Διατροφή

Οι κίνδυνοι που κρύβουν τα αναψυκτικά με ζάχαρη – Υπερβολική κατανάλωση από παιδιά και εφήβους

Η προτίμηση ζαχαρούχων ποτών από τους περισσότερους νέους διαφέρει στις ανά τον κόσμο περιοχές
Οι κίνδυνοι που κρύβουν τα αναψυκτικά με ζάχαρη – Υπερβολική κατανάλωση από παιδιά και εφήβους

Παιδιά και έφηβοι κατανάλωσαν μέσα στο 2018, 23% περισσότερα ζαχαρούχα ποτά (αναψυκτικά με ζάχαρη) σε σύγκριση με το 1990.

Η μελέτη βασίστηκε σε δεδομένα από την Παγκόσμια Διατροφική Βάση Δεδομένων για να διαπιστώσει τις τάσεις πρόσληψης ζαχαρούχων ποτών από τα παιδιά και τους νέους, ηλικίας τριών έως 19 ετών, από το 1990 ως το 2018.

Ως ζαχαρούχα ποτά ορίστηκαν όλα τα ροφήματα με πρόσθετα σάκχαρα και τουλάχιστον 50 θερμίδες ανά μερίδα 237 γραμμαρίων.

Συμπεριλαμβάνονται δηλαδή αναψυκτικά, ενεργειακά ποτά, αθλητικά ποτά και ποτά φρούτων με ζάχαρη.

Από την έρευνα αποκλείστηκαν οι 100% χυμοί φρούτων, τα αναψυκτικά με τεχνητά γλυκαντικά αλλά χωρίς θερμίδες και τα γάλατα με ζάχαρη.

Σύμφωνα με την έρευνα που δημοσιεύεται στο περιοδικό «The BMJ», οι έφηβοι και οι κάτοικοι πόλεων είχαν μεγαλύτερο ποσοστό κατανάλωσης.

Επίσης, διαπιστώθηκε ότι τα παιδιά και οι έφηβοι είχαν σχεδόν διπλάσια συνολική πρόσληψη σε σχέση με τους ενήλικες.

Η κατανάλωση ζαχαρούχων ποτών από τους νέους ποικίλλει ανά περιοχή του κόσμου, με μέσο όρο 3,6 μερίδες την εβδομάδα παγκοσμίως.

Το εύρος ήταν από 1,3 μερίδες την εβδομάδα στη νότια Ασία έως 9,1 μερίδες στη Λατινική Αμερική και την Καραϊβική.

Τα παιδιά και οι έφηβοι σε 56 χώρες, που αντιπροσωπεύουν 238 εκατομμύρια νέους ή το 10% του παγκόσμιου νεανικού πληθυσμού, κατανάλωναν κατά μέσο όρο επτά ή περισσότερες μερίδες την εβδομάδα.

Ανάμεσα στα κράτη με την υψηλότερη πρόσληψη ζαχαρούχων ποτών από τα παιδιά και τους νέους το 2018 ήταν το Μεξικό (10,1 μερίδες την εβδομάδα), η Ουγκάντα (6,9), το Πακιστάν (6,4), η Νότια Αφρική (6,2) και οι ΗΠΑ (6,2).

Εξετάζοντας τις τάσεις από το 1990 ως το 2018, η περιοχή με τη μεγαλύτερη αύξηση στην κατανάλωση μεταξύ των νέων ήταν η υποσαχάρια Αφρική, όπου οι μέσες εβδομαδιαίες μερίδες αυξήθηκαν κατά 106%, δηλαδή 2,17 μερίδες την εβδομάδα.

«Τα ζαχαρούχα ποτά αυξάνουν το σωματικό βάρος και τον κίνδυνο παχυσαρκίας, οπότε παρόλο που τα παιδιά δεν αναπτύσσουν συχνά διαβήτη ή καρδιαγγειακά νοσήματα όταν είναι μικρά, μπορεί να έχουν σημαντικές επιπτώσεις αργότερα στη ζωή τους», δηλώνει η πρώτη συγγραφέας της μελέτης, Λάουρα Λάρα-Κάστορ, μεταδιδακτορική ερευνήτρια στο Πανεπιστήμιο της Ουάσινγκτον.

