Διατροφή

Νέα μελέτη: Ο ψευδάργυρος μπορεί να μειώσει τη διάρκεια των συμπτωμάτων του κοινού κρυολογήματος

Νέα μελέτη: Ο ψευδάργυρος μπορεί να μειώσει τη διάρκεια των συμπτωμάτων του κοινού κρυολογήματος

Ο ψευδάργυρος μπορεί να μειώσει τη διάρκεια των συμπτωμάτων του κοινού κρυολογήματος κατά δύο ημέρες.

Το εύρημα αυτό, όμως, δεν είναι οριστικό. Επιπλέον, ο ψευδάργυρος μπορεί να έχει και κάποιες ανεπιθύμητες ενέργειες, λένε οι ερευνητές.

«Το θέμα με τον ψευδάργυρο δεν έχει λήξει», δήλωσε η επιβλέπουσα ερευνήτρια και επίκουρη καθηγήτρια Οικογενειακής Ιατρικής στο Πανεπιστήμιο του Μαίρυλαντ. «Χρειαζόμαστε περισσότερες μελέτες για να είμαστε σίγουροι για τις επιδράσεις του».

Ο ψευδάργυρος είναι ένα βασικό ιχνοστοιχείο, το οποίο υπάρχει σε πολλά τρόφιμα. Μελετάται στην αντιμετώπιση του κοινού κρυολογήματος επειδή μπορεί να επεμβαίνει στην ικανότητα των υπαίτιων ιών να πολλαπλασιάζονται στη μύτη, το στόμα και τον λαιμό.

Μελέτες στο εργαστήριο έχουν δείξει πως όντως ασκεί αυτή τη δράση στα τρυβλία πέτρι και σε πειραματόζωα. Τα τρυβλία πέτρι είναι τα στρογγυλά δισκάκια όπου γίνεται η καλλιέργεια των μικροοργανισμών. Πρέπει, όμως, να αποδειχθεί η δράση του και στους ανθρώπους.

Τα ευρήματα

Η νέα ανασκόπηση δημοσιεύθηκε νωρίτερα εφέτος στην βάση επιστημονικών ερευνών Cochrane Database of Systematic Reviews. Οι ερευνητές εξέτασαν συνδυαστικά τα ευρήματα 34 κλινικών μελετών (μελέτες σε ανθρώπους). Στις 19 από αυτές είχε εξεταστεί ο ψευδάργυρος ως θεραπεία για το κοινό κρυολόγημα και στις 15 ως μέσον πρόληψης.

Οκτώ από τις μελέτες με σχεδόν 1.000 εθελοντές εξέτασαν κατά πόσον μπορεί να μειώσει τη διάρκεια των ιώσεων, όπως αποκαλούνται κοινώς τα κρυολογήματα. Όπως έδειξαν, όσοι εθελοντές τον λάμβαναν χρειάσθηκαν κατά μέσον όρο 5 ημέρες για να αναρρώσουν. Όσοι όμως λάμβαναν μια ανενεργό ουσία (εικονικό φάρμακο), χρειάσθηκαν 7 ημέρες.

Εν τούτοις, η ανασκόπηση δεν υποστήριξε την ικανότητα του ψευδαργύρου να προλαμβάνει τις ιώσεις. Ούτε μειώνει την σοβαρότητα των συμπτωμάτων τους.

Επιπλέον, οι ερευνητές παρατήρησαν πως η λήψη του ενδέχεται να έχει ανεπιθύμητες ενέργειες, όπως:

  • Εντερικά προβλήματα
  • Ναυτία
  • Δυσάρεστη γεύση στο στόμα

Τι λένε οι ερευνητές

Όσοι θέλουν να λαμβάνουν ψευδάργυρο για τις ιώσεις, πρέπει να γνωρίζουν τι μπορεί να προσφέρει και τι όχι, τόνισε η επικεφαλής ερευνήτρια και επίκουρη καθηγήτρια Διατροφής στο πανεπιστήμιο. Πρέπει επίσης να γνωρίζουν για τις πιθανές παρενέργειές του.

«Εναπόκειται στους ίδιους να αποφασίσουν εάν αξίζει ο κίνδυνος των δυνητικά δυσάρεστων ανεπιθύμητων ενεργειών, για να αποκομίσουν το όφελος της συντόμευσης της νόσου κατά μερικές ημέρες», πρόσθεσε.

