Ασθένειες

Άνοια: Γιατί η μεσογειακή διατροφή είναι η καλύτερη στα πρώτα στάδια της νόσου

Άνοια: Γιατί η μεσογειακή διατροφή είναι η καλύτερη στα πρώτα στάδια της νόσου

Στο Πανεπιστήμιο Rush του Σικάγο, ερευνητές διαπίστωσαν ότι όσοι άνθρωποι ακολουθούσαν μεσογειακή διατροφή, είχαν υψηλότερη βαθμολογία σε τεστ γνωστικής λειτουργίας, ακόμη και αν είχαν σημάδια άνοιας.

Άλλοι σημαντικοί παράγοντες ήταν να μην καπνίζουν, να καταναλώνουν ελάχιστο αλκοόλ και να ασκούνται τακτικά.

Ένας από τους λόγους για τους οποίους πιστεύεται ότι η δίαιτα ενδείκνυται για την πρόληψη της γνωστικής έκπτωσης, είναι επειδή είναι ισορροπημένη και προκαλεί αίσθημα πληρότητας, προλαμβάνοντας το τσιμπολόγημα και τις ανθυγιεινές τροφές με πολλές θερμίδες.

Αυτό συμβάλλει στη διατήρηση σταθερού και υγιούς βάρους και μειώνει τον κίνδυνο προβλημάτων στα αιμοφόρα αγγεία που σχετίζονται με την παχυσαρκία και μπορούν να επηρεάσουν τη λειτουργία του εγκεφάλου.

Έρευνες έχουν δείξει ότι η κατανάλωση φρούτων και λαχανικών παίζει επίσης ρόλο, καθώς έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε αντιοξειδωτικά που προστατεύουν τον εγκέφαλο.

Οι ερευνητές χρησιμοποίησαν δεδομένα από το Rush Memory and Aging Project, μια μελέτη με δεδομένα αυτοψιών από το 1997 έως το 2022 και έως 24 χρόνια παρακολούθησης.

Εξέτασαν 586 συμμετέχοντες που είχαν πεθάνει σε μέση ηλικία 91 ετών.

Για κάθε συμμετέχοντα αναπτύχθηκε ένα σκορ υγιεινού τρόπου ζωής με βάση αυτοαναφερόμενους παράγοντες, συμπεριλαμβανομένου του καπνίσματος, αν οι συμμετέχοντες έκαναν τουλάχιστον δυόμισι ώρες άσκηση την εβδομάδα, την κατανάλωση αλκοόλ, τη μεσογειακή διατροφή και τη βαθμολογία γνωστικών επιδόσεων.

Η συνολική βαθμολογία του υγιεινού τρόπου ζωής κυμαινόταν από το ένα έως το πέντε, με τις υψηλότερες βαθμολογίες να αντικατοπτρίζουν έναν πιο υγιεινό τρόπο ζωής.

Οι ερευνητές συνέκριναν αυτό το αποτέλεσμα με μια γνωστική βαθμολογία σε τεστ που πραγματοποιήθηκε το χρόνο πριν από το θάνατο των συμμετεχόντων.

Στο Rush Memory and Aging Project, η γνωστική λειτουργία των συμμετεχόντων αξιολογούνταν κάθε χρόνο με 19 τεστ.

Η υψηλότερη βαθμολογία του τρόπου ζωής συσχετίστηκε με καλύτερη γνωστική λειτουργία κοντά στο θάνατο.

Μετά τον θάνατο των συμμετεχόντων στη μελέτη, εξετάστηκαν οι εγκέφαλοί τους για ενδείξεις της νόσου Αλτσχάιμερ, όπως β-αμυλοειδές και συσσωματώματα ταυ πρωτεϊνών.

Τα ευρήματα έδειξαν ότι ακόμη και αν οι εγκέφαλοι των συμμετεχόντων παρουσίαζαν σημάδια Αλτσχάιμερ, ο υγιεινός τρόπος ζωής φάνηκε να τους προστατεύει από τη γνωστική έκπτωση.

Η μεσογειακή διατροφή αποτελείται από άφθονα φρούτα, λαχανικά, δημητριακά ολικής αλέσεως, όσπρια, ξηρούς καρπούς και ελαιόλαδο.

Ένας τεράστιος όγκος ερευνών έχει καταλήξει στο συμπέρασμα ότι η μεσογειακή διατροφή είναι η καλύτερη διατροφή που μπορεί να ακολουθεί κάποιος.

Μελέτη που δημοσιεύθηκε πρόσφατα, διαπίστωσε ότι η μετάβαση από τη δυτικού τύπου διατροφή στη μεσογειακή διατροφή, μπορεί να σας βοηθήσει να ζήσετε περισσότερο, και όσο νωρίτερα την ξεκινήσετε, τόσο το καλύτερο.