Οι συγγραφείς αναγνωρίζουν ορισμένους περιορισμούς στη μελέτη, όπως η περιορισμένη διαθεσιμότητα δεδομένων ιδίως για τις χώρες με χαμηλότερο εισόδημα στη νότια Ασία και την υποσαχάρια Αφρική.

Καθώς και το ενδεχόμενο υποδήλωσης ή υπερδήλωσης δεδομένων από τους συμμετέχοντες.

Διατροφή

11.06.2026

Κεράσια: Τα 5 σημαντικά οφέλη που έχουν για την υγεία – Πόσα μπορείτε να τρώτε καθημερινά

Βελτιώνουν τον ύπνο, ενισχύουν την καρδιαγγειακή υγεία και συμβάλλουν στην αποκατάσταση των μυών

10.06.2026

Ντομάτες: Τα 6 σημαντικά οφέλη για την υγεία – Γιατί θεωρούνται «σύμμαχος» της καρδιάς και του οργανισμού

Είναι πλούσιες σε βιταμίνες, μέταλλα και αντιοξειδωτικά

Άνδρες δώστε προσοχή: Τα φρούτα που αυξάνουν φυσικά τα επίπεδα της τεστοστερόνης
07.06.2026

Άνδρες δώστε προσοχή: Τα φρούτα που αυξάνουν φυσικά τα επίπεδα της τεστοστερόνης

Δείτε ποια είναι τα σνακ που πρέπει να επιλέγουν όσοι έχουν διαβήτη
06.06.2026

Δείτε ποια είναι τα σνακ που πρέπει να επιλέγουν όσοι έχουν διαβήτη

H μαύρη σοκολάτα ενδέχεται να επιβραδύνει τη γήρανση: Τα αποκαλυπτικά ευρήματα για την ουσία θεοβρομίνη
03.06.2026

H μαύρη σοκολάτα ενδέχεται να επιβραδύνει τη γήρανση: Τα αποκαλυπτικά ευρήματα για την ουσία θεοβρομίνη

Ανακλήθηκε σαλάτα του Μπαρμπαστάθη: Αυστηρή προειδοποίηση από τον ΕΦΕΤ – Δείτε ποια είναι
03.06.2026

Ανακλήθηκε σαλάτα του Μπαρμπαστάθη: Αυστηρή προειδοποίηση από τον ΕΦΕΤ – Δείτε ποια είναι

«Αποδείξεις» για εμβολιασμό κρέατος κυκλοφορούν στα social media
03.06.2026

«Αποδείξεις» για εμβολιασμό κρέατος κυκλοφορούν στα social media

Δείτε ποια είναι τα οκτώ τρόφιμα που δεν έχουν ημερομηνία λήξης
02.06.2026

Δείτε ποια είναι τα οκτώ τρόφιμα που δεν έχουν ημερομηνία λήξης

Δεν θέλει κόπο… θέλει τρόπο: Οι 7 ασκήσεις που καίνε περισσότερες θερμίδες από όσο φαντάζεστε
02.06.2026

Δεν θέλει κόπο… θέλει τρόπο: Οι 7 ασκήσεις που καίνε περισσότερες θερμίδες από όσο φαντάζεστε

Υπερεπεξεργασμένα τρόφιμα: Νέα επιστημονικά δεδομένα δείχνουν ότι δεν είναι όλα το ίδιο «ανθυγιεινά»
31.05.2026

Υπερεπεξεργασμένα τρόφιμα: Νέα επιστημονικά δεδομένα δείχνουν ότι δεν είναι όλα το ίδιο «ανθυγιεινά»

Δημοφιλή

Υγεία
1

Αυτό είναι το θαυματουργό έλαιο που προστατεύει από το Αλτχάιμερ

Υγεία
2

Το τρόφιμο που θωρακίζει «αθόρυβα» τα οστά σε κάθε ηλικία… δεν είναι το γάλα!

