Διατροφή

Κέικ: Πώς επηρεάζει την υγεία της καρδιάς ένα κομμάτι την ημέρα

Λιγότερος από ένας μήνας είναι αρκετός για να γίνουν εμφανείς κάποιες δυσάρεστες αλλαγές στις αιματολογικές εξετάσεις μας
Κέικ: Πώς επηρεάζει την υγεία της καρδιάς ένα κομμάτι την ημέρα

Eπιστήμονες από το Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης προειδοποιούν ότι οι άνθρωποι που τρώνε καθημερινά κρουασάν, μπισκότα ή άλλα τρόφιμα πλούσια σε κορεσμένα λιπαρά μπορεί να αυξάνουν τον κίνδυνο σοβαρών καρδιολογικών προβλημάτων, ακόμα και εάν δεν πάρουν βάρος.

Μάλιστα αυτό δεν σημαίνει σε βάθος χρόνου. Λιγότερος από ένας μήνας είναι αρκετός για να γίνουν εμφανείς κάποιες δυσάρεστες αλλαγές στις αιματολογικές εξετάσεις τους.

Τα ευρήματα αυτά προέρχονται από μικρή μελέτη που παρουσιάσθηκε στο ετήσιο συνέδριο της Ευρωπαϊκής Εταιρείας Καρδιολογίας (ESC 2024). Το συνέδριο ολοκληρώνει σήμερα τις εργασίες του στο Λονδίνο.

Οι ερευνητές χώρισαν τους εθελοντές τους σε δύο ομάδες. Από τη μία ζήτησαν να ακολουθήσει για 24 ημέρες μία διατροφή πλούσια σε κορεσμένα λιπαρά, που προέρχονταν από τρόφιμα όπως:

  • Βούτυρο
  • Κρουασάν
  • Πλήρη γαλακτοκομικά προϊόντα
  • Λουκάνικα
  • Κέικ και τούρτες
  • Σοκολάτα

Οι υπόλοιποι εθελοντές κατανάλωναν την ίδια ποσότητα λίπους. Εν τούτοις έτρωγαν πολύ λιγότερα κορεσμένα λιπαρά και περισσότερα πολυακόρεστα από ψάρια, ξηρούς καρπούς, ελαιόλαδο κ.λπ.

Κατά την έναρξη της μελέτης και μετά την ολοκλήρωσή της, οι επιστήμονες κατέγραψαν το σωματικό βάρος όλων των εθελοντών. Τους υπέβαλλαν επίσης σε εξετάσεις αίματος και σε μαγνητικές τομογραφίες.

Στη μελέτη συμμετείχαν συνολικώς 24 εθελοντές. Ο αριθμός των θερμίδων που κατανάλωναν ήταν ελεγχόμενος, γεγονός που σημαίνει ότι δεν πήραν βάρος. Ωστόσο σε όλους υπήρχαν εμφανείς διαφορές στα επίπεδα διαφόρων δεικτών της καρδιαγγειακής υγείας.

Τα ευρήματα

Όσοι έτρωγαν τα περισσότερα υπερεπεξεργασμένα και πλούσια σε κορεσμένα λιπαρά τρόφιμα είχαν σαφή επιδείνωση σε βασικούς δείκτες της υγείας τους. Οι τομογραφίες τους έδειξαν επίσης αλλαγές που σχετίζονται με αυξημένο κίνδυνο καρδιαγγειακών και μεταβολικών προβλημάτων. Ειδικότερα είχαν:

  • Αύξηση κατά σχεδόν 20% στην ποσότητα του λίπους στο ήπαρ τους (λιπώδης διήθηση του ήπατος)
  • Αύξηση 10% κατά μέσον όρο στην ολική και την «κακή» (ή LDL) χοληστερόλη τους

Η λιπώδης διήθηση στο ήπαρ σχετίζεται με αυξημένο κίνδυνο αναπτύξεως καρδιαγγειακών προβλημάτων και σακχαρώδους διαβήτη τύπου 2.

Αντιθέτως, οι εθελοντές που έτρωγαν τα πιο υγιεινά πολυακόρεστα λιπαρά παρουσίασαν μείωση της ολικής και της LDL χοληστερόλης κατά 10%. Παρουσίασαν επίσης αυξημένη διάσπαση των λιπών και μετατροπή τους σε ενέργεια από τα κύτταρα της καρδιάς.

