Διατροφή

Γλυκαντικά: Λύση ή κίνδυνος για την υγεία μας;

Γλυκαντικά: Λύση ή κίνδυνος για την υγεία μας;

Τα τεχνητά γλυκαντικά χρησιμοποιούνται εδώ και δεκαετίες ως υποκατάστατα της ζάχαρης σε αμέτρητα τρόφιμα ώστε να μας πείσουν να καταναλώνουμε άφοβα “απαγορευμένα” τρόφιμα όπως αναψυκτικά ή γλυκά.

Είναι όμως ασφαλή για την υγεία μας;

Έρευνα ρίχνει περισσότερο φως και απαντάει στο ερώτημα.

Η είδηση ήρθε από την Αμερική όπου η FDA, δηλαδή η Αμερικανική Αρχή Τροφίμων και Φαρμάκων, αποφάσισε να απαγορεύσει τη χρήση 6 τεχνητών γλυκαντικών από τα τρόφιμα.

Αυτά είναι:

-βενζοφαινόνη,

-ακρυλικό αιθύλιο,

-αιθυλομεθυλαιθέρας,

-μυρκένιο,

-το λεγόμενο τερπένιο του δυόσμου και,

-πυριδίνη.

Η αντιπαράθεση για τα γλυκαντικά ξεκίνησε ήδη από τη στιγμή που άρχισαν να χρησιμοποιούνται προκειμένου να δώσουν τα λεγόμενα τρόφιμα light, μια ανθούσα βιομηχανία τροφίμων που υπόσχεται ότι όλοι μπορούν να φάνε και να πιούνε τα πάντα χάρη στην απουσία ζάχαρης.

Πόσο ασφαλή είναι, όμως, τα γλυκαντικά για την υγεία μας;

Έρευνα έχει  καταδείξει ότι πολλά από τα εγκεκριμένα τεχνητά γλυκαντικά που η FDA έχει εγκρίνει,  τελικά είναι τοξικά για τα εντερικά βακτήρια και άρα μας κάνουν κακό.

Η έρευνα μάλιστα μιλάει ακόμα και για καρκίνο και εμφάνιση διαβήτη τύπου 2.

Τι λέει η έρευνα;

Η εν λόγω έρευνα που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Molecules από ερευνητές του Πανεπιστημίου Ben-Gurion στο Ισραήλ και του Τεχνολογικού Πανεπιστημίου Nanyang στη Σιγκαπούρη, αποκάλυψε ότι τα τεχνητά γλυκαντικά και τα αθλητικά συμπληρώματα που έχει εγκρίνει η FDA είναι τοξικά για το εντερικό μικροβίωμα.

Συγκεκριμένα η έρευνα εξέτασε 6 γλυκαντικά (ασπαρτάμη, σουκραλόζη, ζαχαρίνη, αντβατάμη, νεοταμίνη και ακεσουλφάμη)-όλα πολύ γνωστά και ευρέως χρησιμοποιούμενα σε τρόφιμα και αναψυκτικά- και,

-10 συμπληρώματα για αθλητές που περιέχουν αυτά τα γλυκαντικά.

Σύμφωνα με την έρευνα, τα βακτήρια του γαστρεντερικού συστήματος γίνονταν τοξικά με την έκθεσή τους σε μόλις ελάχιστα μικρογραμμμάρια αυτών των γλυκαντικών.

Τροποποιήσαμε το από τη φύση του βιοφωταυγές βακτήριο E.coli ώστε να φωσφορίζει όταν ανιχνεύει τοξικούς παράγοντες και να δρα ως αισθητήρας που αντιπροσωπεύει το σύνθετο μικροβιακό σύστημα”, εξήγησε ο Ariel Kushmaro, καθηγητής της έδρας Βιοτεχνολογίας John A. Ungar στο Τμήμα Βιοτεχνολογικής Μηχανικής “Avram and Stella Goldstein-Goren” και μέλος του Εθνικού Ινστιτούτου Βιοτεχνολογίας και του Ινστιτούτου Ilse Katz για την Νανοτεχνολογία στο Negev.

Όταν το βακτήριο εκτέθηκε σε συγκεκριμένες ποσότητες των γλυκαντικών προκλήθηκε φωταύγεια (δηλαδή χημική αντίδραση) με πιο ισχυρή αυτή που του προκάλεσε η ζαχαρίνη, το πιο παλιό γλυκαντικό σε χρήση.

