Διατροφή

Μας γερνάει τον εγκέφαλο η υπερκατανάλωση φαγητού. Ιταλική έρευνα την συνδέει με νευρολογικές βλάβες.

Μας γερνάει τον εγκέφαλο η υπερκατανάλωση φαγητού.   Ιταλική έρευνα την συνδέει με νευρολογικές βλάβες.

Η υπερκατανάλωση φαγητού από ένα άνθρωπο όχι μόνο μπορεί να τον κάνει υπέρβαρο ή παχύσαρκο, αλλά επιπλέον κάνει τον εγκέφαλό του να γερνάει πιο γρήγορα, ενώ αντίθετα η αυτοσυγκράτηση και η δίαιτα ενεργοποιούν ένα μόριο που βοηθάει τον εγκέφαλο να παραμείνει νέος, σύμφωνα με μία νέα ιταλική επιστημονική έρευνα.Οι ερευνητές της Ιατρικής Σχολής του Καθολικού Πανεπιστημίου της Ρώμης, με επικεφαλής τον Τζιοβαμπατίστα Πάνι του Ινστιτούτου Γενικής Παθολογίας, που δημοσίευσαν τη σχετική μελέτη στο περιοδικό PNAS της Εθνικής Ακαδημίας Επιστημών των ΗΠΑ, σύμφωνα με τις βρετανικές «Ιντιπέντεντ» και «Τέλεγκραφ», ανακάλυψαν ότι ένα συγκεκριμένο μόριο (το CREB1), «πυροδοτείται» στον εγκέφαλο των ποντικιών που κάνουν διατροφή με λίγες θερμίδες.

Η ενεργοποίηση του μορίου, στη συνέχεια, ενεργοποιεί μία σειρά από πρωτεΐνες (τις σιρτουίνες) και γονίδια που συνδέονται με την μακροζωία και την υγιή λειτουργία του εγκεφάλου.

Όπως είπε ο Πάνι, ο στόχος πλέον είναι να βρεθεί ένας τρόπος, π.χ. με ένα νέο φάρμακο, να ενεργοποιείται το συγκεκριμένο μόριο, ώστε ο εγκέφαλος να διατηρείται «φρέσκος και υγιής, χωρίς καν να χρειάζεται κανείς να υποβληθεί σε αυστηρή δίαιτα. Η διατροφή με περιορισμένες θερμίδες σημαίνει, όπως έδειξαν οι μελέτες στα πειραματόζωα, ότι όταν ο οργανισμός καταναλώνει περίπου το 70% της συνήθους καθημερινής ποσότητας τροφής, αυτό βοηθά στην μακροζωία.

Τα πειραματόζωα που ακολούθησαν αυτή τη συστηματική διατροφή με λιγότερες θερμίδες, είχαν καλύτερη μνήμη και άλλες νοητικές λειτουργίες, ήσαν λιγότερο επιθετικά, ενώ άργησαν να εμφανίσουν Αλτσχάιμερ και, όταν αυτό συνέβη, τα συμπτώματα της νόσου ήσαν λιγότερο σοβαρά σε σχέση με τα ζώα που έτρωγαν πολύ. Επιπλέον, τα ζώα που έτρωγαν λιγότερο, έζησαν 25% έως 40% περισσότερο.

Άλλες μελέτες έχουν επίσης δείξει ότι το πολύ φαγητό και η παχυσαρκία κάνουν κακό στον εγκέφαλο, επιβραδύνοντας τις λειτουργίες του, προκαλώντας πρόωρη γήρανσή του και καθιστώντας τον πιο ευάλωτο σε νευροεκφυλιστικές παθήσεις όπως το Αλτσχάιμερ και το Πάρκινσον. Μέχρι τώρα παρέμενε όμως ουσιαστικά άγνωστος ο ακριβής βιολογικός μηχανισμός μέσω του οποίου η μείωση των θερμίδων βοηθούσε τον εγκέφαλο να παραμένει νέος.

