Διατροφή

Ποια είναι τα οφέλη του μελιού – Τι λένε οι ειδικοί

Το μέλι μπορεί να μειώσει τη χοληστερόλη
Ποια είναι τα οφέλη του μελιού – Τι λένε οι ειδικοί

Τα σάκχαρα είναι επικίνδυνα για την υγεία μας. Αυξάνουν το κίνδυνο παχυσαρκίας και «συνεισφέρουν» στην υπερβολική πρόσληψη θερμίδων. Το μέλι είναι ένα από αυτά τα σάκχαρα.

Αν και το μέλι συγκαταλέγεται στην συγκεκριμένη λίστα, ωστόσο, είναι υγιεινό, παρέχοντας ευεργετικές ιδιότητες στον οργανισμό μας.

Μετά από σχετική μελέτη, που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό «Nutrition Reviews», από το Πανεπιστήμιο του Τορόντο (Καναδάς), οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι το μέλι βελτιώνει βασικές μετρήσεις για την καρδιομεταβολική υγεία, όπως τα επίπεδα σακχάρου και χοληστερόλης στο αίμα, ειδικά εάν το μέλι είναι ωμό (ακατέργαστο) και προέρχεται από μία μόνο πηγή λουλουδιών.

Ειδικότερα, το μέλι μείωσε την γλυκόζη αίματος νηστείας, την ολική και LDL («κακή» χοληστερόλη), τα τριγλυκερίδια, καθώς και έναν δείκτη λιπώδους ηπατικής νόσου. Παράλληλα, το μέλι αύξησε την HDL («καλή» χοληστερόλη) και ορισμένους δείκτες φλεγμονής.

«Τα συγκεκριμένα αποτελέσματα προκαλούν έκπληξη, δεδομένου ότι το μέλι αποτελείται από περίπου 80% ζάχαρη», σχολίασε ο ερευνητής Tauseef Khan. «Ωστόσο, το μέλι είναι επιπλέον μια σύνθεση κοινών και σπάνιων σακχάρων, πρωτεϊνών, οργανικών οξέων και άλλων βιοδραστικών ενώσεων που πολύ πιθανόν έχουν οφέλη για την υγεία» πρόσθεσε.

«Δεν υποστηρίζουμε ότι πρέπει να αρχίσετε να τρώτε μέλι, εάν γενικώς αποφεύγετε τη ζάχαρη», σχολίασε ο Khan. «Το συμπέρασμα αφορά περισσότερο την αντικατάσταση: εάν χρησιμοποιείτε επιτραπέζια ζάχαρη, σιρόπι ή άλλο γλυκαντικό, η αλλαγή αυτών των σακχάρων με μέλι μπορεί να μειώσει τους καρδιομεταβολικούς κινδύνους».

Οι ερευνητές συμπεριέλαβαν 18 ελεγχόμενες δοκιμές με την συμμετοχή πάνω από 1.100 εθελοντών στην ανάλυσή τους. Ο κοινός παρανομαστής των δοκιμών ήταν ότι το μέλι παρήγαγε σταθερά (είτε ουδέτερα, είτε ευεργετικά) οφέλη, ανάλογα με την επεξεργασία, την πηγή λουλουδιών και την ποσότητα.

Η μέση ημερήσια δόση μελιού στις δοκιμές ήταν 40 γραμμάρια, ή περίπου δύο κουταλιές της σούπας. Η διάμεση διάρκεια της δοκιμής ήταν δύο μήνες. Το ακατέργαστο μέλι αναδείχθηκε ως ιδιαίτερα ευεργετικό στις μελέτες, σύμφωνα με τους ερευνητές, όπως και το μέλι από μονοανθικές πηγές (π.χ. μέλι ακακίας που προέρχεται από το άνθος του δέντρου Robinia).

