Διατροφή

Έχετε αναρωτηθεί ποτέ; – Τι συμβαίνει στο σώμα όταν καταναλώνουμε καυτερές τροφές;

«Η καψαϊκίνη κάνει το σώμα σας να πιστεύει ότι η θερμοκρασία έχει ανέβει»
Έχετε αναρωτηθεί ποτέ; – Τι συμβαίνει στο σώμα όταν καταναλώνουμε καυτερές τροφές;

Έχετε αναρωτηθεί ποτέ, τι συμβαίνει στο σώμα μας όταν καταναλώνουμε καυτερές τροφές;

Η κατανάλωση πικάντικου φαγητού μπορεί να προκαλέσει διάφορες φυσιολογικές αντιδράσεις, όπως μια αίσθηση τσιμπήματος στη γλώσσα και τα χείλη, καθώς και εφίδρωση, λέει στους New York Times ο David Julius, φυσιολόγος στο Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια στο Σαν Φρανσίσκο.

«Όλοι μας απολαμβάνουμε αισθητηριακές εμπειρίες. Τα πικάντικα φαγητά κάνουν τη ζωή πιο ενδιαφέρουσα», προσθέτει.

Δεν είναι, όμως, όλες οι αντιδράσεις ευπρόσδεκτες, ούτε καν για εκείνους που τους αρέσουν τα πικάντικα.

Τα καυτερά μας κάνουν να ιδρώνουμε

Οι λάτρεις των πικάντικων φαγητών μπορεί να ξέρουν ότι η αντίδραση είναι άμεση: όταν τρώμε κάτι πικάντικο, ιδρώνουμε.

Αυτό συμβαίνει επειδή μερικά από τα πιο πικάντικα τρόφιμα περιέχουν ουσίες που συνδέονται με τους αισθητηριακούς νευρώνες κατά μήκος του γαστρεντερικού σωλήνα, συμπεριλαμβανομένου του στόματος, που ενεργοποιούνται από τη θερμότητα.

Οι πιπεριές τσίλι, οι οποίες είναι παρούσες σε πολλά πικάντικα πιάτα, περιέχουν την ουσία καψαϊκίνη, η οποία συνδέεται με αυτούς τους υποδοχείς όταν καταναλώνεται και στη συνέχεια στέλνει ένα μήνυμα πόνου στον εγκέφαλο, όπως ανακάλυψε ο Δρ. Julius στη βραβευμένη με Νόμπελ εργασία του για το θέμα.

Οι κύριες χημικές ουσίες που βρίσκονται στους κόκκους του πιπεριού, το χρένο και τη μουστάρδα συνδέονται επίσης με τους ίδιους υποδοχείς, αν και λιγότερο ισχυρά.

Τα νεύρα στέλνουν παρόμοια σήματα στον εγκέφαλο όπως θα έκαναν αν ερχόσασταν σε επαφή με πραγματική φωτιά, γι’ αυτό μπορεί να αρχίσετε να ιδρώνετε ή να κοκκινίζετε. Αυτός είναι ο μηχανισμός που έχει το σώμα για να δροσίζεται.

«Η καψαϊκίνη κάνει το σώμα σας να πιστεύει ότι η θερμοκρασία έχει ανέβει και έτσι ο εγκέφαλός σας πιστεύει ότι πρέπει να ρίξει τη θερμότητα», εξηγεί ο Δρ Julius.

Μπορεί να προκαλέσουν, όμως, δυσφορία στο γαστρεντερικό

Η κατανάλωση πικάντικων τροφίμων με μέτρο είναι γενικά ασφαλής για τα άτομα που δεν αντιμετωπίζουν προβλήματα με το στομάχι. Ωστόσο, μπορεί να προκαλέσει φλεγμονή στις περιοχές που βοηθούν την πέψη και μερικές φορές μπορεί να οδηγήσει σε καούρα, στομαχόπονους ή διάρροια.

Τα άτομα με γαστρίτιδα, η οποία εμφανίζεται όταν η επένδυση του στομάχου έχει φλεγμονή, μπορεί να είναι ιδιαίτερα ευαίσθητα στον πόνο.

