Διατροφή

Αυτά είναι τα καρδιομεταβολικά οφέλη των προϊόντων ολικής άλεσης

Αυτά είναι τα καρδιομεταβολικά οφέλη των προϊόντων ολικής άλεσης

Η επίδραση που έχουν στην καρδιαγγειακή υγεία των παιδιών τα επεξεργασμένα δημητριακά και τα δημητριακά ολικής αλέσεως, βρέθηκε στο επίκεντρο μελέτης.

Σε αυτή συμμετείχαν 55 παιδιά από τη Δανία τα οποία ακολούθησαν διατροφή που περιείχε είτε δημητριακά ολικής αλέσεως, είτε επεξεργασμένη βρόμη και σίκαλη για οκτώ εβδομάδες.

Διαπιστώθηκε ότι η κατανάλωση δημητριακών ολικής αλέσεως μείωσε σημαντικά την HDL (κακή χοληστερόλη), την τριακυλογλυκερόλη (κατηγορία λιπιδίων) και την αναλογία ολικής/HDL χοληστερόλης.

Βρέθηκε επίσης ότι μια διατροφή πλούσια σε δημητριακά ολικής άλεσης προάγει την ανάπτυξη των καλών βακτηρίων στο έντερο και μειώνει την κόπωση στα παιδιά.

Τα δημητριακά ολικής αλέσεως περιέχουν υψηλές συγκεντρώσεις σε β-γλυκάνες, φρουκτάνες (οργανικές ενώσεις που ανήκουν στην ομάδα των υδατανθράκων που ονομάζονται ολιγοσακχαρίτες), λιγνάνες και κυτταρίνη.

Οι β-γλυκάνες μειώνουν την εντερική απορρόφηση, συμβάλλοντας στον έλεγχο του βάρους, το λιπιδαιμικό προφίλ και τη γλυκαιμική απόκριση.

Οι λιγνάνες και η κυτταρίνη είναι γνωστό ότι ωφελούν το πεπτικό αυξάνοντας την περιεκτικότητα των κοπράνων σε νερό και μειώνοντας τον χρόνο διέλευσης από το έντερο.

Πρόσφατες μελέτες έχουν υπογραμμίσει ότι οι καρδιομεταβολικοί παράγοντες κινδύνου, όπως το υπερβολικό βάρος, η παχυσαρκία και το αρνητικό προφίλ λιπιδίων κατά την παιδική ηλικία, αυξάνουν σημαντικά τον κίνδυνο καρδιαγγειακής νόσου αργότερα στη ζωή, καθιστώντας αναγκαία την έρευνα με στόχο τη βελτίωση της καρδιαγγειακής υγείας όσο το δυνατόν νωρίτερα κατά τη διάρκεια της ζωής ενός ατόμου.

Στην παρούσα μελέτη, οι ερευνητές διερεύνησαν την επίδραση της σίκαλης και της βρόμης ολικής αλέσεως στους δείκτες καρδιομεταβολικού κινδύνου, τη σύσταση σώματος και τον δείκτη μάζας σώματος (ΔΜΣ) παιδιών ηλικίας 8-13 ετών. Για να επαληθεύσουν τα πιθανά οφέλη των δημητριακών ολικής αλέσεως, συνέκριναν τα ευρήματα με αυτά μιας δίαιτας πλούσιας σε επεξεργασμένα δημητριακά.

Η μελέτη διεξήχθη στο Πανεπιστήμιο της Κοπεγχάγης και περιελάμβανε υγιή αλλά υπέρβαρα παιδιά που κατανάλωναν δημητριακά και ψωμί καθημερινά.

Τα παιδιά έλαβαν οδηγίες να τρώνε τα παρεχόμενα προϊόντα κατά βούληση, με στόχο την πρόσληψη 150-200 g/ημέρα που αντιστοιχεί σε 75 g ολικής αλέσεως και 14-19 g φυτικών ινών.

Οι μετρήσεις περιελάμβαναν το βάρος, το ύψος, την περίμετρο μέσης, την αρτηριακή πίεση (συστολική και διαστολική), την ηλικία, τη σύσταση σώματος και τον ΔΜΣ. Συλλέχθηκαν επίσης δείγματα αίματος για αναλύσεις πλάσματος.