Η νέα ιταλική έρευνα έρχεται ακριβώς να ρίξει φως σε αυτόν τον μοριακό μηχανισμό με την ανακάλυψη του σημαντικού ρόλου του μορίου CREB1, το οποίο ήταν ήδη γνωστό ότι εμπλέκεται στη σωστή λειτουργία της μνήμης και της μάθησης, καθώς και στον έλεγχο του άγχους. Οι ιταλοί επιστήμονες επιβεβαίωσαν ότι η επωφελής δράση του εν λόγω μορίου αυξάνεται δραστικά, όταν η διατροφή είναι ελλιπής σε θερμίδες. Όσο γερνάει κανείς, το συγκεκριμένο μόριο εξασθενεί, γι’ αυτό η μείωση των θερμίδων της τροφής μπορεί να ενισχύσει και πάλι τη λειτουργία του.

Διατροφή

14.08.2026

Βιταμίνη Q η… «θαυματουργή»: Σε ποιες τροφές τη βρίσκουμε και γιατί είναι τόσο πολύτιμη

Παίζει σημαντικό ρόλο στο ανοσοποιητικό σύστημα, ενισχύοντάς το και καταπολεμά τις λοιμώξεις και τις ελεύθερες ρίζες

11.08.2026

Είσαι 30άρης; – Οι 4 συνήθειες που πρέπει να υιοθετήσεις τώρα για να είσαι πιο υγιής στα 45

Ύπνος, άσκηση, προληπτικές εξετάσεις και σωστή διατροφή μπορούν να αποτελέσουν τη βάση για ένα πιο δυνατό σώμα τα επόμενα χρόνια

Πέντε τροφές που μπορούν να βοηθήσουν στη μείωση της «κακής» χοληστερίνης
11.08.2026

Πέντε τροφές που μπορούν να βοηθήσουν στη μείωση της «κακής» χοληστερίνης

Γιατί το μέλι δεν χαλάει σχεδόν ποτέ; – Η επιστήμη δίνει την απάντηση
08.08.2026

Γιατί το μέλι δεν χαλάει σχεδόν ποτέ; – Η επιστήμη δίνει την απάντηση

Βρίσκεσαι σε δίαιτα; – 11+1 καθημερινά λάθη που μπορεί να κρατούν τη ζυγαριά «κολλημένη»
08.08.2026

Βρίσκεσαι σε δίαιτα; – 11+1 καθημερινά λάθη που μπορεί να κρατούν τη ζυγαριά «κολλημένη»

Αυτά είναι τα φρούτα και τα λαχανικά του Αυγούστου: Οι εποχικές επιλογές που πρέπει να βάλετε στο τραπέζι σας
07.08.2026

Αυτά είναι τα φρούτα και τα λαχανικά του Αυγούστου: Οι εποχικές επιλογές που πρέπει να βάλετε στο τραπέζι σας

Τηγανητά αυγά χωρίς πολλές θερμίδες: Τα λάθη που αυξάνουν το λάδι και οι λύσεις
07.08.2026

Τηγανητά αυγά χωρίς πολλές θερμίδες: Τα λάθη που αυξάνουν το λάδι και οι λύσεις

Γιατί οι αντζούγιες θεωρούνται «υπερτροφή» – Τα σημαντικά οφέλη για την υγεία
25.07.2026

Γιατί οι αντζούγιες θεωρούνται «υπερτροφή» – Τα σημαντικά οφέλη για την υγεία

Personal trainer αποκαλύπτει: Αυτό είναι το λάθος με τα παπούτσια που αυξάνει τον κίνδυνο τραυματισμών
16.07.2026

Personal trainer αποκαλύπτει: Αυτό είναι το λάθος με τα παπούτσια που αυξάνει τον κίνδυνο τραυματισμών

Το τρόφιμο που «χτίζει» γερά οστά και μειώνει τον κίνδυνο καταγμάτων
15.07.2026

Το τρόφιμο που «χτίζει» γερά οστά και μειώνει τον κίνδυνο καταγμάτων

Δημοφιλή

Υγεία
1

Αυτό είναι το θαυματουργό έλαιο που προστατεύει από το Αλτχάιμερ

Υγεία
2

Το τρόφιμο που θωρακίζει «αθόρυβα» τα οστά σε κάθε ηλικία… δεν είναι το γάλα!

