Διατροφή

Μήλα: Πού κάνουν καλό και ποια ποικιλία είναι καλύτερη

Πώς πρέπει να τα τρώμε, με τη φλούδα ή χωρίς;
Μήλα: Πού κάνουν καλό και ποια ποικιλία είναι καλύτερη

Είναι γνωστό ότι τα μήλα είναι γεμάτα οφέλη για την υγεία.

Ας δούμε αναλυτικά κάποια από αυτά:

Κάνουν καλό στο έντερο

Τα μήλα είναι πλούσια σε φυτικές ίνες, έναν τύπο σύνθετου υδατάνθρακα που το σώμα μας δεν είναι σε θέση να χωνέψει από μόνο του. Αυτές οι φυτικές ίνες λειτουργούν ως τροφή για πολλά από τα βακτήρια που κατοικούν στο έντερό μας. Αυτά τα βακτήρια έχουν ισχυρό αντίκτυπο στην υγεία μας, επηρεάζοντας τα πάντα, από τον κίνδυνο καρκίνου μέχρι το βάρος και τη διάθεσή μας.

Μια διατροφή πλούσια σε φρούτα και λαχανικά, συμπεριλαμβανομένων των μήλων, έχει αποδειχθεί ότι αυξάνει τον αριθμό των ωφέλιμων βακτηρίων και μειώνει τον αριθμό των επιβλαβών βακτηρίων στο έντερο, λέει επιστήμονας διατροφής στο Πανεπιστήμιο του Μέμφις. Αυτό θα μπορούσε να οδηγήσει σε καλύτερη συνολική υγεία, προσθέτει.

Επιπλέον, τα ίδια τα μήλα περιέχουν πλήθος ωφέλιμων βακτηρίων. Αν και αυτό ισχύει για όλα τα φρούτα και τα λαχανικά, τα μήλα αποδεικνύεται πως έχουν μεγαλύτερη ποικιλία βακτηρίων από τα περισσότερα. Όταν τρώτε ένα μήλο, μερικά από αυτά τα βακτήρια μπορεί να γίνουν μέρος του μικροβιώματός σας. Το μήλο «δρα σαν πρεβιοτικό, αλλά και σαν προβιοτικό», εξηγεί.

Τα μήλα κάνουν καλό στην καρδιά

Τα μήλα έχουν υψηλές ποσότητες πηκτίνης, μιας διαιτητικής ίνας που μπορεί να σας βοηθήσει να διατηρήσετε υγιή επίπεδα χοληστερόλης. Σε μελέτη του 2012, 160 μετεμμηνοπαυσιακές γυναίκες έτρωγαν είτε 75 γραμμάρια αποξηραμένων μήλων (που αντιστοιχούν σε περίπου δύο μεσαίου μεγέθους μήλα) είτε δαμάσκηνα κάθε μέρα για έναν χρόνο. Μετά από έξι μήνες, οι γυναίκες που κατανάλωναν μήλα παρουσίασαν 13% πτώση της συνολικής χοληστερόλης τους και 24% πτώση της «κακής» LDL χοληστερόλης, ενώ οι γυναίκες που έτρωγαν δαμάσκηνα παρουσίασαν 3,5% πτώση της συνολικής χοληστερόλης και 8% πτώση της LDL χοληστερόλης.

Τα μήλα είναι επίσης μία από τις μεγαλύτερες διατροφικές πηγές πολυφαινολών – μικροσκοπικών, καλών για την υγεία μορίων που παράγουν τα φυτά για να αμυνθούν στα στοιχεία της φύσης. Ορισμένες πολυφαινόλες στα μήλα, που ονομάζονται φλαβονοειδή, είναι ιδιαίτερα καλές στο να διεγείρουν την παραγωγή μονοξειδίου του αζώτου, ενός αερίου που διαρρέει τα αιμοφόρα αγγεία μας, προκαλώντας τη διαστολή τους. Αυτό είναι καλό για την αρτηριακή πίεση, λέει μεταδιδακτορικός ερευνητής στο Ινστιτούτο Καρκίνου της Δανίας, ο οποίος έχει συνυπογράψει αρκετές μελέτες για τα μήλα.

Μπορούν να μειώσουν τη χρόνια φλεγμονή

Οι πολυφαινόλες στα μήλα μπορούν να μειώσουν τη φλεγμονή – και, με τη σειρά τους, ενδεχομένως να συμβάλουν στη μείωση του κινδύνου εμφάνισης ασθενειών.

