Διατροφή

Δώστε προσοχή: Aυτά τα τρόφιμα με ζάχαρη είναι πιο επιβαρυντικά για την υγεία της καρδιάς

Παρόλο που η ζάχαρη αποτελεί κύριο συστατικό της διατροφής μας, οι δυνητικές επιπτώσεις της στην καρδιαγγειακή υγεία δεν έχουν μελετηθεί επαρκώς
Δώστε προσοχή: Aυτά τα τρόφιμα με ζάχαρη είναι πιο επιβαρυντικά για την υγεία της καρδιάς

Επιστήμονες από τη Σουηδία αναφέρουν ότι οι μικρές, σποραδικές ποσότητες από αγαπημένες, πλην παχυντικές, λιχουδιές δεν βλάπτουν την υγεία – εκτός κι αν είναι ροφήματα με ζάχαρη.

Σε μεγάλη μελέτη που πραγματοποίησαν διαπίστωσαν πως ένα γλυκάκι που και που όχι μόνο δεν επιβαρύνει την καρδιαγγειακή υγεία, αλλά ίσως δρα και προστατευτικά. Αντιθέτως, η κατανάλωση ροφημάτων με ζάχαρη αυξάνει σημαντικά ορισμένους κινδύνους.

Η διαφορά αυτή εξέπληξε και τους ίδιους τους ερευνητές. «Το πιο εντυπωσιακό εύρημα της μελέτης μας ήταν η διαφοροποίηση στον κίνδυνο αναπτύξεως καρδιαγγειακών νόσων, αναλόγως με την προέλευση της ζάχαρης», δήλωσε η επικεφαλής ερευνήτρια και επιδημιολόγος στο Πανεπιστήμιο Lund. «Αυτή η εκπληκτική διαφορά υποδηλώνει τη σημασία που έχει να μην εξετάζουμε μόνον την ποσότητα της ζάχαρης που καταναλώνει κάποιος, αλλά και την πηγή της».

Τα νέα ευρήματα δημοσιεύονται στην ιατρική επιθεώρηση Frontiers in Public Health. Όπως εξηγούν οι ερευνητές, οι καρδιαγγειακές παθήσεις αποτελούν την κύρια αιτία νοσηρότητας και θνησιμότητας στην Ευρώπη. Η διατροφή είναι ένας από τους ισχυρότερους τροποποιήσιμους παράγοντες κινδύνου για την ανάπτυξή τους.

Παρότι όμως η ζάχαρη αποτελεί κύριο συστατικό της διατροφής μας, οι δυνητικές επιπτώσεις της στην καρδιαγγειακή υγεία δεν έχουν μελετηθεί επαρκώς.

Επιπλέον, οι περισσότερες έως τώρα μελέτες επικεντρώνονταν στα ροφήματα με ζάχαρη και όχι στην συνολική κατανάλωσή της. Αυτό όμως είναι λάθος, δεδομένου ότι από τα εν λόγω ροφήματα προσλαμβάνουμε το πολύ ένα τέταρτο της συνολικής ποσότητας, σημειώνουν οι ερευνητές.

Η μελέτη

Για να καλύψουν αυτό το κενό οι ερευνητές εξέτασαν την κατανάλωση ζάχαρης και επτά καρδιαγγειακές παθήσεις σε 69.705 εθελοντές. Κατά την έναρξη της μελέτης όλοι είχαν ηλικία 45 ετών και άνω. Το 47% ήσαν γυναίκες.

Το 1997 και το 2009 οι ερευνητές τούς ζήτησαν να συμπληρώσουν αναλυτικά ερωτηματολόγια διατροφής και τρόπου ζωής. Από αυτά υπολόγισαν πόση ζάχαρη κατανάλωναν από τρεις κατηγορίες τροφίμων:

  • Αλείμματα (π.χ. μαρμελάδες)
  • Γλυκά
  • Ροφήματα με ζάχαρη, όπως αναψυκτικά, φρουτοποτά κ.λπ.

Επιπλέον, κατέγραψαν μεταξύ τους τις εξής καρδιαγγειακές ασθένειες:

  • Ισχαιμικά εγκεφαλικά επεισόδια
  • Αιμορραγικά εγκεφαλικά επεισόδια
  • Έμφραγμα
  • Καρδιακή ανεπάρκεια
  • Ανεύρυσμα αορτής
  • Κολπική μαρμαρυγή
  • Στένωση αορτής

Οι επιστήμονες παρακολούθησαν τους εθελοντές τους έως το 2019 ή έως ότου διαγνώστηκαν με το εκάστοτε καρδιαγγειακό πρόβλημα ή έως ότου έχασαν τη ζωή τους. Έως το τέλος της περιόδου παρακολουθήσεως, οι 25.739 είχαν διαγνωστεί με κάποια καρδιαγγειακή νόσο.

