Διατροφή

Αυτές είναι οι τροφές που «μπλοκάρουν» τον μεταβολισμό

Μακριά από αυτές τις τροφές
Αυτές είναι οι τροφές που «μπλοκάρουν» τον μεταβολισμό

Όλοι έχουμε κάποιον γνωστό που τρώει ό,τι θέλει και δεν φαίνεται να παίρνει ούτε μισό κιλό. Και ούτε καν κάνει γυμναστική!

Αυτοί οι λίγοι τυχεροί γεννήθηκαν πιθανότατα με υψηλότερο βασικό μεταβολικό ρυθμό (ΒΜΡ) από εμάς τους υπόλοιπους.

Ο Βασικός Μεταβολικός Ρυθμός, γνωστός και ως μεταβολικός ρυθμός (σε κατάσταση) ηρεμίας, είναι η ενέργεια (θερμίδες) που δαπανά ο οργανισμός, για να αντλήσει αίμα από την καρδιά σας σε όλο το σώμα, να αναπνέει, να διατηρεί ιστούς όπως τους μυς και να ρυθμίζει τη θερμοκρασία του.

Ο ΒΜΡ αντιπροσωπεύει περίπου το 60-70% της ενεργειακής σας δαπάνης. Υπάρχουν όμως δύο άλλα μέρη στην συνολική εικόνα του μεταβολισμού:

  • η καθημερινή σωματική δραστηριότητα, που ονομάζεται θερμογένεση δραστηριότητας
  • η θερμική επίδραση της τροφής, δηλαδή οι θερμίδες που χρησιμοποιούνται για την πέψη της τροφής και την μετατροπή της σε ενέργεια

Έρευνα που δημοσιεύθηκε το 2021 διαπίστωσε ότι ο ΒΜΡ παραμένει σχετικά σταθερός από την ηλικία των 20 έως τα 60 έτη ζωής και μετά αρχίζει να επιβραδύνεται, καθώς γερνάμε. Έτσι, δεν μπορείτε να κάνετε πολλά για να αλλάξετε τον ΒΜΡ σας (αν και η προσθήκη μυών μέσω άσκησης ενδυνάμωσης μπορεί να βοηθήσει, επειδή η μυϊκή μάζα καίει περισσότερες θερμίδες από το λίπος).

Αν και ο Βασικός Μεταβολικός Ρυθμός είναι σχεδόν σταθερός, μπορείτε προσωρινά να επηρεάσετε τη θερμική επίδραση κατά τον μεταβολισμό των τροφίμων ανάλογα με τον τύπο τροφής που τρώτε. Αυτό είναι εφικτό, επειδή ορισμένα τρόφιμα απαιτούν από τον οργανισμό να δαπανήσει περισσότερες θερμίδες, για να τις μετατρέψει σε ενέργεια.

Τα τρόφιμα με υψηλή περιεκτικότητα σε πρωτεΐνες, για παράδειγμα, έχουν υψηλή θερμική επίδραση, που σημαίνει ότι απαιτεί από το σώμα σας να εργαστεί σκληρότερα για να τα αφομοιώσει, αναζωογονώντας τον μεταβολισμό σας.

Ταυτόχρονα, υπάρχουν τροφές που δεν ενεργοποιούν το ίδιο καλά αυτόν τον μηχανισμό καύσης λίπους και μπορούν να βλάψουν τον μεταβολισμό σας. Και οι τροφές που πρέπει να τρώτε εάν θέλετε υψηλότερο μεταβολισμό αποτελούνται από απλά σάκχαρα χωρίς φυτικές ίνες, όπως το λευκό ψωμί.

Πώς επηρεάζουν τον μεταβολισμό οι πλούσιες σε απλά σάκχαρα τροφές

Οι καλύτερες τροφές για την τόνωση του μεταβολισμού είναι εκείνες, που χρειάζονται περισσότερο χρόνο για να χωνευτούν και σας κάνουν να νιώθετε χορτάτοι.

