Διατροφή

Δείτε με τι πρέπει να αντικαταστήσετε τους υδατάνθρακες για να ζήσετε περισσότερο αν έχετε διαβήτη τύπου 2

Δείτε με τι πρέπει να αντικαταστήσετε τους υδατάνθρακες για να ζήσετε περισσότερο αν έχετε διαβήτη τύπου 2

Σύμφωνα με μια νέα μελέτη, διαπιστώθηκε πως η μείωση των υδατανθράκων μπορεί να βοηθήσει τα άτομα με διαβήτη τύπου 2 να ζήσουν περισσότερο, αρκεί να αντικαταστήσουν τη ζάχαρη με λαχανικά αντί για κρέας.

Στη μελέτη συμμετείχαν πάνω από 10.000 Αμερικανοί με διαβήτη τύπου 2 και διαπιστώθηκε ότι όσοι έτρωγαν σχετικά λιγότερους υδατάνθρακες, είχαν λιγότερες πιθανότητες να πεθάνουν τα επόμενα 30 χρόνια, σε σύγκριση με εκείνους που έτρωγαν περισσότερους.

Το κλειδί όμως βρισκόταν στην ποιότητα των υδατανθράκων: όσοι κατανάλωναν μέτριες ποσότητες υδατανθράκων, αλλά συνέχιζαν να τρώνε πολλά λαχανικά, φρούτα, δημητριακά πλούσια σε φυτικές ίνες και όσπρια, έτειναν να ζουν περισσότερο, σε σύγκριση με τα άτομα που ακολουθούσαν δίαιτες με περισσότερους υδατάνθρακες.

Όσοι ακολουθούσαν όμως διατροφή με χαμηλούς υδατάνθρακες αλλά πλούσιες σε κρέας και γαλακτοκομικά, δεν είδαν αντίστοιχο όφελος.

Οι ειδικοί είπαν ότι τα ευρήματα επιβεβαιώνουν την αξία της γνωστής διατροφικής συμβουλής: Περιορίστε τη ζάχαρη και τα πολύ επεξεργασμένα τρόφιμα και καταναλώνετε περισσότερες τροφές φυτικής προέλευσης.

Πάνω από 37 εκατομμύρια Αμερικανοί πάσχουν από διαβήτη, η συντριπτική πλειοψηφία των οποίων έχει τη μορφή τύπου 2, σύμφωνα με τα Κέντρα Ελέγχου και Πρόληψης Νοσημάτων των ΗΠΑ. Ο διαβήτης τύπου 2 εμφανίζεται όταν το σώμα χάνει την ευαισθησία του στην ινσουλίνη, την ορμόνη που ρυθμίζει το σάκχαρο του αίματος.

Η ασθένεια σχετίζεται με την παχυσαρκία, ενώ οι αλλαγές στη διατροφή, η άσκηση και η απώλεια βάρους αποτελούν σημαντικούς παράγοντες για τη διαχείρισή της.

Οι δίαιτες χαμηλών υδατανθράκων συστήνονται για την απώλεια βάρους και τη μείωση του σακχάρου στο αίμα.

Ωστόσο, οι δημοφιλείς δίαιτες που περιορίζουν αυστηρά τους υδατάνθρακες, όπως η κετογονική δίαιτα, είναι πολύ δύσκολο να ακολουθηθούν για μεγάλο διάστημα, δήλωσε ο συγγραφέας της μελέτης Yang Hu, ερευνητής στη Σχολή Δημόσιας Υγείας του Πανεπιστημίου του Harvard.

Επιπλέον, είπε ο Hu, δεν είναι όλοι οι υδατάνθρακες ίδιοι. Η αποφυγή της ζάχαρης και των αμυλούχων τροφών, όπως είναι το λευκό ψωμί και τα επεξεργασμένα σνακ είναι σημαντική, ειδικά για άτομα με διαβήτη.

«Υπάρχουν όμως και πολλοί υγιεινοί υδατάνθρακες, όπως τα λαχανικά και τα δημητριακά ολικής αλέσεως με υψηλή περιεκτικότητα σε φυτικές ίνες», είπε ο Hu.

Οι ερευνητές θέλησαν να εξετάσουν τη διατροφή των ατόμων με διαβήτη σε βάθος χρόνου, συμπεριλαμβανομένης της ποιότητας των επιλογών τους σε υδατάνθρακες. Στράφηκαν σε δεδομένα από δύο μακροχρόνιες μελέτες επαγγελματιών υγείας των ΗΠΑ και εστίασαν σε περίπου 10.000 συμμετέχοντες που ανέπτυξαν διαβήτη τύπου 2 μετά την έναρξη των μελετών.

Κάθε λίγα χρόνια, οι συμμετέχοντες συμπλήρωναν λεπτομερή διατροφικά ερωτηματολόγια.