Τα ευρήματα

Όπως διαπίστωσαν οι ερευνητές, η κατανάλωση ροφημάτων με ζάχαρη ήταν η πιο επιβαρυντική για την καρδιαγγειακή υγεία. Οι εθελοντές που κατανάλωναν τα περισσότερα διέτρεχαν σημαντικά αυξημένο κίνδυνο να αναπτύξουν:

  • Ισχαιμικό εγκεφαλικό
  • Καρδιακή ανεπάρκεια
  • Κολπική μαρμαρυγή
  • Ανεύρυσμα κοιλιακής αορτής

Όπως εξήγησε η ειδικός, η ζάχαρη σε υγρή μορφή, όπως αυτή που υπάρχει σε πολλά ροφήματα, μπορεί εύκολα να οδηγήσει σε υπερκατανάλωση. Επιπλέον, συχνά αποτελεί στοιχείο της καθημερινής διατροφής ή και σε μεγάλες ποσότητες. Στον αντίποδα, πολλοί άνθρωποι δεν τρώνε καθημερινά γλυκά ή τα καταναλώνουν σε πολύ μικρότερες ποσότητες.

Η μελέτη έδειξε ακόμα ότι γενικώς η ζάχαρη αύξανε τους καρδιαγγειακούς κινδύνους ακόμα και σε άτομα με φυσιολογικό σωματικό βάρος.

Ωστόσο ο μεγαλύτερος καρδιαγγειακός κίνδυνος παρατηρήθηκε στους εθελοντές που έτρωγαν τα λιγότερα γλυκά απ’ όλους. Όσοι τα κατανάλωναν έστω και περιστασιακά, είχαν καλύτερες εκβάσεις απ’ ό,τι όσοι τα απέφευγαν εντελώς.

Φυσικά η μελέτη υποδεικνύει απλώς συσχετίσεις και όχι σχέση αιτίας-αποτελέσματος, έσπευσε να διευκρινίσει η ειδικός. Τα ευρήματά της όμως υποδηλώνουν πως «η ακραία χαμηλή πρόσληψη ζάχαρης δεν είναι υποχρεωτικώς ωφέλιμη για την καρδιαγγειακή υγεία. Ίσως διότι μπορεί να αντανακλά μια γενικότερα αυστηρή και στερητική διατροφή ή την ύπαρξη άλλων υποκείμενων προβλημάτων υγείας», είπε.

Διατροφή

10.06.2026

Ντομάτες: Τα 6 σημαντικά οφέλη για την υγεία – Γιατί θεωρούνται «σύμμαχος» της καρδιάς και του οργανισμού

Είναι πλούσιες σε βιταμίνες, μέταλλα και αντιοξειδωτικά

07.06.2026

Άνδρες δώστε προσοχή: Τα φρούτα που αυξάνουν φυσικά τα επίπεδα της τεστοστερόνης

Η παραγωγή της επηρεάζεται από πολλούς παράγοντες, όπως η ηλικία, ο ύπνος η σωματική δραστηριότητα, η κληρονομικότητα

Δείτε ποια είναι τα σνακ που πρέπει να επιλέγουν όσοι έχουν διαβήτη
06.06.2026

Δείτε ποια είναι τα σνακ που πρέπει να επιλέγουν όσοι έχουν διαβήτη

H μαύρη σοκολάτα ενδέχεται να επιβραδύνει τη γήρανση: Τα αποκαλυπτικά ευρήματα για την ουσία θεοβρομίνη
03.06.2026

H μαύρη σοκολάτα ενδέχεται να επιβραδύνει τη γήρανση: Τα αποκαλυπτικά ευρήματα για την ουσία θεοβρομίνη

Ανακλήθηκε σαλάτα του Μπαρμπαστάθη: Αυστηρή προειδοποίηση από τον ΕΦΕΤ – Δείτε ποια είναι
03.06.2026

Ανακλήθηκε σαλάτα του Μπαρμπαστάθη: Αυστηρή προειδοποίηση από τον ΕΦΕΤ – Δείτε ποια είναι

«Αποδείξεις» για εμβολιασμό κρέατος κυκλοφορούν στα social media
03.06.2026

«Αποδείξεις» για εμβολιασμό κρέατος κυκλοφορούν στα social media

Δείτε ποια είναι τα οκτώ τρόφιμα που δεν έχουν ημερομηνία λήξης
02.06.2026

Δείτε ποια είναι τα οκτώ τρόφιμα που δεν έχουν ημερομηνία λήξης

Δεν θέλει κόπο… θέλει τρόπο: Οι 7 ασκήσεις που καίνε περισσότερες θερμίδες από όσο φαντάζεστε
02.06.2026