Kαρδιά
3

Ποιοι είναι οι φυσιολογικοί καρδιακοί παλμοί και ποια τα επικίνδυνα όρια – Πότε πρέπει να ανησυχήσετε

Φάρμακα
4

Ανατροπή δεδομένων στα εμβόλια mRNA: Οι εμβολιασμένοι πεθαίνουν πλέον στις ΗΠΑ από COVID-19

Περισσότερα

11.06.2026

Οι ειδικοί προειδοποιούν: Μην φιλάτε το σκυλί σας στο στόμα – Ελλοχεύει σοβαρός κίνδυνος για την υγεία σας

Μια συνήθεια με αυξανόμενη τάση το τελευταίο διάστημα

11.06.2026

Συμφορητική καρδιακή ανεπάρκεια: Τα πρώτα «ύπουλα» συμπτώματα που δεν πρέπει να αγνοήσετε

Από τη δύσπνοια και τον πόνο στο στήθος έως τα λιγότερο εμφανή συμπτώματα

Κεράσια: Τα 5 σημαντικά οφέλη που έχουν για την υγεία – Πόσα μπορείτε να τρώτε καθημερινά
11.06.2026

Κεράσια: Τα 5 σημαντικά οφέλη που έχουν για την υγεία – Πόσα μπορείτε να τρώτε καθημερινά

Επιστήμονες του Στάνφορντ κατάφεραν να «αντιστρέψουν» τον διαβήτη τύπου 1 σε ποντίκια
11.06.2026

Επιστήμονες του Στάνφορντ κατάφεραν να «αντιστρέψουν» τον διαβήτη τύπου 1 σε ποντίκια

Πέθανε ο Αυστραλός γιατρός που πολέμησε τον καρκίνο του εγκεφάλου με τη δική του πρωτοποριακή θεραπεία
11.06.2026

Πέθανε ο Αυστραλός γιατρός που πολέμησε τον καρκίνο του εγκεφάλου με τη δική του πρωτοποριακή θεραπεία

Επιστήμονες ανέπτυξαν εμφύτευμα που μετατρέπει το σώμα σε «φαρμακείο»: Παράγει φάρμακα μέσα στον οργανισμό!
11.06.2026

Επιστήμονες ανέπτυξαν εμφύτευμα που μετατρέπει το σώμα σε «φαρμακείο»: Παράγει φάρμακα μέσα στον οργανισμό!

Ελπίδα για την ηπατίτιδα Β: Πειραματικό φάρμακο φάσης 3 πέτυχε «λειτουργική ίαση» σε περίπου 1 στους 5 ασθενείς!
11.06.2026

Ελπίδα για την ηπατίτιδα Β: Πειραματικό φάρμακο φάσης 3 πέτυχε «λειτουργική ίαση» σε περίπου 1 στους 5 ασθενείς!

Τα οφέλη στην υγεία της ηλιοθεραπείας στις ακτίνες του ήλιου
10.06.2026

Τα οφέλη στην υγεία της ηλιοθεραπείας στις ακτίνες του ήλιου

«Μην την καταναλώσετε»: Ο ΕΦΕΤ ανακαλεί από την αγορά καπνιστή πέστροφα – Δείτε ποια αφορά (φώτο)
10.06.2026

«Μην την καταναλώσετε»: Ο ΕΦΕΤ ανακαλεί από την αγορά καπνιστή πέστροφα – Δείτε ποια αφορά (φώτο)

Γυναίκα με προχωρημένη νόσο Αλτσχάιμερ παρουσίασε εντυπωσιακές αλλαγές μετά από ψιλοκυβίνη
10.06.2026

Γυναίκα με προχωρημένη νόσο Αλτσχάιμερ παρουσίασε εντυπωσιακές αλλαγές μετά από ψιλοκυβίνη