Διατροφή

Φυτικές ίνες: Ένας θησαυρός της φύσης που βοηθά στην καταπολέμηση των φλεγμονών

Φυτικές ίνες: Ένας θησαυρός της φύσης που βοηθά στην καταπολέμηση των φλεγμονών

Έναν θησαυρό ανεκτίμητης αξίας αποτελούν οι φυτικές ίνες για τον ανθρώπινο οργανισμό. Οι προασπιστές της καλής υγείας και ευεξίας έχουν συνδεθεί με μικρότερο κίνδυνο πρόωρου θανάτου από καρδιακή νόσο και καρκίνο, την αποτοξίνωση του οργανισμού, την καλύτερη ψυχική διάθεση και πλήθος ακόμα ευεργετικών αποτελεσμάτων στη συνολική υγεία.

Στα παραπάνω πλειοδοτεί πρόσφατη μελέτη από τη Σχολή Δημόσιας Υγείας Mailman του Πανεπιστημίου Columbia που δημοσιεύεται στο JAMA Network Open, η οποία εξέτασε την επίπτωση της πρόσληψης φυτικών ινών στη φλεγμονή και την καρδιαγγειακή νόσο, εστιάζοντας σε μια πληθυσμιακή ομάδα που, μολονότι υψηλότερου κινδύνου, έχει παραμεριστεί από τις σχετικές έρευνες· τους ηλικιωμένους που έχουν συγκρτικά υψηλότερους δείκτες φλεγμονής.

Τα ευρήματα έδειξαν κατά τα προγενέστερα ότι οι φυτικές ίνες μειώνουν τη φλεγμονή και -κατ’ επέκταση όπως υπαγορεύουν επιστημονικές υποθέσεις- τα καρδιαγγειακά συμβάματα. Εν προκειμένω, η επιστημονική ομάδα διεύρυνε το ερευνητικό πλαίσιο ώστε να διαπιστώσει επιπλέον αν τα αποτελέσματα διαφέρουν για ξεχωριστές πηγές φυτικών ινών, πώς σχετίζονται οι τελευταίες με πολλαπλούς φλεγμονώδεις δείκτες και εάν η φλεγμονή μεσολάβησε στη σχέση διαιτητικών ινών και καρδιαγγειακής νόσου.

Η έρευνα κατέληξε στο συμπέρασμα πως τα θετικά αποτελέσματα για την υγείας της καρδιάς και έναντι τις φλεγμονής εξασφαλίστηκαν κατά κύριο λόγο από φυτικές ίνες δημητριακών, ενώ εντύπωση προκαλεί ότι δεν διαπιστώθηκε αντίστοιχος συσχετισμός με τις φυτικές ίνες φρούτων ή λαχανικών. «Πλέον γνωρίζουμε ότι φυτικές ίνες από δημητριακά μπορούν να μειώσουν τη φλεγμονή και ότι θα πρέπει [τα συμπεράσματα] να ελεγχθούν σε μελλοντικές πειραματικές μελέτες», ανέφερε ο Rupak Shivakoti, PhD, επίκουρος καθηγητής Επιδημιολογίας στην Ιατρική Σχολή Mailman.

Αναπάντητα παραμένουν, σύμφωνα με τον καθηγητή, γιατί ο συγκεκριμένος μόνο τύπος φυτικών ινών πέτυχε τα θετικά αποτελέσματα αφενός και, αφετέρου, εάν οι φυτικές ίνες καθαυτές ή άλλα θρεπτικά συστατικά που περιέχονται σε τρόφιμα πλούσια σε ίνες εξασφάλισαν τα οφέλη για την υγεία.

Μέχρι στιγμής, τα επιστημονικά δεδομένα υποδεικνύουν ότι οι φυτικές ίνες συνολικά πετυχαίνουν τα αντιφλεγμονώδη αποτελέσματα βελτιώνοντας τη λειτουργία του εντέρου και το μεταβολικό προφίλ των λιπιδίων και της γλυκόζης, καθώς και με μεταβολές στη θρέψη και τον κορεσμό.

