Διατροφή

Δίαιτα 5:2 – Ποιο πλεονέκτημα έχει σε σχέση με τις συμβατικές δίαιτες;

Δίαιτα 5:2 – Ποιο πλεονέκτημα έχει σε σχέση με τις συμβατικές δίαιτες;

Τα τελευταία 10 χρόνια η δίαιτα 5:2 έχει φέρει επανάσταση στην απώλεια βάρους, βοηθώντας εκατομμύρια ασθενείς που έχουν θέσει τον παραπάνω στόχο.

Η δίαιτα αυτή ανήκει στις δίαιτες διαλειμματικής νηστείας, οι οποίες περιορίζουν το χρονικό διάστημα στο οποίο κάνουμε τα διάφορα γεύματα.

Οι δύο αριθμοί στη δίαιτα 5:2 αναφέρονται στις ημέρες της εβδομάδας.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με την παραπάνω δίαιτα:

– τις 5 από τις 7 ημέρες μπορούμε να καταναλώνουμε όποια τρόφιμα επιθυμούμε (χωρίς υπερβολές), ενώ,

-τις υπόλοιπες 2 μέρες περιορίζουμε σημαντικά την κατανάλωση θερμίδων (συχνά σε λιγότερο από 500 θερμίδες).

Αν και διάφορες μελέτες έχουν δείξει ότι οι δίαιτες διαλειμματικής νηστείας δεν είναι περισσότερο αποτελεσματικές από τις συμβατικές για την απώλεια βάρους μακροπρόθεσμα, άλλες έρευνες έχουν δείξει ότι η παραπάνω διατροφική προσέγγιση μπορεί να προσφέρει σημαντικά οφέλη τα οποία δεν περιορίζονται στην απώλεια βάρους.

Μία νέα μελέτη από το Queen Mary University του Λονδίνου προσφέρει μερικά επιπλέον δεδομένα που δείχνουν γιατί θα πρέπει να προτιμήσουμε τη δίαιτα 5:2 σε σχέση με άλλες προσεγγίσεις για την απώλεια βάρους.

Η έρευνα αυτή, σύμφωνα με τους συγγραφείς, αποτελεί την «πρώτη τυχαιοποιημένη μελέτη για τη δίαιτα 5:2».

Οι επιστήμονες εξέτασαν συνολικά 300 ενήλικες με παχυσαρκία οι οποίοι χωρίστηκαν σε 3 ομάδες.

-Στην πρώτη ομάδα ήταν 100 εθελοντές οι οποίοι επισκέφθηκαν ένα διαιτολόγο.

Έλαβαν οδηγίες σχετικά:

-με τον περιορισμό των μερίδων,

-τη χρήση ημερολογίου διατροφής, καθώς και,

-μεθόδους με τις οποίες μπορούν να περιορίσουν την κατανάλωση σνακ.

-Οι 100 εθελοντές της δεύτερης ομάδας πήραν:

-ένα φυλλάδιο οδηγιών για τη δίαιτα 5:2 καθώς και,

-links για ιστοσελίδες που περιέγραφαν την παραπάνω δίαιτα και τα οφέλη που προσφέρει.

Δεν συναντήθηκαν με διαιτολόγους και ο στόχος αυτής της ομάδας ήταν να δοκιμάσουν τη δίαιτα από μόνοι τους οι εθελοντές.

Στην τελευταία ομάδα, η οποία είχε επίσης 100 εθελοντές, οι τελευταίοι έλαβαν και αυτοί το φυλλάδιο οδηγιών για τη δίαιτα 5:2.

Οι εθελοντές συμμετείχαν επίσης σε συμβουλευτικές συναντήσεις 6 εβδομάδων οι οποίες είχαν ως στόχο να μοιραστούν τις εμπειρίες τους με άλλα άτομα και να ζητήσουν συμβουλές από ειδικούς.

Οι επιστήμονες παρακολούθησαν την πορεία των εθελοντών για 1 χρόνο.

Σε αυτό το διάστημα:

– το 15% των εθελοντών της πρώτης ομάδας κατάφερε να χάσει το 5% του σωματικού βάρους, ενώ,

-στη δεύτερη και την τρίτη ομάδα, το 18% και το 28%, αντίστοιχα, κατάφεραν να επιτύχουν τον παραπάνω στόχο.

Αν και όλοι οι εθελοντές πέτυχαν μία μέτρια μείωση του σωματικού τους βάρους κατά τη διάρκεια της έρευνας, παρατηρήθηκε μία σημαντική διαφοροποίηση στα δεδομένα.

