Διατροφή

Νέα έρευνα: Η δίαιτα κέτο μπορεί να είναι επικίνδυνη για την καρδιά

Νέα έρευνα: Η δίαιτα κέτο μπορεί να είναι επικίνδυνη για την καρδιά

Οι δίαιτες που συνιστούν λίγους υδατάνθρακες και πολλά λιπαρά, όπως η κέτο, μπορεί να αποδειχθούν επικίνδυνες για την καρδιά, εάν κάποιος τις ακολουθεί για καιρό, προειδοποιούν επιστήμονες από τον Καναδά.

Σε μελέτη που πραγματοποίησαν διαπίστωσαν ότι οι δίαιτες αυτές σχετίζονται μακροπρόθεσμα με υψηλότερα επίπεδα «κακής» (LDL) χοληστερόλης και διπλάσιο κίνδυνο καρδιαγγειακών επεισοδίων, όπως το έμφραγμα και το εγκεφαλικό.

Τα ευρήματα αυτά υποδηλώνουν ότι τα οφέλη που παρέχει η κετογονική διατροφή υπερκαλύπτουν τα δυνητικά οφέλη της, λέει ένας κορυφαίος ερευνητής της δίαιτας κέτο.

Δεν είναι η πρώτη φορά που οι ειδικοί αναφέρουν ότι η εξαιρετικά δημοφιλής δίαιτα κέτο είναι στην πραγματικότητα ένα από τα χειρότερα προγράμματα διατροφής που υπάρχουν. Και αυτό διότι αποκλείει τους υδατάνθρακες, για να αναγκάσει τον οργανισμό να κάψει περισσότερο λίπος, και ταυτοχρόνως συνιστά άφθονα λιπαρά.

Υδατάνθρακες περιέχουν πολύτιμα για την υγεία τρόφιμα, όπως τα φρούτα, τα όσπρια και τα δημητριακά ολικής αλέσεως. Αναλόγως με το είδος της κετογονικής διατροφής που επιλέγει κάποιος, οι υδατάνθρακες περιορίζονται σε λιγότερο από το 30% των ημερήσιων θερμίδων. Πρακτικά αυτό σημαίνει πως αν φάει κάποιος μία μέτρια μπανάνα ή μήλο, έχει υπερκαλύψει τους υδατάνθρακες της ημέρας.

Η υψηλή περιεκτικότητα της κετογονικής διατροφής σε λιπαρά επίσης είναι πρόβλημα. Στην καλύτερη περίπτωση φθάνει στο 70% των ημερήσιων θερμίδων. Αυτή την ποσότητα μπορεί κάποιος να προσλάβει από υγιεινές πηγές ακόρεστων λιπαρών, όπως:

  • Τα αβοκάντο
  • Το ελαιόλαδο
  • Το τόφου
  • Οι σπόροι και ορισμένοι ξηροί καρποί

Ωστόσο μπορεί άνετα να τρώει και λαρδί, βούτυρο γάλακτος, πλήρη γαλακτοκομικά, κρέμες γάλακτος, μπριζόλες, μαγιονέζα, παχιά τυριά κ.λπ. Όλ’ αυτά περιέχουν άφθονα κορεσμένα λιπαρά, τα οποία αυξάνουν την παραγωγή LDL χοληστερόλης από το ήπαρ. Η περίσσειά της συσσωρεύεται στα εσωτερικά τοιχώματα των αρτηριών προκαλώντας στενώσεις και ανοίγοντας τον δρόμο στην καρδιοπάθεια.

Η νέα μελέτη

Στη νέα μελέτη οι επιστήμονες εξέτασαν διαιτολόγια παρόμοια αλλά λιγότερο αυστηρά από την δίαιτα κέτο, τα οποία παρείχαν:

  • Το τουλάχιστον 45% των ημερήσιων θερμίδων από λιπαρά
  • Το 25% των ημερήσιων θερμίδων από υδατάνθρακες

Στη μελέτη εντάχθηκαν 305 εθελοντές που ακολουθούσαν τέτοιου είδους διατροφή και 1.220 οι οποίοι έτρωγαν πιο συμβατικά. Το 73% των συμμετεχόντων σε κάθε ομάδα ήταν γυναίκες. Η μέση ηλικία τους ήταν τα 54 χρόνια.

Όπως διαπίστωσαν οι ερευνητές, οι εθελοντές που ακολουθούσαν τις παρόμοιες με την κέτο δίαιτες κατανάλωναν διπλάσια ζωικής προελεύσεως τρόφιμα απ’ ό,τι όσοι έτρωγαν συμβατικά. Στην πραγματικότητα, από ζωικές πηγές προερχόταν:

  • Το 33% των ημερήσιων θερμίδων στην ομάδα των κετογονικών διατροφικών προγραμμάτων
  • Το 16% των ημερήσιων θερμίδων στην ομάδα της συμβατικής διατροφής

Επιπλέον, οι εθελοντές που έτρωγαν πολλά λιπαρά και λίγους υδατάνθρακες είχαν υψηλότερα επίπεδα:

  • Ολικής χοληστερόλης
  • LDL χοληστερόλης
  • Απολιποπρωτεΐνης Β

Η απολιποπρωτεΐνη Β είναι μία ουσία στο αίμα, που αποτελεί ισχυρότερο δείκτη καρδιοπάθειας απ’ όσο τα επίπεδα της LDL χοληστερόλης.