Οι ερευνητές κατάρτησαν πέντε διαφορετικά συστήματα βαθμολόγησης: Το ένα βασίστηκε στην απλή ποσότητα υδατανθράκων που έτρωγαν οι άνθρωποι κάθε μέρα. Τα άλλα τέσσερα επικεντρώθηκαν στην ποιότητα των διατροφικών προγραμμάτων με λιγότερους υδατάνθρακες, για παράδειγμα εάν έτρωγαν υγιεινούς υδατάνθρακες φυτικής προέλευσης ή εάν προτιμούσαν κρέας και άλλα ζωικά προϊόντα.

Σε μια περίοδο 30 ετών, πέθαναν σχεδόν 4.600 από τους συμμετέχοντες στη μελέτη. Οι πιθανότητες θανάτου όμως, ήταν χαμηλότερες για τους ανθρώπους που ακολουθούσαν διατροφή με λιγότερους υδατάνθρακες. Όταν οι ερευνητές ανέλυσαν την ποιότητα της διατροφής, φάνηκε ότι μόνο οι δίαιτες με λιγότερους υδατάνθρακες αλλά με υψηλή περιεκτικότητα σε τροφές φυτικής προέλευσης είχαν προστατευτική επίδραση.

Τα άτομα που πέτυχαν την υψηλότερη βαθμολογία στην υγιεινή διατροφή με χαμηλότερους υδατάνθρακες, η οποία ήταν πλούσια σε τροφές φυτικής προέλευσης με λίγη ζάχαρη και άμυλο, είχαν περίπου 30% λιγότερες πιθανότητες να πεθάνουν κατά την περίοδο της μελέτης, σε σύγκριση με όσους είχαν χαμηλή βαθμολογία.

Οι ερευνητές διευκρινίζουν ότι δεν υπάρχει διατροφή που να ταιριάζει σε όλους και να είναι εξίσου αποτελεσματική. Τα άτομα με διαβήτη που χρειάζονται βοήθεια για να φτιάξουν μια δίαιτα υγιεινή, οικονομικά προσιτή και εύγευστη, μπορούν να ζητήσουν βοήθεια από διατροφολόγο.

Πρέπει επίσης να γνωρίζουν ότι η διατροφή αποτελεί μόνο ένα παράγοντα που μπορεί να βελτιώσει την κατάσταση.

Ο Hu και οι συνεργάτες του διαπίστωσαν ότι η σχέση μεταξύ υγιεινής διατροφής και μεγαλύτερης διάρκειας ζωής ήταν ισχυρότερη στους ανθρώπους που ασκούνταν τακτικά, δεν κάπνιζαν και δεν κατανάλωναν μεγάλες ποσότητες αλκοόλ.

Τα ευρήματα δημοσιεύονται στο νέο τεύχος του επιστημονικού περιοδικού Diabetes Care.

Διατροφή

07.06.2026

Άνδρες δώστε προσοχή: Τα φρούτα που αυξάνουν φυσικά τα επίπεδα της τεστοστερόνης

Η παραγωγή της επηρεάζεται από πολλούς παράγοντες, όπως η ηλικία, ο ύπνος η σωματική δραστηριότητα, η κληρονομικότητα

06.06.2026

Δείτε ποια είναι τα σνακ που πρέπει να επιλέγουν όσοι έχουν διαβήτη

Τροφές πλούσιες σε υδατάνθρακες μπορεί να προκαλέσουν γρήγορη αύξηση του σακχάρου στο αίμα

H μαύρη σοκολάτα ενδέχεται να επιβραδύνει τη γήρανση: Τα αποκαλυπτικά ευρήματα για την ουσία θεοβρομίνη
03.06.2026

H μαύρη σοκολάτα ενδέχεται να επιβραδύνει τη γήρανση: Τα αποκαλυπτικά ευρήματα για την ουσία θεοβρομίνη

Ανακλήθηκε σαλάτα του Μπαρμπαστάθη: Αυστηρή προειδοποίηση από τον ΕΦΕΤ – Δείτε ποια είναι
03.06.2026

Ανακλήθηκε σαλάτα του Μπαρμπαστάθη: Αυστηρή προειδοποίηση από τον ΕΦΕΤ – Δείτε ποια είναι

«Αποδείξεις» για εμβολιασμό κρέατος κυκλοφορούν στα social media
03.06.2026

«Αποδείξεις» για εμβολιασμό κρέατος κυκλοφορούν στα social media

Δείτε ποια είναι τα οκτώ τρόφιμα που δεν έχουν ημερομηνία λήξης
02.06.2026

Δείτε ποια είναι τα οκτώ τρόφιμα που δεν έχουν ημερομηνία λήξης

Δεν θέλει κόπο… θέλει τρόπο: Οι 7 ασκήσεις που καίνε περισσότερες θερμίδες από όσο φαντάζεστε
02.06.2026

Δεν θέλει κόπο… θέλει τρόπο: Οι 7 ασκήσεις που καίνε περισσότερες θερμίδες από όσο φαντάζεστε

Υπερεπεξεργασμένα τρόφιμα: Νέα επιστημονικά δεδομένα δείχνουν ότι δεν είναι όλα το ίδιο «ανθυγιεινά»
31.05.2026

