Διατροφή

Αδυνάτισμα: Αν κάνετε δίαιτα και δεν χάνετε βάρος ίσως έχετε αυτή την κακή συνήθεια

Τι έδειξε μελέτη
Αδυνάτισμα: Αν κάνετε δίαιτα και δεν χάνετε βάρος ίσως έχετε αυτή την κακή συνήθεια

Νέα μελέτη ενισχύει την άποψη ότι η απώλεια των περιττών κιλών για πάντα δεν εξαρτάται μόνο από τη διατροφή και την άσκηση. Τι άλλο πρέπει να προσέχουμε.

Αν θέλετε να αδυνατίσετε και να μην ξαναπάρετε τα περιττά σας κιλά, δεν αρκεί να προσέχετε μόνο τη διατροφή και το επίπεδο της φυσικής δραστηριότητάς σας. Απαραίτητο είναι να προσέξετε και μία άλλη παράμετρο του τρόπου ζωής, που μπορεί  εν αγνοία σας να υπονομεύει το μόνιμο αδυνάτισμα, συνιστούν επιστήμονες από τη Δανία.

Εκατομμύρια άνθρωποι που είναι υπέρβαροι ή παχύσαρκοι πασχίζουν κάθε χρόνο να χάσουν τα περιττά τους κιλά. Στην συντριπτική πλειονότητα των περιπτώσεων, όμως, τα ξαναπαίρνουν όλα και συχνά λίγα παραπάνω.

Οι επιστήμονες από το Πανεπιστήμιο της Κοπεγχάγης λένε πως στην αποτυχία αυτή μπορεί να εμπλέκεται ένας απρόσμενος παράγοντας: ο ύπνος. Στη σχετική μελέτη που πραγματοποίησαν κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι τόσο η διάρκεια, όσο και η ποιότητα του ύπνου μπορεί να κάνουν τη διαφορά στο αδυνάτισμα.

  • Η υπέρταση
  • Η υψηλή χοληστερόλη
  • Η συσσώρευση λιπωδών ιζημάτων στα εσωτερικά τοιχώματα των αρτηριών (αθηροσκλήρωση)

Ο λιγοστός ύπνος σχετίζεται επίσης με τον σακχαρώδη διαβήτη, τη φλεγμονή και την καρδιοπάθεια. Τώρα διαπιστώνεται ότι μπορεί να είναι συμβάλλων παράγοντας και στην ανάκτηση του χαμένου βάρους μετά το αδυνάτισμα.

Η νέα μελέτη

Στη νέα μελέτη συμμετείχαν 195 εθελοντές, ηλικίας 18 έως 65 ετών. Όλοι τους έπασχαν από ποικίλης βαρύτητας παχυσαρκία, καθώς είχαν δείκτη μάζας σώματος (ΔΜΣ) από 32 έως 43 Kg/m2. Ο ΔΜΣ υπολογίζεται όταν διαιρέσουμε το νυν βάρος μας (σε κιλά) με το τετράγωνο του ύψους μας (σε μέτρα).

Οι επιστήμονες ζήτησαν από τους εθελοντές τους να ακολουθήσουν ένα πολύ αυστηρό πρόγραμμα διατροφής για οκτώ εβδομάδες. Το ειδικά κατηρτισμένο πρόγραμμα τους παρείχε 800 θερμίδες ημερησίως. Στο τέλος των οκτώ εβδομάδων, είχαν χάσει το 12% του αρχικού σωματικού βάρους τους κατά μέσον όρο.

Οι ερευνητές παρακολούθησαν την πορεία της υγείας τους επί έναν χρόνο, καταγράφοντας μεταξύ άλλων και την διάρκεια του ύπνου τους. Τους ζήτησαν επίσης να απαντήσουν σε ειδικό ερωτηματολόγιο με το οποίο αξιολόγησαν και την ποιότητα του ύπνου τους.

Τα ευρήματα

Όπως διαπίστωσαν, όσοι κοιμούνταν λιγότερο από 6 ώρες κάθε βράδυ παρουσίασαν αύξηση του ΔΜΣ τους κατά 1,4 μονάδες περισσότερη απ’ ό,τι όσοι κοιμόντουσαν 7 ή 8 ώρες.  Η αντίστοιχη αύξηση σε όσους είχαν φτωχής ποιότητας ύπνο ήταν 1,2 μονάδες του ΔΜΣ περισσότερες.

