Διατροφή

Δίαιτα portfolio: Ποιες τροφές περιλαμβάνει – Μπορεί να προστατεύει από έμφραγμα και εγκεφαλικό

Δίαιτα portfolio: Ποιες τροφές περιλαμβάνει – Μπορεί να προστατεύει από έμφραγμα και εγκεφαλικό

Επιστήμονες από το Πανεπιστήμιο Χάρβαρντ και το Πανεπιστήμιο του Τορόντο, στον Καναδά αναφέρουν ότι ένα λιγότερο γνωστό διατροφικό πρόγραμμα που λέγεται δίαιτα portfolio, μπορεί να μειώνει σημαντικά τον κίνδυνο αναπτύξεως καρδιοπάθειας και εγκεφαλικού.

Η δίαιτα portfolio είναι σχεδιασμένη να ελαττώνει την κακή (LDL) χοληστερόλη, η οποία είναι κύριος παράγοντας κινδύνου για καρδιαγγειακά νοσήματα. Η διατροφή αυτή περιέχει ποικιλία από:

  • Φυτικές πρωτεΐνες, όπως η σόγια και τα όσπρια
  • Τρόφιμα με διαλυτές (ιξώδεις) φυτικές ίνες, όπως βρώμη, κριθάρι, μούρα, μήλα, εσπεριδοειδή
  • Ξηρούς καρπούς και σπόρους
  • Φυτικές στερόλες (μειώνουν την απορρόφηση χοληστερόλης) από εμπλουτισμένα τρόφιμα ή συμπληρώματα
  • Ελαιόλαδο επειδή είναι πλούσιο σε μονοακόρεστα λιπαρά, αβοκάντο και άλλα τρόφιμα με υγιεινά λιπαρά

Προγενέστερη μελέτη είχε δείξει ότι η δίαιτα portfolio μπορεί να ελαττώσει την LDL όσο και οι πρώτης γενιάς στατίνες (είναι τα φάρμακα για την χοληστερόλη). Δεν ήταν όμως γνωστές οι δυνητικές επιδράσεις από την μακροχρόνια τήρησή της.

Η νέα μελέτη

Για να το εξακριβώσουν οι ερευνητές εξέτασαν τη διατροφή 166.270 γυναικών και 43.970 ανδρών, οι οποίοι συμμετέχουν από την περίοδο 1985-1990 σε μακροχρόνια ερευνητικά προγράμματα. Κάθε τέσσερα χρόνια οι άνθρωποι αυτοί συμπληρώνουν αναλυτικά ερωτηματολόγια διατροφής, τρόπου ζωής και υγείας.

Οι επιστήμονες βαθμολόγησαν τη διατροφή τους με βάση την κατανάλωση κάθε ενός από τα συστατικά της δίαιτας portfolio. Επιπλέον, παρακολούθησαν την πορεία της υγείας τους επί 30 χρόνια.

Τα ευρήματά τους δημοσιεύονται στην ιατρική επιθεώρηση Circulation, την οποία εκδίδει η Αμερικανική Εταιρεία Καρδιάς (AHA). Όπως διαπίστωσαν, έως το τέλος της περιόδου παρακολουθήσεως είχαν καταγραφεί 16.917 περιστατικά καρδιαγγειακής νόσου, εκ των οποίων:

  • 10.666 ήταν στεφανιαία νόσος
  • 6.473 ήταν εγκεφαλικά επεισόδια

Οι εθελοντές που τηρούσαν περισσότερο τις επιταγές της δίαιτας portfolio είχαν κατά 14% λιγότερες πιθανότητες να εκδηλώσουν στεφανιαία νόσο και εγκεφαλικό, έναντι όσων τις τηρούσαν λιγότερο. Επιπλέον ο κίνδυνος μειωνόταν ακόμα κι αν τηρούσαν μερικές και όχι όλες τις επιταγές της. Απλώς, η μείωση ήταν μικρότερη.