Δεν θέλει κόπο… θέλει τρόπο: Οι 7 ασκήσεις που καίνε περισσότερες θερμίδες από όσο φαντάζεστε

Υπερεπεξεργασμένα τρόφιμα: Νέα επιστημονικά δεδομένα δείχνουν ότι δεν είναι όλα το ίδιο «ανθυγιεινά»
31.05.2026

Υπερεπεξεργασμένα τρόφιμα: Νέα επιστημονικά δεδομένα δείχνουν ότι δεν είναι όλα το ίδιο «ανθυγιεινά»

«Μην φάτε αυτά τα ψάρια εάν τα αλιεύσετε»: Το μήνυμα της WWF σε Έλληνες ψαράδες και καταναλωτές
31.05.2026

«Μην φάτε αυτά τα ψάρια εάν τα αλιεύσετε»: Το μήνυμα της WWF σε Έλληνες ψαράδες και καταναλωτές

Δημοφιλή

Υγεία
1

Αυτό είναι το θαυματουργό έλαιο που προστατεύει από το Αλτχάιμερ

Υγεία
2

Το τρόφιμο που θωρακίζει «αθόρυβα» τα οστά σε κάθε ηλικία… δεν είναι το γάλα!

Kαρδιά
3

Ποιοι είναι οι φυσιολογικοί καρδιακοί παλμοί και ποια τα επικίνδυνα όρια – Πότε πρέπει να ανησυχήσετε

Φάρμακα
4

Ανατροπή δεδομένων στα εμβόλια mRNA: Οι εμβολιασμένοι πεθαίνουν πλέον στις ΗΠΑ από COVID-19

Περισσότερα

10.06.2026

Τα οφέλη στην υγεία της ηλιοθεραπείας στις ακτίνες του ήλιου

Πόση ώρα πρέπει να διαρκεί

10.06.2026

«Μην την καταναλώσετε»: Ο ΕΦΕΤ ανακαλεί από την αγορά καπνιστή πέστροφα – Δείτε ποια αφορά (φώτο)

Εντοπίστηκε το παθογόνο Listeria monocytogenes

Γυναίκα με προχωρημένη νόσο Αλτσχάιμερ παρουσίασε εντυπωσιακές αλλαγές μετά από ψιλοκυβίνη
10.06.2026

Γυναίκα με προχωρημένη νόσο Αλτσχάιμερ παρουσίασε εντυπωσιακές αλλαγές μετά από ψιλοκυβίνη

Ντομάτες: Τα 6 σημαντικά οφέλη για την υγεία – Γιατί θεωρούνται «σύμμαχος» της καρδιάς και του οργανισμού
10.06.2026

Ντομάτες: Τα 6 σημαντικά οφέλη για την υγεία – Γιατί θεωρούνται «σύμμαχος» της καρδιάς και του οργανισμού

Σάουνα και γονιμότητα: Πόσο επηρεάζονται τα σπερματοζωάρια από τη θερμότητα
10.06.2026

Σάουνα και γονιμότητα: Πόσο επηρεάζονται τα σπερματοζωάρια από τη θερμότητα

Η Ρωσία ανέπτυξε νέο εμβόλιο κατά του καρκίνου και το δίνει δωρεάν σε όλο τον κόσμο!
10.06.2026

Η Ρωσία ανέπτυξε νέο εμβόλιο κατά του καρκίνου και το δίνει δωρεάν σε όλο τον κόσμο!

Ιαπωνία: «Υπερενισχυμένη» μορφή βιταμίνης Κ επιταχύνει τη μετατροπή βλαστοκυττάρων σε νευρώνες
10.06.2026

Ιαπωνία: «Υπερενισχυμένη» μορφή βιταμίνης Κ επιταχύνει τη μετατροπή βλαστοκυττάρων σε νευρώνες

Ιρανοί επιστήμονες αναπτύσσουν θεραπεία για τον καρκίνο που ενεργοποιείται από το φως
09.06.2026

Ιρανοί επιστήμονες αναπτύσσουν θεραπεία για τον καρκίνο που ενεργοποιείται από το φως

Τα σημάδια και οι επιπλοκές από την έλλειψη σιδήρου – Πότε χρειάζεστε συμπληρώματα
09.06.2026

Τα σημάδια και οι επιπλοκές από την έλλειψη σιδήρου – Πότε χρειάζεστε συμπληρώματα

Έρευνα-σοκ από Ν.Κορέα: «Τα εμβόλια mRNA κατά του κορωνοϊού “εκτόξευσαν” τις εμφανίσεις καρκίνων»!
09.06.2026

Έρευνα-σοκ από Ν.Κορέα: «Τα εμβόλια mRNA κατά του κορωνοϊού “εκτόξευσαν” τις εμφανίσεις καρκίνων»!