Διατροφή

Πρόσθετα τροφίμων: Πως επηρεάζουν το καρδιαγγειακό σύστημα – Όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε

Πρόσθετα τροφίμων: Πως επηρεάζουν το καρδιαγγειακό σύστημα – Όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε

Τα πρόσθετα, τα οποία χρησιμοποιούνται στην επεξεργασία των τροφίμων, είναι οι γαλακτωματοποιητές.

Πρόκειται για φυσικές ή χημικές ουσίες που αποτελούνται από ένα άκρο φιλικό προς το νερό και ένα άκρο φιλικό προς το λάδι. Συνήθως χρησιμοποιούνται για να συνδυάσουν συστατικά που δεν αναμειγνύονται μεταξύ τους, όπως λάδι και νερό και για να παρατείνουν τη διάρκεια ζωής των προϊόντων.

Προστίθενται σε πολλά τρόφιμα, όπως ψωμιά, γλυκά, σάλτσες, μαργαρίνες, παγωτά.

Είναι γνωστό από παλαιότερες μελέτες ότι οι γαλακτωματοποιητές μπορούν να βλάψουν τον εντερικό φραγμό, οδηγώντας σε φλεγμονή και αυξάνοντας τον κίνδυνο χρόνιων παθήσεων.

Επιστήμονες στη Γαλλία αναφέρουν τώρα ότι τα συγκεκριμένα συστατικά σχετίζονται με την καρδιοπάθεια και το εγκεφαλικό.

Οι επιστήμονες εξέτασαν τις επιδράσεις τους στην υγεία, παρακολουθώντας επί επτά χρόνια 95.422 εθελοντές.

Η μελέτη εστίασε σε οκτώ ομάδες γαλακτωματοποιητών και διαπίστωσε ότι όσοι εθελοντές έτρωγαν τους περισσότερους, είχαν αυξημένες πιθανότητες να εκδηλώσουν καρδιοπάθεια και εγκεφαλικό έως το τέλος της μελέτης.

Οι εθελοντές που συμμετείχαν στη μελέτη είχαν μέση ηλικία 43 ετών. Το 79% ήταν γυναίκες. Κανένας δεν είχε ιστορικό καρδιοπάθειας.

Τα πρώτα δύο χρόνια της μελέτης, οι εθελοντές συμπλήρωσαν αναλυτικά 24ωρα ερωτηματολόγια για τη διατροφή τους. Τα τρόφιμα και τα ροφήματα έφεραν και τα στοιχεία της ετικέτας, προκειμένου να εξεταστούν με αξιοπιστία τα χημικά τους πρόσθετα. Διενεργήθηκαν επίσης εργαστηριακές εξετάσεις για να συγκεντρωθούν και ποσοτικά χαρακτηριστικά.

Οι συμμετέχοντες ανέφεραν τα καρδιαγγειακά επεισόδια (εμφράγματα, εγκεφαλικά), τα οποία διασταυρώθηκαν μέσω ελέγχου του ιατρικού φακέλου τους.

Μετά από 7 χρόνια παρακολούθησης, πολλοί γαλακτωματοποιητές συσχετίσθηκαν θετικά με τον κίνδυνο για έμφραγμα ή εγκεφαλικό. Για παράδειγμα, η ολική κυτταρίνη (ή πρόσθετο Ε-460-Ε468) βρέθηκε να σχετίζεται θετικά με αυξημένο κίνδυνο στεφανιαίας νόσου.

Αντίστοιχα, η υπερκατανάλωση μονογλυκεριδίων και διγλυκεριδίων λιπαρών οξέων (Ε471 και Ε472) συσχετίστηκε και με αυξημένο κίνδυνο εγκεφαλικού.

Οι ερευνητές επισημαίνουν ότι πρόκειται για μελέτη παρατήρησης και δεν αποδεικνύει σχέση αιτίας-αποτελέσματος. Τονίζουν ωστόσο, ότι «καλό είναι να περιορίσετε τα υπερβολικά επεξεργασμένα τρόφιμα, ώστε να μειώσετε και την πρόσληψη χημικών προσθέτων».

Τα ευρήματα δημοσιεύονται στην επιστημονική επιθεώρηση British Medical Journal.

Διατροφή

11.08.2026

Πέντε τροφές που μπορούν να βοηθήσουν στη μείωση της «κακής» χοληστερίνης

Από τη βρώμη και τα όσπρια μέχρι τα λιπαρά ψάρια, τους ξηρούς καρπούς και το αβοκάντο

08.08.2026

Γιατί το μέλι δεν χαλάει σχεδόν ποτέ; – Η επιστήμη δίνει την απάντηση

Πώς πρέπει να αποθηκεύεται

Βρίσκεσαι σε δίαιτα; – 11+1 καθημερινά λάθη που μπορεί να κρατούν τη ζυγαριά «κολλημένη»
08.08.2026

Βρίσκεσαι σε δίαιτα; – 11+1 καθημερινά λάθη που μπορεί να κρατούν τη ζυγαριά «κολλημένη»

Αυτά είναι τα φρούτα και τα λαχανικά του Αυγούστου: Οι εποχικές επιλογές που πρέπει να βάλετε στο τραπέζι σας
07.08.2026

Αυτά είναι τα φρούτα και τα λαχανικά του Αυγούστου: Οι εποχικές επιλογές που πρέπει να βάλετε στο τραπέζι σας

Τηγανητά αυγά χωρίς πολλές θερμίδες: Τα λάθη που αυξάνουν το λάδι και οι λύσεις
07.08.2026