Μπορεί να ωφελούν την υγεία, αν και χρειάζεται περισσότερη έρευνα

Μελέτες έχουν δείξει ότι η κατανάλωση πικάντικων τροφών μπορεί να συσχετιστεί με ορισμένα οφέλη για την υγεία. Για παράδειγμα, μία μελέτη διαπίστωσε ότι η λήψη συμπληρώματος καψαϊκίνης καθημερινά (που περιέχει την ίδια ποσότητα όσο τέσσερις ή πέντε πιπεριές habanero) επιτάχυνε τον μεταβολισμό, με τους συμμετέχοντες να καίνε το ισοδύναμο 200 θερμίδων επιπλέον την ημέρα σε μια περίοδο 14 εβδομάδων.

Και σε μελέτη του 2022 στην οποία συμμετείχαν περισσότεροι από 6.000 ενήλικες, οι επιστήμονες διαπίστωσαν ότι η κατανάλωση τσίλι συνδέθηκε με μείωση της συσσώρευσης ασβεστίου στα τοιχώματα των στεφανιαίων αρτηριών, που παρέχουν αίμα στην καρδιά.

Δεν είναι σαφές, ωστόσο, εάν η τακτική κατανάλωση πικάντικων τροφών μπορεί να μειώσει μακροπρόθεσμα την πιθανότητα παχυσαρκίας ή καρδιακής προσβολής.

Σε ό,τι αφορά τον καρκίνο, τα στοιχεία είναι ανάμικτα. Κάποιες μελέτες έχουν δείξει ότι η καθημερινή κατανάλωση τσίλι σχετίζεται με αυξημένο κίνδυνο καρκίνου του οισοφάγου, αλλά όχι με καρκίνο του στομάχου ή του παχέος εντέρου.

Και ενώ πολλά πειράματα που έγιναν σε κύτταρα στο εργαστήριο διαπίστωσαν πως η καψαϊκίνη και η πιπερίνη – η χημική ουσία που βρίσκεται στους κόκκους πιπεριού – μπορεί να βοηθήσουν στην παρεμπόδιση ή την καταστροφή των καρκινικών κυττάρων στον μαστό, οι επιστήμονες δεν γνωρίζουν ακόμη αν τα ευρήματα αυτά μπορεί κάποια μέρα να οδηγήσουν σε πιθανή θεραπεία.

Μια μελέτη που δημοσιεύθηκε το 2015, σε σχεδόν μισό εκατομμύριο ανθρώπους στην Κίνα, διαπίστωσε ότι όσοι έτρωγαν πικάντικα τρόφιμα έξι έως επτά φορές την εβδομάδα για αρκετά χρόνια είχαν 14% μειωμένο κίνδυνο θανάτου σε σύγκριση με εκείνους που έτρωγαν πικάντικα τρόφιμα λιγότερο από μία φορά την εβδομάδα.

Οι ερευνητές θεώρησαν ότι αυτά τα αποτελέσματα σχετίζονται πιθανώς με τις αντιοξειδωτικές και αντιφλεγμονώδεις επιδράσεις των πικάντικων τροφών, οι οποίες μπορεί να δρουν προστατευτικά για πολλές παθήσεις όπως ο διαβήτης και ορισμένοι τύποι καρδιαγγειακών παθήσεων.

Σπάνια, μπορεί να εμφανιστούν ακραίες αντιδράσεις

Σε σπάνιες περιπτώσεις, οι πολύ καυτερές πιπεριές έχουν προκαλέσει ακραίες φυσιολογικές αντιδράσεις, όπως πολύ δυνατούς πονοκεφάλους ή έμετο τόσο έντονο που σε μία συγκεκριμένη περίπτωση είχε ως αποτέλεσμα να σπάσει ο οισοφάγος ενός ανθρώπου.

Αν φάτε μια μπουκιά φαγητού που έχει περισσότερα μπαχαρικά από όσα μπορείτε να αντέξετε, είναι καλύτερο να περάσετε σε κάτι με υψηλή περιεκτικότητα σε λιπαρά, όπως ένα ποτήρι γάλα ή μια κουταλιά κρέμα γάλακτος, συμβουλεύει ο Δρ Julius.

