Νεοπλασίες

Μπορεί το αλκοόλ να επηρεάσει τον κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου; Νέα δεδομένα

Μπορεί το αλκοόλ να επηρεάσει τον κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου; Νέα δεδομένα

Το 4% των συνολικών καρκίνων που διαγνώστηκαν το 2020 σχετίζονται με την κατανάλωση αλκοόλ, σύμφωνα με τα αποτελέσματα μίας νέας μελέτης που δημοσιεύτηκε στο επιστημονικό περιοδικό The Lancet Oncology.

Οι συγγραφείς της μελέτης υποστήριξαν επίσης ότι οι υγειονομικοί φορείς θα πρέπει να ενημερώσουν το κοινό σχετικά με τους κινδύνους της κατανάλωσης αλκοόλ.

Σύμφωνα με τις παρατηρήσεις της έρευνας:

-το 77% των περιστατικών καρκίνων που συνδέονται με την κατανάλωση αλκοόλ (568.700 περιστατικά) εντοπίζονται στους άνδρες, ενώ,

-το 23% (172.600 περιστατικά) στις γυναίκες.

Οι συχνότερες μορφές καρκίνου αυτής της κατηγορίας ήταν αυτοί:

-του οισοφάγου,

-του ήπατος και,

-του μαστού.

Με βάση τα δεδομένα προηγουμένων ετών, εκτιμήθηκε ότι το 2020 παρουσιάστηκαν περισσότερα από 6.3 περιστατικά καρκίνου της στοματικής κοιλότητας, του φάρυγγα, του λάρυγγα, του οισοφάγου, του παχέος εντέρου, του ορθού, του ήπατος και του μαστού.

Γνωρίζουμε σήμερα ότι οι παραπάνω μορφές καρκίνου συνδέονται με σχέση αιτίας-αποτελέσματος με την κατανάλωση αλκοόλ.

Η παρούσα μελέτη ήταν η πρώτη του είδους τους που εξετάζει τη σύνδεση ανάμεσα στον καρκίνο και το αλκοόλ για το έτος 2020.

Αν και το περασμένο έτος εκτιμάται ότι έγιναν λιγότερες διαγνώσεις καρκίνου εξ’ αιτίας της πανδημίας, η παρούσα μελέτη χρησιμοποίησε δεδομένα προηγουμένων ετών, επομένως τα αποτελέσματά της δεν επηρεάστηκαν.

Γνωρίζουμε σήμερα ότι η κατανάλωση αλκοόλ μπορεί να προκαλέσει βλάβες στο DNA, καθώς αυξάνει την παραγωγή επιβλαβών ουσιών και επηρεάζει την ορμονική ισορροπία του οργανισμού.

Το αλκοόλ ενισχύει επίσης τις αρνητικές επιδράσεις άλλων αιτιολογικών παραγόντων για την εμφάνιση καρκίνου, όπως το κάπνισμα.

«Είναι επιτακτική ανάγκη να ενημερωθεί άμεσα τόσο το κοινό όσο και οι διάφοροι φορείς σχετικά με τον κίνδυνο καρκίνου από την κατανάλωση αλκοόλ.

Ο περιορισμός της διαθεσιμότητας του αλκοόλ, η χρήση προειδοποιητικών μηνυμάτων πάνω στα μπουκάλια και η απαγόρευση των διαφημίσεων είναι μέτρα που μπορούν να μειώσουν σημαντικά τα περιστατικά καρκίνου.

Η αυξημένη φορολογία και το υψηλό κόστος του αλκοόλ στην Ευρώπη ήταν αποτελεσματικά μέτρα που πιθανώς θα πρέπει να εφαρμοστούν και σε άλλες χώρες», δήλωσε η Ms Harriet Rumgay από το Διεθνές Κέντρο Ερευνών για τον Καρκίνο της Γαλλίας.

Στην παρούσα μελέτη, οι επιστήμονες εξέτασαν την κατανάλωση αλκοόλ ανά κάτοικο σε κάθε χώρα το 2010, δηλαδή πριν από 10 χρόνια.

Ακολούθως, εξέτασαν τα δεδομένα σχετικά με τις νέες διαγνώσεις καρκίνου το 2020 προκειμένου να εκτιμήσουν τη σύνδεση ανάμεσα σε αλκοόλ και καρκίνο για κάθε χώρα.

Όπως διαπίστωσαν:

-το 4% (741.300) των νέων διαγνώσεων καρκίνου το 2020 συνδέονται με την κατανάλωση αλκοόλ.

Οι συχνότερες μορφές καρκίνου σε αυτούς τους ασθενείς ήταν:

-ο καρκίνος του οισοφάγου (189.700 περιστατικά),

-ο καρκίνος του ήπατος (154.700 περιστατικά) και,

-ο καρκίνος του μαστού (98.300 περιστατικά) και,

ακολούθησαν ο καρκίνος του παχέος εντέρου και ο καρκίνος του στόματος.

-Η αυξημένη κατανάλωση αλκοόλ (20-60γρ/ημέρα) και η επικίνδυνη κατανάλωση (>60γρ/ημέρα) συνδέθηκαν με το 39% (291.800 περιστατικά), και,

-το 47% (346.400 περιστατικά) των συνολικών περιστατικών καρκίνου, αντίστοιχα.

Ωστόσο, η μέτρια κατανάλωση (0.1-20γρ/ημέρα) συνδέθηκε επίσης με αυξημένο κίνδυνο καρκίνου καθώς ενοχοποιήθηκε για το 14% των περιστατικών (103.100).

Στις χώρες της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης, καθώς και στη Ανατολική Ασία, διαπιστώθηκε ότι το 6% των συνολικών περιστατικών καρκίνου συνδέονται με κατανάλωση αλκοόλ, ενώ τα χαμηλότερα ποσοστά παρατηρήθηκαν στη Βόρεια Αφρική και τη Δυτική Ασία (κάτω από 1%).

