Διατροφή

Η μεσογειακή διατροφή σχετίζεται με τη μακροζωία

Η μεσογειακή διατροφή σχετίζεται με τη μακροζωία

Η μεσογειακή διατροφή αποτελεί έναν από τους κυριότερους παράγοντες για μία ζωή πάνω από τα 100 έτη, σύμφωνα με μία νέα ιταλική επιστημονική έρευνα.Η μελέτη, που αναζήτησε τα μυστικά της μακροζωίας στα ορεινά χωριά της Σικελίας, όπου ζουν αρκετοί άνθρωποι που τα έχουν ήδη εκατοστίσει,

κατέληξε στο συμπέρασμα ότι ο κοινός παρονομαστής αυτών των υπεραιωνόβιων είναι η κατανάλωση πολλών φρούτων, λαχανικών και πλήρων δημητριακών, με παράλληλη χαμηλή κατανάλωση κόκκινων κρεάτων, υδατανθράκων και γλυκών.

Οι ερευνητές του σικελικού πανεπιστημίου του Παλέρμο, με επικεφαλής τον Καλόγκερο Καρούζο και τη Σόνια Βάστο, που δημοσίευσαν τη σχετική μελέτη στο ιατρικό περιοδικό για θέματα ανοσίας και γήρανσης “Immunity and Ageing”, μελέτησαν τα χωριά στα όρη Σικάνι στη δυτική Σικελία, όπου το ποσοστό των ατόμων άνω των 100 ετών (ο γηραιότερος που βρέθηκε, είναι 107) εμφανίζεται υπερτετραπλάσιο σε σχέση με τον εθνικό μέσο όρο της Ιταλίας.

Οι υπεραιωνόβιοι κλήθηκαν να απαντήσουν αναλυτικά για τις διατροφικές συνήθειές τους, έδωσαν τεστ αίματος, αξιολογήθηκαν οι νοητικές λειτουργίες τους με άλλα τεστ κλπ. Αυτό που προέκυψε για την υγεία των ατόμων άνω των 100 ετών, είναι ότι αυτή ήταν γενικά καλή, χωρίς σοβαρά σωματικά ή νοητικά προβλήματα, αν και ορισμένοι εμφάνιζαν απώλεια όρασης ή ακοής. Η χοληστερίνη και τα τριγλυκερίδιά τους ήσαν σε φυσιολογικά επίπεδα.

Παράγων- κλειδί για τη σημασία της διατροφής σε σχέση με το υψηλό προσδόκιμο ζωής, είναι ο χαμηλός γλυκαιμικός δείκτης, που μετρά πόσο η τροφή επηρεάζει το επίπεδο του σακχάρου στο αίμα του ατόμου. Οι τροφές με υψηλό γλυκαιμικό δείκτη (όπως το άσπρο ψωμί) προκαλούν ταχεία αύξηση της γλυκόζης στο αίμα μετά την κατανάλωσή τους, ενώ αντίθετα οι τροφές με χαμηλό γλυκαιμικό δείκτη (όπως τα λαχανικά και τα όσπρια) οδηγούν σε βραδύτερη αύξηση του επιπέδου του σακχάρου στο αίμα.

Οι δίαιτες με μέσο χαμηλό γλυκαιμικό δείκτη, όπως είναι η μεσογειακή διατροφή, σύμφωνα με προηγούμενες έρευνες, δρουν προστατευτικά για την καρδιά και γενικότερα για την υγεία, ενώ το αντίθετο συμβαίνει με εκείνες τις δίαιτες που έχουν γενικότερα υψηλό γλυκαιμικό δείκτη και οι οποίες, μεταξύ άλλων, ευνοούν την εμφάνιση διαβήτη (τύπου 2). Οι ερευνητές τονίζουν ότι «για να φθάσει κανείς με επιτυχία σε βαθιά γεράματα, η σωστή συμβουλή είναι να ακολουθεί μία διατροφή με χαμηλές ποσότητες κορεσμένων λιπών και με μεγάλες ποσότητες φρούτων και λαχανικών».

