Διατροφή

Παχύ έντερο: Ψάρια και φρούτα προστατεύουν από τους πολύποδες

Παχύ έντερο: Ψάρια και φρούτα προστατεύουν από τους πολύποδες

Τα οφέλη από τη μεσογειακή διατροφή είναι γνωστά όταν πρόκειται για την προστασία του παχέος εντέρου, αλλά είναι ασαφές ποια συγκεκριμένα στοιχεία της διατροφής αυτής είναι τα πιο υγιεινά.

Μελέτη, που παρουσιάστηκε στο 19ο Παγκόσμιο Συνέδριο της ESMO (European Society for Medical Oncology) για τον καρκίνο του γαστρεντερικού συστήματος, στη Βαρκελώνη, αναδεικνύει ποια συστατικά της μεσογειακής διατροφής έχουν το μεγαλύτερο όφελος για το παχύ έντερο:

-τα ψάρια,

-τα φρούτα και,

-η απουσία αναψυκτικών, είναι τα τρία πιο σημαντικά πράγματα.

“Διαπιστώσαμε ότι καθεμιά απ’ αυτές τις τρεις επιλογές σχετίζονται με πάνω από 30% μείωση του κινδύνου εκδήλωσης προχωρημένης προκαρκινικής αλλοίωσης στο παχύ έντερο, συγκριτικά με άτομα που δεν ακολουθούν τη μεσογειακή διατροφή.

Μεταξύ όσων εφάρμοζαν αυτούς τους τρεις κανόνες, το όφελος ήταν σχεδόν 80% μείωση του κινδύνου των προκαρκινικών αλλοιώσεων”, ανέφερε η Naomi Fliss Isakov από το Ιατρικό Κέντρο του Τελ Αβίβ.

Ψάρια, φρούτα και απουσία αναψυκτικών

Ενώ η μεσογειακή διατροφή έχει συσχετιστεί με χαμηλότερα ποσοστά καρκίνου του παχέος εντέρου, ο εντοπισμός των στοιχείων της δίαιτας που είναι πιο επωφελής, δεν είναι εύκολη.

Οι ερευνητές, μέσω διατροφικών ερωτηματολογίων που συμπλήρωσαν 808 άτομα τα οποία υποβλήθηκαν σε έλεγχο ή κολονοσκόηση, κατάφεραν να εντοπίσουν ορισμένα στοιχεία.

-Όλοι οι συμμετέχοντες ήταν 40-80 ετών,

-χωρίς υψηλό κίνδυνο εκδήλωσης καρκίνου του παχέος εντέρου.

Η προσκόλληση στη μεσογειακή διατροφή καθορίστηκε με βάση τα επίπεδα κατανάλωσης:

-φρούτων,

-λαχανικών,

-οσπρίων,

-ξηρών καρπών,

-δημητριακών,

-ψαριών,

-πουλερικών, καθώς επίσης και με βάση την αναλογία των μονοακόρεστων προς τα κορεσμένα λιπαρά  -ως γνωστόν τα μονοακόρεσα λιπαρά είναι υψηλά στη μεσογειακή διατροφή λόγω της κατανάλωσης του ελαιολάδου.

Από την άλλη μεριά, η μεσογειακή διατροφή περιλαμβάνει μικρή μόνο κατανάλωση κόκκινου κρέατος, αλκοόλ και αναψυκτικών.

Οι επιστήμονες διαπίστωσαν ότι συγκριτικά με τα άτομα που είχαν καθαρές κολονοσκοπήσεις:

-όσοι είχαν προχωρημένου σταδίου πολύποδες ανέφεραν ότι κατανάλωναν λιγότερα συστατικά της μεσογειακής διατροφής (είχαν βαθμολογία κατά μέσο όρο 1,9 έναντι 4,5).

Το συμπέρασμα ήταν πως όσο πιο πιστά τηρούσε κανείς το μεσογειακό πρότυπο διατροφής τόσο μειωνόταν ο κίνδυνος να έχει πολύποδες προχωρημένου σταδίου στο παχύ έντερο.