Ερευνητές δημοσίευσαν τον Αύγουστο μία μελέτη που ανέλυε στοιχεία για την υγεία περισσοτέρων από 119.000 ανθρώπων τα οποία συλλέγονταν για σχεδόν 20 χρόνια, συμπεριλαμβανομένων αρχείων για ό,τι έτρωγαν όλο το 24ωρο σε πέντε διαφορετικές περιπτώσεις. Η μελέτη διαπίστωσε ότι όσοι ανέφεραν ότι έτρωγαν περισσότερα από δύο μήλα την ημέρα είχαν 30% λιγότερες πιθανότητες να αναπτύξουν αργότερα χρόνια αποφρακτική πνευμονοπάθεια.

«Είδαμε οφέλη ακόμη και με μόλις μισή μερίδα την ημέρα», ανέφερε ο πρόεδρος του Τμήματος Διατροφής και Προληπτικής Ιατρικής στο Πανεπιστήμιο Queen’s του Μπέλφαστ, από τους συγγραφείς της μελέτης.

Η μελέτη διαπίστωσε ότι η συσχέτιση μεταξύ των μήλων και του κινδύνου εμφάνισης χρόνιας αποφρακτικής πνευμονοπάθειας συνδέεται επίσης με μείωση των δεικτών φλεγμονής.

Πώς να τα απολαύσετε

Τα μήλα είναι πιο θρεπτικά όταν τα τρώτε με τη τη φλούδα τους, λέει ο ειδικός. Εξάλλου, η φλούδα είναι αυτή που περιέχει αυτές τις ισχυρές πολυφαινόλες (και μεγάλο μέρος των φυτικών ινών). Ωστόσο, πρέπει να τα πλένετε καλά πριν τα φάτε, για να αποφύγετε την έκθεση σε φυτοφάρμακα.

Σε γενικές γραμμές, ένα μήλο με πιο σκούρο χρώμα θα έχει μεγαλύτερη ποικιλία από πολυφαινόλες, τονίζει η ειδικός. Αλλά πιο σημαντικό από το να επιλέγετε το πιο βαθύ κόκκινο μήλο που μπορείτε να βρείτε είναι να τρώτε διαφορετικές ποικιλίες μήλων, ώστε να απορροφάτε όσο το δυνατόν περισσότερες διαφορετικές πολυφαινόλες.

Διατροφή

14.08.2026

Ροφήματα με ηλεκτρολύτες: Ποια βοηθούν πραγματικά στην ενυδάτωση

Πότε αρκεί το νερό

14.08.2026

Βιταμίνη Q η… «θαυματουργή»: Σε ποιες τροφές τη βρίσκουμε και γιατί είναι τόσο πολύτιμη

Παίζει σημαντικό ρόλο στο ανοσοποιητικό σύστημα, ενισχύοντάς το και καταπολεμά τις λοιμώξεις και τις ελεύθερες ρίζες

Είσαι 30άρης; – Οι 4 συνήθειες που πρέπει να υιοθετήσεις τώρα για να είσαι πιο υγιής στα 45
11.08.2026

Είσαι 30άρης; – Οι 4 συνήθειες που πρέπει να υιοθετήσεις τώρα για να είσαι πιο υγιής στα 45

Πέντε τροφές που μπορούν να βοηθήσουν στη μείωση της «κακής» χοληστερίνης
11.08.2026

Πέντε τροφές που μπορούν να βοηθήσουν στη μείωση της «κακής» χοληστερίνης

Γιατί το μέλι δεν χαλάει σχεδόν ποτέ; – Η επιστήμη δίνει την απάντηση
08.08.2026

Γιατί το μέλι δεν χαλάει σχεδόν ποτέ; – Η επιστήμη δίνει την απάντηση

Βρίσκεσαι σε δίαιτα; – 11+1 καθημερινά λάθη που μπορεί να κρατούν τη ζυγαριά «κολλημένη»
08.08.2026

Βρίσκεσαι σε δίαιτα; – 11+1 καθημερινά λάθη που μπορεί να κρατούν τη ζυγαριά «κολλημένη»

Αυτά είναι τα φρούτα και τα λαχανικά του Αυγούστου: Οι εποχικές επιλογές που πρέπει να βάλετε στο τραπέζι σας
07.08.2026

Αυτά είναι τα φρούτα και τα λαχανικά του Αυγούστου: Οι εποχικές επιλογές που πρέπει να βάλετε στο τραπέζι σας

Τηγανητά αυγά χωρίς πολλές θερμίδες: Τα λάθη που αυξάνουν το λάδι και οι λύσεις
07.08.2026