Καρδιαγγειακά προβλήματα

Επιπλέον, μετά από 11,8 χρόνια παρακολούθησης οι εθελοντές που έτρωγαν πολλά λιπαρά είχαν υπερδιπλάσιες πιθανότητες να εκδηλώσουν σοβαρά καρδιαγγειακά προβλήματα, όπως:

  • Στενώσεις στις στεφανιαίες αρτηρίες που χρειάζονταν διάνοιξη με στεντ
  • Έμφραγμα
  • Εγκεφαλικό
  • Περιφερική αρτηριακή νόσο

«Αποφασίσαμε να διεξαγάγουμε τη μελέτη μας διότι βλέπαμε πολλούς ασθενείς στην Κλινική μας με υπερχοληστερολαιμία που έκαναν την δίαιτα κέτο. Αυτό μας έκανε να αναρωτηθούμε εάν η διατροφή τους ήταν η αιτία της υψηλής χοληστερόλης τους. Και αν ναι, αν μπορούσε να τους οδηγήσει στην καρδιοπάθεια», δήλωσε ερευνήτρια από το Νοσοκομείο St. Paul’s και το Πανεπιστήμιο της Βρετανικής Κολομβίας στο Βανκούβερ.

«Η μελέτη μας έδειξε ότι η συστηματική κατανάλωση πολλών λιπαρών και λίγων υδατανθράκων σχετίζεται με αυξημένα επίπεδα «κακής» χοληστερόλης και κινδύνου αναπτύξεως στεφανιαίας νόσου», πρόσθεσε.

«Η μελέτη αυτή υποδηλώνει ότι οι δυνητικοί κίνδυνοι (από τη δίαιτα κέτο) υπερκαλύπτουν τα δυνητικά οφέλη», σχολίασε καθηγητής Ιατρικής στο Πανεπιστήμιο Στάνφορντ ο οποίος έχει μελετήσει εκτενώς τη δίαιτα αυτή. «Η αυξημένη LDL δεν μπορεί να υποτιμηθεί ως μία ασήμαντη παρενέργεια της κετογονική διατροφής. Και αυτό διότι σχετίζεται με αυξημένα καρδιαγγειακά επεισόδια».

Τα νέα ευρήματα παρουσιάσθηκαν στο 72ο Ετήσιο Συνέδριο Scientific Session του Αμερικανικού Κολλεγίου Καρδιολογίας (ACC23).

Διατροφή

10.06.2026

Ντομάτες: Τα 6 σημαντικά οφέλη για την υγεία – Γιατί θεωρούνται «σύμμαχος» της καρδιάς και του οργανισμού

Είναι πλούσιες σε βιταμίνες, μέταλλα και αντιοξειδωτικά

07.06.2026

Άνδρες δώστε προσοχή: Τα φρούτα που αυξάνουν φυσικά τα επίπεδα της τεστοστερόνης

Η παραγωγή της επηρεάζεται από πολλούς παράγοντες, όπως η ηλικία, ο ύπνος η σωματική δραστηριότητα, η κληρονομικότητα

Δείτε ποια είναι τα σνακ που πρέπει να επιλέγουν όσοι έχουν διαβήτη
06.06.2026

Δείτε ποια είναι τα σνακ που πρέπει να επιλέγουν όσοι έχουν διαβήτη

H μαύρη σοκολάτα ενδέχεται να επιβραδύνει τη γήρανση: Τα αποκαλυπτικά ευρήματα για την ουσία θεοβρομίνη
03.06.2026

H μαύρη σοκολάτα ενδέχεται να επιβραδύνει τη γήρανση: Τα αποκαλυπτικά ευρήματα για την ουσία θεοβρομίνη

Ανακλήθηκε σαλάτα του Μπαρμπαστάθη: Αυστηρή προειδοποίηση από τον ΕΦΕΤ – Δείτε ποια είναι
03.06.2026

Ανακλήθηκε σαλάτα του Μπαρμπαστάθη: Αυστηρή προειδοποίηση από τον ΕΦΕΤ – Δείτε ποια είναι

«Αποδείξεις» για εμβολιασμό κρέατος κυκλοφορούν στα social media
03.06.2026

«Αποδείξεις» για εμβολιασμό κρέατος κυκλοφορούν στα social media

Δείτε ποια είναι τα οκτώ τρόφιμα που δεν έχουν ημερομηνία λήξης
02.06.2026

Δείτε ποια είναι τα οκτώ τρόφιμα που δεν έχουν ημερομηνία λήξης

Δεν θέλει κόπο… θέλει τρόπο: Οι 7 ασκήσεις που καίνε περισσότερες θερμίδες από όσο φαντάζεστε
02.06.2026