Η καψαϊκίνη είναι μια λιποδιαλυτή ουσία, που σημαίνει ότι δεν θα διαλυθεί στο νερό όσο κι αν πιείτε, αλλά το να φάτε με κάτι με λίπος θα βοηθήσει.

Είναι σημαντικό επίσης να σέβεστε τα όριά σας και να μην υπερεκτιμάτε τη θερμότητα που μπορεί να δεχθεί το σώμα σας, προσθέτει. Με τη σωστή ισορροπία, μπορεί να διαπιστώσετε ότι ένα ήπιο κάψιμο είναι αυτό που κάνει το γεύμα ικανοποιητικό.

Και είτε τρώτε για υγεία είτε για γεύση, λένε οι ειδικοί, αν αγαπάτε τα πικάντικα φαγητά και το σώμα σας τα αντέχει, δεν υπάρχει κανένας λόγος να τα αποφεύγετε.

Διατροφή

11.06.2026

Κεράσια: Τα 5 σημαντικά οφέλη που έχουν για την υγεία – Πόσα μπορείτε να τρώτε καθημερινά

Βελτιώνουν τον ύπνο, ενισχύουν την καρδιαγγειακή υγεία και συμβάλλουν στην αποκατάσταση των μυών

10.06.2026

Ντομάτες: Τα 6 σημαντικά οφέλη για την υγεία – Γιατί θεωρούνται «σύμμαχος» της καρδιάς και του οργανισμού

Είναι πλούσιες σε βιταμίνες, μέταλλα και αντιοξειδωτικά

Άνδρες δώστε προσοχή: Τα φρούτα που αυξάνουν φυσικά τα επίπεδα της τεστοστερόνης
07.06.2026

Άνδρες δώστε προσοχή: Τα φρούτα που αυξάνουν φυσικά τα επίπεδα της τεστοστερόνης

Δείτε ποια είναι τα σνακ που πρέπει να επιλέγουν όσοι έχουν διαβήτη
06.06.2026

Δείτε ποια είναι τα σνακ που πρέπει να επιλέγουν όσοι έχουν διαβήτη

H μαύρη σοκολάτα ενδέχεται να επιβραδύνει τη γήρανση: Τα αποκαλυπτικά ευρήματα για την ουσία θεοβρομίνη
03.06.2026

H μαύρη σοκολάτα ενδέχεται να επιβραδύνει τη γήρανση: Τα αποκαλυπτικά ευρήματα για την ουσία θεοβρομίνη

Ανακλήθηκε σαλάτα του Μπαρμπαστάθη: Αυστηρή προειδοποίηση από τον ΕΦΕΤ – Δείτε ποια είναι
03.06.2026

Ανακλήθηκε σαλάτα του Μπαρμπαστάθη: Αυστηρή προειδοποίηση από τον ΕΦΕΤ – Δείτε ποια είναι

«Αποδείξεις» για εμβολιασμό κρέατος κυκλοφορούν στα social media
03.06.2026

«Αποδείξεις» για εμβολιασμό κρέατος κυκλοφορούν στα social media

Δείτε ποια είναι τα οκτώ τρόφιμα που δεν έχουν ημερομηνία λήξης
02.06.2026

Δείτε ποια είναι τα οκτώ τρόφιμα που δεν έχουν ημερομηνία λήξης

Δεν θέλει κόπο… θέλει τρόπο: Οι 7 ασκήσεις που καίνε περισσότερες θερμίδες από όσο φαντάζεστε
02.06.2026

Δεν θέλει κόπο… θέλει τρόπο: Οι 7 ασκήσεις που καίνε περισσότερες θερμίδες από όσο φαντάζεστε

Υπερεπεξεργασμένα τρόφιμα: Νέα επιστημονικά δεδομένα δείχνουν ότι δεν είναι όλα το ίδιο «ανθυγιεινά»
31.05.2026

Υπερεπεξεργασμένα τρόφιμα: Νέα επιστημονικά δεδομένα δείχνουν ότι δεν είναι όλα το ίδιο «ανθυγιεινά»

Δημοφιλή

Υγεία
1

Αυτό είναι το θαυματουργό έλαιο που προστατεύει από το Αλτχάιμερ

Υγεία
2

Το τρόφιμο που θωρακίζει «αθόρυβα» τα οστά σε κάθε ηλικία… δεν είναι το γάλα!