Πολλά κοινά σημεία

Αν και η δίαιτα portfolio δεν είναι τόσο γνωστή όσο η μεσογειακή διατροφή ή η δίαιτα DASH, που ασκούν ισχυρή καρδιοπροστατευτική δράση, τα τρία διατροφικά προγράμματα έχουν πολλά κοινά σημεία, δήλωσε η επικεφαλής ερευνήτρια και μεταδιδακτορική ερευνήτρια στο Χάρβαρντ. Όπως εξήγησε, και τα τρία δίνουν έμφαση σε:

  • Δημητριακά ολικής αλέσεως
  • Φρούτα
  • Λαχανικά
  • Φυτικές πρωτεΐνες
  • Ξηρούς καρπούς
  • Φυτικά έλαια

Ωστόσο η δίαιτα portfolio είναι πολύ πιο χορτοφαγική, καθώς αποθαρρύνει τις ζωικές πρωτεΐνες περισσότερο από τα άλλα δύο προγράμματα. Επομένως είναι κατάλληλη για όσους ακολουθούν κατά βάση χορτοφαγική διατροφή και θέλουν να θωρακίσουν την καρδιαγγειακή υγεία τους, κατέληξε.

Διατροφή

07.06.2026

Άνδρες δώστε προσοχή: Τα φρούτα που αυξάνουν φυσικά τα επίπεδα της τεστοστερόνης

Η παραγωγή της επηρεάζεται από πολλούς παράγοντες, όπως η ηλικία, ο ύπνος η σωματική δραστηριότητα, η κληρονομικότητα

06.06.2026

Δείτε ποια είναι τα σνακ που πρέπει να επιλέγουν όσοι έχουν διαβήτη

Τροφές πλούσιες σε υδατάνθρακες μπορεί να προκαλέσουν γρήγορη αύξηση του σακχάρου στο αίμα

H μαύρη σοκολάτα ενδέχεται να επιβραδύνει τη γήρανση: Τα αποκαλυπτικά ευρήματα για την ουσία θεοβρομίνη
03.06.2026

H μαύρη σοκολάτα ενδέχεται να επιβραδύνει τη γήρανση: Τα αποκαλυπτικά ευρήματα για την ουσία θεοβρομίνη

Ανακλήθηκε σαλάτα του Μπαρμπαστάθη: Αυστηρή προειδοποίηση από τον ΕΦΕΤ – Δείτε ποια είναι
03.06.2026

Ανακλήθηκε σαλάτα του Μπαρμπαστάθη: Αυστηρή προειδοποίηση από τον ΕΦΕΤ – Δείτε ποια είναι

«Αποδείξεις» για εμβολιασμό κρέατος κυκλοφορούν στα social media
03.06.2026

«Αποδείξεις» για εμβολιασμό κρέατος κυκλοφορούν στα social media

Δείτε ποια είναι τα οκτώ τρόφιμα που δεν έχουν ημερομηνία λήξης
02.06.2026

Δείτε ποια είναι τα οκτώ τρόφιμα που δεν έχουν ημερομηνία λήξης

Δεν θέλει κόπο… θέλει τρόπο: Οι 7 ασκήσεις που καίνε περισσότερες θερμίδες από όσο φαντάζεστε
02.06.2026

Δεν θέλει κόπο… θέλει τρόπο: Οι 7 ασκήσεις που καίνε περισσότερες θερμίδες από όσο φαντάζεστε

Υπερεπεξεργασμένα τρόφιμα: Νέα επιστημονικά δεδομένα δείχνουν ότι δεν είναι όλα το ίδιο «ανθυγιεινά»
31.05.2026

Υπερεπεξεργασμένα τρόφιμα: Νέα επιστημονικά δεδομένα δείχνουν ότι δεν είναι όλα το ίδιο «ανθυγιεινά»

«Μην φάτε αυτά τα ψάρια εάν τα αλιεύσετε»: Το μήνυμα της WWF σε Έλληνες ψαράδες και καταναλωτές
31.05.2026

«Μην φάτε αυτά τα ψάρια εάν τα αλιεύσετε»: Το μήνυμα της WWF σε Έλληνες ψαράδες και καταναλωτές

Αλλεργία στο κρέας: Πώς τα τσιμπούρια ενεργοποιούν το σύνδρομο Alpha-Gal
28.05.2026

Αλλεργία στο κρέας: Πώς τα τσιμπούρια ενεργοποιούν το σύνδρομο Alpha-Gal

Δημοφιλή

Υγεία
1

Αυτό είναι το θαυματουργό έλαιο που προστατεύει από το Αλτχάιμερ

Υγεία
2

Το τρόφιμο που θωρακίζει «αθόρυβα» τα οστά σε κάθε ηλικία… δεν είναι το γάλα!

