Διατροφή

Η φρουκτόζη οδηγεί σε παραπανίσιες θερμίδες

Η φρουκτόζη οδηγεί σε παραπανίσιες θερμίδες

Μόλις πριν λίγα χρόνια, η φρουκτόζη θεωρούνταν ένας “καλός” υδατάνθρακας διότι έχει χαμηλό γλυκαιμικό δείκτη, μόλις 20 έναντι 100 της γλυκόζης.

Όμως η φρουκτόζη στις μέρες μας έχει χάσει την αθωότητά της.

Παρότι έχει ίσες θερμίδες με τη γλυκόζη (περίπου 4 θερμίδες ανά γραμμάριο) θεωρείται πλέον ένας τους παράγοντες της επιδημίας της παχυσαρκίας, ισοδύναμος με το διατροφικό λίπος.

Η φρουκτόζη μεταβολίζονται με διαφορετικό τρόπο στον οργανισμό και δεν προκαλεί κορεσμό της πείνας.

Όπως αναφέρουν οι ερευνητές σε μελέτη τους που δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό περιοδικό της Αμερικανικής Ιατρικής Εταιρείας (JAMA), μετά την κατανάλωση φρουκτόζης δεν καταγράφεται στον εγκέφαλο το αίσθημα του κορεσμού όπως συμβαίνει μετά την κατανάλωση γλυκόζης.

Να σημειωθεί ότι η κοινή επιτραπέζια ζάχαρη περιέχει ενωμένα ένα μόριο φρουκτόζης και ένα μόριο γλυκόζης.

ην περισσότερη φρουκτόζη όμως την καταναλώνουμε από τα αναψυκτικά και τα γλυκά όπου προστίθενται ως γλυκαντικό.

-Ένα αναψυκτικό περιέχει περίπου εννιά κουταλάκια ζάχαρη.

-Από τα φρούτα καταναλώνουμε μικρό μέρος της συνολικής ποσότητας φρουκτόζης.

ο σιρόπι καλαμποκιού που χρησιμοποιείται ως γλυκαντικό αποτελείται:

-κατά 55% από φρουκτόζη και,

-κατά 45% από γλυκόζη.

Ορισμένοι λένε ότι το σιρόπι καλαμποκιού  πρέπει να μειωθεί στη διατροφή μας και άλλοι ότι απλά πρέπει να περιορίσουμε τη ζάχαρη.

Φρουκτόζη έναντι γλυκόζης

Ειδικοί από το Γέιλ χρησιμοποίησαν μαγνητικό τομογράφο προκειμένου να παρακολουθήσουν τη ροή του αίματος στον εγκέφαλο των 20 νεαρών, υγιών εθελοντών φυσιολογικού βάρους πριν και μετά την κατανάλωση ροφημάτων που περιείχαν φρουκτόζη ή γλυκόζη. 

Οι μαγνητικές τομογραφίες έδειξαν ότι η κατανάλωση γλυκόζης «κατέστειλε τη δραστηριότητα περιοχών του εγκεφάλου που είναι ζωτικής σημασίας σε ό,τι αφορά την επιβράβευση και την επιθυμία για τροφή», όπως εξήγησε ο ενδοκρινολόγος του Πανεπιστημίου Γέιλ δρ Ρόμπερτ Σέργουιν.

«Αντιθέτως με την κατανάλωση φρουκτόζης δεν παρατηρήθηκαν αντίστοιχες αλλαγές στον εγκέφαλο με αποτέλεσμα να συνεχίζεται η επιθυμία για κατανάλωση τροφής».

Σε συνοδευτικό άρθρο-σχόλιό του στο JAMA ο δρ Τζόναθαν Πάρνελ, ενδοκρινολόγος στο Πανεπιστήμιο Υγείας και Επιστημών του Όρεγκον αναφέρει πως τα νέα ευρήματα «μαρτυρούν ότι η φρουκτόζη αποτελεί παράγοντα που προάγει την αύξηση της κατανάλωσης τροφής και την αύξηση του βάρους σε αντίθεση με τη γλυκόζη». 

Οι ερευνητές μελετούν την δράσης της φρουκτόζης σε παχύσαρκα άτομα προκειμένου να ανακαλύψουν εάν οι παχύσαρκοι εθελοντές αντιδρούν με τον ίδιο τρόπο στη φρουκτόζη με τους εθελοντές φυσιολογικού βάρους.