Αφού συνεκτιμήθηκαν άλλοι παράγοντες κινδύνου για την εκδήλωση καρκίνου του παχέος εντέρου, οι ερευνητές παρατήρησαν ότι:

-ο συνδυασμός πολλών ψαριών και φρούτων καθώς και η περιορισμένη κατανάλωση αναψυκτικών, ήταν ο καλύτερος τρόπος προστασίας του παχέος εντέρου από τους πολύποδες.

Σχολιάζοντας τη μελέτη, ο εκπρόσωπος του ESMO, Dirk Arnold, από το Ινστιτούτο CUF de Oncologia της Λισαβόνας της Πορτογαλίας, ανέφερε:

Aυτή η μεγάλη πληθυσμιακή μελέτη επιβεβαιώνει με εντυπωσιακό τρόπο την υπόθεση της συσχέτισης των ορθοκολικών πολύποδων με τη διατροφή.

Το εύρημα συμβαδίζει με άλλα πρόσφατα ευρήματα σχετικά με τις επιδράσεις, όπως τα πιθανά προστατευτικά αποτελέσματα της κατανάλωσης καρυδιών και τα συμπληρώματα της βιταμίνης D.

Εν τούτοις, παραμένει ασαφές αν αυτά τα αποτελέσματα συνδέονται με μειωμένη θνησιμότητα.

Παρά την έλλειψη αυτής της πληροφορίας, είναι λογικό να θεωρηθεί ότι η μεσογειακή διατροφή κάνει καλό στην υγεία”.

Διατροφή

10.06.2026

Ντομάτες: Τα 6 σημαντικά οφέλη για την υγεία – Γιατί θεωρούνται «σύμμαχος» της καρδιάς και του οργανισμού

Είναι πλούσιες σε βιταμίνες, μέταλλα και αντιοξειδωτικά

07.06.2026

Άνδρες δώστε προσοχή: Τα φρούτα που αυξάνουν φυσικά τα επίπεδα της τεστοστερόνης

Η παραγωγή της επηρεάζεται από πολλούς παράγοντες, όπως η ηλικία, ο ύπνος η σωματική δραστηριότητα, η κληρονομικότητα

Δείτε ποια είναι τα σνακ που πρέπει να επιλέγουν όσοι έχουν διαβήτη
06.06.2026

Δείτε ποια είναι τα σνακ που πρέπει να επιλέγουν όσοι έχουν διαβήτη

H μαύρη σοκολάτα ενδέχεται να επιβραδύνει τη γήρανση: Τα αποκαλυπτικά ευρήματα για την ουσία θεοβρομίνη
03.06.2026

H μαύρη σοκολάτα ενδέχεται να επιβραδύνει τη γήρανση: Τα αποκαλυπτικά ευρήματα για την ουσία θεοβρομίνη

Ανακλήθηκε σαλάτα του Μπαρμπαστάθη: Αυστηρή προειδοποίηση από τον ΕΦΕΤ – Δείτε ποια είναι
03.06.2026

Ανακλήθηκε σαλάτα του Μπαρμπαστάθη: Αυστηρή προειδοποίηση από τον ΕΦΕΤ – Δείτε ποια είναι

«Αποδείξεις» για εμβολιασμό κρέατος κυκλοφορούν στα social media
03.06.2026

«Αποδείξεις» για εμβολιασμό κρέατος κυκλοφορούν στα social media

Δείτε ποια είναι τα οκτώ τρόφιμα που δεν έχουν ημερομηνία λήξης
02.06.2026

Δείτε ποια είναι τα οκτώ τρόφιμα που δεν έχουν ημερομηνία λήξης

Δεν θέλει κόπο… θέλει τρόπο: Οι 7 ασκήσεις που καίνε περισσότερες θερμίδες από όσο φαντάζεστε
02.06.2026

Δεν θέλει κόπο… θέλει τρόπο: Οι 7 ασκήσεις που καίνε περισσότερες θερμίδες από όσο φαντάζεστε

Υπερεπεξεργασμένα τρόφιμα: Νέα επιστημονικά δεδομένα δείχνουν ότι δεν είναι όλα το ίδιο «ανθυγιεινά»
31.05.2026

Υπερεπεξεργασμένα τρόφιμα: Νέα επιστημονικά δεδομένα δείχνουν ότι δεν είναι όλα το ίδιο «ανθυγιεινά»