Σε κάθε περίπτωση, πρέπει να συμβουλεύονται πρώτα τον γιατρό τους όταν νοσούν, τόνισε. Και αν πάρουν ψευδάργυρο ή άλλο διατροφικό συμπλήρωμα, να τον ενημερώσουν σχετικώς.

«Ο ψευδάργυρος έχει διερευνηθεί σε πολλές μελέτες. Ωστόσο οι προσεγγίσεις που εφαρμόστηκαν σε κάθε μία ήταν διαφορετικές, γι’ αυτό είναι δύσκολο να εξαχθούν βέβαια συμπεράσματα», εξήγησε. «Χρησιμοποιήθηκαν, π.χ., στις μελέτες διάφορες δόσεις και διαφορετικές μέθοδοι λήψης. Επιπλέον υπήρχαν διαφορές στον τρόπο αναφοράς και αξιολόγησης της υγείας των συμμετεχόντων».

Επομένως, πρέπει να διεξαχθούν μελέτες με τυποποιημένες μεθόδους χορήγησης και αναφοράς, ούτως ώστε να εξαχθούν πιο αξιόπιστα συμπεράσματα, κατέληξε.

Διατροφή

11.06.2026

Κεράσια: Τα 5 σημαντικά οφέλη που έχουν για την υγεία – Πόσα μπορείτε να τρώτε καθημερινά

Βελτιώνουν τον ύπνο, ενισχύουν την καρδιαγγειακή υγεία και συμβάλλουν στην αποκατάσταση των μυών

10.06.2026

Ντομάτες: Τα 6 σημαντικά οφέλη για την υγεία – Γιατί θεωρούνται «σύμμαχος» της καρδιάς και του οργανισμού

Είναι πλούσιες σε βιταμίνες, μέταλλα και αντιοξειδωτικά

Άνδρες δώστε προσοχή: Τα φρούτα που αυξάνουν φυσικά τα επίπεδα της τεστοστερόνης
07.06.2026

Άνδρες δώστε προσοχή: Τα φρούτα που αυξάνουν φυσικά τα επίπεδα της τεστοστερόνης

Δείτε ποια είναι τα σνακ που πρέπει να επιλέγουν όσοι έχουν διαβήτη
06.06.2026

Δείτε ποια είναι τα σνακ που πρέπει να επιλέγουν όσοι έχουν διαβήτη

H μαύρη σοκολάτα ενδέχεται να επιβραδύνει τη γήρανση: Τα αποκαλυπτικά ευρήματα για την ουσία θεοβρομίνη
03.06.2026

H μαύρη σοκολάτα ενδέχεται να επιβραδύνει τη γήρανση: Τα αποκαλυπτικά ευρήματα για την ουσία θεοβρομίνη

Ανακλήθηκε σαλάτα του Μπαρμπαστάθη: Αυστηρή προειδοποίηση από τον ΕΦΕΤ – Δείτε ποια είναι
03.06.2026

Ανακλήθηκε σαλάτα του Μπαρμπαστάθη: Αυστηρή προειδοποίηση από τον ΕΦΕΤ – Δείτε ποια είναι

«Αποδείξεις» για εμβολιασμό κρέατος κυκλοφορούν στα social media
03.06.2026

«Αποδείξεις» για εμβολιασμό κρέατος κυκλοφορούν στα social media

Δείτε ποια είναι τα οκτώ τρόφιμα που δεν έχουν ημερομηνία λήξης
02.06.2026

Δείτε ποια είναι τα οκτώ τρόφιμα που δεν έχουν ημερομηνία λήξης

Δεν θέλει κόπο… θέλει τρόπο: Οι 7 ασκήσεις που καίνε περισσότερες θερμίδες από όσο φαντάζεστε
02.06.2026

Δεν θέλει κόπο… θέλει τρόπο: Οι 7 ασκήσεις που καίνε περισσότερες θερμίδες από όσο φαντάζεστε

Υπερεπεξεργασμένα τρόφιμα: Νέα επιστημονικά δεδομένα δείχνουν ότι δεν είναι όλα το ίδιο «ανθυγιεινά»
31.05.2026

Υπερεπεξεργασμένα τρόφιμα: Νέα επιστημονικά δεδομένα δείχνουν ότι δεν είναι όλα το ίδιο «ανθυγιεινά»

Δημοφιλή

Υγεία
1

Αυτό είναι το θαυματουργό έλαιο που προστατεύει από το Αλτχάιμερ

Υγεία
2

Το τρόφιμο που θωρακίζει «αθόρυβα» τα οστά σε κάθε ηλικία… δεν είναι το γάλα!

