Διατροφή

Τα πλήρη γαλακτοκομικά δεν κάνουν κακό στην υγεία

Τα πλήρη γαλακτοκομικά δεν κάνουν κακό στην υγεία

Μεγάλο ενδιαφέρον έχει η αλλαγή ορισμένων διατροφικών συμπερασμάτων τα τελευταία 10 χρόνια. 

Μελέτες αμφισβητούν ότι η διατροφική χοληστερόλη και τα κορεσμένα λιπαρά είναι οι υπαίτιοι των καρδιοπαθειών, ενώ το 2015 εγκαταλείφθηκε η 60άχρονη σύσταση για το ανώτατο όριο πρόσληψη χοληστερόλης των 300 mg αθωώνοντας τα αυγά για την χοληστερόλη τους.

Για χρόνια, οι ειδικοί συστήνουν γαλακτοκομικά προϊόντα χαμηλής περιεκτικότητας σε λιπαρά κυρίως επειδή περιέχουν λιγότερο κορεσμένο λίπος το οποίο θεωρείται σημαντικός παράγοντας κινδύνου για αθηροσκλήρωση.

Πρόσφατες μελέτες όμως δείχνουν ότι τα πλήρη σε λιπαρά γαλακτοκομικά μπορεί να μειώνουν:

-τον κίνδυνο ανάπτυξης καρδιαγγειακών παθήσεις και,

-διαβήτη τύπου 2, σε σχέση με την κατανάλωση γαλακτοκομικών χαμηλής περιεκτικότητας σε λιπαρά.

Μπορεί επίσης να μειώνουν τον κίνδυνο παχυσαρκίας έστω κι αν περιέχουν περισσότερες θερμίδες.

Αμερικανική μελέτη που χρηματοδοτήθηκε από τα Εθνικά Ινστιτούτα Υγείας και επικεφαλής ήταν ο Dariush Mozaffarian από το Πανεπιστήμιο Tufts,  βρήκε ότι τα πλήρη γαλακτοκομικά δεν φαίνεται να βλάπτουν την υγεία.

Μελέτη που δημοσιεύθηκε στο The Lancet, από Καναδούς ερευνητές, βρήκε ότι η κατανάλωση γαλακτοκομικών προϊόντων, όλων των ειδών (γάλα, γιαούρτι και τυρί) συνδέεται με:

-χαμηλότερο κίνδυνο πρόωρου θανάτου,

-καρδιακής νόσου και,

-εγκεφαλικού επεισοδίου.

“Περίπου τρεις μερίδες γαλακτοκομικών προϊόντων ημερησίως συνδέονται με χαμηλότερο κίνδυνο θνησιμότητας και καρδιαγγειακών παθήσεων”, ανέφερε η επιδημιολόγος Mahshid Dehghan, από το Population Health Research Institute, στον Καναδά.

Υποδηλώνουμε ότι τα γαλακτοκομικά προϊόντα είναι υγιεινά και ότι οι άνθρωποι θα πρέπει να ενθαρρύνονται να καταναλώνουν γαλακτοκομικά προϊόντα, πρόσθεσε.

Να σημειωθεί πως σήμερα η επίσημη σύσταση είναι να καταναλώνονται γαλακτοκομικά προϊόντα αλλά χωρίς λιπαρά ή έστω χαμηλής περιεκτικότητας σε λιπαρά (Dietary Guidelines for Americans 2015-2020).

Η μελέτη

Η παρούσα μελέτη βασίστηκε σε στοιχεία από 136.384 ενήλικες οι οποίοι συμμετείχαν στην μελέτη PURE (Potential Urban Rural Epidemiology) που συγκέντρωσε πληροφορίες για τη διατροφή και την υγεία από άτομα σε 21 χώρες (οι Ηνωμένες Πολιτείες δεν ήταν μεταξύ αυτών των χωρών αλλά ο Καναδάς ήταν).

Κανένας από τους ανθρώπους που περιλήφθηκαν στη μελέτη δεν είχε ιστορικό καρδιαγγειακής νόσου και όλοι τους ολοκλήρωσαν λεπτομερή διατροφικά ερωτηματολόγια για:

-τον τύπο και,

-τη συχνότητα πρόσληψης των γαλακτοκομικών προϊόντων.

Στη διάρκεια 9 ετών παρακολούθησης:

– περίπου 10.500 άνθρωποι πέθαναν ή,

-εμφάνισαν σημαντικό καρδιαγγειακό πρόβλημα, όπως καρδιακή προσβολή ή εγκεφαλικό επεισόδιο.

Η κατανάλωση γαλακτοκομικών προϊόντων συνδέθηκε με χαμηλότερο κίνδυνο και για τα δύο αποτελέσματα.

Σε σύγκριση με τους ανθρώπους που δεν έτρωγαν γαλακτοκομικά, όσοι κατανάλωναν πάνω από δύο μερίδες ημερησίως, είχαν:

-χαμηλότερο συνολικό ποσοστό θνησιμότητας (3,4% έναντι 5,6%) κα,

-ι ποσοστό καρδιαγγειακής θνησιμότητας (0,9% έναντι 1,6%).

