Διατροφή

«Αποτοξίνωση» από τη γλουτένη: Ποιες οι επιδράσεις στον οργανισμό

«Αποτοξίνωση» από τη γλουτένη: Ποιες οι επιδράσεις στον οργανισμό

Ορισμένες τρέχουσες τάσεις στη διατροφή είναι υπέρ της εξάλειψης της γλουτένης από τη διατροφή σας, υποστηρίζοντας ότι μπορεί να είναι επιβλαβής για τον εγκέφαλο. Μερικοί έχουν προτείνει ότι αυτή η πρωτεΐνη μπορεί να είναι υπεύθυνη για την αύξηση της φλεγμονής. Η εξάλειψη της γλουτένης κάνει τελικά καλό;

Η κατανάλωση γλουτένης δεν θα μπορούσε να βλάψει μόνο τον εγκέφαλο, αλλά και άλλα όργανα. Εάν αυτή η δήλωση είναι αληθινή, αυτή η πρωτεΐνη θα μπορούσε να προδιαθέσει το σώμα σε ορισμένες διαταραχές που σχετίζονται με την ψυχική υγεία.

Τι λέει όμως η έρευνα για αυτό; Είναι αλήθεια ότι η γλουτένη θέτει σε κίνδυνο την υγεία του εγκεφάλου; Σε αυτό το άρθρο, θα απαντήσουμε σε αυτές τις ερωτήσεις και θα εξετάσουμε επίσης κάποια σχετική έρευνα για το θέμα!

Γλουτένη και φλεγμονή

Υπάρχει ένα ζήτημα υγείας που ονομάζεται κοιλιοκάκη ή ευαισθησία στη γλουτένη που μπορεί να συνδέσει την κατανάλωση γλουτένης με αυξημένη φλεγμονή και γαστρεντερικά προβλήματα. Ωστόσο, υπάρχουν πολλές αντιπαραθέσεις σχετικά με αυτό.

Η παθοφυσιολογία της νόσου δεν έχει προσδιοριστεί ακόμη. Ένα άρθρο που δημοσιεύτηκε στο World Journal of Gastroenterology σχετίζει την πρόσληψη αυτής της πρωτεΐνης με την εμφάνιση πονοκεφάλων και κόπωσης.

Παρ ‘όλα αυτά, δεν υπάρχουν σταθερά στοιχεία που να συνιστούν την εξάλειψη αυτής της πρωτεΐνης από τη διατροφή με συστηματικό τρόπο. Η απάντηση στις αμφιβολίες σχετικά με την κατανάλωση γλουτένης θα μπορούσαν να κρυφτούν σε ένα συγκεκριμένο προφίλ μικροβίων, πιο επιρρεπές να προκαλέσει δυσφορία μετά την κατανάλωσή της.

Μια γυναίκα και λίγο ψωμί
Μέχρι σήμερα, δεν υπάρχουν επαρκή στοιχεία που να συμβουλεύουν τους ασθενείς που δεν έχουν δυσανεξία στη γλουτένη να εξαλείψουν τη γλουτένη από τη διατροφή τους.

Εξάλειψη της γλουτένης και υγεία του εγκεφάλου

Άλλα επιστημονικά άρθρα, ένα από αυτά δημοσιεύθηκε το 2018, αναφέρουν την ικανότητα της γλουτένης να προκαλεί ορισμένες ασθένειες που επηρεάζουν την ψυχική υγεία. Όπως και στην προηγούμενη περίπτωση, η παθοφυσιολογία με την οποία συμβαίνει αυτό δεν είναι σαφής.

Δεν υπάρχουν επαρκή στοιχεία που να συνδέουν την πρόσληψη γλουτένης με αυξημένο κίνδυνο εγκεφαλικών παθήσεων. Ωστόσο, υπάρχουν στοιχεία που υποδηλώνουν ότι η κατανάλωση αυτής της πρωτεΐνης μπορεί να αυξήσει την πιθανότητα διπολικής διαταραχής ή σχιζοφρένειας.