Kαρδιά
3

Ποιοι είναι οι φυσιολογικοί καρδιακοί παλμοί και ποια τα επικίνδυνα όρια – Πότε πρέπει να ανησυχήσετε

Φάρμακα
4

Ανατροπή δεδομένων στα εμβόλια mRNA: Οι εμβολιασμένοι πεθαίνουν πλέον στις ΗΠΑ από COVID-19

Περισσότερα

11.06.2026

Οι ειδικοί προειδοποιούν: Μην φιλάτε το σκυλί σας στο στόμα – Ελλοχεύει σοβαρός κίνδυνος για την υγεία σας

Μια συνήθεια με αυξανόμενη τάση το τελευταίο διάστημα

11.06.2026

Συμφορητική καρδιακή ανεπάρκεια: Τα πρώτα «ύπουλα» συμπτώματα που δεν πρέπει να αγνοήσετε

Από τη δύσπνοια και τον πόνο στο στήθος έως τα λιγότερο εμφανή συμπτώματα

Κεράσια: Τα 5 σημαντικά οφέλη που έχουν για την υγεία – Πόσα μπορείτε να τρώτε καθημερινά
11.06.2026

Κεράσια: Τα 5 σημαντικά οφέλη που έχουν για την υγεία – Πόσα μπορείτε να τρώτε καθημερινά

Επιστήμονες του Στάνφορντ κατάφεραν να «αντιστρέψουν» τον διαβήτη τύπου 1 σε ποντίκια
11.06.2026

Επιστήμονες του Στάνφορντ κατάφεραν να «αντιστρέψουν» τον διαβήτη τύπου 1 σε ποντίκια

Πέθανε ο Αυστραλός γιατρός που πολέμησε τον καρκίνο του εγκεφάλου με τη δική του πρωτοποριακή θεραπεία
11.06.2026

Πέθανε ο Αυστραλός γιατρός που πολέμησε τον καρκίνο του εγκεφάλου με τη δική του πρωτοποριακή θεραπεία

Επιστήμονες ανέπτυξαν εμφύτευμα που μετατρέπει το σώμα σε «φαρμακείο»: Παράγει φάρμακα μέσα στον οργανισμό!
11.06.2026

Επιστήμονες ανέπτυξαν εμφύτευμα που μετατρέπει το σώμα σε «φαρμακείο»: Παράγει φάρμακα μέσα στον οργανισμό!

Ελπίδα για την ηπατίτιδα Β: Πειραματικό φάρμακο φάσης 3 πέτυχε «λειτουργική ίαση» σε περίπου 1 στους 5 ασθενείς!
11.06.2026

Ελπίδα για την ηπατίτιδα Β: Πειραματικό φάρμακο φάσης 3 πέτυχε «λειτουργική ίαση» σε περίπου 1 στους 5 ασθενείς!

Τα οφέλη στην υγεία της ηλιοθεραπείας στις ακτίνες του ήλιου
10.06.2026

Τα οφέλη στην υγεία της ηλιοθεραπείας στις ακτίνες του ήλιου

«Μην την καταναλώσετε»: Ο ΕΦΕΤ ανακαλεί από την αγορά καπνιστή πέστροφα – Δείτε ποια αφορά (φώτο)
10.06.2026

«Μην την καταναλώσετε»: Ο ΕΦΕΤ ανακαλεί από την αγορά καπνιστή πέστροφα – Δείτε ποια αφορά (φώτο)

Γυναίκα με προχωρημένη νόσο Αλτσχάιμερ παρουσίασε εντυπωσιακές αλλαγές μετά από ψιλοκυβίνη
10.06.2026

Γυναίκα με προχωρημένη νόσο Αλτσχάιμερ παρουσίασε εντυπωσιακές αλλαγές μετά από ψιλοκυβίνη