Αυτός μπορεί να είναι ένας τρόπος με τον οποίο μία διατροφή πλούσια σε υγιεινά λιπαρά βοηθεί τον οργανισμό να μειώνει τα λιπίδια (π.χ. χοληστερόλη) στο αίμα, εκτιμούν οι ερευνητές.

Σημασία έχει το είδος

Τα νέα ευρήματα υποδηλώνουν ότι «το σημαντικό για την υγεία της καρδιάς είναι περισσότερο το είδος του λίπους που καταναλώνουμε, παρά η ποσότητα», σχολίασε ο επικεφαλής ερευνητής Nikola Srnic, μεταπτυχιακός φοιτητής Καρδιαγγειακής Επιστήμης στην Οξφόρδη.

«Το πιο σημαντικό εύρημα, όμως, είναι πόσο γρήγορα συμβαίνουν οι επιζήμιες ή ωφέλιμες αλλαγές», πρόσθεσε. «Τρεις εβδομάδες είναι αρκετές για να αυξηθεί ο καρδιαγγειακός κίνδυνος, ακόμα και αν δεν αλλάξει το σωματικό βάρος. Είναι όμως αρκετές και για να μειωθεί ο κίνδυνος αυτός. Εξαρτάται από τις διατροφικές επιλογές που θα κάνει κανείς».

Επειδή, πάντως, η μελέτη ήταν μικρή, τα ευρήματά της πρέπει να επαληθευτούν σε μεγαλύτερες, πρόσθεσε.

Τα ευρήματα που παρουσιάζονται σε συνέδρια θεωρούνται προκαταρκτικά έως ότου δημοσιευθούν σε κάποια ιατρική επιθεώρηση.

Διατροφή

16.08.2026

Οι τροφές που χαρίζουν πιο υγιή και λαμπερή επιδερμίδα σύμφωνα με τους ειδικούς

Τι αξίζει να βάλουμε στο πιάτο μας

14.08.2026

Ροφήματα με ηλεκτρολύτες: Ποια βοηθούν πραγματικά στην ενυδάτωση

Πότε αρκεί το νερό

Βιταμίνη Q η… «θαυματουργή»: Σε ποιες τροφές τη βρίσκουμε και γιατί είναι τόσο πολύτιμη
14.08.2026

Βιταμίνη Q η… «θαυματουργή»: Σε ποιες τροφές τη βρίσκουμε και γιατί είναι τόσο πολύτιμη

Είσαι 30άρης; – Οι 4 συνήθειες που πρέπει να υιοθετήσεις τώρα για να είσαι πιο υγιής στα 45
11.08.2026

Είσαι 30άρης; – Οι 4 συνήθειες που πρέπει να υιοθετήσεις τώρα για να είσαι πιο υγιής στα 45

Πέντε τροφές που μπορούν να βοηθήσουν στη μείωση της «κακής» χοληστερίνης
11.08.2026

Πέντε τροφές που μπορούν να βοηθήσουν στη μείωση της «κακής» χοληστερίνης

Γιατί το μέλι δεν χαλάει σχεδόν ποτέ; – Η επιστήμη δίνει την απάντηση
08.08.2026

Γιατί το μέλι δεν χαλάει σχεδόν ποτέ; – Η επιστήμη δίνει την απάντηση

Βρίσκεσαι σε δίαιτα; – 11+1 καθημερινά λάθη που μπορεί να κρατούν τη ζυγαριά «κολλημένη»
08.08.2026

Βρίσκεσαι σε δίαιτα; – 11+1 καθημερινά λάθη που μπορεί να κρατούν τη ζυγαριά «κολλημένη»

Αυτά είναι τα φρούτα και τα λαχανικά του Αυγούστου: Οι εποχικές επιλογές που πρέπει να βάλετε στο τραπέζι σας
07.08.2026

Αυτά είναι τα φρούτα και τα λαχανικά του Αυγούστου: Οι εποχικές επιλογές που πρέπει να βάλετε στο τραπέζι σας

