Διατροφή

Δείτε πώς τα μπαχαρικά και τα βότανα βελτιώνουν το μικροβίωμα του εντέρου

Δείτε πώς τα μπαχαρικά και τα βότανα βελτιώνουν το μικροβίωμα του εντέρου

Το έντερο όπως είναι γνωστό, περιέχει μια πολυποίκιλη κοινότητα μικροοργανισμών, γνωστή ως μικροβίωμα, που παίζει ζωτικό ρόλο στην πέψη, την ανοσία και την ψυχική υγεία.

Ένα υγιές μικροβίωμα του εντέρου χαρακτηρίζεται από ποικίλο και ισορροπημένο πληθυσμό ωφέλιμων βακτηρίων.

Δύο πρόσφατες μελέτες δείχνουν ότι η ενσωμάτωση φιστικιών, βοτάνων και μπαχαρικών στη διατροφή κάποιου μπορεί να οδηγήσει σε αύξηση της αφθονίας των βακτηρίων του εντέρου, που συνδέονται με τη βελτίωση της υγείας.

Σύμφωνα με νέα διπλή έρευνα από το Penn State, η καθημερινή κατανάλωση περίπου 30 γραμμαρίων από φιστίκια ή ένα κουταλάκι του γλυκού βότανα και μπαχαρικά μπορεί να βελτιώσει τη σύνθεση των βακτηρίων του εντέρου, κάτι που είναι ένας δείκτης της συνολικής υγείας.

Τι είναι το μικροβίωμα του εντέρου και πώς επηρεάζει την υγεία

Το μικροβίωμα του εντέρου είναι μια τεράστια κοινότητα μικροοργανισμών που κατοικούν στον ανθρώπινο εντερικό σωλήνα. Αποτελούμενο από τρισεκατομμύρια βακτήρια, παίζει καθοριστικό ρόλο στη ρύθμιση διαφόρων σωματικών συστημάτων, όπως ο μεταβολισμός και το ανοσοποιητικό σύστημα.

“Έρευνες έχουν δείξει ότι οι άνθρωποι που έχουν πολλά διαφορετικά μικρόβια έχουν καλύτερη υγεία και καλύτερη διατροφή από εκείνους που δεν έχουν μεγάλη ποικιλία βακτηρίων”, δήλωσε Καθηγήτρια Διατροφικών Επιστημών στο πανεπιστήμιο Penn State.

Πώς έγιναν δύο μελέτες για φιστίκια και βότανα+μπαχαρικά

Για την μελέτη με τα φιστίκια η Kris-Etherton και οι συνεργάτες της συνέκριναν τα αποτελέσματα ενός σνακ με 28 γραμμάρια φιστίκια την ημέρα, έναντι ενός σνακ με υψηλότερους υδατάνθρακες (κράκερ και τυρί).

Στο τέλος των έξι εβδομάδων, οι συμμετέχοντες που έφαγαν το σνακ με φιστίκια εμφάνισαν αυξημένη αφθονία στα Ruminococcaceae, βακτήρια που συνδέονται με υγιή μεταβολισμό του ήπατος και ανοσοποιητική λειτουργία.

Στην μελέτη με τα βότανα και τα μπαχαρικά οι επιστήμονες ανέλυσαν τον αντίκτυπο της προσθήκης μιγμάτων βοτάνων και μπαχαρικών (κανέλα, τζίντζερ, κύμινο, κουρκουμάς, δεντρολίβανο, ρίγανη, βασιλικός και θυμάρι) στη διατροφή συμμετεχόντων με αυξημένο κίνδυνο για καρδιαγγειακή νόσο.

το τέλος ενός μήνα του πειράματος, οι συμμετέχοντες εμφάνισαν αύξηση της ποικιλότητας των βακτηρίων του εντέρου, συμπεριλαμβανομένης της αύξησης των Ruminococcaceae, κυρίως με τις μέσες και υψηλές δόσεις βοτάνων και μπαχαρικών (περίπου 1 με 1,5 κουταλάκι την ημέρα).