Δεν θέλει κόπο… θέλει τρόπο: Οι 7 ασκήσεις που καίνε περισσότερες θερμίδες από όσο φαντάζεστε

Υπερεπεξεργασμένα τρόφιμα: Νέα επιστημονικά δεδομένα δείχνουν ότι δεν είναι όλα το ίδιο «ανθυγιεινά»
31.05.2026

Υπερεπεξεργασμένα τρόφιμα: Νέα επιστημονικά δεδομένα δείχνουν ότι δεν είναι όλα το ίδιο «ανθυγιεινά»

«Μην φάτε αυτά τα ψάρια εάν τα αλιεύσετε»: Το μήνυμα της WWF σε Έλληνες ψαράδες και καταναλωτές
31.05.2026

«Μην φάτε αυτά τα ψάρια εάν τα αλιεύσετε»: Το μήνυμα της WWF σε Έλληνες ψαράδες και καταναλωτές

Δημοφιλή

Υγεία
1

Αυτό είναι το θαυματουργό έλαιο που προστατεύει από το Αλτχάιμερ

Υγεία
2

Το τρόφιμο που θωρακίζει «αθόρυβα» τα οστά σε κάθε ηλικία… δεν είναι το γάλα!

Kαρδιά
3

Ποιοι είναι οι φυσιολογικοί καρδιακοί παλμοί και ποια τα επικίνδυνα όρια – Πότε πρέπει να ανησυχήσετε

Φάρμακα
4

Ανατροπή δεδομένων στα εμβόλια mRNA: Οι εμβολιασμένοι πεθαίνουν πλέον στις ΗΠΑ από COVID-19

Περισσότερα

10.06.2026

Τα οφέλη στην υγεία της ηλιοθεραπείας στις ακτίνες του ήλιου

Πόση ώρα πρέπει να διαρκεί

10.06.2026

«Μην την καταναλώσετε»: Ο ΕΦΕΤ ανακαλεί από την αγορά καπνιστή πέστροφα – Δείτε ποια αφορά (φώτο)

Εντοπίστηκε το παθογόνο Listeria monocytogenes

Γυναίκα με προχωρημένη νόσο Αλτσχάιμερ παρουσίασε εντυπωσιακές αλλαγές μετά από ψιλοκυβίνη
10.06.2026

Γυναίκα με προχωρημένη νόσο Αλτσχάιμερ παρουσίασε εντυπωσιακές αλλαγές μετά από ψιλοκυβίνη

Ντομάτες: Τα 6 σημαντικά οφέλη για την υγεία – Γιατί θεωρούνται «σύμμαχος» της καρδιάς και του οργανισμού
10.06.2026

Ντομάτες: Τα 6 σημαντικά οφέλη για την υγεία – Γιατί θεωρούνται «σύμμαχος» της καρδιάς και του οργανισμού

Σάουνα και γονιμότητα: Πόσο επηρεάζονται τα σπερματοζωάρια από τη θερμότητα
10.06.2026

Σάουνα και γονιμότητα: Πόσο επηρεάζονται τα σπερματοζωάρια από τη θερμότητα

Η Ρωσία ανέπτυξε νέο εμβόλιο κατά του καρκίνου και το δίνει δωρεάν σε όλο τον κόσμο!
10.06.2026

Η Ρωσία ανέπτυξε νέο εμβόλιο κατά του καρκίνου και το δίνει δωρεάν σε όλο τον κόσμο!

Ιαπωνία: «Υπερενισχυμένη» μορφή βιταμίνης Κ επιταχύνει τη μετατροπή βλαστοκυττάρων σε νευρώνες
10.06.2026

Ιαπωνία: «Υπερενισχυμένη» μορφή βιταμίνης Κ επιταχύνει τη μετατροπή βλαστοκυττάρων σε νευρώνες

Ιρανοί επιστήμονες αναπτύσσουν θεραπεία για τον καρκίνο που ενεργοποιείται από το φως
09.06.2026

Ιρανοί επιστήμονες αναπτύσσουν θεραπεία για τον καρκίνο που ενεργοποιείται από το φως

Τα σημάδια και οι επιπλοκές από την έλλειψη σιδήρου – Πότε χρειάζεστε συμπληρώματα
09.06.2026

Τα σημάδια και οι επιπλοκές από την έλλειψη σιδήρου – Πότε χρειάζεστε συμπληρώματα

Έρευνα-σοκ από Ν.Κορέα: «Τα εμβόλια mRNA κατά του κορωνοϊού “εκτόξευσαν” τις εμφανίσεις καρκίνων»!
09.06.2026

Έρευνα-σοκ από Ν.Κορέα: «Τα εμβόλια mRNA κατά του κορωνοϊού “εκτόξευσαν” τις εμφανίσεις καρκίνων»!