Το μοντέλο που προτάθηκε για την υποστήριξη αυτής της θεωρίας βασίζεται στην ύπαρξη εντερικής δυσβίωσης. Αυτή η κατάσταση αυξάνει τη διαπερατότητα του εντερικού φραγμού, αυξάνοντας την απορρόφηση των β-αμυλοειδών, τα οποία μπορούν αργότερα να περάσουν στο κρανιοεγκεφαλικό υγρό.

Η συσσώρευση αυτών των ουσιών σχετίζεται άμεσα με την εμφάνιση νευροεκφυλιστικών και ψυχικών ασθενειών.

Μια ποικίλη διατροφή ή εξάλειψη της γλουτένης: η καλύτερη επιλογή

Παρόλες αυτές τις υποθέσεις, δεν υπάρχει βεβαιότητα ότι η γλουτένη είναι μια βλαβερή ουσία για όλα τα άτομα. Για το λόγο αυτό, ο περιορισμός της συνιστάται μόνο σε περίπτωση υποτροπιάζουσας γαστρεντερικής δυσφορίας μετά την κατάποση.

Εάν ο γιατρός δεν συμβουλεύει την κατανάλωση γλουτένης, η εξάλειψή της από τη διατροφή σας μπορεί να οδηγήσει σε μεσοπρόθεσμη ανάπτυξη δυσανεξίας. Αυτό συμβαίνει επειδή το σώμα σταματά να παράγει τα ένζυμα που χρειάζεται για την αποδόμησή της σε μια προσπάθεια εξοικονόμησης ενέργειας.

Για τους περισσότερους ανθρώπους, οι γιατροί συνιστούν μια ποικίλη διατροφή. Ωστόσο, εάν οι ποσότητες υδατανθράκων που καταναλώνει το άτομο είναι υψηλές, οι γιατροί προτείνουν να μειώσουν την κατανάλωσή τους.

Όταν πρόκειται να συμπεριλάβετε τρόφιμα με υδατάνθρακες στη διατροφή, είναι καλύτερο να δώσετε προτεραιότητα στους κόνδυλους και στις ρίζες. Περιέχουν επίσης απαραίτητες βιταμίνες και μέταλλα.

Οι κόκκοι που περιέχουν γλουτένη θα πρέπει κατά προτίμηση να είναι δημητριακά ολικής αλέσεως. Με αυτόν τον τρόπο, χρησιμοποιούνται οι ίνες του προϊόντος, οι οποίες ωφελούν την εντερική χλωρίδα, μειώνοντας τον κίνδυνο δυσενεξίας.

Για τους περισσότερους ανθρώπους, η μέτρια κατανάλωση γλουτένης δεν αποτελεί πρόβλημα. Αντίθετα, η εξάλειψή της από τη διατροφή μπορεί να είναι επιβλαβής.

Γλουτένη, η πρωτεΐνη που προκαλεί αβεβαιότητα

Όπως έχουμε ήδη αναφέρει, δεν υπάρχουν αρκετά επιστημονικά στοιχεία που να επιβεβαιώνουν ότι η γλουτένη είναι επιβλαβής για την υγεία. Αν δεν έχετε αλλεργία, δυσανεξία ή κοιλιοκάκη, η εξάλειψη της γλουτένης από τη διατροφή σας δεν είναι καλή ιδέα. Ωστόσο, μπορεί να είναι ευεργετικό να μειώσετε την πρόσληψη γλουτένης.

Τα τελευταία επιστημονικά άρθρα προτείνουν μια ορισμένη φλεγμονώδη ικανότητα αυτής της πρωτεΐνης, η οποία μπορεί να είναι μεγαλύτερη εάν υπάρχουν προηγούμενα προβλήματα σε επίπεδο μικροβίων. Ο αντίκτυπός της στην υγεία του εγκεφάλου δεν είναι απολύτως σαφής και μπορεί να εξαρτάται από τα βακτήρια που κατοικούν στο έντερο και την εντερική διαπερατότητα.