Όπως αναφέρεται στην έρευνα είναι σημαντικό να γνωρίζουμε σε ποια τρόφιμα περιέχονται ποια γλυκαντικά διότι πολλές φορές γίνεται εν αγνοία μας αλλά και να κατανοήσουμε ότι μπορούν να προκαλέσουν ένα μεγάλο εύρος προβλημάτων υγείας.

Επιπλέον, οι ποσότητες των γλυκαντικών πρέπει να είναι πολύ συγκεκριμένες και αυστηρές.

Σύμφωνα με την έρευνα, η διατροφή μας έχει άμεση επίπτωση το μικροβίωμα όλου του σώματος, το οποίο όχι μόνο παίζει ρόλο στη φυσιολογία μας αλλά μπορεί να μειώσει τη ροπή μας σε πολλές παθολογικές καταστάσεις.

Επιπλέον, το μικροβίωμά μας λειτουργεί ως δοκιμαστικός σωλήνας στον οποίο δοκιμάζονται οι επιπτώσεις που έχουν οι διαιτητικές μας επιλογές στην υγεία μας.

Κατ’ αυτόν τον τρόπο, τα γλυκαντικά προκαλούν χημικές αντιδράσεις στο εντερικό μικροβίωμα που έχουν επιπτώσεις στην υγεία μας.

Όπως επισημαίνει ο καθηγητής Kushmaroτα αποτελέσματα της έρευνας μπορούν να βοηθήσουν όχι μόνο στο να κατανοήσουμε την τοξικότητα των γλυκαντικών αλλά και τις πιθανές αρνητικές τους επιπτώσεις στο περιβάλλον”, μιας και τα γλυκαντικά θεωρείται ότι επιβαρύνουν το περιβάλλον.

Η χρήση μάλιστα των βιοφωταυγών βακτηρίων θα μπορεί να ανιχνεύσει τα γλυκαντικά στο περιβάλλον.

Διατροφή

07.06.2026

Άνδρες δώστε προσοχή: Τα φρούτα που αυξάνουν φυσικά τα επίπεδα της τεστοστερόνης

Η παραγωγή της επηρεάζεται από πολλούς παράγοντες, όπως η ηλικία, ο ύπνος η σωματική δραστηριότητα, η κληρονομικότητα

06.06.2026

Δείτε ποια είναι τα σνακ που πρέπει να επιλέγουν όσοι έχουν διαβήτη

Τροφές πλούσιες σε υδατάνθρακες μπορεί να προκαλέσουν γρήγορη αύξηση του σακχάρου στο αίμα

H μαύρη σοκολάτα ενδέχεται να επιβραδύνει τη γήρανση: Τα αποκαλυπτικά ευρήματα για την ουσία θεοβρομίνη
03.06.2026

H μαύρη σοκολάτα ενδέχεται να επιβραδύνει τη γήρανση: Τα αποκαλυπτικά ευρήματα για την ουσία θεοβρομίνη

Ανακλήθηκε σαλάτα του Μπαρμπαστάθη: Αυστηρή προειδοποίηση από τον ΕΦΕΤ – Δείτε ποια είναι
03.06.2026

Ανακλήθηκε σαλάτα του Μπαρμπαστάθη: Αυστηρή προειδοποίηση από τον ΕΦΕΤ – Δείτε ποια είναι

«Αποδείξεις» για εμβολιασμό κρέατος κυκλοφορούν στα social media
03.06.2026

«Αποδείξεις» για εμβολιασμό κρέατος κυκλοφορούν στα social media

Δείτε ποια είναι τα οκτώ τρόφιμα που δεν έχουν ημερομηνία λήξης
02.06.2026

Δείτε ποια είναι τα οκτώ τρόφιμα που δεν έχουν ημερομηνία λήξης

Δεν θέλει κόπο… θέλει τρόπο: Οι 7 ασκήσεις που καίνε περισσότερες θερμίδες από όσο φαντάζεστε
02.06.2026

Δεν θέλει κόπο… θέλει τρόπο: Οι 7 ασκήσεις που καίνε περισσότερες θερμίδες από όσο φαντάζεστε

Υπερεπεξεργασμένα τρόφιμα: Νέα επιστημονικά δεδομένα δείχνουν ότι δεν είναι όλα το ίδιο «ανθυγιεινά»
31.05.2026

Υπερεπεξεργασμένα τρόφιμα: Νέα επιστημονικά δεδομένα δείχνουν ότι δεν είναι όλα το ίδιο «ανθυγιεινά»

«Μην φάτε αυτά τα ψάρια εάν τα αλιεύσετε»: Το μήνυμα της WWF σε Έλληνες ψαράδες και καταναλωτές
31.05.2026