Πότε μειώνονται τα οφέλη του μελιού

Ο Khan ανέφερε ότι μειώνονται αισθητά τα οφέλη του μελιού σε περίπτωση θέρμανσής του, που απαιτείται για την παστερίωσή του. Όπως συμβαίνει, βέβαια, και στην περίπτωση που ρίχνουμε ένα κουταλάκι του γλυκού μέλι μέσα στο τσάι μας. Προκειμένου, λοιπόν, να διατηρηθούν οι ιδιότητες του μελιού, η ιδανική λύση είναι να το ρίχνουμε στο γιαούρτι μας ή ως ντρέσινγκ στις σαλάτες.

Διατροφή

07.06.2026

Άνδρες δώστε προσοχή: Τα φρούτα που αυξάνουν φυσικά τα επίπεδα της τεστοστερόνης

Η παραγωγή της επηρεάζεται από πολλούς παράγοντες, όπως η ηλικία, ο ύπνος η σωματική δραστηριότητα, η κληρονομικότητα

06.06.2026

Δείτε ποια είναι τα σνακ που πρέπει να επιλέγουν όσοι έχουν διαβήτη

Τροφές πλούσιες σε υδατάνθρακες μπορεί να προκαλέσουν γρήγορη αύξηση του σακχάρου στο αίμα

H μαύρη σοκολάτα ενδέχεται να επιβραδύνει τη γήρανση: Τα αποκαλυπτικά ευρήματα για την ουσία θεοβρομίνη
03.06.2026

H μαύρη σοκολάτα ενδέχεται να επιβραδύνει τη γήρανση: Τα αποκαλυπτικά ευρήματα για την ουσία θεοβρομίνη

Ανακλήθηκε σαλάτα του Μπαρμπαστάθη: Αυστηρή προειδοποίηση από τον ΕΦΕΤ – Δείτε ποια είναι
03.06.2026

Ανακλήθηκε σαλάτα του Μπαρμπαστάθη: Αυστηρή προειδοποίηση από τον ΕΦΕΤ – Δείτε ποια είναι

«Αποδείξεις» για εμβολιασμό κρέατος κυκλοφορούν στα social media
03.06.2026

«Αποδείξεις» για εμβολιασμό κρέατος κυκλοφορούν στα social media

Δείτε ποια είναι τα οκτώ τρόφιμα που δεν έχουν ημερομηνία λήξης
02.06.2026

Δείτε ποια είναι τα οκτώ τρόφιμα που δεν έχουν ημερομηνία λήξης

Δεν θέλει κόπο… θέλει τρόπο: Οι 7 ασκήσεις που καίνε περισσότερες θερμίδες από όσο φαντάζεστε
02.06.2026

Δεν θέλει κόπο… θέλει τρόπο: Οι 7 ασκήσεις που καίνε περισσότερες θερμίδες από όσο φαντάζεστε

Υπερεπεξεργασμένα τρόφιμα: Νέα επιστημονικά δεδομένα δείχνουν ότι δεν είναι όλα το ίδιο «ανθυγιεινά»
31.05.2026

Υπερεπεξεργασμένα τρόφιμα: Νέα επιστημονικά δεδομένα δείχνουν ότι δεν είναι όλα το ίδιο «ανθυγιεινά»

«Μην φάτε αυτά τα ψάρια εάν τα αλιεύσετε»: Το μήνυμα της WWF σε Έλληνες ψαράδες και καταναλωτές
31.05.2026

«Μην φάτε αυτά τα ψάρια εάν τα αλιεύσετε»: Το μήνυμα της WWF σε Έλληνες ψαράδες και καταναλωτές

Αλλεργία στο κρέας: Πώς τα τσιμπούρια ενεργοποιούν το σύνδρομο Alpha-Gal
28.05.2026

Αλλεργία στο κρέας: Πώς τα τσιμπούρια ενεργοποιούν το σύνδρομο Alpha-Gal

Δημοφιλή

Υγεία
1

Αυτό είναι το θαυματουργό έλαιο που προστατεύει από το Αλτχάιμερ

Υγεία
2

Το τρόφιμο που θωρακίζει «αθόρυβα» τα οστά σε κάθε ηλικία… δεν είναι το γάλα!