Για όλους αυτούς τους λόγους, η καλύτερη σύσταση είναι η προσοχή. Η ιεράρχηση των κονδύλων και των κόκκων χωρίς γλουτένη όπως το ρύζι μπορεί να είναι μια αποτελεσματική στρατηγική. Επιπλέον, όταν πρόκειται να συμπεριλάβετε τρόφιμα με αυτήν την πρωτεΐνη στη διατροφή σας, είναι καλύτερο να καταφύγετε σε ποικιλίες ολικής αλέσεως.

Διατροφή

11.06.2026

Κεράσια: Τα 5 σημαντικά οφέλη που έχουν για την υγεία – Πόσα μπορείτε να τρώτε καθημερινά

Βελτιώνουν τον ύπνο, ενισχύουν την καρδιαγγειακή υγεία και συμβάλλουν στην αποκατάσταση των μυών

10.06.2026

Ντομάτες: Τα 6 σημαντικά οφέλη για την υγεία – Γιατί θεωρούνται «σύμμαχος» της καρδιάς και του οργανισμού

Είναι πλούσιες σε βιταμίνες, μέταλλα και αντιοξειδωτικά

Άνδρες δώστε προσοχή: Τα φρούτα που αυξάνουν φυσικά τα επίπεδα της τεστοστερόνης
07.06.2026

Άνδρες δώστε προσοχή: Τα φρούτα που αυξάνουν φυσικά τα επίπεδα της τεστοστερόνης

Δείτε ποια είναι τα σνακ που πρέπει να επιλέγουν όσοι έχουν διαβήτη
06.06.2026

Δείτε ποια είναι τα σνακ που πρέπει να επιλέγουν όσοι έχουν διαβήτη

H μαύρη σοκολάτα ενδέχεται να επιβραδύνει τη γήρανση: Τα αποκαλυπτικά ευρήματα για την ουσία θεοβρομίνη
03.06.2026

H μαύρη σοκολάτα ενδέχεται να επιβραδύνει τη γήρανση: Τα αποκαλυπτικά ευρήματα για την ουσία θεοβρομίνη

Ανακλήθηκε σαλάτα του Μπαρμπαστάθη: Αυστηρή προειδοποίηση από τον ΕΦΕΤ – Δείτε ποια είναι
03.06.2026

Ανακλήθηκε σαλάτα του Μπαρμπαστάθη: Αυστηρή προειδοποίηση από τον ΕΦΕΤ – Δείτε ποια είναι

«Αποδείξεις» για εμβολιασμό κρέατος κυκλοφορούν στα social media
03.06.2026

«Αποδείξεις» για εμβολιασμό κρέατος κυκλοφορούν στα social media

Δείτε ποια είναι τα οκτώ τρόφιμα που δεν έχουν ημερομηνία λήξης
02.06.2026

Δείτε ποια είναι τα οκτώ τρόφιμα που δεν έχουν ημερομηνία λήξης

Δεν θέλει κόπο… θέλει τρόπο: Οι 7 ασκήσεις που καίνε περισσότερες θερμίδες από όσο φαντάζεστε
02.06.2026

Δεν θέλει κόπο… θέλει τρόπο: Οι 7 ασκήσεις που καίνε περισσότερες θερμίδες από όσο φαντάζεστε

Υπερεπεξεργασμένα τρόφιμα: Νέα επιστημονικά δεδομένα δείχνουν ότι δεν είναι όλα το ίδιο «ανθυγιεινά»
31.05.2026

Υπερεπεξεργασμένα τρόφιμα: Νέα επιστημονικά δεδομένα δείχνουν ότι δεν είναι όλα το ίδιο «ανθυγιεινά»

Δημοφιλή

Υγεία
1

Αυτό είναι το θαυματουργό έλαιο που προστατεύει από το Αλτχάιμερ

Υγεία
2

Το τρόφιμο που θωρακίζει «αθόρυβα» τα οστά σε κάθε ηλικία… δεν είναι το γάλα!

