Διατροφή

Για ποιον λόγο ξαναπαχαίνουν όσοι σταματούν τη δίαιτα – Επιστήμονες δίνουν την απάντηση

Για ποιον λόγο ξαναπαχαίνουν όσοι σταματούν τη δίαιτα – Επιστήμονες δίνουν την απάντηση

Είναι ένας φαύλος κύκλος από τον οποίο λίγοι άνθρωποι με περιττά κιλά ξεφεύγουν: κάνουν δίαιτα, χάνουν βάρος, αλλά μόλις την σταματήσουν ξαναπαχαίνουν. Τώρα, επιστήμονες από την Ολλανδία λένε πως βρήκαν την αιτία του φαινομένου.

Σε μελέτη με 60 εθελοντές ανακάλυψαν ότι ο εγκέφαλος των παχύσαρκων ατόμων εκκρίνει λιγότερη ντοπαμίνη όταν καταναλώνουν τροφή. Ταυτοχρόνως, δεν καταγράφει αποτελεσματικά την ύπαρξη τροφής στον στομάχι – και αυτό συνεχίζεται ακόμα και όταν κάνουν επιτυχημένη δίαιτα.

Όπως εξηγούν οι ερευνητές, η ποσότητα και το είδος της τροφής που καταναλώνουμε ρυθμίζεται από πολύπλοκα μηνύματα που μεταδίδονται μεταξύ του εγκεφάλου και του εντέρου. Ρυθμίζεται επίσης από διατροφικά μηνύματα στο αίμα.

Οι αλληλεπιδράσεις αυτές ελέγχουν τα αισθήματα πείνας και κορεσμού αυτής. Ρυθμίζουν επίσης τα κίνητρα που έχουμε να αναζητάμε τροφή.

Η ντοπαμίνη είναι ένας νευροδιαβιβαστής, δηλαδή μία ουσία που συμμετέχει στη μετάδοση μηνυμάτων μεταξύ των νευρικών κυττάρων. Είναι επίσης η χημική ουσία της επιβράβευσης. Αυτό σημαίνει ότι εκκρίνεται σε στιγμές απόλαυσης και καλής διάθεσης.

Η νέα μελέτη

Τα νέα ευρήματα δημοσιεύονται στην ιατρική επιθεώρηση Nature Metabolism. Όπως αναφέρουν οι ερευνητές, έρευνες σε τρωκτικά έχουν δείξει ότι η διαταραχή των μηνυμάτων που παράγει ο εγκέφαλος μετά την κατανάλωση τροφής, σχετίζεται με την παχυσαρκία. Έτσι, πραγματοποίησαν την μελέτη τους για να δουν αν ισχύει το ίδιο στους ανθρώπους.

Οι επιστήμονες από το Πανεπιστήμιο του Άμστερνταμ ενέταξαν σε αυτήν 30 εθελοντές με υγιές σωματικό βάρος και 30 παχύσαρκους συνομηλίκους τους.

Οι συμμετέχοντες υποβλήθηκαν σε ενδογαστρικές (στο στομάχι) εγχύσεις γλυκόζης (υδατάνθρακας), λιπιδίων και νερού, με ταυτόχρονη καταγραφή των αντιδράσεων του εγκεφάλου τους.

Όπως έδειξε η καταγραφή, η εγκεφαλική δραστηριότητα και η έκκριση ντοπαμίνης ήταν σημαντικά μειωμένες στους παχύσαρκους εθελοντές.

Και μετά τη δίαιτα

Οι ερευνητές ζήτησαν στη συνέχεια από τους εθελοντές αυτούς να κάνουν δίαιτα. Όταν έχασαν το 10% του αρχικού σωματικού βάρους τους (χρειάσθηκαν 12 εβδομάδες γι’ αυτό), επανέλαβαν τις μετρήσεις. Δυστυχώς, ούτε μετά την δίαιτα είχαν αποκατασταθεί οι αντιδράσεις του εγκεφάλου τους.