Τι είπαν οι ερευνητές

“Είναι τόσο απλό που μπορούν να το κάνουν όλοι”, είπε η Kris-Etherton. “Η μέση δυτικού τύπου δίαιτα απέχει πολύ από το να είναι ιδανική. Οπότε πιστεύω ότι όλοι θα μπορούσαν να επωφεληθούν προσθέτοντας βότανα και μπαχαρικά. Είναι επίσης ένας τρόπος να μειώσετε το νάτριο στη διατροφή σας, αλλά και να αρωματίσετε τα τρόφιμα με τρόπο που τα κάνει εύγευστα”.

Και στις δύο μελέτες, η αύξηση των Ruminococcaceae και της βακτηριακής ποικιλότητας θεωρήθηκε θετικά, καθώς οι επιστήμονες συνεχίζουν να μαθαίνουν περισσότερα για τη σύνδεση μεταξύ της μικροχλωρίδας του εντέρου και ενός φάσματος παραγόντων υγείας, από την αρτηριακή πίεση έως το σωματικό βάρος.

Ωστόσο, η Kris-Etherton σπεύδει να επισημάνει ότι χρειάζεται περισσότερη έρευνα για να κατανοηθούν όλες οι επιπτώσεις: “Χρειαζόμαστε πολύ περισσότερη έρευνα για το μικροβίωμα για να δούμε ποια είναι η σωστή θέση του όσον αφορά τη συνολική υγεία”.

Διατροφή

11.06.2026

Κεράσια: Τα 5 σημαντικά οφέλη που έχουν για την υγεία – Πόσα μπορείτε να τρώτε καθημερινά

Βελτιώνουν τον ύπνο, ενισχύουν την καρδιαγγειακή υγεία και συμβάλλουν στην αποκατάσταση των μυών

10.06.2026

Ντομάτες: Τα 6 σημαντικά οφέλη για την υγεία – Γιατί θεωρούνται «σύμμαχος» της καρδιάς και του οργανισμού

Είναι πλούσιες σε βιταμίνες, μέταλλα και αντιοξειδωτικά

Άνδρες δώστε προσοχή: Τα φρούτα που αυξάνουν φυσικά τα επίπεδα της τεστοστερόνης
07.06.2026

Άνδρες δώστε προσοχή: Τα φρούτα που αυξάνουν φυσικά τα επίπεδα της τεστοστερόνης

Δείτε ποια είναι τα σνακ που πρέπει να επιλέγουν όσοι έχουν διαβήτη
06.06.2026

Δείτε ποια είναι τα σνακ που πρέπει να επιλέγουν όσοι έχουν διαβήτη

H μαύρη σοκολάτα ενδέχεται να επιβραδύνει τη γήρανση: Τα αποκαλυπτικά ευρήματα για την ουσία θεοβρομίνη
03.06.2026

H μαύρη σοκολάτα ενδέχεται να επιβραδύνει τη γήρανση: Τα αποκαλυπτικά ευρήματα για την ουσία θεοβρομίνη

Ανακλήθηκε σαλάτα του Μπαρμπαστάθη: Αυστηρή προειδοποίηση από τον ΕΦΕΤ – Δείτε ποια είναι
03.06.2026

Ανακλήθηκε σαλάτα του Μπαρμπαστάθη: Αυστηρή προειδοποίηση από τον ΕΦΕΤ – Δείτε ποια είναι

«Αποδείξεις» για εμβολιασμό κρέατος κυκλοφορούν στα social media
03.06.2026

«Αποδείξεις» για εμβολιασμό κρέατος κυκλοφορούν στα social media

Δείτε ποια είναι τα οκτώ τρόφιμα που δεν έχουν ημερομηνία λήξης
02.06.2026

Δείτε ποια είναι τα οκτώ τρόφιμα που δεν έχουν ημερομηνία λήξης

Δεν θέλει κόπο… θέλει τρόπο: Οι 7 ασκήσεις που καίνε περισσότερες θερμίδες από όσο φαντάζεστε
02.06.2026

Δεν θέλει κόπο… θέλει τρόπο: Οι 7 ασκήσεις που καίνε περισσότερες θερμίδες από όσο φαντάζεστε

Υπερεπεξεργασμένα τρόφιμα: Νέα επιστημονικά δεδομένα δείχνουν ότι δεν είναι όλα το ίδιο «ανθυγιεινά»
31.05.2026

Υπερεπεξεργασμένα τρόφιμα: Νέα επιστημονικά δεδομένα δείχνουν ότι δεν είναι όλα το ίδιο «ανθυγιεινά»

Δημοφιλή

Υγεία
1

Αυτό είναι το θαυματουργό έλαιο που προστατεύει από το Αλτχάιμερ

Υγεία
2

Το τρόφιμο που θωρακίζει «αθόρυβα» τα οστά σε κάθε ηλικία… δεν είναι το γάλα!