«Αυτή τη στιγμή τα δεδομένα δείχνουν ότι η κατανάλωση αλκοόλ έχει περιοριστεί σε αρκετές Ευρωπαϊκές χώρες, ωστόσο αυξάνεται στις Ασιατικές χώρες, όπως η Κίνα και η Ινδία, καθώς και στην υποσαχάρια Αφρική.

Η πανδημία της COVID-19 φαίνεται ότι έχει αυξήσει επίσης την κατανάλωση αλκοόλ σε ορισμένες χώρες.

Η έρευνά μας δείχνει ότι ακόμα και η μέτρια κατανάλωση αλκοόλ μπορεί να αυξήσει τον κίνδυνο καρκίνου, κάτι που προκαλεί ανησυχία», τόνισε η Ms Rumgay.

Η έρευνα είχε ορισμένους περιορισμούς, όπως για παράδειγμα το γεγονός ότι δεν έλαβε υπόψη τις επιδράσεις της πανδημίας τόσο στην κατανάλωση αλκοόλ, όσο και στις διαγνώσεις του καρκίνου.

Επιπλέον δεν εξέτασε άλλους παράγοντες κινδύνου που ενδεχομένως επηρέασαν τα αποτελέσματα, όπως το ιστορικό καπνίσματος και η παχυσαρκία.

Πηγή: Αντώνιος Δημητρακόπουλος – Ερρίκος Ντυνάν Hospital Center

Δημοφιλή

Υγεία
1

Αυτό είναι το θαυματουργό έλαιο που προστατεύει από το Αλτχάιμερ

Υγεία
2

Το τρόφιμο που θωρακίζει «αθόρυβα» τα οστά σε κάθε ηλικία… δεν είναι το γάλα!

Kαρδιά
3

Ποιοι είναι οι φυσιολογικοί καρδιακοί παλμοί και ποια τα επικίνδυνα όρια – Πότε πρέπει να ανησυχήσετε

Φάρμακα
4

Ανατροπή δεδομένων στα εμβόλια mRNA: Οι εμβολιασμένοι πεθαίνουν πλέον στις ΗΠΑ από COVID-19

Περισσότερα

14.06.2026

Ήπια θρομβοπενία: Τι είναι και ποια τα συμπτώματα που δεν πρέπει να αγνοήσετε

Τα αιμοπετάλια παίζουν βασικό ρόλο στην πήξη του αίματος

13.06.2026

Ινδία: Νεκρός 18χρονος από προνύμφες ταινίας που είχαν γεμίσει τον εγκέφαλό του

Η πάθηση δεν συνδέεται απαραίτητα με την κατανάλωση χοιρινού κρέατος

Vepdegestrant: Το νέο φάρμακο για τον καρκίνο του μαστού που «αναγκάζει» τα καρκινικά κύτταρα να αυτοκαταστραφούν
13.06.2026

Vepdegestrant: Το νέο φάρμακο για τον καρκίνο του μαστού που «αναγκάζει» τα καρκινικά κύτταρα να αυτοκαταστραφούν

Άνδρας στην Κίνα πήγε σε νοσκομείο έχοντας καταπιεί ένα ολόκληρο χταπόδι το οποίο είχε κολλήσει στον λαιμό του!
13.06.2026

Άνδρας στην Κίνα πήγε σε νοσκομείο έχοντας καταπιεί ένα ολόκληρο χταπόδι το οποίο είχε κολλήσει στον λαιμό του!

«Βόμβα» από Τούλσι Γκάμπαρντ: «Οι ΗΠΑ χρηματοδότησαν βιολογικά εργαστήρια στην Ουκρανία με Πανώλη και Κορωνοϊούς»!
13.06.2026

«Βόμβα» από Τούλσι Γκάμπαρντ: «Οι ΗΠΑ χρηματοδότησαν βιολογικά εργαστήρια στην Ουκρανία με Πανώλη και Κορωνοϊούς»!

Κόλλα οστών έφτιαξαν οι Κινέζοι! – Επιδιορθώνει τα κόκκαλα μέσα σε 3 λεπτά!
12.06.2026

Κόλλα οστών έφτιαξαν οι Κινέζοι! – Επιδιορθώνει τα κόκκαλα μέσα σε 3 λεπτά!

Οι ειδικοί προειδοποιούν: Μην φιλάτε το σκυλί σας στο στόμα – Ελλοχεύει σοβαρός κίνδυνος για την υγεία σας
11.06.2026

Οι ειδικοί προειδοποιούν: Μην φιλάτε το σκυλί σας στο στόμα – Ελλοχεύει σοβαρός κίνδυνος για την υγεία σας

Συμφορητική καρδιακή ανεπάρκεια: Τα πρώτα «ύπουλα» συμπτώματα που δεν πρέπει να αγνοήσετε
11.06.2026

Συμφορητική καρδιακή ανεπάρκεια: Τα πρώτα «ύπουλα» συμπτώματα που δεν πρέπει να αγνοήσετε

Κεράσια: Τα 5 σημαντικά οφέλη που έχουν για την υγεία – Πόσα μπορείτε να τρώτε καθημερινά
11.06.2026

Κεράσια: Τα 5 σημαντικά οφέλη που έχουν για την υγεία – Πόσα μπορείτε να τρώτε καθημερινά

Επιστήμονες του Στάνφορντ κατάφεραν να «αντιστρέψουν» τον διαβήτη τύπου 1 σε ποντίκια
11.06.2026

Επιστήμονες του Στάνφορντ κατάφεραν να «αντιστρέψουν» τον διαβήτη τύπου 1 σε ποντίκια