Τα ευρήματα αυτά υποδηλώνουν ότι οι διαταραγμένες εγκεφαλικές αντιδράσεις στα διατροφικά μηνύματα μπορεί να συμβάλλουν στην υπερκατανάλωση τροφής και την παχυσαρκία, σημειώνουν οι επιστήμονες στο άρθρο τους.

Και προσθέτουν πως η συνεχιζόμενη αντοχή στα διατροφικά μηνύματα μετά τη δίαιτα, μπορεί να εξηγεί εν μέρει το υψηλό ποσοστό ανάκτησης του βάρους μετά τη διακοπή της.

Μια φωτογραφία χίλιες λέξεις: Ακολούθησε το pronews.gr στο Instagram για να «δεις» τον πραγματικό κόσμο!
Προγενέστερες μελέτες έχουν δείξει ότι το σχεδόν 95% των ανθρώπων που χάνουν πολύ βάρος, το ανακτούν όταν σταματούν τη δίαιτα. Μάλιστα πολλοί από αυτούς παίρνουν και επιπλέον κιλά.

Διατροφή

11.06.2026

Κεράσια: Τα 5 σημαντικά οφέλη που έχουν για την υγεία – Πόσα μπορείτε να τρώτε καθημερινά

Βελτιώνουν τον ύπνο, ενισχύουν την καρδιαγγειακή υγεία και συμβάλλουν στην αποκατάσταση των μυών

10.06.2026

Ντομάτες: Τα 6 σημαντικά οφέλη για την υγεία – Γιατί θεωρούνται «σύμμαχος» της καρδιάς και του οργανισμού

Είναι πλούσιες σε βιταμίνες, μέταλλα και αντιοξειδωτικά

Άνδρες δώστε προσοχή: Τα φρούτα που αυξάνουν φυσικά τα επίπεδα της τεστοστερόνης
07.06.2026

Άνδρες δώστε προσοχή: Τα φρούτα που αυξάνουν φυσικά τα επίπεδα της τεστοστερόνης

Δείτε ποια είναι τα σνακ που πρέπει να επιλέγουν όσοι έχουν διαβήτη
06.06.2026

Δείτε ποια είναι τα σνακ που πρέπει να επιλέγουν όσοι έχουν διαβήτη

H μαύρη σοκολάτα ενδέχεται να επιβραδύνει τη γήρανση: Τα αποκαλυπτικά ευρήματα για την ουσία θεοβρομίνη
03.06.2026

H μαύρη σοκολάτα ενδέχεται να επιβραδύνει τη γήρανση: Τα αποκαλυπτικά ευρήματα για την ουσία θεοβρομίνη

Ανακλήθηκε σαλάτα του Μπαρμπαστάθη: Αυστηρή προειδοποίηση από τον ΕΦΕΤ – Δείτε ποια είναι
03.06.2026

Ανακλήθηκε σαλάτα του Μπαρμπαστάθη: Αυστηρή προειδοποίηση από τον ΕΦΕΤ – Δείτε ποια είναι

«Αποδείξεις» για εμβολιασμό κρέατος κυκλοφορούν στα social media
03.06.2026

«Αποδείξεις» για εμβολιασμό κρέατος κυκλοφορούν στα social media

Δείτε ποια είναι τα οκτώ τρόφιμα που δεν έχουν ημερομηνία λήξης
02.06.2026

Δείτε ποια είναι τα οκτώ τρόφιμα που δεν έχουν ημερομηνία λήξης

Δεν θέλει κόπο… θέλει τρόπο: Οι 7 ασκήσεις που καίνε περισσότερες θερμίδες από όσο φαντάζεστε
02.06.2026

Δεν θέλει κόπο… θέλει τρόπο: Οι 7 ασκήσεις που καίνε περισσότερες θερμίδες από όσο φαντάζεστε

Υπερεπεξεργασμένα τρόφιμα: Νέα επιστημονικά δεδομένα δείχνουν ότι δεν είναι όλα το ίδιο «ανθυγιεινά»
31.05.2026

Υπερεπεξεργασμένα τρόφιμα: Νέα επιστημονικά δεδομένα δείχνουν ότι δεν είναι όλα το ίδιο «ανθυγιεινά»

Δημοφιλή

Υγεία
1

Αυτό είναι το θαυματουργό έλαιο που προστατεύει από το Αλτχάιμερ

Υγεία
2

Το τρόφιμο που θωρακίζει «αθόρυβα» τα οστά σε κάθε ηλικία… δεν είναι το γάλα!