Οι αναλύσεις αίματος αποκάλυψαν ότι οι δίαιτες με δημητριακά ολικής αλέσεως συσχετίστηκαν με λιγότερες θερμίδες, λιγότερους υδατάνθρακες, περισσότερες πρωτεΐνες και λιπαρά από τις δίαιτες με τα επεξεργασμένα δημητριακά.

Παρατηρήθηκε ότι τα προϊόντα ολικής αλέσεως μειώνουν την LDL χοληστερόλη στο πλάσμα, την τριακυλογλυκερόλη (TG) και την ολική χοληστερόλη, ενώ αυξάνουν το οξικό και το προπιονικό σε σύγκριση με τα επεξεργασμένα δημητριακά. Η C-αντιδρώσα πρωτεΐνη ορού (CRP) βρέθηκε να είναι χαμηλότερη στις δίαιτες με δημητριακά ολικής άλεσης, αλλά δεν παρατηρήθηκαν αλλαγές στον ΔΜΣ ή στο λίπος.

«Η μελέτη συμβάλλει σε έναν αυξανόμενο όγκο ερευνών, καταδεικνύοντας καρδιομεταβολικά οφέλη από την αντικατάσταση των επεξεργασμένων δημητριακών με δημητριακά ολικής αλέσεως, ακόμη και σε παιδιά, και ανεξάρτητα από τις επιπτώσεις στο σωματικό βάρος.

Περαιτέρω μελέτες σε παιδιά, είναι απαραίτητες για να αποκτήσουμε μια βαθύτερη κατανόηση των υποκείμενων μηχανισμών».

Διατροφή

07.06.2026

Άνδρες δώστε προσοχή: Τα φρούτα που αυξάνουν φυσικά τα επίπεδα της τεστοστερόνης

Η παραγωγή της επηρεάζεται από πολλούς παράγοντες, όπως η ηλικία, ο ύπνος η σωματική δραστηριότητα, η κληρονομικότητα

06.06.2026

Δείτε ποια είναι τα σνακ που πρέπει να επιλέγουν όσοι έχουν διαβήτη

Τροφές πλούσιες σε υδατάνθρακες μπορεί να προκαλέσουν γρήγορη αύξηση του σακχάρου στο αίμα

H μαύρη σοκολάτα ενδέχεται να επιβραδύνει τη γήρανση: Τα αποκαλυπτικά ευρήματα για την ουσία θεοβρομίνη
03.06.2026

H μαύρη σοκολάτα ενδέχεται να επιβραδύνει τη γήρανση: Τα αποκαλυπτικά ευρήματα για την ουσία θεοβρομίνη

Ανακλήθηκε σαλάτα του Μπαρμπαστάθη: Αυστηρή προειδοποίηση από τον ΕΦΕΤ – Δείτε ποια είναι
03.06.2026

Ανακλήθηκε σαλάτα του Μπαρμπαστάθη: Αυστηρή προειδοποίηση από τον ΕΦΕΤ – Δείτε ποια είναι

«Αποδείξεις» για εμβολιασμό κρέατος κυκλοφορούν στα social media
03.06.2026

«Αποδείξεις» για εμβολιασμό κρέατος κυκλοφορούν στα social media

Δείτε ποια είναι τα οκτώ τρόφιμα που δεν έχουν ημερομηνία λήξης
02.06.2026

Δείτε ποια είναι τα οκτώ τρόφιμα που δεν έχουν ημερομηνία λήξης

Δεν θέλει κόπο… θέλει τρόπο: Οι 7 ασκήσεις που καίνε περισσότερες θερμίδες από όσο φαντάζεστε
02.06.2026

Δεν θέλει κόπο… θέλει τρόπο: Οι 7 ασκήσεις που καίνε περισσότερες θερμίδες από όσο φαντάζεστε

Υπερεπεξεργασμένα τρόφιμα: Νέα επιστημονικά δεδομένα δείχνουν ότι δεν είναι όλα το ίδιο «ανθυγιεινά»
31.05.2026

Υπερεπεξεργασμένα τρόφιμα: Νέα επιστημονικά δεδομένα δείχνουν ότι δεν είναι όλα το ίδιο «ανθυγιεινά»

«Μην φάτε αυτά τα ψάρια εάν τα αλιεύσετε»: Το μήνυμα της WWF σε Έλληνες ψαράδες και καταναλωτές
31.05.2026

«Μην φάτε αυτά τα ψάρια εάν τα αλιεύσετε»: Το μήνυμα της WWF σε Έλληνες ψαράδες και καταναλωτές