-Επίσης, είχαν χαμηλότερα ποσοστά καρδιαγγειακής νόσου (3,5% έναντι 4,9%) και,

-εγκεφαλικού επεισοδίου (1,2% έναντι 2,9%).

Και μεταξύ των ανθρώπων που έτρωγαν μόνο πλήρη γαλακτοκομικά, όσοι κατανάλωναν τρεις μερίδες ημερησίως είχαν χαμηλότερα ποσοστά θνησιμότητας από αυτούς που κατανάλωναν λιγότερο από 0,5 μερίδες την ημέρα (3,3% έναντι 4,4%).

Αυτό το εύρημα υποδηλώνει ότι η καταδίκη των ολικών γαλακτοκομικών μόνο και μόνο λόγω της υψηλότερης περιεκτικότητάς τους σε κορεσμένα λιπαρά, θα πρέπει να επανεξεταστεί.

“Η εστίαση στις τροφές χαμηλής περιεκτικότητας σε λιπαρά βασίζεται κυρίως στην υπόθεση ότι το κορεσμένο λίπος αυξάνει τη χοληστερόλη LDL”, ανέφερε η Dehghan.

Πρόσθεσε ότι” τα γαλακτοκομικά προϊόντα περιέχουν πολλά άλλα συστατικά π.χ. αμινοξέα, βιταμίνη Κ, ασβέστιο, μαγνήσιο.

Μπορούν να ζυμωθούν και να έχουν προβιοτικά.

Δεν πρέπει να επικεντρωθούμε σε μία μόνο θρεπτική ουσία.

Και η υπόλοιπη διατροφή έχει σημασία“.

Η κατανάλωση γαλακτοκομικών προϊόντων είναι πιθανότατα καλύτερη από την πρόσληψη επεξεργασμένων υδατανθράκων, σύμφωνα με πρόσφατες έρευνες.

Προτείνουμε ότι τα γαλακτοκομικά προϊόντα δεν πρέπει να αποθαρρύνονται και ίσως ακόμη να ενθαρρύνονται, ειδικά στις χώρες χαμηλού και μεσαίου εισοδήματος όπου η κατανάλωση γαλακτοκομικών προϊόντων είναι χαμηλή ή σε άτομα που καταναλώνουν πολύ λίγα γαλακτοκομικά προϊόντα”, κατέληξε η Dehghan.

Να σημειωθεί πάντως ότι φαρμακευτικές εταιρείες όπως οι Boehringer Ingelheim και η GlaxoSmithKline συνέβαλαν στη χρηματοδότηση της έρευνας.

Η GlaxoSmithKline δημιουργεί το Horlicks, ένα θρεπτικό ποτό με βάση το γάλα ενώ η Boehringer Ingelheim παράγει φάρμακα για αγελάδες.

Πηγή: Association of dairy intake with cardiovascular disease and mortality in 21 countries from five continents (PURE): a prospective cohort study.

Διατροφή

07.06.2026

Άνδρες δώστε προσοχή: Τα φρούτα που αυξάνουν φυσικά τα επίπεδα της τεστοστερόνης

Η παραγωγή της επηρεάζεται από πολλούς παράγοντες, όπως η ηλικία, ο ύπνος η σωματική δραστηριότητα, η κληρονομικότητα

06.06.2026

Δείτε ποια είναι τα σνακ που πρέπει να επιλέγουν όσοι έχουν διαβήτη

Τροφές πλούσιες σε υδατάνθρακες μπορεί να προκαλέσουν γρήγορη αύξηση του σακχάρου στο αίμα

H μαύρη σοκολάτα ενδέχεται να επιβραδύνει τη γήρανση: Τα αποκαλυπτικά ευρήματα για την ουσία θεοβρομίνη
03.06.2026

H μαύρη σοκολάτα ενδέχεται να επιβραδύνει τη γήρανση: Τα αποκαλυπτικά ευρήματα για την ουσία θεοβρομίνη

Ανακλήθηκε σαλάτα του Μπαρμπαστάθη: Αυστηρή προειδοποίηση από τον ΕΦΕΤ – Δείτε ποια είναι
03.06.2026

Ανακλήθηκε σαλάτα του Μπαρμπαστάθη: Αυστηρή προειδοποίηση από τον ΕΦΕΤ – Δείτε ποια είναι

«Αποδείξεις» για εμβολιασμό κρέατος κυκλοφορούν στα social media
03.06.2026

«Αποδείξεις» για εμβολιασμό κρέατος κυκλοφορούν στα social media

Δείτε ποια είναι τα οκτώ τρόφιμα που δεν έχουν ημερομηνία λήξης
02.06.2026

Δείτε ποια είναι τα οκτώ τρόφιμα που δεν έχουν ημερομηνία λήξης

Δεν θέλει κόπο… θέλει τρόπο: Οι 7 ασκήσεις που καίνε περισσότερες θερμίδες από όσο φαντάζεστε
02.06.2026

Δεν θέλει κόπο… θέλει τρόπο: Οι 7 ασκήσεις που καίνε περισσότερες θερμίδες από όσο φαντάζεστε