Για την πρόσφατη έρευνα αξιοποιήθηκαν δεδομένα από μια μεγάλη κοόρτη ηλικιωμένων ατόμων, με λεπτομερή στοιχεία σχετικά με τις διατροφικές συνήθειες, τη φλεγμονή και την επίπτωση καρδιαγγειακής νόσου. Από τους 4.125 ενήλικες που είχαν εγγραφεί στη Μελέτη Καρδιαγγειακής Υγείας το διάστημα 1989 – 1990, οι συμμετέχοντες που δεν είχαν καρδιαγγειακό νόσημα κατά την έναρξή της αλλά εμφάνισαν μετέπειτα έως τον Ιούνιο του 2015  -εγκεφαλικό επεισόδιο, έμφραγμα του μυοκαρδίου, θάνατος από αθηροσκλήρωση- συμπλήρωσαν ένα ερωτηματολόγιο συχνότητας κατανάλωσης τροφίμων και έδωσαν αιματολογικά δείγματα για να μετρηθούν οι δείκτες φλεγμονής.

Διατροφή

10.06.2026

Ντομάτες: Τα 6 σημαντικά οφέλη για την υγεία – Γιατί θεωρούνται «σύμμαχος» της καρδιάς και του οργανισμού

Είναι πλούσιες σε βιταμίνες, μέταλλα και αντιοξειδωτικά

07.06.2026

Άνδρες δώστε προσοχή: Τα φρούτα που αυξάνουν φυσικά τα επίπεδα της τεστοστερόνης

Η παραγωγή της επηρεάζεται από πολλούς παράγοντες, όπως η ηλικία, ο ύπνος η σωματική δραστηριότητα, η κληρονομικότητα

Δείτε ποια είναι τα σνακ που πρέπει να επιλέγουν όσοι έχουν διαβήτη
06.06.2026

Δείτε ποια είναι τα σνακ που πρέπει να επιλέγουν όσοι έχουν διαβήτη

H μαύρη σοκολάτα ενδέχεται να επιβραδύνει τη γήρανση: Τα αποκαλυπτικά ευρήματα για την ουσία θεοβρομίνη
03.06.2026

H μαύρη σοκολάτα ενδέχεται να επιβραδύνει τη γήρανση: Τα αποκαλυπτικά ευρήματα για την ουσία θεοβρομίνη

Ανακλήθηκε σαλάτα του Μπαρμπαστάθη: Αυστηρή προειδοποίηση από τον ΕΦΕΤ – Δείτε ποια είναι
03.06.2026

Ανακλήθηκε σαλάτα του Μπαρμπαστάθη: Αυστηρή προειδοποίηση από τον ΕΦΕΤ – Δείτε ποια είναι

«Αποδείξεις» για εμβολιασμό κρέατος κυκλοφορούν στα social media
03.06.2026

«Αποδείξεις» για εμβολιασμό κρέατος κυκλοφορούν στα social media

Δείτε ποια είναι τα οκτώ τρόφιμα που δεν έχουν ημερομηνία λήξης
02.06.2026

Δείτε ποια είναι τα οκτώ τρόφιμα που δεν έχουν ημερομηνία λήξης

Δεν θέλει κόπο… θέλει τρόπο: Οι 7 ασκήσεις που καίνε περισσότερες θερμίδες από όσο φαντάζεστε
02.06.2026

Δεν θέλει κόπο… θέλει τρόπο: Οι 7 ασκήσεις που καίνε περισσότερες θερμίδες από όσο φαντάζεστε

Υπερεπεξεργασμένα τρόφιμα: Νέα επιστημονικά δεδομένα δείχνουν ότι δεν είναι όλα το ίδιο «ανθυγιεινά»
31.05.2026

Υπερεπεξεργασμένα τρόφιμα: Νέα επιστημονικά δεδομένα δείχνουν ότι δεν είναι όλα το ίδιο «ανθυγιεινά»

«Μην φάτε αυτά τα ψάρια εάν τα αλιεύσετε»: Το μήνυμα της WWF σε Έλληνες ψαράδες και καταναλωτές
31.05.2026

«Μην φάτε αυτά τα ψάρια εάν τα αλιεύσετε»: Το μήνυμα της WWF σε Έλληνες ψαράδες και καταναλωτές

Δημοφιλή

Υγεία
1

Αυτό είναι το θαυματουργό έλαιο που προστατεύει από το Αλτχάιμερ

Υγεία
2

Το τρόφιμο που θωρακίζει «αθόρυβα» τα οστά σε κάθε ηλικία… δεν είναι το γάλα!