Kαρδιά
3

Ποιοι είναι οι φυσιολογικοί καρδιακοί παλμοί και ποια τα επικίνδυνα όρια – Πότε πρέπει να ανησυχήσετε

Φάρμακα
4

Ανατροπή δεδομένων στα εμβόλια mRNA: Οι εμβολιασμένοι πεθαίνουν πλέον στις ΗΠΑ από COVID-19

Περισσότερα

13.06.2026

«Βόμβα» από Τούλσι Γκάμπαρντ: «Οι ΗΠΑ χρηματοδότησαν βιολογικά εργαστήρια στην Ουκρανία με Πανώλη και Κορωνοϊούς»!

Μ.Ζαχάροβα: «Δικαιωνόμαστε»

12.06.2026

Κόλλα οστών έφτιαξαν οι Κινέζοι! – Επιδιορθώνει τα κόκκαλα μέσα σε 3 λεπτά!

Χωρίς μεταλλικές πλάκες και χωρίς βίδες

Οι ειδικοί προειδοποιούν: Μην φιλάτε το σκυλί σας στο στόμα – Ελλοχεύει σοβαρός κίνδυνος για την υγεία σας
11.06.2026

Οι ειδικοί προειδοποιούν: Μην φιλάτε το σκυλί σας στο στόμα – Ελλοχεύει σοβαρός κίνδυνος για την υγεία σας

Συμφορητική καρδιακή ανεπάρκεια: Τα πρώτα «ύπουλα» συμπτώματα που δεν πρέπει να αγνοήσετε
11.06.2026

Συμφορητική καρδιακή ανεπάρκεια: Τα πρώτα «ύπουλα» συμπτώματα που δεν πρέπει να αγνοήσετε

Κεράσια: Τα 5 σημαντικά οφέλη που έχουν για την υγεία – Πόσα μπορείτε να τρώτε καθημερινά
11.06.2026

Κεράσια: Τα 5 σημαντικά οφέλη που έχουν για την υγεία – Πόσα μπορείτε να τρώτε καθημερινά

Επιστήμονες του Στάνφορντ κατάφεραν να «αντιστρέψουν» τον διαβήτη τύπου 1 σε ποντίκια
11.06.2026

Επιστήμονες του Στάνφορντ κατάφεραν να «αντιστρέψουν» τον διαβήτη τύπου 1 σε ποντίκια

Πέθανε ο Αυστραλός γιατρός που πολέμησε τον καρκίνο του εγκεφάλου με τη δική του πρωτοποριακή θεραπεία
11.06.2026

Πέθανε ο Αυστραλός γιατρός που πολέμησε τον καρκίνο του εγκεφάλου με τη δική του πρωτοποριακή θεραπεία

Επιστήμονες ανέπτυξαν εμφύτευμα που μετατρέπει το σώμα σε «φαρμακείο»: Παράγει φάρμακα μέσα στον οργανισμό!
11.06.2026

Επιστήμονες ανέπτυξαν εμφύτευμα που μετατρέπει το σώμα σε «φαρμακείο»: Παράγει φάρμακα μέσα στον οργανισμό!

Ελπίδα για την ηπατίτιδα Β: Πειραματικό φάρμακο φάσης 3 πέτυχε «λειτουργική ίαση» σε περίπου 1 στους 5 ασθενείς!
11.06.2026

Ελπίδα για την ηπατίτιδα Β: Πειραματικό φάρμακο φάσης 3 πέτυχε «λειτουργική ίαση» σε περίπου 1 στους 5 ασθενείς!

Τα οφέλη στην υγεία της ηλιοθεραπείας στις ακτίνες του ήλιου
10.06.2026

Τα οφέλη στην υγεία της ηλιοθεραπείας στις ακτίνες του ήλιου