Υπερεπεξεργασμένα τρόφιμα: Νέα επιστημονικά δεδομένα δείχνουν ότι δεν είναι όλα το ίδιο «ανθυγιεινά»
31.05.2026

Υπερεπεξεργασμένα τρόφιμα: Νέα επιστημονικά δεδομένα δείχνουν ότι δεν είναι όλα το ίδιο «ανθυγιεινά»

«Μην φάτε αυτά τα ψάρια εάν τα αλιεύσετε»: Το μήνυμα της WWF σε Έλληνες ψαράδες και καταναλωτές
31.05.2026

«Μην φάτε αυτά τα ψάρια εάν τα αλιεύσετε»: Το μήνυμα της WWF σε Έλληνες ψαράδες και καταναλωτές

Αλλεργία στο κρέας: Πώς τα τσιμπούρια ενεργοποιούν το σύνδρομο Alpha-Gal
28.05.2026

Αλλεργία στο κρέας: Πώς τα τσιμπούρια ενεργοποιούν το σύνδρομο Alpha-Gal

Δημοφιλή

Υγεία
1

Αυτό είναι το θαυματουργό έλαιο που προστατεύει από το Αλτχάιμερ

Υγεία
2

Το τρόφιμο που θωρακίζει «αθόρυβα» τα οστά σε κάθε ηλικία… δεν είναι το γάλα!

Kαρδιά
3

Ποιοι είναι οι φυσιολογικοί καρδιακοί παλμοί και ποια τα επικίνδυνα όρια – Πότε πρέπει να ανησυχήσετε

Φάρμακα
4

Ανατροπή δεδομένων στα εμβόλια mRNA: Οι εμβολιασμένοι πεθαίνουν πλέον στις ΗΠΑ από COVID-19

Περισσότερα

08.06.2026

Εξέταση αίματος θα εντοπίζει τον κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου του πνεύμονα έως και 5 χρόνια πριν τη διάγνωση

Μελέτη εντόπισε 14 πρωτεΐνες στο αίμα που συνδέονται με φλεγμονώδες περιβάλλον στους πνεύμονες

08.06.2026

Η Ρωσία ανέπτυξε νέο φάρμακο για τη διάγνωση και τη θεραπεία όγκων του εγκεφάλου

Οι πρώτες προκλινικές δοκιμές εμφανίζονται ιδιαίτερα ενθαρρυντικές

Mωρό σε πτήση κοιτά με «κατανυκτικό» ύφος άνδρα που του κάνει γκριμάτσες – Δείτε το βίντεο
07.06.2026

Mωρό σε πτήση κοιτά με «κατανυκτικό» ύφος άνδρα που του κάνει γκριμάτσες – Δείτε το βίντεο

Μην τα αγνοήσετε: Αυτά είναι τα έξι συμπτώματα του καρκίνου της μήτρας
07.06.2026

Μην τα αγνοήσετε: Αυτά είναι τα έξι συμπτώματα του καρκίνου της μήτρας

Νέα μελέτη: Η σεμαγλουτίδη βελτιώνει την ποιότητα ζωής σε ασθενείς με χρόνια νεφρική νόσο και διαβήτη τύπου 2
07.06.2026

Νέα μελέτη: Η σεμαγλουτίδη βελτιώνει την ποιότητα ζωής σε ασθενείς με χρόνια νεφρική νόσο και διαβήτη τύπου 2

Σπουδαίο ιατρικό επίτευγμα: Σχεδιάστηκε το πρώτο εμβόλιο με Αl – Σε ποια άτομα χορηγήθηκε
07.06.2026

Σπουδαίο ιατρικό επίτευγμα: Σχεδιάστηκε το πρώτο εμβόλιο με Αl – Σε ποια άτομα χορηγήθηκε

Επιστήμονες ανέπτυξαν αντι-ιική τσίχλα που μειώνει έως και 95% τους ιούς της γρίπης και του έρπητα
07.06.2026

Επιστήμονες ανέπτυξαν αντι-ιική τσίχλα που μειώνει έως και 95% τους ιούς της γρίπης και του έρπητα

Άνδρες δώστε προσοχή: Τα φρούτα που αυξάνουν φυσικά τα επίπεδα της τεστοστερόνης
07.06.2026

Άνδρες δώστε προσοχή: Τα φρούτα που αυξάνουν φυσικά τα επίπεδα της τεστοστερόνης

Ελπίδα για εκατομμύρια ασθενείς: Ξεκινούν οι δοκιμές του πρώτου εμβολίου κατά του καρκίνου του πνεύμονα
06.06.2026

Ελπίδα για εκατομμύρια ασθενείς: Ξεκινούν οι δοκιμές του πρώτου εμβολίου κατά του καρκίνου του πνεύμονα

Βραζιλία: Πειραματικό φάρμακο για την παράλυση δείχνει πρώτα σημάδια αποκατάστασης του νωτιαίου μυελού
06.06.2026

Βραζιλία: Πειραματικό φάρμακο για την παράλυση δείχνει πρώτα σημάδια αποκατάστασης του νωτιαίου μυελού