Kαρδιά
3

Ποιοι είναι οι φυσιολογικοί καρδιακοί παλμοί και ποια τα επικίνδυνα όρια – Πότε πρέπει να ανησυχήσετε

Φάρμακα
4

Ανατροπή δεδομένων στα εμβόλια mRNA: Οι εμβολιασμένοι πεθαίνουν πλέον στις ΗΠΑ από COVID-19

Περισσότερα

10.06.2026

Τα οφέλη στην υγεία της ηλιοθεραπείας στις ακτίνες του ήλιου

Πόση ώρα πρέπει να διαρκεί

10.06.2026

«Μην την καταναλώσετε»: Ο ΕΦΕΤ ανακαλεί από την αγορά καπνιστή πέστροφα – Δείτε ποια αφορά (φώτο)

Εντοπίστηκε το παθογόνο Listeria monocytogenes

Γυναίκα με προχωρημένη νόσο Αλτσχάιμερ παρουσίασε εντυπωσιακές αλλαγές μετά από ψιλοκυβίνη
10.06.2026

Γυναίκα με προχωρημένη νόσο Αλτσχάιμερ παρουσίασε εντυπωσιακές αλλαγές μετά από ψιλοκυβίνη

Ντομάτες: Τα 6 σημαντικά οφέλη για την υγεία – Γιατί θεωρούνται «σύμμαχος» της καρδιάς και του οργανισμού
10.06.2026

Ντομάτες: Τα 6 σημαντικά οφέλη για την υγεία – Γιατί θεωρούνται «σύμμαχος» της καρδιάς και του οργανισμού

Σάουνα και γονιμότητα: Πόσο επηρεάζονται τα σπερματοζωάρια από τη θερμότητα
10.06.2026

Σάουνα και γονιμότητα: Πόσο επηρεάζονται τα σπερματοζωάρια από τη θερμότητα

Η Ρωσία ανέπτυξε νέο εμβόλιο κατά του καρκίνου και το δίνει δωρεάν σε όλο τον κόσμο!
10.06.2026

Η Ρωσία ανέπτυξε νέο εμβόλιο κατά του καρκίνου και το δίνει δωρεάν σε όλο τον κόσμο!

Ιαπωνία: «Υπερενισχυμένη» μορφή βιταμίνης Κ επιταχύνει τη μετατροπή βλαστοκυττάρων σε νευρώνες
10.06.2026

Ιαπωνία: «Υπερενισχυμένη» μορφή βιταμίνης Κ επιταχύνει τη μετατροπή βλαστοκυττάρων σε νευρώνες

Ιρανοί επιστήμονες αναπτύσσουν θεραπεία για τον καρκίνο που ενεργοποιείται από το φως
09.06.2026

Ιρανοί επιστήμονες αναπτύσσουν θεραπεία για τον καρκίνο που ενεργοποιείται από το φως

Τα σημάδια και οι επιπλοκές από την έλλειψη σιδήρου – Πότε χρειάζεστε συμπληρώματα
09.06.2026

Τα σημάδια και οι επιπλοκές από την έλλειψη σιδήρου – Πότε χρειάζεστε συμπληρώματα

Έρευνα-σοκ από Ν.Κορέα: «Τα εμβόλια mRNA κατά του κορωνοϊού “εκτόξευσαν” τις εμφανίσεις καρκίνων»!
09.06.2026

Έρευνα-σοκ από Ν.Κορέα: «Τα εμβόλια mRNA κατά του κορωνοϊού “εκτόξευσαν” τις εμφανίσεις καρκίνων»!