Kαρδιά
3

Ποιοι είναι οι φυσιολογικοί καρδιακοί παλμοί και ποια τα επικίνδυνα όρια – Πότε πρέπει να ανησυχήσετε

Φάρμακα
4

Ανατροπή δεδομένων στα εμβόλια mRNA: Οι εμβολιασμένοι πεθαίνουν πλέον στις ΗΠΑ από COVID-19

Περισσότερα

11.06.2026

Οι ειδικοί προειδοποιούν: Μην φιλάτε το σκυλί σας στο στόμα – Ελλοχεύει σοβαρός κίνδυνος για την υγεία σας

Μια συνήθεια με αυξανόμενη τάση το τελευταίο διάστημα

11.06.2026

Συμφορητική καρδιακή ανεπάρκεια: Τα πρώτα «ύπουλα» συμπτώματα που δεν πρέπει να αγνοήσετε

Από τη δύσπνοια και τον πόνο στο στήθος έως τα λιγότερο εμφανή συμπτώματα

Κεράσια: Τα 5 σημαντικά οφέλη που έχουν για την υγεία – Πόσα μπορείτε να τρώτε καθημερινά
11.06.2026

Κεράσια: Τα 5 σημαντικά οφέλη που έχουν για την υγεία – Πόσα μπορείτε να τρώτε καθημερινά

Επιστήμονες του Στάνφορντ κατάφεραν να «αντιστρέψουν» τον διαβήτη τύπου 1 σε ποντίκια
11.06.2026

Επιστήμονες του Στάνφορντ κατάφεραν να «αντιστρέψουν» τον διαβήτη τύπου 1 σε ποντίκια

Πέθανε ο Αυστραλός γιατρός που πολέμησε τον καρκίνο του εγκεφάλου με τη δική του πρωτοποριακή θεραπεία
11.06.2026

Πέθανε ο Αυστραλός γιατρός που πολέμησε τον καρκίνο του εγκεφάλου με τη δική του πρωτοποριακή θεραπεία

Επιστήμονες ανέπτυξαν εμφύτευμα που μετατρέπει το σώμα σε «φαρμακείο»: Παράγει φάρμακα μέσα στον οργανισμό!
11.06.2026

Επιστήμονες ανέπτυξαν εμφύτευμα που μετατρέπει το σώμα σε «φαρμακείο»: Παράγει φάρμακα μέσα στον οργανισμό!

Ελπίδα για την ηπατίτιδα Β: Πειραματικό φάρμακο φάσης 3 πέτυχε «λειτουργική ίαση» σε περίπου 1 στους 5 ασθενείς!
11.06.2026

Ελπίδα για την ηπατίτιδα Β: Πειραματικό φάρμακο φάσης 3 πέτυχε «λειτουργική ίαση» σε περίπου 1 στους 5 ασθενείς!

Τα οφέλη στην υγεία της ηλιοθεραπείας στις ακτίνες του ήλιου
10.06.2026

Τα οφέλη στην υγεία της ηλιοθεραπείας στις ακτίνες του ήλιου

«Μην την καταναλώσετε»: Ο ΕΦΕΤ ανακαλεί από την αγορά καπνιστή πέστροφα – Δείτε ποια αφορά (φώτο)
10.06.2026

«Μην την καταναλώσετε»: Ο ΕΦΕΤ ανακαλεί από την αγορά καπνιστή πέστροφα – Δείτε ποια αφορά (φώτο)

Γυναίκα με προχωρημένη νόσο Αλτσχάιμερ παρουσίασε εντυπωσιακές αλλαγές μετά από ψιλοκυβίνη
10.06.2026

Γυναίκα με προχωρημένη νόσο Αλτσχάιμερ παρουσίασε εντυπωσιακές αλλαγές μετά από ψιλοκυβίνη