Οι αυξήσεις αυτές δεν είναι αμελητέες. Για ένα άτομο με ύψος 1,70 μέτρα, λ.χ., που πριν το αδυνάτισμα ζύγιζε 93 κιλά και έχασε τα 11, σημαίνουν ότι σε ένα χρόνο είχε πάρει σχεδόν 4 κιλά περισσότερα απ’ ό,τι αν κοιμόταν περισσότερο ή καλύτερα.

«Το γεγονός ότι ο ύπνος και η ποιότητά του σχετίζονται τόσο ισχυρά με τη διατήρηση του αδυνατίσματος είναι εξαιρετικά σημαντικό. Πόσο μάλλον που σημαντικό ποσοστό ενηλίκων δεν κοιμάται όσο πρέπει», δήλωσε η επικεφαλής ερευνήτρια Dr Signe Torekov, καθηγήτρια στο Τμήμα Βιοϊατρικών Επιστημών του Πανεπιστημίου της Κοπεγχάγης.

Διατροφή

11.06.2026

Κεράσια: Τα 5 σημαντικά οφέλη που έχουν για την υγεία – Πόσα μπορείτε να τρώτε καθημερινά

Βελτιώνουν τον ύπνο, ενισχύουν την καρδιαγγειακή υγεία και συμβάλλουν στην αποκατάσταση των μυών

10.06.2026

Ντομάτες: Τα 6 σημαντικά οφέλη για την υγεία – Γιατί θεωρούνται «σύμμαχος» της καρδιάς και του οργανισμού

Είναι πλούσιες σε βιταμίνες, μέταλλα και αντιοξειδωτικά

Άνδρες δώστε προσοχή: Τα φρούτα που αυξάνουν φυσικά τα επίπεδα της τεστοστερόνης
07.06.2026

Άνδρες δώστε προσοχή: Τα φρούτα που αυξάνουν φυσικά τα επίπεδα της τεστοστερόνης

Δείτε ποια είναι τα σνακ που πρέπει να επιλέγουν όσοι έχουν διαβήτη
06.06.2026

Δείτε ποια είναι τα σνακ που πρέπει να επιλέγουν όσοι έχουν διαβήτη

H μαύρη σοκολάτα ενδέχεται να επιβραδύνει τη γήρανση: Τα αποκαλυπτικά ευρήματα για την ουσία θεοβρομίνη
03.06.2026

H μαύρη σοκολάτα ενδέχεται να επιβραδύνει τη γήρανση: Τα αποκαλυπτικά ευρήματα για την ουσία θεοβρομίνη

Ανακλήθηκε σαλάτα του Μπαρμπαστάθη: Αυστηρή προειδοποίηση από τον ΕΦΕΤ – Δείτε ποια είναι
03.06.2026

Ανακλήθηκε σαλάτα του Μπαρμπαστάθη: Αυστηρή προειδοποίηση από τον ΕΦΕΤ – Δείτε ποια είναι

«Αποδείξεις» για εμβολιασμό κρέατος κυκλοφορούν στα social media
03.06.2026

«Αποδείξεις» για εμβολιασμό κρέατος κυκλοφορούν στα social media

Δείτε ποια είναι τα οκτώ τρόφιμα που δεν έχουν ημερομηνία λήξης
02.06.2026

Δείτε ποια είναι τα οκτώ τρόφιμα που δεν έχουν ημερομηνία λήξης

Δεν θέλει κόπο… θέλει τρόπο: Οι 7 ασκήσεις που καίνε περισσότερες θερμίδες από όσο φαντάζεστε
02.06.2026

Δεν θέλει κόπο… θέλει τρόπο: Οι 7 ασκήσεις που καίνε περισσότερες θερμίδες από όσο φαντάζεστε

Υπερεπεξεργασμένα τρόφιμα: Νέα επιστημονικά δεδομένα δείχνουν ότι δεν είναι όλα το ίδιο «ανθυγιεινά»
31.05.2026

Υπερεπεξεργασμένα τρόφιμα: Νέα επιστημονικά δεδομένα δείχνουν ότι δεν είναι όλα το ίδιο «ανθυγιεινά»

Δημοφιλή

Υγεία
1

Αυτό είναι το θαυματουργό έλαιο που προστατεύει από το Αλτχάιμερ

Υγεία
2

Το τρόφιμο που θωρακίζει «αθόρυβα» τα οστά σε κάθε ηλικία… δεν είναι το γάλα!