-Ποια είναι η συμβουλή των ειδικών;

“Μαγείρεμα στο σπίτι και αποφυγή κατά το δυνατόν της κατανάλωσης επεξεργασμένων τροφών που περιέχουν φρουκτόζη και σιρόπι καλαμποκιού με υψηλή περιεκτικότητα σε φρουκτόζη”, λέει ο δρ Πάρνελ:

«Προσπαθήστε επίσης να αποφεύγετε τα αναψυκτικά που περιέχουν ζάχαρη και γλυκαντικές ουσίες» καταλήγει ο ειδικός.

Ζάχαρη -λεπτίνη και κορεσμός

Στο «εδώλιο του κατηγορουμένου» για την υπερφαγία και τελικά την παχυσαρκία θέτει γενικώς τη ζάχαρη και ο καθηγητής Κλινικής Παιδιατρικής στο Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνιας Ρόμπερτ Λάστιγκ στο βιβλίο του με τίτλο «Fat Chance: The Bitter Truth About Sugar».

Ο Λάστινγ, που έχει γίνει γνωστός από τις σφοδρές του επιθέσεις εναντίον της γλυκόζης, γράφει ότιη υπερφαγία έχει ορμονική βάση η οποία πυροδοτείται από την κατανάλωση ζάχαρης”.

Σύμφωνα με τον Λάστιγκ η ζάχαρη απορυθμίζει την ορμόνη λεπτίνη, η οποία αποτελεί τον «θερμοστάτη» της όρεξης στον εγκέφαλο.

Εκλύεται λιγότερη λεπτίνη και ο εγκέφαλος δεν λαμβάνει το σήμα του κορεσμού ενώ ενδεχομένως η φρουκτόζη προκαλεί και αντίσταση στη λεπτίνη.

Διατροφή

11.08.2026

Είσαι 30άρης; – Οι 4 συνήθειες που πρέπει να υιοθετήσεις τώρα για να είσαι πιο υγιής στα 45

Ύπνος, άσκηση, προληπτικές εξετάσεις και σωστή διατροφή μπορούν να αποτελέσουν τη βάση για ένα πιο δυνατό σώμα τα επόμενα χρόνια

11.08.2026

Πέντε τροφές που μπορούν να βοηθήσουν στη μείωση της «κακής» χοληστερίνης

Από τη βρώμη και τα όσπρια μέχρι τα λιπαρά ψάρια, τους ξηρούς καρπούς και το αβοκάντο

Γιατί το μέλι δεν χαλάει σχεδόν ποτέ; – Η επιστήμη δίνει την απάντηση
08.08.2026

Γιατί το μέλι δεν χαλάει σχεδόν ποτέ; – Η επιστήμη δίνει την απάντηση

Βρίσκεσαι σε δίαιτα; – 11+1 καθημερινά λάθη που μπορεί να κρατούν τη ζυγαριά «κολλημένη»
08.08.2026

Βρίσκεσαι σε δίαιτα; – 11+1 καθημερινά λάθη που μπορεί να κρατούν τη ζυγαριά «κολλημένη»

Αυτά είναι τα φρούτα και τα λαχανικά του Αυγούστου: Οι εποχικές επιλογές που πρέπει να βάλετε στο τραπέζι σας
07.08.2026

Αυτά είναι τα φρούτα και τα λαχανικά του Αυγούστου: Οι εποχικές επιλογές που πρέπει να βάλετε στο τραπέζι σας

Τηγανητά αυγά χωρίς πολλές θερμίδες: Τα λάθη που αυξάνουν το λάδι και οι λύσεις
07.08.2026

Τηγανητά αυγά χωρίς πολλές θερμίδες: Τα λάθη που αυξάνουν το λάδι και οι λύσεις

Γιατί οι αντζούγιες θεωρούνται «υπερτροφή» – Τα σημαντικά οφέλη για την υγεία
25.07.2026

Γιατί οι αντζούγιες θεωρούνται «υπερτροφή» – Τα σημαντικά οφέλη για την υγεία

Personal trainer αποκαλύπτει: Αυτό είναι το λάθος με τα παπούτσια που αυξάνει τον κίνδυνο τραυματισμών
16.07.2026

Personal trainer αποκαλύπτει: Αυτό είναι το λάθος με τα παπούτσια που αυξάνει τον κίνδυνο τραυματισμών