Οι χειρότερες τροφές για τον μεταβολισμό είναι εκείνες που μετατρέπονται γρήγορα σε γλυκόζη.

Το “εργαλείο” που μπορείτε να χρησιμοποιήσετε για να μετρήσετε πόσο χρόνο χρειάζεται ένα τρόφιμο που περιέχει υδατάνθρακες, για να αφομοιωθεί και να μετατραπεί σε γλυκόζη, ονομάζεται γλυκαιμικός δείκτης.

Ένα τρόφιμο που έχει υψηλό γλυκαιμικό δείκτη χρειάζεται λιγότερο χρόνο για να αφομοιωθεί, επομένως αυξάνει γρήγορα το επίπεδο γλυκόζης στην κυκλοφορία του αίματός σας.

Αυτοί οι απλοί υδατάνθρακες (όπως γλυκά και αναψυκτικά) δίνουν στο σώμα σας μια γρήγορη έκρηξη ενέργειας, επειδή διασπώνται γρήγορα. Αλλά τότε, εξίσου γρήγορα, θα αισθανθείτε λήθαργο και πείνα. Τείνουν να σας οδηγούν στην υπερκατανάλωση τροφής, επομένως τα τρόφιμα με υψηλό γλυκαιμικό δείκτη συνδέονται με την αύξηση βάρους.

Αντίθετα, οι σύνθετοι υδατάνθρακες, όπως τα δημητριακά ολικής αλέσεως, που έχουν χαμηλό γλυκαιμικό δείκτη τείνουν να συμβάλλουν στην απώλεια βάρους, επειδή χρειάζονται περισσότερο χρόνο για να αφομοιωθούν και απαιτούν τη δαπάνη περισσοτέρων θερμιδών.

Η επιστήμη πίσω από αυτούς τους μηχανισμούς

Μια μελέτη στο περιοδικό Food & Nutrition Research κατέδειξε τη διαφορά αυτή μετρώντας την ενεργειακή δαπάνη μετά το γεύμα κατά τη διάρκεια των έξι ωρών αφότου οι συμμετέχοντες έφαγαν είτε γεύμα επεξεργασμένης τροφής (σάντουιτς επεξεργασμένου τυριού σε λευκό ψωμί) είτε σάντουιτς “ολόκληρης τροφής” με τυρί τσένταρ σε πολύσπορο ψωμί.

Συγκρίνοντας τις μετρήσεις από τα δύο γεύματα, οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι χρειαζόταν πολύ περισσότερη ενέργεια για να αφομοιωθεί το σάντουιτς με πλήρη τροφή σε σύγκριση με το σάντουιτς επεξεργασμένων τροφίμων.

Κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι τα επεξεργασμένα συστατικά, ειδικά το λευκό αλεύρι, μείωσαν τον μεταβολισμό κατά 50%.

Μια άλλη μελέτη στο The American Journal of Clinical Nutrition διαπίστωσε ότι μια διατροφή με υψηλό γλυκαιμικό δείκτη προάγει την υπερκατανάλωση τροφής, αυξάνει το σωματικό βάρος, το σωματικό λίπος και την περίμετρο μέσης.

Το λευκό ψωμί είναι ιδιαίτερα κακό για τον μεταβολισμό

“Στο λευκό αλεύρι έχουν αφαιρεθεί όλα τα υγιεινά μέρη του σπόρου σιταριού, όπως οι φυτικές ίνες και τα θρεπτικά συστατικά”, λέει η διαιτολόγος Lisa Moskovitz, διευθύνων σύμβουλος του NY Nutrition Group. Η αφαίρεση των φυτικών ινών καθιστά το λευκό ψωμί εύκολο και γρήγορο στην πέψη. Έτσι ώστε ο μεταβολισμός σας δεν χρειάζεται να ανέβει πολύ και να κάψει θερμίδες για να το διασπάσει.