Υπερεπεξεργασμένα τρόφιμα: Νέα επιστημονικά δεδομένα δείχνουν ότι δεν είναι όλα το ίδιο «ανθυγιεινά»

«Μην φάτε αυτά τα ψάρια εάν τα αλιεύσετε»: Το μήνυμα της WWF σε Έλληνες ψαράδες και καταναλωτές
31.05.2026

«Μην φάτε αυτά τα ψάρια εάν τα αλιεύσετε»: Το μήνυμα της WWF σε Έλληνες ψαράδες και καταναλωτές

Αλλεργία στο κρέας: Πώς τα τσιμπούρια ενεργοποιούν το σύνδρομο Alpha-Gal
28.05.2026

Αλλεργία στο κρέας: Πώς τα τσιμπούρια ενεργοποιούν το σύνδρομο Alpha-Gal

Δημοφιλή

Υγεία
1

Αυτό είναι το θαυματουργό έλαιο που προστατεύει από το Αλτχάιμερ

Υγεία
2

Το τρόφιμο που θωρακίζει «αθόρυβα» τα οστά σε κάθε ηλικία… δεν είναι το γάλα!

Kαρδιά
3

Ποιοι είναι οι φυσιολογικοί καρδιακοί παλμοί και ποια τα επικίνδυνα όρια – Πότε πρέπει να ανησυχήσετε

Φάρμακα
4

Ανατροπή δεδομένων στα εμβόλια mRNA: Οι εμβολιασμένοι πεθαίνουν πλέον στις ΗΠΑ από COVID-19

Περισσότερα

08.06.2026

Εξέταση αίματος θα εντοπίζει τον κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου του πνεύμονα έως και 5 χρόνια πριν τη διάγνωση

Μελέτη εντόπισε 14 πρωτεΐνες στο αίμα που συνδέονται με φλεγμονώδες περιβάλλον στους πνεύμονες

08.06.2026

Η Ρωσία ανέπτυξε νέο φάρμακο για τη διάγνωση και τη θεραπεία όγκων του εγκεφάλου

Οι πρώτες προκλινικές δοκιμές εμφανίζονται ιδιαίτερα ενθαρρυντικές

Mωρό σε πτήση κοιτά με «κατανυκτικό» ύφος άνδρα που του κάνει γκριμάτσες – Δείτε το βίντεο
07.06.2026

Mωρό σε πτήση κοιτά με «κατανυκτικό» ύφος άνδρα που του κάνει γκριμάτσες – Δείτε το βίντεο

Μην τα αγνοήσετε: Αυτά είναι τα έξι συμπτώματα του καρκίνου της μήτρας
07.06.2026

Μην τα αγνοήσετε: Αυτά είναι τα έξι συμπτώματα του καρκίνου της μήτρας

Νέα μελέτη: Η σεμαγλουτίδη βελτιώνει την ποιότητα ζωής σε ασθενείς με χρόνια νεφρική νόσο και διαβήτη τύπου 2
07.06.2026

Νέα μελέτη: Η σεμαγλουτίδη βελτιώνει την ποιότητα ζωής σε ασθενείς με χρόνια νεφρική νόσο και διαβήτη τύπου 2

Σπουδαίο ιατρικό επίτευγμα: Σχεδιάστηκε το πρώτο εμβόλιο με Αl – Σε ποια άτομα χορηγήθηκε
07.06.2026

Σπουδαίο ιατρικό επίτευγμα: Σχεδιάστηκε το πρώτο εμβόλιο με Αl – Σε ποια άτομα χορηγήθηκε

Επιστήμονες ανέπτυξαν αντι-ιική τσίχλα που μειώνει έως και 95% τους ιούς της γρίπης και του έρπητα
07.06.2026

Επιστήμονες ανέπτυξαν αντι-ιική τσίχλα που μειώνει έως και 95% τους ιούς της γρίπης και του έρπητα

Άνδρες δώστε προσοχή: Τα φρούτα που αυξάνουν φυσικά τα επίπεδα της τεστοστερόνης
07.06.2026

Άνδρες δώστε προσοχή: Τα φρούτα που αυξάνουν φυσικά τα επίπεδα της τεστοστερόνης

Ελπίδα για εκατομμύρια ασθενείς: Ξεκινούν οι δοκιμές του πρώτου εμβολίου κατά του καρκίνου του πνεύμονα
06.06.2026

Ελπίδα για εκατομμύρια ασθενείς: Ξεκινούν οι δοκιμές του πρώτου εμβολίου κατά του καρκίνου του πνεύμονα

Βραζιλία: Πειραματικό φάρμακο για την παράλυση δείχνει πρώτα σημάδια αποκατάστασης του νωτιαίου μυελού
06.06.2026

Βραζιλία: Πειραματικό φάρμακο για την παράλυση δείχνει πρώτα σημάδια αποκατάστασης του νωτιαίου μυελού