Όταν ρωτήθηκαν σχετικά με την άποψή τους για τη δίαιτα που ακολούθησαν, οι εθελοντές στις ομάδες της δίαιτας 5:2 ανέφεραν ότι ήταν πολύ ικανοποιημένοι και σκόπευαν να προτείνουν τη δίαιτα και σε φίλους τους.

Μάλιστα, αρκετοί υποστήριξαν ότι είχαν σκοπό να συνεχίσουν τη δίαιτα ακόμα και μετά την ολοκλήρωση της μελέτης.

Επιπλέον, το ποσοστό των εθελοντών που συμμορφώθηκαν με τη δίαιτα στη 2η και την 3η ομάδα ήταν υψηλότερο σε σχέση με την 1η.

«Η έρευνά μας προσφέρει τα πρώτα δεδομένα για την αποτελεσματικότητα της δίαιτας 5:2 σε πραγματικές συνθήκες», εξηγούν οι συγγραφείς.

«Παρατηρήσαμε ότι αν και η δίαιτα 5:2 δεν είναι περισσότερο αποτελεσματική από τις συμβατικές δίαιτες στην απώλεια βάρους, οι εθελοντές την προτιμούν καθώς είναι πολύ πιο απλή».

Η αποτελεσματικότητα της δίαιτας που παρατηρήθηκε στη μελέτη ήταν συγκρίσιμη με αυτή που έχει παρατηρηθεί και σε άλλες μελέτες που εξέτασαν δίαιτες διαλειμματικής νηστείας.

«Οι γιατροί θα πρέπει ίσως να συνιστούν τη δίαιτα 5:2 για την απώλεια βάρους στους ασθενείς τους.

Αν και η αποτελεσματικότητά της δεν είναι υψηλότερη σε σχέση με αυτή που παρατηρείται στις συμβατικές δίαιτες, φαίνεται ότι είναι πιο απλή και επομένως πιο ελκυστική για τους ασθενείς», καταλήγει η μελέτη.

Πηγή: Αντώνιος Δημητρακόπουλος – Ερρίκος Ντυνάν Hospital Center

Διατροφή

11.06.2026

Κεράσια: Τα 5 σημαντικά οφέλη που έχουν για την υγεία – Πόσα μπορείτε να τρώτε καθημερινά

Βελτιώνουν τον ύπνο, ενισχύουν την καρδιαγγειακή υγεία και συμβάλλουν στην αποκατάσταση των μυών

10.06.2026

Ντομάτες: Τα 6 σημαντικά οφέλη για την υγεία – Γιατί θεωρούνται «σύμμαχος» της καρδιάς και του οργανισμού

Είναι πλούσιες σε βιταμίνες, μέταλλα και αντιοξειδωτικά

Άνδρες δώστε προσοχή: Τα φρούτα που αυξάνουν φυσικά τα επίπεδα της τεστοστερόνης
07.06.2026

Άνδρες δώστε προσοχή: Τα φρούτα που αυξάνουν φυσικά τα επίπεδα της τεστοστερόνης

Δείτε ποια είναι τα σνακ που πρέπει να επιλέγουν όσοι έχουν διαβήτη
06.06.2026

Δείτε ποια είναι τα σνακ που πρέπει να επιλέγουν όσοι έχουν διαβήτη

H μαύρη σοκολάτα ενδέχεται να επιβραδύνει τη γήρανση: Τα αποκαλυπτικά ευρήματα για την ουσία θεοβρομίνη
03.06.2026

H μαύρη σοκολάτα ενδέχεται να επιβραδύνει τη γήρανση: Τα αποκαλυπτικά ευρήματα για την ουσία θεοβρομίνη

Ανακλήθηκε σαλάτα του Μπαρμπαστάθη: Αυστηρή προειδοποίηση από τον ΕΦΕΤ – Δείτε ποια είναι
03.06.2026

Ανακλήθηκε σαλάτα του Μπαρμπαστάθη: Αυστηρή προειδοποίηση από τον ΕΦΕΤ – Δείτε ποια είναι

«Αποδείξεις» για εμβολιασμό κρέατος κυκλοφορούν στα social media
03.06.2026

«Αποδείξεις» για εμβολιασμό κρέατος κυκλοφορούν στα social media

Δείτε ποια είναι τα οκτώ τρόφιμα που δεν έχουν ημερομηνία λήξης
02.06.2026

Δείτε ποια είναι τα οκτώ τρόφιμα που δεν έχουν ημερομηνία λήξης

Δεν θέλει κόπο… θέλει τρόπο: Οι 7 ασκήσεις που καίνε περισσότερες θερμίδες από όσο φαντάζεστε
02.06.2026