«Μην φάτε αυτά τα ψάρια εάν τα αλιεύσετε»: Το μήνυμα της WWF σε Έλληνες ψαράδες και καταναλωτές
31.05.2026

«Μην φάτε αυτά τα ψάρια εάν τα αλιεύσετε»: Το μήνυμα της WWF σε Έλληνες ψαράδες και καταναλωτές

Δημοφιλή

Υγεία
1

Αυτό είναι το θαυματουργό έλαιο που προστατεύει από το Αλτχάιμερ

Υγεία
2

Το τρόφιμο που θωρακίζει «αθόρυβα» τα οστά σε κάθε ηλικία… δεν είναι το γάλα!

Kαρδιά
3

Ποιοι είναι οι φυσιολογικοί καρδιακοί παλμοί και ποια τα επικίνδυνα όρια – Πότε πρέπει να ανησυχήσετε

Φάρμακα
4

Ανατροπή δεδομένων στα εμβόλια mRNA: Οι εμβολιασμένοι πεθαίνουν πλέον στις ΗΠΑ από COVID-19

Περισσότερα

10.06.2026

Τα οφέλη στην υγεία της ηλιοθεραπείας στις ακτίνες του ήλιου

Πόση ώρα πρέπει να διαρκεί

10.06.2026

«Μην την καταναλώσετε»: Ο ΕΦΕΤ ανακαλεί από την αγορά καπνιστή πέστροφα – Δείτε ποια αφορά (φώτο)

Εντοπίστηκε το παθογόνο Listeria monocytogenes

Γυναίκα με προχωρημένη νόσο Αλτσχάιμερ παρουσίασε εντυπωσιακές αλλαγές μετά από ψιλοκυβίνη
10.06.2026

Γυναίκα με προχωρημένη νόσο Αλτσχάιμερ παρουσίασε εντυπωσιακές αλλαγές μετά από ψιλοκυβίνη

Ντομάτες: Τα 6 σημαντικά οφέλη για την υγεία – Γιατί θεωρούνται «σύμμαχος» της καρδιάς και του οργανισμού
10.06.2026

Ντομάτες: Τα 6 σημαντικά οφέλη για την υγεία – Γιατί θεωρούνται «σύμμαχος» της καρδιάς και του οργανισμού

Σάουνα και γονιμότητα: Πόσο επηρεάζονται τα σπερματοζωάρια από τη θερμότητα
10.06.2026

Σάουνα και γονιμότητα: Πόσο επηρεάζονται τα σπερματοζωάρια από τη θερμότητα

Η Ρωσία ανέπτυξε νέο εμβόλιο κατά του καρκίνου και το δίνει δωρεάν σε όλο τον κόσμο!
10.06.2026

Η Ρωσία ανέπτυξε νέο εμβόλιο κατά του καρκίνου και το δίνει δωρεάν σε όλο τον κόσμο!

Ιαπωνία: «Υπερενισχυμένη» μορφή βιταμίνης Κ επιταχύνει τη μετατροπή βλαστοκυττάρων σε νευρώνες
10.06.2026

Ιαπωνία: «Υπερενισχυμένη» μορφή βιταμίνης Κ επιταχύνει τη μετατροπή βλαστοκυττάρων σε νευρώνες

Ιρανοί επιστήμονες αναπτύσσουν θεραπεία για τον καρκίνο που ενεργοποιείται από το φως
09.06.2026

Ιρανοί επιστήμονες αναπτύσσουν θεραπεία για τον καρκίνο που ενεργοποιείται από το φως

Τα σημάδια και οι επιπλοκές από την έλλειψη σιδήρου – Πότε χρειάζεστε συμπληρώματα
09.06.2026

Τα σημάδια και οι επιπλοκές από την έλλειψη σιδήρου – Πότε χρειάζεστε συμπληρώματα

Έρευνα-σοκ από Ν.Κορέα: «Τα εμβόλια mRNA κατά του κορωνοϊού “εκτόξευσαν” τις εμφανίσεις καρκίνων»!
09.06.2026

Έρευνα-σοκ από Ν.Κορέα: «Τα εμβόλια mRNA κατά του κορωνοϊού “εκτόξευσαν” τις εμφανίσεις καρκίνων»!