Ακόμη και αν μέχρι την ηλικία των 60 ετών δεν ακολουθείτε τη μεσογειακή διατροφή, αν το κάνετε, μπορείτε να αυξήσετε το προσδόκιμο ζωής σας κατά οκτώ χρόνια, σύμφωνα με τη μελέτη.

Η υιοθέτηση της διατροφής ακόμη και στην ηλικία των 80 ετών, εξακολουθεί να αυξάνει το προσδόκιμο ζωής κατά περίπου τρία χρόνια.

Η άνοια είναι ο γενικός όρος για μια ομάδα παθήσεων που συνδέονται με την απώλεια της μνήμης, της γλώσσας και της κρίσης.

Η νόσος Αλτσχάιμερ είναι η πιο συχνή μορφή της νόσου, ενώ η άνοια με σωμάτια Lewy είναι ο δεύτερος πιο συχνός τύπος.

Δημοφιλή

Υγεία
1

Αυτό είναι το θαυματουργό έλαιο που προστατεύει από το Αλτχάιμερ

Υγεία
2

Το τρόφιμο που θωρακίζει «αθόρυβα» τα οστά σε κάθε ηλικία… δεν είναι το γάλα!

Φάρμακα
3

Ανατροπή δεδομένων στα εμβόλια mRNA: Οι εμβολιασμένοι πεθαίνουν πλέον στις ΗΠΑ από COVID-19

Kαρδιά
4

Ποιοι είναι οι φυσιολογικοί καρδιακοί παλμοί και ποια τα επικίνδυνα όρια – Πότε πρέπει να ανησυχήσετε

Περισσότερα

11.08.2026

Πέντε τροφές που μπορούν να βοηθήσουν στη μείωση της «κακής» χοληστερίνης

Από τη βρώμη και τα όσπρια μέχρι τα λιπαρά ψάρια, τους ξηρούς καρπούς και το αβοκάντο

11.08.2026

Υπνική άπνοια: Τι αποκαλύπτουν οι τελευταίες μελέτες για το ροχαλητό

Αυτός είναι ο λόγος που το ροχαλητό δεν πρέπει να θεωρείται μόνο ως ένα απλό πρόβλημα ύπνου

Άννα Κορακάκη: Η συγκινητική ανάρτηση από την Ελληνίδα Ολυμπιονίκη – Αποκάλυψε το σπουδαιότερο «μετάλλιό» της
09.08.2026

Άννα Κορακάκη: Η συγκινητική ανάρτηση από την Ελληνίδα Ολυμπιονίκη – Αποκάλυψε το σπουδαιότερο «μετάλλιό» της

Γιατί το μέλι δεν χαλάει σχεδόν ποτέ; – Η επιστήμη δίνει την απάντηση
08.08.2026

Γιατί το μέλι δεν χαλάει σχεδόν ποτέ; – Η επιστήμη δίνει την απάντηση

Βρίσκεσαι σε δίαιτα; – 11+1 καθημερινά λάθη που μπορεί να κρατούν τη ζυγαριά «κολλημένη»
08.08.2026

Βρίσκεσαι σε δίαιτα; – 11+1 καθημερινά λάθη που μπορεί να κρατούν τη ζυγαριά «κολλημένη»

Ο Στέφανος Τσιτσιπάς σε εξόρμηση με την σύντροφό του στις ελβετικές Άλπεις – Δείτε τα τρυφερά στιγμιότυπα
08.08.2026

Ο Στέφανος Τσιτσιπάς σε εξόρμηση με την σύντροφό του στις ελβετικές Άλπεις – Δείτε τα τρυφερά στιγμιότυπα

Νέα μελέτη: Η εισπνοή καπνού από τις πυρκαγιές αυξάνει τον κίνδυνο για εγκύους και έμβρυα
08.08.2026

Νέα μελέτη: Η εισπνοή καπνού από τις πυρκαγιές αυξάνει τον κίνδυνο για εγκύους και έμβρυα

Αυτά είναι τα φρούτα και τα λαχανικά του Αυγούστου: Οι εποχικές επιλογές που πρέπει να βάλετε στο τραπέζι σας
07.08.2026

Αυτά είναι τα φρούτα και τα λαχανικά του Αυγούστου: Οι εποχικές επιλογές που πρέπει να βάλετε στο τραπέζι σας

Επιστήμονες δημιούργησαν για πρώτη φορά 16 τεχνητούς ιούς με AI – Οι προειδοποιήσεις για τη βιοασφάλεια
07.08.2026

Επιστήμονες δημιούργησαν για πρώτη φορά 16 τεχνητούς ιούς με AI – Οι προειδοποιήσεις για τη βιοασφάλεια

Τηγανητά αυγά χωρίς πολλές θερμίδες: Τα λάθη που αυξάνουν το λάδι και οι λύσεις
07.08.2026

Τηγανητά αυγά χωρίς πολλές θερμίδες: Τα λάθη που αυξάνουν το λάδι και οι λύσεις