Τηγανητά αυγά χωρίς πολλές θερμίδες: Τα λάθη που αυξάνουν το λάδι και οι λύσεις
07.08.2026

Τηγανητά αυγά χωρίς πολλές θερμίδες: Τα λάθη που αυξάνουν το λάδι και οι λύσεις

Γιατί οι αντζούγιες θεωρούνται «υπερτροφή» – Τα σημαντικά οφέλη για την υγεία
25.07.2026

Γιατί οι αντζούγιες θεωρούνται «υπερτροφή» – Τα σημαντικά οφέλη για την υγεία

Δημοφιλή

Υγεία
1

Αυτό είναι το θαυματουργό έλαιο που προστατεύει από το Αλτχάιμερ

Υγεία
2

Το τρόφιμο που θωρακίζει «αθόρυβα» τα οστά σε κάθε ηλικία… δεν είναι το γάλα!

Φάρμακα
3

Ανατροπή δεδομένων στα εμβόλια mRNA: Οι εμβολιασμένοι πεθαίνουν πλέον στις ΗΠΑ από COVID-19

Kαρδιά
4

Ποιοι είναι οι φυσιολογικοί καρδιακοί παλμοί και ποια τα επικίνδυνα όρια – Πότε πρέπει να ανησυχήσετε

Περισσότερα

16.08.2026

Γιατί η ζέστη μας κόβει την όρεξη – Τι συμβαίνει στο σώμα όταν ανεβαίνει η θερμοκρασία

Ο οργανισμός περιορίζει φυσιολογικά την πείνα για να διαχειριστεί τη θερμότητα

16.08.2026

Ισπανία: Πάνω από 1.000 άνθρωποι στα επείγοντα μετά την έκλειψη – Προβλήματα όρασης και οφθαλμικές βλάβες

Οι περισσότεροι δεν είχαν λάβει τα απαραίτητα μέτρα προστασίας

Οι τροφές που χαρίζουν πιο υγιή και λαμπερή επιδερμίδα σύμφωνα με τους ειδικούς
16.08.2026

Οι τροφές που χαρίζουν πιο υγιή και λαμπερή επιδερμίδα σύμφωνα με τους ειδικούς

Viral οι 8 απλές συνήθειες που προτείνει γιατρός του Χάρβαρντ για την «θωράκιση» του εντέρου
15.08.2026

Viral οι 8 απλές συνήθειες που προτείνει γιατρός του Χάρβαρντ για την «θωράκιση» του εντέρου

Τα σημάδια του σώματος που δεν πρέπει να αγνοούμε
15.08.2026

Τα σημάδια του σώματος που δεν πρέπει να αγνοούμε

Έπεσε το φαγητό στο πάτωμα; – Οι ειδικοί αποκαλύπτουν την αλήθεια για τον «κανόνα των 5 δευτερολέπτων»
14.08.2026

Έπεσε το φαγητό στο πάτωμα; – Οι ειδικοί αποκαλύπτουν την αλήθεια για τον «κανόνα των 5 δευτερολέπτων»

Τι παθαίνει το σώμα όταν δεν βλέπουμε καθόλου ήλιο για πολλές ημέρες;
14.08.2026

Τι παθαίνει το σώμα όταν δεν βλέπουμε καθόλου ήλιο για πολλές ημέρες;

Ροφήματα με ηλεκτρολύτες: Ποια βοηθούν πραγματικά στην ενυδάτωση
14.08.2026

Ροφήματα με ηλεκτρολύτες: Ποια βοηθούν πραγματικά στην ενυδάτωση

Θερμοπληξία: Η επικίνδυνη αντίδραση του οργανισμού που μπορεί να συνεχιστεί ακόμη και μετά την ψύξη
14.08.2026

Θερμοπληξία: Η επικίνδυνη αντίδραση του οργανισμού που μπορεί να συνεχιστεί ακόμη και μετά την ψύξη

Ογκολόγος αποκαλύπτει: Αυτά είναι τα σημάδια που προειδοποιούν για καρκίνο του προστάτη
14.08.2026

Ογκολόγος αποκαλύπτει: Αυτά είναι τα σημάδια που προειδοποιούν για καρκίνο του προστάτη