Kαρδιά
3

Ποιοι είναι οι φυσιολογικοί καρδιακοί παλμοί και ποια τα επικίνδυνα όρια – Πότε πρέπει να ανησυχήσετε

Φάρμακα
4

Ανατροπή δεδομένων στα εμβόλια mRNA: Οι εμβολιασμένοι πεθαίνουν πλέον στις ΗΠΑ από COVID-19

Περισσότερα

11.06.2026

Οι ειδικοί προειδοποιούν: Μην φιλάτε το σκυλί σας στο στόμα – Ελλοχεύει σοβαρός κίνδυνος για την υγεία σας

Μια συνήθεια με αυξανόμενη τάση το τελευταίο διάστημα

11.06.2026

Συμφορητική καρδιακή ανεπάρκεια: Τα πρώτα «ύπουλα» συμπτώματα που δεν πρέπει να αγνοήσετε

Από τη δύσπνοια και τον πόνο στο στήθος έως τα λιγότερο εμφανή συμπτώματα

Κεράσια: Τα 5 σημαντικά οφέλη που έχουν για την υγεία – Πόσα μπορείτε να τρώτε καθημερινά
11.06.2026

Κεράσια: Τα 5 σημαντικά οφέλη που έχουν για την υγεία – Πόσα μπορείτε να τρώτε καθημερινά

Επιστήμονες του Στάνφορντ κατάφεραν να «αντιστρέψουν» τον διαβήτη τύπου 1 σε ποντίκια
11.06.2026

Επιστήμονες του Στάνφορντ κατάφεραν να «αντιστρέψουν» τον διαβήτη τύπου 1 σε ποντίκια

Πέθανε ο Αυστραλός γιατρός που πολέμησε τον καρκίνο του εγκεφάλου με τη δική του πρωτοποριακή θεραπεία
11.06.2026

Πέθανε ο Αυστραλός γιατρός που πολέμησε τον καρκίνο του εγκεφάλου με τη δική του πρωτοποριακή θεραπεία

Επιστήμονες ανέπτυξαν εμφύτευμα που μετατρέπει το σώμα σε «φαρμακείο»: Παράγει φάρμακα μέσα στον οργανισμό!
11.06.2026

Επιστήμονες ανέπτυξαν εμφύτευμα που μετατρέπει το σώμα σε «φαρμακείο»: Παράγει φάρμακα μέσα στον οργανισμό!

Ελπίδα για την ηπατίτιδα Β: Πειραματικό φάρμακο φάσης 3 πέτυχε «λειτουργική ίαση» σε περίπου 1 στους 5 ασθενείς!
11.06.2026

Ελπίδα για την ηπατίτιδα Β: Πειραματικό φάρμακο φάσης 3 πέτυχε «λειτουργική ίαση» σε περίπου 1 στους 5 ασθενείς!

Τα οφέλη στην υγεία της ηλιοθεραπείας στις ακτίνες του ήλιου
10.06.2026

Τα οφέλη στην υγεία της ηλιοθεραπείας στις ακτίνες του ήλιου

«Μην την καταναλώσετε»: Ο ΕΦΕΤ ανακαλεί από την αγορά καπνιστή πέστροφα – Δείτε ποια αφορά (φώτο)
10.06.2026

«Μην την καταναλώσετε»: Ο ΕΦΕΤ ανακαλεί από την αγορά καπνιστή πέστροφα – Δείτε ποια αφορά (φώτο)

Γυναίκα με προχωρημένη νόσο Αλτσχάιμερ παρουσίασε εντυπωσιακές αλλαγές μετά από ψιλοκυβίνη
10.06.2026

Γυναίκα με προχωρημένη νόσο Αλτσχάιμερ παρουσίασε εντυπωσιακές αλλαγές μετά από ψιλοκυβίνη