Kαρδιά
3

Ποιοι είναι οι φυσιολογικοί καρδιακοί παλμοί και ποια τα επικίνδυνα όρια – Πότε πρέπει να ανησυχήσετε

Φάρμακα
4

Ανατροπή δεδομένων στα εμβόλια mRNA: Οι εμβολιασμένοι πεθαίνουν πλέον στις ΗΠΑ από COVID-19

Περισσότερα

08.06.2026

Εξέταση αίματος θα εντοπίζει τον κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου του πνεύμονα έως και 5 χρόνια πριν τη διάγνωση

Μελέτη εντόπισε 14 πρωτεΐνες στο αίμα που συνδέονται με φλεγμονώδες περιβάλλον στους πνεύμονες

08.06.2026

Η Ρωσία ανέπτυξε νέο φάρμακο για τη διάγνωση και τη θεραπεία όγκων του εγκεφάλου

Οι πρώτες προκλινικές δοκιμές εμφανίζονται ιδιαίτερα ενθαρρυντικές

Mωρό σε πτήση κοιτά με «κατανυκτικό» ύφος άνδρα που του κάνει γκριμάτσες – Δείτε το βίντεο
07.06.2026

Mωρό σε πτήση κοιτά με «κατανυκτικό» ύφος άνδρα που του κάνει γκριμάτσες – Δείτε το βίντεο

Μην τα αγνοήσετε: Αυτά είναι τα έξι συμπτώματα του καρκίνου της μήτρας
07.06.2026

Μην τα αγνοήσετε: Αυτά είναι τα έξι συμπτώματα του καρκίνου της μήτρας

Νέα μελέτη: Η σεμαγλουτίδη βελτιώνει την ποιότητα ζωής σε ασθενείς με χρόνια νεφρική νόσο και διαβήτη τύπου 2
07.06.2026

Νέα μελέτη: Η σεμαγλουτίδη βελτιώνει την ποιότητα ζωής σε ασθενείς με χρόνια νεφρική νόσο και διαβήτη τύπου 2

Σπουδαίο ιατρικό επίτευγμα: Σχεδιάστηκε το πρώτο εμβόλιο με Αl – Σε ποια άτομα χορηγήθηκε
07.06.2026

Σπουδαίο ιατρικό επίτευγμα: Σχεδιάστηκε το πρώτο εμβόλιο με Αl – Σε ποια άτομα χορηγήθηκε

Επιστήμονες ανέπτυξαν αντι-ιική τσίχλα που μειώνει έως και 95% τους ιούς της γρίπης και του έρπητα
07.06.2026

Επιστήμονες ανέπτυξαν αντι-ιική τσίχλα που μειώνει έως και 95% τους ιούς της γρίπης και του έρπητα

Άνδρες δώστε προσοχή: Τα φρούτα που αυξάνουν φυσικά τα επίπεδα της τεστοστερόνης
07.06.2026

Άνδρες δώστε προσοχή: Τα φρούτα που αυξάνουν φυσικά τα επίπεδα της τεστοστερόνης

Ελπίδα για εκατομμύρια ασθενείς: Ξεκινούν οι δοκιμές του πρώτου εμβολίου κατά του καρκίνου του πνεύμονα
06.06.2026

Ελπίδα για εκατομμύρια ασθενείς: Ξεκινούν οι δοκιμές του πρώτου εμβολίου κατά του καρκίνου του πνεύμονα

Βραζιλία: Πειραματικό φάρμακο για την παράλυση δείχνει πρώτα σημάδια αποκατάστασης του νωτιαίου μυελού
06.06.2026

Βραζιλία: Πειραματικό φάρμακο για την παράλυση δείχνει πρώτα σημάδια αποκατάστασης του νωτιαίου μυελού