Kαρδιά
3

Ποιοι είναι οι φυσιολογικοί καρδιακοί παλμοί και ποια τα επικίνδυνα όρια – Πότε πρέπει να ανησυχήσετε

Φάρμακα
4

Ανατροπή δεδομένων στα εμβόλια mRNA: Οι εμβολιασμένοι πεθαίνουν πλέον στις ΗΠΑ από COVID-19

Περισσότερα

13.06.2026

Ινδία: Νεκρός 18χρονος από προνύμφες ταινίας που είχαν γεμίσει τον εγκέφαλό του

Η πάθηση δεν συνδέεται απαραίτητα με την κατανάλωση χοιρινού κρέατος

13.06.2026

Vepdegestrant: Το νέο φάρμακο για τον καρκίνο του μαστού που «αναγκάζει» τα καρκινικά κύτταρα να αυτοκαταστραφούν

Ανήκει σε μια νέα κατηγορία θεραπευτικών προσεγγίσεων που δεν περιορίζονται απλώς στην αναστολή της ανάπτυξης των καρκινικών κυττάρων

Άνδρας στην Κίνα πήγε σε νοσκομείο έχοντας καταπιεί ένα ολόκληρο χταπόδι το οποίο είχε κολλήσει στον λαιμό του!
13.06.2026

Άνδρας στην Κίνα πήγε σε νοσκομείο έχοντας καταπιεί ένα ολόκληρο χταπόδι το οποίο είχε κολλήσει στον λαιμό του!

«Βόμβα» από Τούλσι Γκάμπαρντ: «Οι ΗΠΑ χρηματοδότησαν βιολογικά εργαστήρια στην Ουκρανία με Πανώλη και Κορωνοϊούς»!
13.06.2026

«Βόμβα» από Τούλσι Γκάμπαρντ: «Οι ΗΠΑ χρηματοδότησαν βιολογικά εργαστήρια στην Ουκρανία με Πανώλη και Κορωνοϊούς»!

Κόλλα οστών έφτιαξαν οι Κινέζοι! – Επιδιορθώνει τα κόκκαλα μέσα σε 3 λεπτά!
12.06.2026

Κόλλα οστών έφτιαξαν οι Κινέζοι! – Επιδιορθώνει τα κόκκαλα μέσα σε 3 λεπτά!

Οι ειδικοί προειδοποιούν: Μην φιλάτε το σκυλί σας στο στόμα – Ελλοχεύει σοβαρός κίνδυνος για την υγεία σας
11.06.2026

Οι ειδικοί προειδοποιούν: Μην φιλάτε το σκυλί σας στο στόμα – Ελλοχεύει σοβαρός κίνδυνος για την υγεία σας

Συμφορητική καρδιακή ανεπάρκεια: Τα πρώτα «ύπουλα» συμπτώματα που δεν πρέπει να αγνοήσετε
11.06.2026

Συμφορητική καρδιακή ανεπάρκεια: Τα πρώτα «ύπουλα» συμπτώματα που δεν πρέπει να αγνοήσετε

Κεράσια: Τα 5 σημαντικά οφέλη που έχουν για την υγεία – Πόσα μπορείτε να τρώτε καθημερινά
11.06.2026

Κεράσια: Τα 5 σημαντικά οφέλη που έχουν για την υγεία – Πόσα μπορείτε να τρώτε καθημερινά

Επιστήμονες του Στάνφορντ κατάφεραν να «αντιστρέψουν» τον διαβήτη τύπου 1 σε ποντίκια
11.06.2026

Επιστήμονες του Στάνφορντ κατάφεραν να «αντιστρέψουν» τον διαβήτη τύπου 1 σε ποντίκια

Πέθανε ο Αυστραλός γιατρός που πολέμησε τον καρκίνο του εγκεφάλου με τη δική του πρωτοποριακή θεραπεία
11.06.2026

Πέθανε ο Αυστραλός γιατρός που πολέμησε τον καρκίνο του εγκεφάλου με τη δική του πρωτοποριακή θεραπεία