Αλλεργία στο κρέας: Πώς τα τσιμπούρια ενεργοποιούν το σύνδρομο Alpha-Gal
28.05.2026

Αλλεργία στο κρέας: Πώς τα τσιμπούρια ενεργοποιούν το σύνδρομο Alpha-Gal

Δημοφιλή

Υγεία
1

Αυτό είναι το θαυματουργό έλαιο που προστατεύει από το Αλτχάιμερ

Υγεία
2

Το τρόφιμο που θωρακίζει «αθόρυβα» τα οστά σε κάθε ηλικία… δεν είναι το γάλα!

Kαρδιά
3

Ποιοι είναι οι φυσιολογικοί καρδιακοί παλμοί και ποια τα επικίνδυνα όρια – Πότε πρέπει να ανησυχήσετε

Φάρμακα
4

Ανατροπή δεδομένων στα εμβόλια mRNA: Οι εμβολιασμένοι πεθαίνουν πλέον στις ΗΠΑ από COVID-19

Περισσότερα

09.06.2026

Έρευνα-σοκ από Ν.Κορέα: «Τα εμβόλια mRNA κατά του κορωνοϊού “εκτόξευσαν” τις εμφανίσεις καρκίνων»!

Αναφέρονται διαφοροποιήσεις ανάλογα με το είδος του εμβολίου και τα δημογραφικά χαρακτηριστικά των συμμετεχόντων

09.06.2026

Οι κίνδυνοι για την υγεία σας από τη μη συντήρηση του κλιματιστικού

Τι γίνεται με τη νόσο των Λεγεωνάριων;

Επιστήμονες στη Δανία δημιουργούν εξέταση αίματος για την ανίχνευση πολλών μορφών καρκίνου
09.06.2026

Επιστήμονες στη Δανία δημιουργούν εξέταση αίματος για την ανίχνευση πολλών μορφών καρκίνου

Το παράπονο της Νέλλης Γκίνη: «Αγάπησα και αγαπήθηκα πολύ αλλά δεν βρήκα το άλλο μου μισό» (βίντεο)
08.06.2026

Το παράπονο της Νέλλης Γκίνη: «Αγάπησα και αγαπήθηκα πολύ αλλά δεν βρήκα το άλλο μου μισό» (βίντεο)

Τι δείχνει η κατάρρευση του Κ.Έρικσεν για ΚΑΡΠΑ και απινιδωτές: Τι πρέπει να κάνετε σε τέτοια περιστατικά
08.06.2026

Τι δείχνει η κατάρρευση του Κ.Έρικσεν για ΚΑΡΠΑ και απινιδωτές: Τι πρέπει να κάνετε σε τέτοια περιστατικά

Εξέταση αίματος θα εντοπίζει τον κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου του πνεύμονα έως και 5 χρόνια πριν τη διάγνωση
08.06.2026

Εξέταση αίματος θα εντοπίζει τον κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου του πνεύμονα έως και 5 χρόνια πριν τη διάγνωση

Η Ρωσία ανέπτυξε νέο φάρμακο για τη διάγνωση και τη θεραπεία όγκων του εγκεφάλου
08.06.2026

Η Ρωσία ανέπτυξε νέο φάρμακο για τη διάγνωση και τη θεραπεία όγκων του εγκεφάλου

Mωρό σε πτήση κοιτά με «κατανυκτικό» ύφος άνδρα που του κάνει γκριμάτσες – Δείτε το βίντεο
07.06.2026

Mωρό σε πτήση κοιτά με «κατανυκτικό» ύφος άνδρα που του κάνει γκριμάτσες – Δείτε το βίντεο

Μην τα αγνοήσετε: Αυτά είναι τα έξι συμπτώματα του καρκίνου της μήτρας
07.06.2026

Μην τα αγνοήσετε: Αυτά είναι τα έξι συμπτώματα του καρκίνου της μήτρας

Νέα μελέτη: Η σεμαγλουτίδη βελτιώνει την ποιότητα ζωής σε ασθενείς με χρόνια νεφρική νόσο και διαβήτη τύπου 2
07.06.2026

Νέα μελέτη: Η σεμαγλουτίδη βελτιώνει την ποιότητα ζωής σε ασθενείς με χρόνια νεφρική νόσο και διαβήτη τύπου 2