Όλοι οι υπεραιωνόβιοι, που ήσαν σχεδόν εξίσου μοιρασμένοι ανάμεσα στα δύο φύλα, ζούσαν στο ίδιο σπίτι με την οικογένειά τους και ήσαν ενεργοί σωματικά και όχι παχύσαρκοι. Εκτός από τη μεσογειακή διατροφή, που θεωρείται ότι παίζει καθοριστικό ρόλο για την μακροζωία τους, άλλοι παράγοντες που συμβάλλουν, κατά τους Ιταλούς ερευνητές, είναι ορισμένα γονίδια που ελέγχουν τη φλεγμονή, η οικογενειακή υποστήριξη, η μέτρια κατανάλωση αλκοόλ κ.α.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις ο αριθμός των ανθρώπων άνω των 100 ετών παγκοσμίως θα πλησιάσει τα 3,2 εκατομμύρια το 2050 και θα είναι αυξημένος κατά 18 φορές περίπου σε σχέση με τον περασμένο αιώνα, μία σαφής ένδειξη ότι, με το πέρασμα του χρόνου, το προσδόκιμο ζωής αυξάνει διεθνώς.

Διατροφή

11.06.2026

Κεράσια: Τα 5 σημαντικά οφέλη που έχουν για την υγεία – Πόσα μπορείτε να τρώτε καθημερινά

Βελτιώνουν τον ύπνο, ενισχύουν την καρδιαγγειακή υγεία και συμβάλλουν στην αποκατάσταση των μυών

10.06.2026

Ντομάτες: Τα 6 σημαντικά οφέλη για την υγεία – Γιατί θεωρούνται «σύμμαχος» της καρδιάς και του οργανισμού

Είναι πλούσιες σε βιταμίνες, μέταλλα και αντιοξειδωτικά

Άνδρες δώστε προσοχή: Τα φρούτα που αυξάνουν φυσικά τα επίπεδα της τεστοστερόνης
07.06.2026

Άνδρες δώστε προσοχή: Τα φρούτα που αυξάνουν φυσικά τα επίπεδα της τεστοστερόνης

Δείτε ποια είναι τα σνακ που πρέπει να επιλέγουν όσοι έχουν διαβήτη
06.06.2026

Δείτε ποια είναι τα σνακ που πρέπει να επιλέγουν όσοι έχουν διαβήτη

H μαύρη σοκολάτα ενδέχεται να επιβραδύνει τη γήρανση: Τα αποκαλυπτικά ευρήματα για την ουσία θεοβρομίνη
03.06.2026

H μαύρη σοκολάτα ενδέχεται να επιβραδύνει τη γήρανση: Τα αποκαλυπτικά ευρήματα για την ουσία θεοβρομίνη

Ανακλήθηκε σαλάτα του Μπαρμπαστάθη: Αυστηρή προειδοποίηση από τον ΕΦΕΤ – Δείτε ποια είναι
03.06.2026

Ανακλήθηκε σαλάτα του Μπαρμπαστάθη: Αυστηρή προειδοποίηση από τον ΕΦΕΤ – Δείτε ποια είναι

«Αποδείξεις» για εμβολιασμό κρέατος κυκλοφορούν στα social media
03.06.2026

«Αποδείξεις» για εμβολιασμό κρέατος κυκλοφορούν στα social media

Δείτε ποια είναι τα οκτώ τρόφιμα που δεν έχουν ημερομηνία λήξης
02.06.2026

Δείτε ποια είναι τα οκτώ τρόφιμα που δεν έχουν ημερομηνία λήξης

Δεν θέλει κόπο… θέλει τρόπο: Οι 7 ασκήσεις που καίνε περισσότερες θερμίδες από όσο φαντάζεστε
02.06.2026

Δεν θέλει κόπο… θέλει τρόπο: Οι 7 ασκήσεις που καίνε περισσότερες θερμίδες από όσο φαντάζεστε

Υπερεπεξεργασμένα τρόφιμα: Νέα επιστημονικά δεδομένα δείχνουν ότι δεν είναι όλα το ίδιο «ανθυγιεινά»
31.05.2026

Υπερεπεξεργασμένα τρόφιμα: Νέα επιστημονικά δεδομένα δείχνουν ότι δεν είναι όλα το ίδιο «ανθυγιεινά»

Δημοφιλή

Υγεία
1

Αυτό είναι το θαυματουργό έλαιο που προστατεύει από το Αλτχάιμερ

Υγεία
2

Το τρόφιμο που θωρακίζει «αθόρυβα» τα οστά σε κάθε ηλικία… δεν είναι το γάλα!