Οπότε, αναμφισβήτητα, τα χειρότερα τρόφιμα που πρέπει να τρώτε εάν θέλετε υψηλότερο μεταβολισμό είναι αυτά που αποτελούνται από απλά σάκχαρα χωρίς φυτικές ίνες.

Το λευκό ψωμί είναι η #1 χειρότερη τροφή για τον μεταβολισμό, με γλυκαιμικό δείκτη περίπου 75. Τα τρόφιμα κατατάσσονται σε μια κλίμακα από το 0 έως το 100 ως προς τον γλυκαιμικό δείκτη. Η καθαρή γλυκόζη έχει βαθμολογία 100.

Άλλες τροφές με υψηλό γλυκαιμικό δείκτη και επιβράδυνση του μεταβολισμού είναι:

  • λευκό ρύζι
  • ζυμαρικά
  • μπισκότα
  • κέικ
  • αρτοσκευάσματα
  • αναψυκτικά
  • σχεδόν οτιδήποτε είναι εκλεπτυσμένο και εξαιρετικά επεξεργασμένο

Διατροφή

16.08.2022

2+1 πράγματα που σε παχαίνουν καθημερινά και δεν το καταλαβαίνεις!

Απέβαλε τα από την ρουτίνα σου

15.08.2022

Ξέρατε πως οι πιλότοι πρέπει να τρώνε διαφορετικό φαγητό;

Είναι οι δύο τύποι που δεν βλέπουμε σχεδόν ποτέ κατά τη διάρκεια της πτήσης, ωστόσο δεν παύουν να είναι και οι πιο σημαντικοί. Παρότι ξέρουμε ότι η δουλειά της είναι απαιτητική, εν τέλει υπάρχουν ακόμα περισσότεροι περιορισμοί για τον κυβερνήτη και τον συγκυβερνήτη του αεροσκάφους. Όλοι θα περίμεναν πως το δίδυμο του πιλοτηρίου θα έτρωγε […]

Οι κορυφαίες πρωτεϊνικές τροφές για την μείωση της χοληστερόλης
12.08.2022

Οι κορυφαίες πρωτεϊνικές τροφές για την μείωση της χοληστερόλης

Ξυπνάτε μόνο πίνοντας καφέ; – Ξεχάστε το – Αυτές είναι οι εναλλακτικές επιλογές
10.08.2022

Ξυπνάτε μόνο πίνοντας καφέ; – Ξεχάστε το – Αυτές είναι οι εναλλακτικές επιλογές

Διαλείπουσα νηστεία: Φάτε με το ρολόι στο χέρι – Ποιό το όφελος
10.08.2022

Διαλείπουσα νηστεία: Φάτε με το ρολόι στο χέρι – Ποιό το όφελος

Τζίντζερ το «θαυματουργό»: Ιδιότητες και οφέλη για παθήσεις και ασθένειες
04.08.2022

Τζίντζερ το «θαυματουργό»: Ιδιότητες και οφέλη για παθήσεις και ασθένειες

Έτσι θα υπολογίσετε πόσες θερμίδες χάνουμε όταν κοιμόμαστε…
03.08.2022

Έτσι θα υπολογίσετε πόσες θερμίδες χάνουμε όταν κοιμόμαστε…

Αυτό είναι το παγωτό που έχει περισσότερες θερμίδες και από το παρφέ
02.08.2022

Αυτό είναι το παγωτό που έχει περισσότερες θερμίδες και από το παρφέ

Καρπούζι: Το καλοκαιρινό φρούτο που πρέπει να καταναλώνεται με μέτρο
02.08.2022

Καρπούζι: Το καλοκαιρινό φρούτο που πρέπει να καταναλώνεται με μέτρο

Τι μπορείτε να κάνετε για να μειώσετε το αλάτι σε λιγότερο από 5 γρ. την ημέρα
02.08.2022

Τι μπορείτε να κάνετε για να μειώσετε το αλάτι σε λιγότερο από 5 γρ. την ημέρα

Δημοφιλή

Healthy pets
1

20+1 πράγματα που δεν ξέρετε για τα ζώα!