«Μην φάτε αυτά τα ψάρια εάν τα αλιεύσετε»: Το μήνυμα της WWF σε Έλληνες ψαράδες και καταναλωτές

Αλλεργία στο κρέας: Πώς τα τσιμπούρια ενεργοποιούν το σύνδρομο Alpha-Gal
28.05.2026

Αλλεργία στο κρέας: Πώς τα τσιμπούρια ενεργοποιούν το σύνδρομο Alpha-Gal

Δημοφιλή

Υγεία
1

Αυτό είναι το θαυματουργό έλαιο που προστατεύει από το Αλτχάιμερ

Υγεία
2

Το τρόφιμο που θωρακίζει «αθόρυβα» τα οστά σε κάθε ηλικία… δεν είναι το γάλα!

Kαρδιά
3

Ποιοι είναι οι φυσιολογικοί καρδιακοί παλμοί και ποια τα επικίνδυνα όρια – Πότε πρέπει να ανησυχήσετε

Φάρμακα
4

Ανατροπή δεδομένων στα εμβόλια mRNA: Οι εμβολιασμένοι πεθαίνουν πλέον στις ΗΠΑ από COVID-19

Περισσότερα

07.06.2026

Mωρό σε πτήση κοιτά με «κατανυκτικό» ύφος άνδρα που του κάνει γκριμάτσες – Δείτε το βίντεο

Το μωρό τον παρακολουθούσε με ενδιαφέρον, ηρεμούσε και δεν έκλαιγε

07.06.2026

Μην τα αγνοήσετε: Αυτά είναι τα έξι συμπτώματα του καρκίνου της μήτρας

Παρότι εμφανίζεται κυρίως μετά την εμμηνόπαυση, μπορεί να εκδηλωθεί και σε νεότερες ηλικίες υπό συγκεκριμένες συνθήκες

Νέα μελέτη: Η σεμαγλουτίδη βελτιώνει την ποιότητα ζωής σε ασθενείς με χρόνια νεφρική νόσο και διαβήτη τύπου 2
07.06.2026

Νέα μελέτη: Η σεμαγλουτίδη βελτιώνει την ποιότητα ζωής σε ασθενείς με χρόνια νεφρική νόσο και διαβήτη τύπου 2

Σπουδαίο ιατρικό επίτευγμα: Σχεδιάστηκε το πρώτο εμβόλιο με Αl – Σε ποια άτομα χορηγήθηκε
07.06.2026

Σπουδαίο ιατρικό επίτευγμα: Σχεδιάστηκε το πρώτο εμβόλιο με Αl – Σε ποια άτομα χορηγήθηκε

Επιστήμονες ανέπτυξαν αντι-ιική τσίχλα που μειώνει έως και 95% τους ιούς της γρίπης και του έρπητα
07.06.2026

Επιστήμονες ανέπτυξαν αντι-ιική τσίχλα που μειώνει έως και 95% τους ιούς της γρίπης και του έρπητα

Άνδρες δώστε προσοχή: Τα φρούτα που αυξάνουν φυσικά τα επίπεδα της τεστοστερόνης
07.06.2026

Άνδρες δώστε προσοχή: Τα φρούτα που αυξάνουν φυσικά τα επίπεδα της τεστοστερόνης

Ελπίδα για εκατομμύρια ασθενείς: Ξεκινούν οι δοκιμές του πρώτου εμβολίου κατά του καρκίνου του πνεύμονα
06.06.2026

Ελπίδα για εκατομμύρια ασθενείς: Ξεκινούν οι δοκιμές του πρώτου εμβολίου κατά του καρκίνου του πνεύμονα

Βραζιλία: Πειραματικό φάρμακο για την παράλυση δείχνει πρώτα σημάδια αποκατάστασης του νωτιαίου μυελού
06.06.2026

Βραζιλία: Πειραματικό φάρμακο για την παράλυση δείχνει πρώτα σημάδια αποκατάστασης του νωτιαίου μυελού

Η Κίνα αναπτύσσει χάπια που θα μπορούσαν να παρατείνουν το ανθρώπινο προσδόκιμο ζωής έως και τα 150 χρόνια!
06.06.2026

Η Κίνα αναπτύσσει χάπια που θα μπορούσαν να παρατείνουν το ανθρώπινο προσδόκιμο ζωής έως και τα 150 χρόνια!

Δείτε ποια είναι τα σνακ που πρέπει να επιλέγουν όσοι έχουν διαβήτη
06.06.2026

Δείτε ποια είναι τα σνακ που πρέπει να επιλέγουν όσοι έχουν διαβήτη