Kαρδιά
3

Ποιοι είναι οι φυσιολογικοί καρδιακοί παλμοί και ποια τα επικίνδυνα όρια – Πότε πρέπει να ανησυχήσετε

Φάρμακα
4

Ανατροπή δεδομένων στα εμβόλια mRNA: Οι εμβολιασμένοι πεθαίνουν πλέον στις ΗΠΑ από COVID-19

Περισσότερα

11.06.2026

Οι ειδικοί προειδοποιούν: Μην φιλάτε το σκυλί σας στο στόμα – Ελλοχεύει σοβαρός κίνδυνος για την υγεία σας

Μια συνήθεια με αυξανόμενη τάση το τελευταίο διάστημα

11.06.2026

Συμφορητική καρδιακή ανεπάρκεια: Τα πρώτα «ύπουλα» συμπτώματα που δεν πρέπει να αγνοήσετε

Από τη δύσπνοια και τον πόνο στο στήθος έως τα λιγότερο εμφανή συμπτώματα

Κεράσια: Τα 5 σημαντικά οφέλη που έχουν για την υγεία – Πόσα μπορείτε να τρώτε καθημερινά
11.06.2026

Κεράσια: Τα 5 σημαντικά οφέλη που έχουν για την υγεία – Πόσα μπορείτε να τρώτε καθημερινά

Επιστήμονες του Στάνφορντ κατάφεραν να «αντιστρέψουν» τον διαβήτη τύπου 1 σε ποντίκια
11.06.2026

Επιστήμονες του Στάνφορντ κατάφεραν να «αντιστρέψουν» τον διαβήτη τύπου 1 σε ποντίκια

Πέθανε ο Αυστραλός γιατρός που πολέμησε τον καρκίνο του εγκεφάλου με τη δική του πρωτοποριακή θεραπεία
11.06.2026

Πέθανε ο Αυστραλός γιατρός που πολέμησε τον καρκίνο του εγκεφάλου με τη δική του πρωτοποριακή θεραπεία

Επιστήμονες ανέπτυξαν εμφύτευμα που μετατρέπει το σώμα σε «φαρμακείο»: Παράγει φάρμακα μέσα στον οργανισμό!
11.06.2026

Επιστήμονες ανέπτυξαν εμφύτευμα που μετατρέπει το σώμα σε «φαρμακείο»: Παράγει φάρμακα μέσα στον οργανισμό!

Ελπίδα για την ηπατίτιδα Β: Πειραματικό φάρμακο φάσης 3 πέτυχε «λειτουργική ίαση» σε περίπου 1 στους 5 ασθενείς!
11.06.2026

Ελπίδα για την ηπατίτιδα Β: Πειραματικό φάρμακο φάσης 3 πέτυχε «λειτουργική ίαση» σε περίπου 1 στους 5 ασθενείς!

Τα οφέλη στην υγεία της ηλιοθεραπείας στις ακτίνες του ήλιου
10.06.2026

Τα οφέλη στην υγεία της ηλιοθεραπείας στις ακτίνες του ήλιου

«Μην την καταναλώσετε»: Ο ΕΦΕΤ ανακαλεί από την αγορά καπνιστή πέστροφα – Δείτε ποια αφορά (φώτο)
10.06.2026

«Μην την καταναλώσετε»: Ο ΕΦΕΤ ανακαλεί από την αγορά καπνιστή πέστροφα – Δείτε ποια αφορά (φώτο)

Γυναίκα με προχωρημένη νόσο Αλτσχάιμερ παρουσίασε εντυπωσιακές αλλαγές μετά από ψιλοκυβίνη
10.06.2026

Γυναίκα με προχωρημένη νόσο Αλτσχάιμερ παρουσίασε εντυπωσιακές αλλαγές μετά από ψιλοκυβίνη