Kαρδιά
3

Ποιοι είναι οι φυσιολογικοί καρδιακοί παλμοί και ποια τα επικίνδυνα όρια – Πότε πρέπει να ανησυχήσετε

Φάρμακα
4

Ανατροπή δεδομένων στα εμβόλια mRNA: Οι εμβολιασμένοι πεθαίνουν πλέον στις ΗΠΑ από COVID-19

Περισσότερα

07.06.2026

Mωρό σε πτήση κοιτά με «κατανυκτικό» ύφος άνδρα που του κάνει γκριμάτσες – Δείτε το βίντεο

Το μωρό τον παρακολουθούσε με ενδιαφέρον, ηρεμούσε και δεν έκλαιγε

07.06.2026

Μην τα αγνοήσετε: Αυτά είναι τα έξι συμπτώματα του καρκίνου της μήτρας

Παρότι εμφανίζεται κυρίως μετά την εμμηνόπαυση, μπορεί να εκδηλωθεί και σε νεότερες ηλικίες υπό συγκεκριμένες συνθήκες

Νέα μελέτη: Η σεμαγλουτίδη βελτιώνει την ποιότητα ζωής σε ασθενείς με χρόνια νεφρική νόσο και διαβήτη τύπου 2
07.06.2026

Νέα μελέτη: Η σεμαγλουτίδη βελτιώνει την ποιότητα ζωής σε ασθενείς με χρόνια νεφρική νόσο και διαβήτη τύπου 2

Σπουδαίο ιατρικό επίτευγμα: Σχεδιάστηκε το πρώτο εμβόλιο με Αl – Σε ποια άτομα χορηγήθηκε
07.06.2026

Σπουδαίο ιατρικό επίτευγμα: Σχεδιάστηκε το πρώτο εμβόλιο με Αl – Σε ποια άτομα χορηγήθηκε

Επιστήμονες ανέπτυξαν αντι-ιική τσίχλα που μειώνει έως και 95% τους ιούς της γρίπης και του έρπητα
07.06.2026

Επιστήμονες ανέπτυξαν αντι-ιική τσίχλα που μειώνει έως και 95% τους ιούς της γρίπης και του έρπητα

Άνδρες δώστε προσοχή: Τα φρούτα που αυξάνουν φυσικά τα επίπεδα της τεστοστερόνης
07.06.2026

Άνδρες δώστε προσοχή: Τα φρούτα που αυξάνουν φυσικά τα επίπεδα της τεστοστερόνης

Ελπίδα για εκατομμύρια ασθενείς: Ξεκινούν οι δοκιμές του πρώτου εμβολίου κατά του καρκίνου του πνεύμονα
06.06.2026

Ελπίδα για εκατομμύρια ασθενείς: Ξεκινούν οι δοκιμές του πρώτου εμβολίου κατά του καρκίνου του πνεύμονα

Βραζιλία: Πειραματικό φάρμακο για την παράλυση δείχνει πρώτα σημάδια αποκατάστασης του νωτιαίου μυελού
06.06.2026

Βραζιλία: Πειραματικό φάρμακο για την παράλυση δείχνει πρώτα σημάδια αποκατάστασης του νωτιαίου μυελού

Η Κίνα αναπτύσσει χάπια που θα μπορούσαν να παρατείνουν το ανθρώπινο προσδόκιμο ζωής έως και τα 150 χρόνια!
06.06.2026

Η Κίνα αναπτύσσει χάπια που θα μπορούσαν να παρατείνουν το ανθρώπινο προσδόκιμο ζωής έως και τα 150 χρόνια!

Δείτε ποια είναι τα σνακ που πρέπει να επιλέγουν όσοι έχουν διαβήτη
06.06.2026

Δείτε ποια είναι τα σνακ που πρέπει να επιλέγουν όσοι έχουν διαβήτη