Kαρδιά
3

Ποιοι είναι οι φυσιολογικοί καρδιακοί παλμοί και ποια τα επικίνδυνα όρια – Πότε πρέπει να ανησυχήσετε

Φάρμακα
4

Ανατροπή δεδομένων στα εμβόλια mRNA: Οι εμβολιασμένοι πεθαίνουν πλέον στις ΗΠΑ από COVID-19

Περισσότερα

12.06.2026

Κόλλα οστών έφτιαξαν οι Κινέζοι! – Επιδιορθώνει τα κόκκαλα μέσα σε 3 λεπτά!

Χωρίς μεταλλικές πλάκες και χωρίς βίδες

11.06.2026

Οι ειδικοί προειδοποιούν: Μην φιλάτε το σκυλί σας στο στόμα – Ελλοχεύει σοβαρός κίνδυνος για την υγεία σας

Μια συνήθεια με αυξανόμενη τάση το τελευταίο διάστημα

Συμφορητική καρδιακή ανεπάρκεια: Τα πρώτα «ύπουλα» συμπτώματα που δεν πρέπει να αγνοήσετε
11.06.2026

Συμφορητική καρδιακή ανεπάρκεια: Τα πρώτα «ύπουλα» συμπτώματα που δεν πρέπει να αγνοήσετε

Κεράσια: Τα 5 σημαντικά οφέλη που έχουν για την υγεία – Πόσα μπορείτε να τρώτε καθημερινά
11.06.2026

Κεράσια: Τα 5 σημαντικά οφέλη που έχουν για την υγεία – Πόσα μπορείτε να τρώτε καθημερινά

Επιστήμονες του Στάνφορντ κατάφεραν να «αντιστρέψουν» τον διαβήτη τύπου 1 σε ποντίκια
11.06.2026

Επιστήμονες του Στάνφορντ κατάφεραν να «αντιστρέψουν» τον διαβήτη τύπου 1 σε ποντίκια

Πέθανε ο Αυστραλός γιατρός που πολέμησε τον καρκίνο του εγκεφάλου με τη δική του πρωτοποριακή θεραπεία
11.06.2026

Πέθανε ο Αυστραλός γιατρός που πολέμησε τον καρκίνο του εγκεφάλου με τη δική του πρωτοποριακή θεραπεία

Επιστήμονες ανέπτυξαν εμφύτευμα που μετατρέπει το σώμα σε «φαρμακείο»: Παράγει φάρμακα μέσα στον οργανισμό!
11.06.2026

Επιστήμονες ανέπτυξαν εμφύτευμα που μετατρέπει το σώμα σε «φαρμακείο»: Παράγει φάρμακα μέσα στον οργανισμό!

Ελπίδα για την ηπατίτιδα Β: Πειραματικό φάρμακο φάσης 3 πέτυχε «λειτουργική ίαση» σε περίπου 1 στους 5 ασθενείς!
11.06.2026

Ελπίδα για την ηπατίτιδα Β: Πειραματικό φάρμακο φάσης 3 πέτυχε «λειτουργική ίαση» σε περίπου 1 στους 5 ασθενείς!

Τα οφέλη στην υγεία της ηλιοθεραπείας στις ακτίνες του ήλιου
10.06.2026

Τα οφέλη στην υγεία της ηλιοθεραπείας στις ακτίνες του ήλιου

«Μην την καταναλώσετε»: Ο ΕΦΕΤ ανακαλεί από την αγορά καπνιστή πέστροφα – Δείτε ποια αφορά (φώτο)
10.06.2026

«Μην την καταναλώσετε»: Ο ΕΦΕΤ ανακαλεί από την αγορά καπνιστή πέστροφα – Δείτε ποια αφορά (φώτο)