Τηγανητά αυγά χωρίς πολλές θερμίδες: Τα λάθη που αυξάνουν το λάδι και οι λύσεις

Γιατί οι αντζούγιες θεωρούνται «υπερτροφή» – Τα σημαντικά οφέλη για την υγεία
25.07.2026

Γιατί οι αντζούγιες θεωρούνται «υπερτροφή» – Τα σημαντικά οφέλη για την υγεία

Personal trainer αποκαλύπτει: Αυτό είναι το λάθος με τα παπούτσια που αυξάνει τον κίνδυνο τραυματισμών
16.07.2026

Personal trainer αποκαλύπτει: Αυτό είναι το λάθος με τα παπούτσια που αυξάνει τον κίνδυνο τραυματισμών

Δημοφιλή

Υγεία
1

Αυτό είναι το θαυματουργό έλαιο που προστατεύει από το Αλτχάιμερ

Υγεία
2

Το τρόφιμο που θωρακίζει «αθόρυβα» τα οστά σε κάθε ηλικία… δεν είναι το γάλα!

Φάρμακα
3

Ανατροπή δεδομένων στα εμβόλια mRNA: Οι εμβολιασμένοι πεθαίνουν πλέον στις ΗΠΑ από COVID-19

Kαρδιά
4

Ποιοι είναι οι φυσιολογικοί καρδιακοί παλμοί και ποια τα επικίνδυνα όρια – Πότε πρέπει να ανησυχήσετε

Περισσότερα

15.08.2026

Viral οι 8 απλές συνήθειες που προτείνει γιατρός του Χάρβαρντ για την «θωράκιση» του εντέρου

Ο ίδιος προτείνει να ξεκινήσει κανείς σταδιακά, υιοθετώντας αρχικά δύο ή τρεις από αυτές τις συνήθειες

15.08.2026

Τα σημάδια του σώματος που δεν πρέπει να αγνοούμε

Από τις επαναλαμβανόμενες άφθες μέχρι τις μεταβολές στις συνήθειες του εντέρου, υπάρχουν σημάδια που καλό είναι να μην περνούν απαρατήρητα

Έπεσε το φαγητό στο πάτωμα; – Οι ειδικοί αποκαλύπτουν την αλήθεια για τον «κανόνα των 5 δευτερολέπτων»
14.08.2026

Έπεσε το φαγητό στο πάτωμα; – Οι ειδικοί αποκαλύπτουν την αλήθεια για τον «κανόνα των 5 δευτερολέπτων»

Τι παθαίνει το σώμα όταν δεν βλέπουμε καθόλου ήλιο για πολλές ημέρες;
14.08.2026

Τι παθαίνει το σώμα όταν δεν βλέπουμε καθόλου ήλιο για πολλές ημέρες;

Ροφήματα με ηλεκτρολύτες: Ποια βοηθούν πραγματικά στην ενυδάτωση
14.08.2026

Ροφήματα με ηλεκτρολύτες: Ποια βοηθούν πραγματικά στην ενυδάτωση

Θερμοπληξία: Η επικίνδυνη αντίδραση του οργανισμού που μπορεί να συνεχιστεί ακόμη και μετά την ψύξη
14.08.2026

Θερμοπληξία: Η επικίνδυνη αντίδραση του οργανισμού που μπορεί να συνεχιστεί ακόμη και μετά την ψύξη

Ογκολόγος αποκαλύπτει: Αυτά είναι τα σημάδια που προειδοποιούν για καρκίνο του προστάτη
14.08.2026

Ογκολόγος αποκαλύπτει: Αυτά είναι τα σημάδια που προειδοποιούν για καρκίνο του προστάτη

Βιταμίνη Q η… «θαυματουργή»: Σε ποιες τροφές τη βρίσκουμε και γιατί είναι τόσο πολύτιμη
14.08.2026

Βιταμίνη Q η… «θαυματουργή»: Σε ποιες τροφές τη βρίσκουμε και γιατί είναι τόσο πολύτιμη

Πώς η υπερβολική εφίδρωση συνδέεται με το νευρικό σύστημα: Τι αποκαλύπτει νέα μελέτη
13.08.2026

Πώς η υπερβολική εφίδρωση συνδέεται με το νευρικό σύστημα: Τι αποκαλύπτει νέα μελέτη

«Στερεύουν» τα αποθέματα αίματος: Αναβολές στις μεταγγίσεις ασθενών
13.08.2026

«Στερεύουν» τα αποθέματα αίματος: Αναβολές στις μεταγγίσεις ασθενών