς!

Τα οφέλη στην υγεία της ηλιοθεραπείας στις ακτίνες του ήλιου
10.06.2026

Τα οφέλη στην υγεία της ηλιοθεραπείας στις ακτίνες του ήλιου

«Μην την καταναλώσετε»: Ο ΕΦΕΤ ανακαλεί από την αγορά καπνιστή πέστροφα – Δείτε ποια αφορά (φώτο)
10.06.2026

«Μην την καταναλώσετε»: Ο ΕΦΕΤ ανακαλεί από την αγορά καπνιστή πέστροφα – Δείτε ποια αφορά (φώτο)

Γυναίκα με προχωρημένη νόσο Αλτσχάιμερ παρουσίασε εντυπωσιακές αλλαγές μετά από ψιλοκυβίνη
10.06.2026

Γυναίκα με προχωρημένη νόσο Αλτσχάιμερ παρουσίασε εντυπωσιακές αλλαγές μετά από ψιλοκυβίνη