Επιδημίες
2

Η Βρετανία αίρει όλους τους περιορισμούς κατά του Covid-19

Υγεία & πολιτική
3

ΥΠΑΙΘ: Ανακοίνωσε το πρωτόκολλο για την δια ζώσης λειτουργία των πανεπιστημίων

Φυσική Κατάσταση
4

Έτσι θα υπολογίσετε πόσες θερμίδες χάνουμε όταν κοιμόμαστε…

Περισσότερα

17.08.2022

Things to Understand About A Paper Writing Service

16.08.2022

Συγκλονιστική μαρτυρία Ελληνίδας παιδοχειρουργού για εμβόλια κατά COVID-19: «Κάνουν ζελέ τους ιστούς των παιδιών»!

Η πιο σοβαρή, τεκμηριωμένη και υπεύθυνη καταγγελία για το τι προκαλούν τα εμβόλια κατά του Covid-19 στα παιδιά, έρχεται από την παιδοχειρουργό Βασιλική Σουλειμάνοβα του Νοσοκομείου της Λάρισας, η οποία μιλώντας σε ανοικτό ακροατήριο στην Χαλκίδα, κατέθεσε πραγματικά ανατριχιαστικά πράγματα.  Να σημειώσουμε πως αυτά που λέει μας τα έχουν πει ιδιωτικώς πολύ ιατροί, τουλάχιστον δυο […]

Αμερικανός βιολόγος αφήνει αιχμές για νέα πανδημία: «Κάνουν πειράματα με ιό που μπορεί να σκοτώσει εκατ. εάν απελευθερωθεί»
16.08.2022

Αμερικανός βιολόγος αφήνει αιχμές για νέα πανδημία: «Κάνουν πειράματα με ιό που μπορεί να σκοτώσει εκατ. εάν απελευθερωθεί»

2+1 πράγματα που σε παχαίνουν καθημερινά και δεν το καταλαβαίνεις!
16.08.2022

2+1 πράγματα που σε παχαίνουν καθημερινά και δεν το καταλαβαίνεις!

Ξηροί αγκώνες: Τι δείχνουν για την υγεία σου;
16.08.2022

Ξηροί αγκώνες: Τι δείχνουν για την υγεία σου;

Έρχονται νέα εμβόλια: «Αναζωπύρωση πανδημίας αν έρθει η Κένταυρος» λέει ο Δ.Σαρηγιάννης
16.08.2022

Έρχονται νέα εμβόλια: «Αναζωπύρωση πανδημίας αν έρθει η Κένταυρος» λέει ο Δ.Σαρηγιάννης

Νέα έρευνα: Η κατανάλωση επαρκούς ποσότητας νερού προλαμβάνει την αφυδάτωση & την καρδιακή ανεπάρκεια
15.08.2022

Νέα έρευνα: Η κατανάλωση επαρκούς ποσότητας νερού προλαμβάνει την αφυδάτωση & την καρδιακή ανεπάρκεια

Ιταλός γιατρός: «Δεν είχαμε το θάρρος να ομολογήσουμε ότι οι 160 θάνατοι την ημέρα ήταν σε εμβολιασμένους»!
15.08.2022

Ιταλός γιατρός: «Δεν είχαμε το θάρρος να ομολογήσουμε ότι οι 160 θάνατοι την ημέρα ήταν σε εμβολιασμένους»!

Α.Μπουρλά: Nόσησε από Covid-19 ο τετραπλά εμβολιασμένος επικεφαλής της Pfizer!
15.08.2022

Α.Μπουρλά: Nόσησε από Covid-19 ο τετραπλά εμβολιασμένος επικεφαλής της Pfizer!

Ξέρατε πως οι πιλότοι πρέπει να τρώνε διαφορετικό φαγητό;
15.08.2022

Ξέρατε πως οι πιλότοι πρέπει να τρώνε διαφορετικό φαγητό;