Δεν θέλει κόπο… θέλει τρόπο: Οι 7 ασκήσεις που καίνε περισσότερες θερμίδες από όσο φαντάζεστε

Υπερεπεξεργασμένα τρόφιμα: Νέα επιστημονικά δεδομένα δείχνουν ότι δεν είναι όλα το ίδιο «ανθυγιεινά»
31.05.2026

Υπερεπεξεργασμένα τρόφιμα: Νέα επιστημονικά δεδομένα δείχνουν ότι δεν είναι όλα το ίδιο «ανθυγιεινά»

Δημοφιλή

Υγεία
1

Αυτό είναι το θαυματουργό έλαιο που προστατεύει από το Αλτχάιμερ

Υγεία
2

Το τρόφιμο που θωρακίζει «αθόρυβα» τα οστά σε κάθε ηλικία… δεν είναι το γάλα!

Kαρδιά
3

Ποιοι είναι οι φυσιολογικοί καρδιακοί παλμοί και ποια τα επικίνδυνα όρια – Πότε πρέπει να ανησυχήσετε

Φάρμακα
4

Ανατροπή δεδομένων στα εμβόλια mRNA: Οι εμβολιασμένοι πεθαίνουν πλέον στις ΗΠΑ από COVID-19

Περισσότερα

11.06.2026

Οι ειδικοί προειδοποιούν: Μην φιλάτε το σκυλί σας στο στόμα – Ελλοχεύει σοβαρός κίνδυνος για την υγεία σας

Μια συνήθεια με αυξανόμενη τάση το τελευταίο διάστημα

11.06.2026

Συμφορητική καρδιακή ανεπάρκεια: Τα πρώτα «ύπουλα» συμπτώματα που δεν πρέπει να αγνοήσετε

Από τη δύσπνοια και τον πόνο στο στήθος έως τα λιγότερο εμφανή συμπτώματα

Κεράσια: Τα 5 σημαντικά οφέλη που έχουν για την υγεία – Πόσα μπορείτε να τρώτε καθημερινά
11.06.2026

Κεράσια: Τα 5 σημαντικά οφέλη που έχουν για την υγεία – Πόσα μπορείτε να τρώτε καθημερινά

Επιστήμονες του Στάνφορντ κατάφεραν να «αντιστρέψουν» τον διαβήτη τύπου 1 σε ποντίκια
11.06.2026

Επιστήμονες του Στάνφορντ κατάφεραν να «αντιστρέψουν» τον διαβήτη τύπου 1 σε ποντίκια

Πέθανε ο Αυστραλός γιατρός που πολέμησε τον καρκίνο του εγκεφάλου με τη δική του πρωτοποριακή θεραπεία
11.06.2026

Πέθανε ο Αυστραλός γιατρός που πολέμησε τον καρκίνο του εγκεφάλου με τη δική του πρωτοποριακή θεραπεία

Επιστήμονες ανέπτυξαν εμφύτευμα που μετατρέπει το σώμα σε «φαρμακείο»: Παράγει φάρμακα μέσα στον οργανισμό!
11.06.2026

Επιστήμονες ανέπτυξαν εμφύτευμα που μετατρέπει το σώμα σε «φαρμακείο»: Παράγει φάρμακα μέσα στον οργανισμό!

Ελπίδα για την ηπατίτιδα Β: Πειραματικό φάρμακο φάσης 3 πέτυχε «λειτουργική ίαση» σε περίπου 1 στους 5 ασθενείς!
11.06.2026

Ελπίδα για την ηπατίτιδα Β: Πειραματικό φάρμακο φάσης 3 πέτυχε «λειτουργική ίαση» σε περίπου 1 στους 5 ασθενείς!

Τα οφέλη στην υγεία της ηλιοθεραπείας στις ακτίνες του ήλιου
10.06.2026

Τα οφέλη στην υγεία της ηλιοθεραπείας στις ακτίνες του ήλιου

«Μην την καταναλώσετε»: Ο ΕΦΕΤ ανακαλεί από την αγορά καπνιστή πέστροφα – Δείτε ποια αφορά (φώτο)
10.06.2026

«Μην την καταναλώσετε»: Ο ΕΦΕΤ ανακαλεί από την αγορά καπνιστή πέστροφα – Δείτε ποια αφορά (φώτο)

Γυναίκα με προχωρημένη νόσο Αλτσχάιμερ παρουσίασε εντυπωσιακές αλλαγές μετά από ψιλοκυβίνη
10.06.2026

Γυναίκα με προχωρημένη νόσο Αλτσχάιμερ παρουσίασε εντυπωσιακές αλλαγές μετά από ψιλοκυβίνη