Τηγανητά αυγά χωρίς πολλές θερμίδες: Τα λάθη που αυξάνουν το λάδι και οι λύσεις

Γιατί οι αντζούγιες θεωρούνται «υπερτροφή» – Τα σημαντικά οφέλη για την υγεία
25.07.2026

Γιατί οι αντζούγιες θεωρούνται «υπερτροφή» – Τα σημαντικά οφέλη για την υγεία

Personal trainer αποκαλύπτει: Αυτό είναι το λάθος με τα παπούτσια που αυξάνει τον κίνδυνο τραυματισμών
16.07.2026

Personal trainer αποκαλύπτει: Αυτό είναι το λάθος με τα παπούτσια που αυξάνει τον κίνδυνο τραυματισμών

Το τρόφιμο που «χτίζει» γερά οστά και μειώνει τον κίνδυνο καταγμάτων
15.07.2026

Το τρόφιμο που «χτίζει» γερά οστά και μειώνει τον κίνδυνο καταγμάτων

Το κόκκινο φρούτο που μπορεί να μειώσει την πίεση και να βελτιώσει την ευαισθησία στην ινσουλίνη
15.07.2026

Το κόκκινο φρούτο που μπορεί να μειώσει την πίεση και να βελτιώσει την ευαισθησία στην ινσουλίνη

Το καλοκαιρινό φρούτο που μπορεί να κρύβει κίνδυνο δηλητηρίασης: Το λάθος που κάνουν όλοι πριν το φάνε
14.07.2026

Το καλοκαιρινό φρούτο που μπορεί να κρύβει κίνδυνο δηλητηρίασης: Το λάθος που κάνουν όλοι πριν το φάνε

Δημοφιλή

Υγεία
1

Αυτό είναι το θαυματουργό έλαιο που προστατεύει από το Αλτχάιμερ

Υγεία
2

Το τρόφιμο που θωρακίζει «αθόρυβα» τα οστά σε κάθε ηλικία… δεν είναι το γάλα!

Φάρμακα
3

Ανατροπή δεδομένων στα εμβόλια mRNA: Οι εμβολιασμένοι πεθαίνουν πλέον στις ΗΠΑ από COVID-19

Kαρδιά
4

Ποιοι είναι οι φυσιολογικοί καρδιακοί παλμοί και ποια τα επικίνδυνα όρια – Πότε πρέπει να ανησυχήσετε

Περισσότερα

11.08.2026

Πέντε τροφές που μπορούν να βοηθήσουν στη μείωση της «κακής» χοληστερίνης

Από τη βρώμη και τα όσπρια μέχρι τα λιπαρά ψάρια, τους ξηρούς καρπούς και το αβοκάντο

11.08.2026

Υπνική άπνοια: Τι αποκαλύπτουν οι τελευταίες μελέτες για το ροχαλητό

Αυτός είναι ο λόγος που το ροχαλητό δεν πρέπει να θεωρείται μόνο ως ένα απλό πρόβλημα ύπνου

Άννα Κορακάκη: Η συγκινητική ανάρτηση από την Ελληνίδα Ολυμπιονίκη – Αποκάλυψε το σπουδαιότερο «μετάλλιό» της
09.08.2026

Άννα Κορακάκη: Η συγκινητική ανάρτηση από την Ελληνίδα Ολυμπιονίκη – Αποκάλυψε το σπουδαιότερο «μετάλλιό» της

Γιατί το μέλι δεν χαλάει σχεδόν ποτέ; – Η επιστήμη δίνει την απάντηση
08.08.2026

Γιατί το μέλι δεν χαλάει σχεδόν ποτέ; – Η επιστήμη δίνει την απάντηση

Βρίσκεσαι σε δίαιτα; – 11+1 καθημερινά λάθη που μπορεί να κρατούν τη ζυγαριά «κολλημένη»
08.08.2026

Βρίσκεσαι σε δίαιτα; – 11+1 καθημερινά λάθη που μπορεί να κρατούν τη ζυγαριά «κολλημένη»

Ο Στέφανος Τσιτσιπάς σε εξόρμηση με την σύντροφό του στις ελβετικές Άλπεις – Δείτε τα τρυφερά στιγμιότυπα
08.08.2026

Ο Στέφανος Τσιτσιπάς σε εξόρμηση με την σύντροφό του στις ελβετικές Άλπεις – Δείτε τα τρυφερά στιγμιότυπα

Νέα μελέτη: Η εισπνοή καπνού από τις πυρκαγιές αυξάνει τον κίνδυνο για εγκύους και έμβρυα
08.08.2026

Νέα μελέτη: Η εισπνοή καπνού από τις πυρκαγιές αυξάνει τον κίνδυνο για εγκύους και έμβρυα

Αυτά είναι τα φρούτα και τα λαχανικά του Αυγούστου: Οι εποχικές επιλογές που πρέπει να βάλετε στο τραπέζι σας
07.08.2026

Αυτά είναι τα φρούτα και τα λαχανικά του Αυγούστου: Οι εποχικές επιλογές που πρέπει να βάλετε στο τραπέζι σας

Επιστήμονες δημιούργησαν για πρώτη φορά 16 τεχνητούς ιούς με AI – Οι προειδοποιήσεις για τη βιοασφάλεια
07.08.2026

Επιστήμονες δημιούργησαν για πρώτη φορά 16 τεχνητούς ιούς με AI – Οι προειδοποιήσεις για τη βιοασφάλεια

Τηγανητά αυγά χωρίς πολλές θερμίδες: Τα λάθη που αυξάνουν το λάδι και οι λύσεις
07.08.2026

Τηγανητά αυγά χωρίς πολλές θερμίδες: Τα λάθη που αυξάνουν το λάδι και οι λύσεις