Το τρόφιμο που «χτίζει» γερά οστά και μειώνει τον κίνδυνο καταγμάτων
15.07.2026

Το τρόφιμο που «χτίζει» γερά οστά και μειώνει τον κίνδυνο καταγμάτων

Το κόκκινο φρούτο που μπορεί να μειώσει την πίεση και να βελτιώσει την ευαισθησία στην ινσουλίνη
15.07.2026

Το κόκκινο φρούτο που μπορεί να μειώσει την πίεση και να βελτιώσει την ευαισθησία στην ινσουλίνη

Δημοφιλή

Υγεία
1

Αυτό είναι το θαυματουργό έλαιο που προστατεύει από το Αλτχάιμερ

Υγεία
2

Το τρόφιμο που θωρακίζει «αθόρυβα» τα οστά σε κάθε ηλικία… δεν είναι το γάλα!

Φάρμακα
3

Ανατροπή δεδομένων στα εμβόλια mRNA: Οι εμβολιασμένοι πεθαίνουν πλέον στις ΗΠΑ από COVID-19

Kαρδιά
4

Ποιοι είναι οι φυσιολογικοί καρδιακοί παλμοί και ποια τα επικίνδυνα όρια – Πότε πρέπει να ανησυχήσετε

Περισσότερα

13.08.2026

Πώς η υπερβολική εφίδρωση συνδέεται με το νευρικό σύστημα: Τι αποκαλύπτει νέα μελέτη

Η πρωτοπαθής υπεριδρωσία εκτιμάται ότι επηρεάζει περίπου το 2% έως 5% του πληθυσμού

13.08.2026

«Στερεύουν» τα αποθέματα αίματος: Αναβολές στις μεταγγίσεις ασθενών

Η κατάσταση γίνεται πιο δύσκολη τους καλοκαιρινούς μήνες

Κύβος του Ρούμπικ: Το παιχνίδι που «γυμνάζει» το παιδικό μυαλό – 10 λόγοι για να τον δοκιμάσουν
12.08.2026

Κύβος του Ρούμπικ: Το παιχνίδι που «γυμνάζει» το παιδικό μυαλό – 10 λόγοι για να τον δοκιμάσουν

Κύβος του Ρούμπικ: Το παιχνίδι που «γυμνάζει» το παιδικό μυαλό – 10 λόγοι για να τον δοκιμάσουν
12.08.2026

Κύβος του Ρούμπικ: Το παιχνίδι που «γυμνάζει» το παιδικό μυαλό – 10 λόγοι για να τον δοκιμάσουν

Καρδιολόγοι αποκαλύπτουν: Αυτές είναι οι 5 απλές συνήθειες που προστατεύουν την καρδιά
12.08.2026

Καρδιολόγοι αποκαλύπτουν: Αυτές είναι οι 5 απλές συνήθειες που προστατεύουν την καρδιά

Ο επικεφαλής των υπηρεσιών Υγείας των ΗΠΑ (CDC) παραδέχθηκε ενόρκως ότι απέκρυπταν τις παρενέργειες των εμβολίων!
12.08.2026

Ο επικεφαλής των υπηρεσιών Υγείας των ΗΠΑ (CDC) παραδέχθηκε ενόρκως ότι απέκρυπταν τις παρενέργειες των εμβολίων!

Ασβαγκάντα: Η φυσική δύναμη που ανεβάζει τη διάθεση, μειώνει το άγχος και επαναφέρει την εσωτερική ισορροπία
12.08.2026

Ασβαγκάντα: Η φυσική δύναμη που ανεβάζει τη διάθεση, μειώνει το άγχος και επαναφέρει την εσωτερική ισορροπία

Είσαι 30άρης; – Οι 4 συνήθειες που πρέπει να υιοθετήσεις τώρα για να είσαι πιο υγιής στα 45
11.08.2026

Είσαι 30άρης; – Οι 4 συνήθειες που πρέπει να υιοθετήσεις τώρα για να είσαι πιο υγιής στα 45

Η σειρά γέννησης μπορεί να επηρεάζει την υγεία: Τι έδειξε έρευνα σε 10 εκατ. ανθρώπους
11.08.2026

Η σειρά γέννησης μπορεί να επηρεάζει την υγεία: Τι έδειξε έρευνα σε 10 εκατ. ανθρώπους

Πέντε τροφές που μπορούν να βοηθήσουν στη μείωση της «κακής» χοληστερίνης
11.08.2026

Πέντε τροφές που μπορούν να βοηθήσουν στη μείωση της «κακής» χοληστερίνης