Φάρμακα
3

Ανατροπή δεδομένων στα εμβόλια mRNA: Οι εμβολιασμένοι πεθαίνουν πλέον στις ΗΠΑ από COVID-19

Kαρδιά
4

Ποιοι είναι οι φυσιολογικοί καρδιακοί παλμοί και ποια τα επικίνδυνα όρια – Πότε πρέπει να ανησυχήσετε

Περισσότερα

14.08.2026

Βιταμίνη Q η… «θαυματουργή»: Σε ποιες τροφές τη βρίσκουμε και γιατί είναι τόσο πολύτιμη

Παίζει σημαντικό ρόλο στο ανοσοποιητικό σύστημα, ενισχύοντάς το και καταπολεμά τις λοιμώξεις και τις ελεύθερες ρίζες

13.08.2026

Πώς η υπερβολική εφίδρωση συνδέεται με το νευρικό σύστημα: Τι αποκαλύπτει νέα μελέτη

Η πρωτοπαθής υπεριδρωσία εκτιμάται ότι επηρεάζει περίπου το 2% έως 5% του πληθυσμού

«Στερεύουν» τα αποθέματα αίματος: Αναβολές στις μεταγγίσεις ασθενών
13.08.2026

«Στερεύουν» τα αποθέματα αίματος: Αναβολές στις μεταγγίσεις ασθενών

Κύβος του Ρούμπικ: Το παιχνίδι που «γυμνάζει» το παιδικό μυαλό – 10 λόγοι για να τον δοκιμάσουν
12.08.2026

Κύβος του Ρούμπικ: Το παιχνίδι που «γυμνάζει» το παιδικό μυαλό – 10 λόγοι για να τον δοκιμάσουν

Κύβος του Ρούμπικ: Το παιχνίδι που «γυμνάζει» το παιδικό μυαλό – 10 λόγοι για να τον δοκιμάσουν
12.08.2026

Κύβος του Ρούμπικ: Το παιχνίδι που «γυμνάζει» το παιδικό μυαλό – 10 λόγοι για να τον δοκιμάσουν

Καρδιολόγοι αποκαλύπτουν: Αυτές είναι οι 5 απλές συνήθειες που προστατεύουν την καρδιά
12.08.2026

Καρδιολόγοι αποκαλύπτουν: Αυτές είναι οι 5 απλές συνήθειες που προστατεύουν την καρδιά

Ο επικεφαλής των υπηρεσιών Υγείας των ΗΠΑ (CDC) παραδέχθηκε ενόρκως ότι απέκρυπταν τις παρενέργειες των εμβολίων!
12.08.2026

Ο επικεφαλής των υπηρεσιών Υγείας των ΗΠΑ (CDC) παραδέχθηκε ενόρκως ότι απέκρυπταν τις παρενέργειες των εμβολίων!

Ασβαγκάντα: Η φυσική δύναμη που ανεβάζει τη διάθεση, μειώνει το άγχος και επαναφέρει την εσωτερική ισορροπία
12.08.2026

Ασβαγκάντα: Η φυσική δύναμη που ανεβάζει τη διάθεση, μειώνει το άγχος και επαναφέρει την εσωτερική ισορροπία

Είσαι 30άρης; – Οι 4 συνήθειες που πρέπει να υιοθετήσεις τώρα για να είσαι πιο υγιής στα 45
11.08.2026

Είσαι 30άρης; – Οι 4 συνήθειες που πρέπει να υιοθετήσεις τώρα για να είσαι πιο υγιής στα 45

Η σειρά γέννησης μπορεί να επηρεάζει την υγεία: Τι έδειξε έρευνα σε 10 εκατ. ανθρώπους
11.08.2026

Η σειρά γέννησης μπορεί να επηρεάζει την υγεία: Τι έδειξε έρευνα σε 10 εκατ. ανθρώπους